La două săptămâni de la momentul în care v-am făcut cunoștință oficial cu exteriorul celei de-a doua generații Duster, a venit momentul să intrăm în mașină pentru a diseca în detaliu detaliile interiorului.
Și avem vești excelente.
Interiorul reprezenta unul dintre minusurile vechiului Duster. Dacă la exterior liniile nu deranjau și păreau concepute special pe profilul "dur" al mașinii, interiorul a rămas unul dintre marile compromisuri ale mașinii. Iar cel mai bun exemplu în acest sens este reprezentat de poziționarea display-ului central. Un element tehnologic introdus odată cu facelift-ul pe Duster 1 și care a fost integrat după posibilitățile destul de limitate pe care le-au avut designerii pe profilul unui bord lansat pe piață în mod evident fără planuri de dezvoltare de acest tip.
Rezultatul a fost un display împrumutat de pe gama Sandero/Logan, dar care era așezat mult prea jos pentru a bifa puncte la capitolul ergonomie. În plus, Duster suferea la capitolul calitate percepută, pentru că materialele, sistemele tehnologice de la bord și elementele constructive ale interiorul erau depășite. Chiar dacă ultimele adaptări - vezi apariția transmisiei EDC în gama lui Duster începând cu primăvara anului 2017 - au împrospătat întrucâtva gama și a adus clienți noi pentru SUV-ul produs la Mioveni.
Dar Duster se schimbă serios la interior.
Spre deosebire de exterior, unde designerii Grupului Renault au ales o cale "conservatoare" și au mizat pe o evoluție a conceptului care stă la baza lui Duster, interiorul se schimbă radical ca aspect, ergonomie și calitate percepută. Chiar dacă Duster rămâne în continuare fidel logicii de bază a unei mașini concepute pentru a fi durabilă, cu materiale dure în prim-plan și fără prea multe "finețuri" la capitolul opțiuni de personalizare cromatică, modul în care designerii au așezat piese puzzle-ului ne înfățișează o mașină complet diferită față de cea anterioară.
Interiorul noii generații Dacia Duster: date esențiale
● Bordul se schimbă complet. Apar cinci noi aeratoare, dintre care trei sunt așezate central. Nu vă așteptați la vreun artificiu tehnic vizual: Dacia a preferat eficiența în fața spectacolului, astfel că piesa în sine este una formată din foarte puține elemente.
● Duster va permite pornire fără cheie printr-un buton de Start. Nu am aflat încă dacă modelul romăneac va permite și acces făra cheie cu ajutorul unor senzoril de proximitate.
● Poziția display-ului se schimbă, iar acesta este așezat mai sus, în raza vizuală a șoferului. Apropo de display, vor exista două faze ale lansării noului Duster. Prima implică un interior al cărui ecran tactil este preluat în mare de la generația anterioară, dar reașezat în spațiu. A doua fază este lansarea unui display glossy care crește evident calitatea percepută a interiorului.
Conform designerilor și directorului de proiect, acesta va fi lansat oficial pe piață după jumătatea anului 2018, cam în aceeași perioadă în care Renault va prezenta oficial versiunea Renault Duster dedicată piețelor pe care Dacia nu este prezentă.● Tot la capitolul display-uri trebuie semnalată apariția unuia central, așezat între ceasurile de bord analog. Acesta este alb-negru, seamănă foarte mult cu ce am văzut până acum pe Nissan Qashqai și oferă informații vitale legate de mașină, implicit nivelul de carburant, cifrele computerului de bord, viteza de deplasare sau momentul optim pentru schimbarea treptelor de viteză.
● Apare un sistem de climatizare automată care schimbă nivelul de confort pe care Duster îl oferă clienților săi. Odată cu acesta apar și trei butoane rotative cu ecran central integrat care reprezintă o îmbunătățire radicală față de vechiul Duster. Acestea se "simt" excelent la atingere și manevrare, nivelul haptic e net superior unor SUV-uri cu pretenții. Unul se ocupă de viteza ventilatorului, altul de temperatură, celălalt de direcția aerului. Integrarea sa în spațiu este excelentă.
