Fiat 500, intre feminin si masculin

De Patricia Zegreanu
Publicat Marti, 22.04.2008
In ce masura reuseste Fiat 500 sa satisfaca nevoile unei femei? Dar ale unui barbat? Si daca totul NU se desfasoara in oras?

Testul feminin: Masinuta Superstar

I-am spus asa dupa primele doua ore de test-drive, si asta pentru ca n-am mai vazut atatia ochi curiosi, n-am mai primit atatea complimente si nici n-am mai vazut atatea depasiri invers proportionale cu marimea dintr-o alta masina. Am pornit la drum putin sceptica, pentru ca Fiat 500 e, par excellence, o masina de oras, iar aventura mea in afara Bucurestiului putea sa devina in scurt timp un cosmar: dureri de spate de la scaune, frustratrea ca n-as fi avut un motor destul de puternic incat sa depasesc pe cei care mergeau foarte incet sau chiar ca as fi putut ramane fara benzina din cauza rezervorului prea mic (35 litri).

Dar surpriza a fost mare. Masinuta Superstar s-a comportat impecabil. In primul rand, se conduce extrem de usor, este foarte agila in manevre si poate fi parcata oriunde. Motorizarea pe care o avea nu ii permitea sa tasneasca in depasiri (am testat motorizarea diesel Multijet de 1.3 litri si 75 de cai putere) dar, o data ce ajungeai la viteza dorita, devenea mica spaima a marcilor recunoscute pentru vitezele pe care le pot atinge. Daca prima zi de test a decurs linistit, pe sosele bune si civilizate, a doua zi am decis sa testez noul model in conditii de trafic mai grele, asa ca am luat-o pe soseaua Brasov-Pitesti, un drum extrem de prost. Micutul Fiat a trecut cu bravura peste toate obstacolele si gropile din calea sa, agilitatea fiind cel mai mare atu al sau.

Suspensiile prea moi mi-au cam dat bataie de cap deoarece amplificau gropile si “lucratura” tipic romaneasca. Marimea masinii te face sa vezi mai relaxat serpentinele si locurile stramte de parcare din varful muntilor deoarece te poti efectiv strecura printre alte masini sau spatii restranse.

Locurile din spate, desi existente, sunt mai mult de forma. O persoana adulta care depaseste 80-90 de kilograme va avea probleme sa stea confortabil in spate, dar mai ales sa intre: e mai usor sa iei bagajele de pe bancheta din spate prin portbagajul deschis decat prin fata. De asemenea, in spate exista doar doua locuri, bine marcate de centurile de siguranta, asa ca nu te poti aseza pe mijloc pentru a vedea in fata.

Cea mai mare surpriza legata de noul Fiat 500 a fost condusul pe autostrada. Chiar daca porneste mai greu si fara sa te arunce pe spate, in momentul in care ajunge la o anumita viteza este de neoprit. Atinge cu mare usurinta 120 km/h, viteza pe care o poti mentine constanta fara a avea impresia ca indata vei “zbura” de pe sosea. Spre mirarea soferilor vitezomani, micutul Fiat a atins chiar viteza de 170 km/h, lasand in spate o multime de oameni nedumeriti, care nici macar nu si-au putut da seama ce i-a depasit. Din cauza aceasta, pe autostrada am asistat la multe “reveniri” doar pentru ca soferii din masinile pre-depasite sa vada care e masinuta care a indraznit sa rastoarne criteriile logicii. Tot din aceasta cauza am avut parte de multe depasiri “din principiu”, deoarece multi soferi de marci luxoase si recunoscute pentru viteza nu si-au permis sa fie depasiti de masinuta Superstar.

Sa nu uit: elementul pe care l-am apreciat cel mai mult la modelul luat in test a fost trapa din acoperis, care permite o deschidere destul de mare si iti creaza un sentiment de lejeritate specifica verii.

 

Testul masculin: Wanna play?

Rolul de jurnalist auto (ii spun rol pentru ca meseria in sine implica mai multe aspecte decat se vede de obicei din afara) iti rezerva multe lucuri interesante si te face, prin natura profesiei, un curios autentic. Iar una dintre curiozitatile pe care le-am avut in ultima vreme a fost legata de Fiat 500. Cum se poate ca o masinuta care nu reuseste sa ajunga pana la linia geamurilor unor SUV-uri, de exemplu, sa primeasca ravnitul titlu de Masina a Anului in Europa? OK, e frumoasa, reinvie un mit, o fi perfecta pentru oras (am vazut asta in testul citadin de la lansarea in Romania), dar cum ramane cu aspectele practice? Ce face Masina Anului cand i se pun saci in spate si cum se comporta ea la drum lung, in masura in care un posesor de 500 este nevoit sa iasa din oras pentru a ajunge dintr-un punct A intr-un punct B luand la rand culorile de pe harta?

Pentru o idee cat mai completa asupra fenomenului am pornit la drum in primul weekend complet insorit al acestui an, cu traseu precis: Bucuresti – Ploiesti – Brasov – Poiana Brasov – Rasnov – Bran – Rucar – Campulung – Pitesti – Bucuresti. Altfel spus, un traseu complet, care combina autostrada si deja clasicul DN1 – o sosea care atunci cand vrea poate fi denumita usor pseudo-autostrada – cu virajele stranse si serpentinele din Culoarul Bran-Rucar. Arsenal: Fiat 500 Multijet 1.3 litri cu 75 de cai la bord, singurul diesel existent deocamdata in gama.

Prima impresie este reliefata cel mai bine de o femeie si vedeti asta foarte clar in partea “feminina” a testului: masinuta celor de la Fiat atrage privirile. Si privirile nu tin cont de calitate, ci de estetica. Fara a sti daca e proasta sau buna, daca sta bine pe roti sau sta sa cada, daca se misca agil sau nu, forma si marimea te fac sa te uiti lung dupa ea. Indiferent daca esti intr-un Volvo sau intr-un Matiz, curiozitatea e la acelasi nivel si imparte publicul neplatitor in doua grupuri: cei care stiu ca e vorba de Fiat 500 si cei care se mira ca in fata lor sta o masinuta interesanta si colorata despre care nu pot decat sa spuna ca e foarte atragatoare.

Am trecut printr-un episod interesant la Brasov, acolo unde, la semafor, s-a oprit langa mine un posesor al unui model Mini de aceeasi culoare si cu acelasi tip de stickere laterale. Dialogul s-a infiripat imediat, relatia s-a insurubat iar ceilalti soferi de la semafor priveau distrati cum doua legende renascute povestesc in aceeasi limba.

Trecand peste elementele colorate ale testului ajungem la spatiu: daca aveti un 500 si vreti sa plecati un weekend la munte in cuplu, nicio problema. Daca aveti un 500 si vreti sa plecati o saptamana la munte in cuplu, faceti-va ca uitati chestiile voluminoase acasa pentru ca totul sa fie in regula.

Daca aveti de gand sa stati ceva mai mult, ganditi-va de doua ori si constientizati ca masina asta a fost facuta pentru oras, nu pentru a cara cu ea jumatate de casa. Un exemplu: doua ghiozdane plus cateva rezerve de haine ceva mai groase nu au reprezentat deloc o problema pentru doi bucuresteni plecati spre Brasov.

Lucrurile se schimba putin atunci cand in ecuatie intra o a treia persoana, care isi face loc in spate si sta OK, fara ca spatiul sa dea pe-afara de aceasta data. Dati insa dovada de putina logica si nu fortati nota: in spate intra cel mai “marunt”. Altfel, veti fi nevoit sa parcurgeti cateva capitole dintr-un manual de masaj inainte ca relatiile interumane sa revina la normal.