● La prezentarea secretă de la Paris, care a avut loc acum mai bine de două luni, am văzut trei interioare ale lui Duster. Unul era un stand mock-up construit special pentru demonstrații, altul era montat pe un prototip camuflat, iar celălalt era pur ilustrativ pe o mașină nefuncțională, dar care a stat la baza măsurilor pentru matrițe și subansamble de care un constructor are nevoie pentru a-și pregăti producția.
● Butoanele suplimentare de pe bord primesc și ele o nouă înfățișare și reprezintă la rândul lor un pas serios înainte pentru Duster. Ele sunt de tip "clapetă" și se apasă în jos. Nu e foarte clar care va fi ordinea acestora, pentru că cele trei versiuni de interior de care am avut parte la Paris aveau butoane diferite. Cert e că acolo, între display-ul central și rotativele climatizării, vor exista butonul de avarie, cel care oprește sistemul Start-Stop, butonul Eco, închiderea centralizată a ușilor, butonul care activează cele patru camere ale sistemului Multi View Camera și cel care dezactivează senzorii de parcare.
● Duster va avea un volan nou. Deși pe standul mock-up de la Paris veți vedea inscripția Stepway pe unul dintre interioare, nu vă lăsați păcăliți: Dacia nu are de gând să scoată o versiune Stepway a lui Duster.
● La capitolul materiale, Duster va oferi patru tipuri diferite de tapițerii, dintre care două din piele: una neagră cu cusături albe, cealaltă crem. Nu este încă foarte clar dacă cea crem va fi disponibilă în Europa. La fel se întâmplă cu ornamentul de la capătul mânerului schimbătorului de viteze. Pe mostrarul de la Paris erau așezate două variante - una cromată, asortată perfect cu butoanele rotative ale climatizării, alta neagră glossy. Nu se știa încă dacă cea neagră va fi oferită ca opțiune în Europa.
● Materialele rămân în general închise și sobre la interiorul lui Duster.
Conform designerilor, această soluție este aleasă de echipa de dezvoltare după studiul preferințelor clienților din piețele importante ale mașinii. Aceiași designeri ne-au confirmat vă vor exista diferite ediții speciale limitate ulterioare care vor oferi tușe de culoare și un nivel de personalizare ceva mai ridicat pe SUV-ul de la Mioveni.Informații despre pachetul tehnologic de pe Duster
● La nivel tehnologic, noul Duster crește serios în comparație cu vechea generație. Iar asta se întâmplă prin implementarea unui pachet de sisteme care acum doi ani păreau științifico-fantastice pe o marcă de buget, așa cum este Dacia.
● Cel mai interesant astfel de sistem este Multi View Camera, care utilizează patru camere (cea de marșarier, una montată în partea frontală și două integrate în oglinzile laterale) pentru a-i oferi celui de la volan informații importante la rularea în off-road sau în parcările înghesuite. Varianta Dacia a Around View Monitor-ului apărut în Alianță în premieră acum 5 ani pe Nissan Qashqai este însă una simplificată. De exemplu, software-ul utilizat de Dacia nu "combină" aceste patru imagini pentru a compune o imagine "din elicopter" a mașinii, ci transmite patru imagini individuale accesabile prin meniul simplu și ușor de înțeles de pe display. O demonstrație a sistemului poate fi văzută în clipul următor:
● Duster va oferi un sistem de avertizare pentru unghiul mort. Cu ajutorul unor martori luminoși integrați în oglinzi, Duster îl va anunța pe șofer dacă în spatele său se află o mașină aflată în depășire pe banda imediat următoare. Sistemul funcționează cu ajutorul senzorilor montați în partea posterioară.
● Duster va avea comenzi vocale. Deși nu am experimentat acest sistem, butonul dedicat aflat pe două dintre variantele de volan expuse la centrul Renault de lângă Paris ne-au demonstrat acest lucru.
● Gama de motorizări rămâne acceași. Astfel, noua generație Duster este echipată cu motoarele pe benzină SCe de 1.6 litri și 115 cai putere (în versiunea 4X2) și TCe de 1.2 litri și 125 de cai putere (în versiunile 4X2 și 4X4) asociate cu o cutie de viteze manuală. Oferta diesel include propulsorul dCi de 1.5 litri în versiuni de 90 de cai putere (în versiunea 4X2) și 110 cai putere (în versiunile 4X2 și 4X4). Versiunea de 110 cai putere poate fi echipată cu cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj EDC.