Am asteptat nerabdator sa simt masina la drum intins. A stat neasteptat de bine. Nu simti deloc ca sofezi intr-o cutiuta, sta bine pe sosea si, chiar daca fortezi putin limita, iti amintesti ca esti intr-o masina care tocmai a fost declarata cea mai sigura din clasa sa de catre baietii de la EuroNCAP si te relaxezi la volan. Rulezi cu 120-130 km/h fara probleme, fara zgomot (da, e diesel, dar e mic) si fara a te gandi ca sub capota minuscula pe care n-o vezi exista stau 75 de cai care storc, la drum lung, maximum 5.5-6.0 litri/100 km.

Pe autostrada, lucrurile devin si mai complicate. Desi pare paradoxal, Fiat 500 este una dintre putinele masini in care nu simti “cutremurul” generat de ruliu atunci cand treci pe langa o autospeciala. Motivul: latimea benzii iti da suficient spatiu pentru a rula la trei metri de namila din dreapta, astfel ca nu ai sanse de “aspiratie”. Latimea masinii devine un element interesant si pe drumurile extrem de triste din munti (daca vreun primar din localitatile aflate intre Brasov si Pitesti citeste acest test este rugat sa inchida calculatorul pentru ca nu face decat sa consume electricitate aiurea), acolo unde reusesti sa faci slalom printre gropi. Avantajul se tranforma insa in chin atunci cand craterele din sosea sunt irecuperabil de triste si esti nevoit sa inoti in vid. Suspensiile moi de pe spate te leagana in timp ce incerci sa treci prin gauri iar garda la sol aproape inexistenta iti aduc in minte, la 10 km/h, multe sarbatori religioase din calendar.

Per total, noul Cinquecento isi merita porecla de “Superstar” al soselelor, indiferent de ce forma de relief parcurg acestea. Si vin si cu un raspuns la intrebarea din primul paragraf: da, poti sa iesi cu Fiat 500 din oras. Cateva zile te fac chiar sa te simti bine in compania nebuniei italienesti pe patru roti, fara a te gandi vreodata ca o masina mai mare iti aduce vreun avantaj. Excluzandu-i, evident, pe aceia dintre dumneavoastra care isi doresc amuzamente de gen Need for Speed sau Off-road Challenge pe autostrazi sau prin munti. Provocarea reinvie insa la intrarea in oras: Wanna play?

Taguri: 500, Fiat

Comentarii (22)

  • lucian
    gata cu Fiatu asta
    m-am saturat de atata Fiat 500. Aproape zilnic vad cate o stire cu buburuza asta. Am o intrebare: cum e posibil ca buburuza asta urata sa fie laudata pe toate site-urile de domeniul auto, dar dara intrebi lumea pe strada si prietenii vei ajunge la concluzia ca defapt nimanui nu-i place. E o masina urata si extraordinqar de scumpa pentru marimea ei. Sincer nu vad de unde atatea laude. Am impresia ca Fiat plateste pt aceasta "autolauda" cu varf si indesat, ca altfel nu inteleg de unde atatea aprecieri. De ex, am vreo 25 de prieteni cu care ma intalnesc zilnic. TOTI spun ca e naspa si scumpa. Chiar foarte naspa.
    0 6
  • nashpa
    nici mie nu-mi place masina. Punct!
    0 6
  • pt. lucian
    strugurii sunt acri...
    5 0
  • mihnea
    intrebare pt lucian
    si in ce clasa sunteti, tu si ceilalti 25?
    4 0
  • marian
    asa e
    Asa e, e urata cu spume. Nu cred sa fie alt model scos de fiat in ultima vreme atat de urat. E o tentativa de masina, una nereusita zic eu si alti vreo 10-15 pe care i-am intrebat.
    0 5
  • ici moca sa mi-o dea si nu mi-ar trebui asa ceva
    0 4
  • damian
    urata si mica
    e urata, e mica, e scumpa. mai bine imi iau logan si am loc sa imi pun si cumparaturile in ea.in plus, la 1.90m pe care ii am, in spatele meu nu mai incape nimeni, abia incap eu. o masina de 2 persoane scumpa si mica. si din colegii mei de servici nu e niciunul caruia sa ii placa. poate la gagici le place. POATE
    0 2
  • 10 lei
    e urata! si costa enorm - un 500 cu motor de 1.4 ajunge si la 21k vi se pare normal??? vi se pare normal ca un 1.2 sa coste 14 mii?? doamne fereste cand japonezii ne pandesc cu micutele lor de 10- 11 mii euro maxim- de la colt la yaris si micra etc masini f bune -tre' sa fi berbec sa dai atat pe o masina laudata doar de presa ca este frumoasa si agila!(se stie de ce! sa nu imi ziceti mie ca ati testat masina de dragul artei ca nu halesc ) in final este tot un panda (mai mic chiar)ce barbat tre; sa fie ca sa iti placa masina asta???unul gay probabil masinuta asta e 100% pt dame!
    0 1
  • Normal ca e "urata", sunt si o gramada de argumente care sa sustina asta:- nu e nemteasca- nu e mare cat Passatu'- nu e nici SUV- are doar 75CP- nu poti sa te dai smecher in ea cu manelele la maxim, probabil ca sistemul audio refuza sa redea maneleleDa, e o masinuta tare urata... va inteleg punctele de vedere. Dar asa urata cum e, se vinde ca painea calda pe toate pietele unde a fost lansata.
    5 0
  • 10 lei
    @div
    problema nu sa pus ca nu e nemteasca nici ca are doar 75 sau 100 cai , mai lasati-ne ca masini de manelisti doar pt ca voi traiti la marginea orasului si aveti numai exemplare din astea in bloc , passatul oricum nu a fost coneput pt ei si din passaturi coboara si oameni de afaceri cu greutate! refuz sa cred ca cei care posteaza aici sunt manelisti insa tind sa cred ca tu esti tot un frustrat care are o problema cu "nemtestile" doar pt ca tu nu ai avut bani de una ..ce sa-i faci se devalorizeaza mai greu decat un fiat un bmw sau un audi! dc voi puteti sa comparati masina asta cu MAZDA 2 atunci la revedere! (aia a iesit wcoty -dc stiti ce "iaste" )comparati la pret pe cele 2 sa vedem ce rest va da!
    0 2
  • :)