ALTE ARTICOLE DESPRE NOUL DUSTER:
● REPORTAJ Strict Secret: Noul Dacia Duster s-a dezbrăcat de secrete la Paris în fața Automarket
● GALERIE FOTO OFICIALĂ: A doua generație a lui Dacia Duster este aici
● Laurens van den Acker: "Atunci când vezi noul Duster pe stradă, înțelegi cât de mult s-a schimbat"
● Laurens van den Acker prezintă interiorul noului Duster: "Dacia începe să stea acum pe propriile picioare"
Scaunele au fost îmbunătățite. Scaunele au materiale noi, au șezutul mai lung, un suport lateral mai bun, tetiere reglabile și suport lombar reglabil.
Zice într-un video de la aricolul:
http://www.automarket.ro/frankfurt-2017/noul-dacia-duster-lansat-la-frankfurt-design-revizuit-interior-nou-si-79623.html
Na-m zis ca e un lucru rau.
http://cdn2.autoexpress.co.uk/sites/autoexpressuk/files/styles/gallery_adv/public/2017/03/_dsc3454.jpg?itok=UVpoCwxn
https://cdn-carwitter.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/02/2015-Suzuki-Vitara-Review-Dashboard-Carwitter.jpg
Cred ca Dacia niciodata nu va avea caroserie galvanizata si nici airbaguri cortina.
Să nu zici niciodată niciodată. Ia uite cum te lovește. Airbaguri cortină chiar are ! :)
https://www.youtube.com/watch?v=q8PTvg24pWE
minutul 0:38
Ce naiba, nu citiți și voi articolele dacă tot sunteți curioși și vă dați cu părerea?
Este aici pe Automarket articolul unde sunt filmulețele în care se vorbește și de scaune și de camere și de airbaguri și de blind spot alerts.
http://www.automarket.ro/frankfurt-2017/noul-dacia-duster-lansat-la-frankfurt-design-revizuit-interior-nou-si-79623.html
In rest nu seamana deloc :-PPP
Ca sa nu zic un sh de 2-3 ani care nu e un low cost.
- va puncta foarte bine la testele EuroNCAP...cu toate sistemele de siguranta.
- schimbarea interiorului binevenita.... va linisti pe cei care aveau nemultumiri (ma numar printre ei)
- exteriorul este adus la zi si mult mai elegant...va permite mici artificii aftermarket pentru cei care isi doresc ca masina asta sa devina chiar o aparitie pe sosele.
Nelamuriri
- pretul? va fi un supliment de cel putin 1000 -1500Eu
- calitatea materialelor din interior?
Concluzii
- ramane un entry level in segmentul sau
- succesul ii este garantat
PS. si cand imi amintesc de review-ul facut de cei de la AutoBild...aproape ca incepeau sa planga atat de intristati erau de calitatile de rahat al generatiei anterioare. Dupa ei, Duster-ul nu ar avea nici o sansa.
Citez: "Nu trebuie sa construiesti Ferrari, Range Rover sau Bentley ca sa faci o masina deosebita. Exista mai multe moduri prin care poti sa fii deosebit. Sa oferi robustete, calitati 4x4 foarte bune si dotari demne de o masina cu peste 5000-10000 de euro mai scumpa, nu e usor. Dar nici imposibil. Iar Dacia Duster (prima generatie) demonstreaza asta".
In alta ordine de idei, m-am interesat si am aflat ca masina va avea in standard airbaguri cortina. Foarte bine. Eu cred ca acesta este marele plus al masinii. Sper doar ca pretul sa nu o ia "razna".
AMundS il urmaresc si eu. Este unu' mai batran printre ei si e mai rezonabil in review-uri. Altul in schimb ii tot trage ca daca masina are sub 1,6litri e submotorizata (probabil ca are un fetish cu numerele mari). Pilotul de teste Cristian Menzel, in schimb, e singurul pe care il cred pe cuvant 100%.
Revenind la Duster...DW facea aceleasi remarci negative ca si AB.
Dar nu pe mine trebuie sa ma convingi de calitatile Daciei (in particular al lui Duster) :).
dar, ramane de vazut exact cum este facut interiorul.
@dino...sa punem problema altfel: de ce Merc sau altii n-au facut masina asta? Si de unde esti atat de sigur de pretul mai mic? E ceva ce nu merge in logica ta....