    Nu va mai agitati atat, mai ales cei carora nu va place aceasta masina ... e imposibil sa placa la toata lumea cu toate ca la majoritatea place dat fiind si vanzarile foarte bune la nivel european. In primul rand faceti comparatie cu ce exista similar pe aceasta clasa de masina si o sa vedeti ca este cea mai originala si are un raport calitate - pret foarte bun. Si preturile nu sunt de 21000, ci incep in Romania de la 11500 pana in jur de 14000 ... rezonabil pentru o masina deosebita, pana la urma.Va salut cu respect !
    0 0
  • mumbojumbo
    deci...
    exact asa s-a intamplat si cu Beetle, si cu Mini: lumea s-a impartit in fani si in hulitori; pana la urma, Fiat 500 e o noua fata a unui model de legenda si atat; in consecinta, cine o va dori, o va achizitiona, cine nu, atata paguba, ca piata auto e suficient de mare...
    2 0
  • giulai
    Tara de manelisti
    asta e cumparatorul clasic de masini din romania.Sa fie nemteasca frate, restul nu sunt buneNu am nimic cu masinile nemtesti, motoare foarte bune, dar din 1992 cand a fost Golful masina anului, nici o teutona nu a mai castigat premiul. Parerea mea ca suprematia masinilor nemtesti a apus in Europa.Cam atat despre nemtesti. Cat de spre Fiat 500, e o "bijuterie". Daca voua va place un " ghiul" de manelist nu e treaba mea, fiecare cu ce-i place si daca are si vecinu "ghiul" ... sa nu fie mai prejos isi ia si el (la mana a doua) :-).
    2 0
  • pareri si pareri
    Hmmmm... Frumoasa? Asa si asa. Scumpa pt ce ofera? Nu. E foarte scumpa pt ce ofera la preturile care le are. Tara de manelisti? Pai daca mie nu-mi place masina asta ce sunt manelist? Sau faptul ca am masina germana ma face taran? Mie imi plac sincer japonezele. Si oricand mi-as lua un Yaris in locul caricaturii de la Fiat. Sa fim sinceri, reinvie o legenda, dar stiti cumva ce legenda? Ati vazut filme vechi italiene ca sa va dati seama cam cine conducea o asa masina? Deci daca in trecut era masina omului sarac, acum acel om nu si-o mai permite. Poate daca ar mai ieftini-o cu vreo 2500 de euro ar reusi cu adevarat sa relanseze legenda.
    0 2
  • @ giulai
    10 lei
    giulai idiotul nu stie ca audi a castigat anul asta motorul anului isi designul anului pe plan international si nu stie ca motorul de 1,4 de pe golf a iesit cel mai bun anul trecut(in clasa sa) nu stie ca motorul de 2.0 tfsi a fost cel mai bun motor 2.0 anul asta etc ia un top de anul trecut si zi-mi unde vezi vwBest Fuel Economy1. Toyota Hybrid 1.5-litre (Prius) 2442. Honda Hybrid 1.3-litre IMA (Civic) 1303. Fiat-GM Diesel 1.3-litre (Panda, Grande Punto, IDEA, Doblo, Lancia Ypsilon, Suzuki New Ignis) 1184. Volkswagen 1.4-litre FSI (TSI) (VW Golf, Touran, Jetta) 1115. BMW Diesel 3-litre Twin Turbo (335d, 535d) 906. Mercedes-Benz Diesel 3-litre (C, E, S, CLS, G, R, ML, GL, Chrysler 300C, Jeep Grand Cherokee, Commander) 45deci locul 4 dupa 2 hibriduri si un disel !!!Best 1 Liter to 1.4 Liter Engine1. Volkswagen 1.4-litre FSI (TSI) (VW Golf, Touran, Jetta) 4042. Honda Hybrid 1.3-litre IMA (Civic) 1783. Fiat-GM Diesel 1.3-litre (Panda, Grande Punto, IDEA, Suzuki New Ignis) 1604. Renault 1.2-litre Turbo (Clio) 1235. Peugeot-Citroën/Ford Diesel 1.4-litre (Citroën C2, C3, Ford Fiesta, Fusion, Mazda 2/Demio, Peugeot 1007, 207, 307) 666. BMW-PSA 1.4-litre (MINI One) 56si....Overall International Engine Of The Year1. BMW 3-litre Twin Turbo (335i) 3952. Volkswagen 1.4-litre FSI (TSI) (VW Golf, Touran, Jetta) 2593. Porsche 3.6-litre Turbo (911 Turbo) 2524. BMW 5-litre V10 (M5, M6) 2415. Volkswagen/Audi 2-litre Turbo FSI 1546. BMW-PSA 1.6-litre Turbo (Cooper S, Peugeot 207) 1357. BMW 2.5-litre 6-cylinder (325, 525, Z4, X3) 588. Toyota 1-litre 3-cylinder (Aygo, Yaris/Echo/Vitz, Citroen C1, Peugeot 107) 5
    0 0
  • 10 lei
    revin pt ca nu prea se intelege (dc ma intrebati de unde este topul asta inseamna ac habar nu aveti de industria si presa auto).Best Fuel Economy1. Toyota Hybrid 1.5-litre (Prius) 2442. Honda Hybrid 1.3-litre IMA (Civic) 1303. Fiat-GM Diesel 1.3-litre (Panda, Grande Punto, IDEA, Doblo, Lancia Ypsilon, Suzuki New Ignis) 1184. Volkswagen 1.4-litre FSI (TSI) (VW Golf, Touran, Jetta) 1115. BMW Diesel 3-litre Twin Turbo (335d, 535d) 906. Mercedes-Benz Diesel 3-litre (C, E, S, CLS, G, R, ML, GL, Chrysler 300C, Jeep Grand Cherokee, Commander) 45deci locul 4 dupa 2 hibriduri si un disel !!!Best 1 Liter to 1.4 Liter Engine1. Volkswagen 1.4-litre FSI (TSI) (VW Golf, Touran, Jetta) 4042. Honda Hybrid 1.3-litre IMA (Civic) 1783. Fiat-GM Diesel 1.3-litre (Panda, Grande Punto, IDEA, Suzuki New Ignis) 1604. Renault 1.2-litre Turbo (Clio) 1235. Peugeot-Citroën/Ford Diesel 1.4-litre (Citroën C2, C3, Ford Fiesta, Fusion, Mazda 2/Demio, Peugeot 1007, 207, 307) 666. BMW-PSA 1.4-litre (MINI One) 56si....Overall International Engine Of The Year1. BMW 3-litre Twin Turbo (335i) 3952. Volkswagen 1.4-litre FSI (TSI) (VW Golf, Touran, Jetta) 2593. Porsche 3.6-litre Turbo (911 Turbo) 2524. BMW 5-litre V10 (M5, M6) 2415. Volkswagen/Audi 2-litre Turbo FSI 1546. BMW-PSA 1.6-litre Turbo (Cooper S, Peugeot 207) 1357. BMW 2.5-litre 6-cylinder (325, 525, Z4, X3) 588. Toyota 1-litre 3-cylinder (Aygo, Yaris/Echo/Vitz, Citroen C1, Peugeot 107) 5
    0 0
  • e urata ca drequ
    nu mi-ar trebui hidosenia asta nici sa o arunci dupa mine. Nu as da noul Focus pe tiribisca asta de Fiat. Comparati putin masinile, au aproape aceleasi preturi, diferenta e enorma!
    0 2
  • Vladus
    romania tara draga
    Vedeti voi aici e problema romanilor ca ii intereseaza ce zice lumea mai mult decat ce le place lor. Mie imi place masina si astept editia abarth pe care o sa o cumpar oricat ar costa. Nu ma intereseaza nici cat negru sub unghie ca sunt un miliard de oameni care o urasc sau care zic ca e oribila. Daca mie imi place asta conteaza.Ce sa zic si Ipod-ul e mai scump decat alte mp3 playere... dar... Cand veti invata si voi ca gusturile nu se discuta? Banuiesc ca niciodata...
    2 0
  • sebaur
    pt toti
    pai voi nu stiti ca masina "mea" e mai buna decat orice masina? asta se intampla in romania, cel care are logan zice ca e cea mai buna masina, cel care are opel la fel etc. ceea ce vreau sa zic e ca diferenta intre fiat 500 si fiat cinquecento e mare si domnii redactori ar trebui sa se mai informeze. in rest cui ii place masina sa o cumpere cine nu vrea sa n-o cumpere si nu va mai dati meseriasi toti pentru simplul motiv ca aveti alta masina.
    0 0
  • Mircea Mester
    @sebaur
    Pai spune-ne si noua care sunt diferentele astea mari dintre Fiat 500 si Fiat Cinquecento (adica tot 500, dar in italiana).Thanks.
    0 0
  • Sunteti primitivi
    Este urata pentru ca romanul este obisnuit sa aibe portbagaj din fier forjat deasupra si sa isi care porcu si gainile in portbagaj. Sunteti primitivi!
    2 0
  • sebastian
    CINQUECENTO
    cinquecento e cu totul alta masina deca fiat 500. sunt doua masini diferite dupa nume caci unul e scris in litere si altul in cifre. daca stiai asa de multe despre masini nu era nevoie sa intrebi
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru