Fiat 500, intre feminin si masculin
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Testul feminin: Masinuta Superstar
I-am spus asa dupa primele doua ore de test-drive, si asta pentru ca n-am mai vazut atatia ochi curiosi, n-am mai primit atatea complimente si nici n-am mai vazut atatea depasiri invers proportionale cu marimea dintr-o alta masina. Am pornit la drum putin sceptica, pentru ca Fiat 500 e, par excellence, o masina de oras, iar aventura mea in afara Bucurestiului putea sa devina in scurt timp un cosmar: dureri de spate de la scaune, frustratrea ca n-as fi avut un motor destul de puternic incat sa depasesc pe cei care mergeau foarte incet sau chiar ca as fi putut ramane fara benzina din cauza rezervorului prea mic (35 litri).
Dar surpriza a fost mare. Masinuta Superstar s-a comportat impecabil. In primul rand, se conduce extrem de usor, este foarte agila in manevre si poate fi parcata oriunde. Motorizarea pe care o avea nu ii permitea sa tasneasca in depasiri (am testat motorizarea diesel Multijet de 1.3 litri si 75 de cai putere) dar, o data ce ajungeai la viteza dorita, devenea mica spaima a marcilor recunoscute pentru vitezele pe care le pot atinge. Daca prima zi de test a decurs linistit, pe sosele bune si civilizate, a doua zi am decis sa testez noul model in conditii de trafic mai grele, asa ca am luat-o pe soseaua Brasov-Pitesti, un drum extrem de prost. Micutul Fiat a trecut cu bravura peste toate obstacolele si gropile din calea sa, agilitatea fiind cel mai mare atu al sau.
Suspensiile prea moi mi-au cam dat bataie de cap deoarece amplificau gropile si “lucratura” tipic romaneasca. Marimea masinii te face sa vezi mai relaxat serpentinele si locurile stramte de parcare din varful muntilor deoarece te poti efectiv strecura printre alte masini sau spatii restranse.
Locurile din spate, desi existente, sunt mai mult de forma. O persoana adulta care depaseste 80-90 de kilograme va avea probleme sa stea confortabil in spate, dar mai ales sa intre: e mai usor sa iei bagajele de pe bancheta din spate prin portbagajul deschis decat prin fata. De asemenea, in spate exista doar doua locuri, bine marcate de centurile de siguranta, asa ca nu te poti aseza pe mijloc pentru a vedea in fata.
Cea mai mare surpriza legata de noul Fiat 500 a fost condusul pe autostrada. Chiar daca porneste mai greu si fara sa te arunce pe spate, in momentul in care ajunge la o anumita viteza este de neoprit. Atinge cu mare usurinta 120 km/h, viteza pe care o poti mentine constanta fara a avea impresia ca indata vei “zbura” de pe sosea. Spre mirarea soferilor vitezomani, micutul Fiat a atins chiar viteza de 170 km/h, lasand in spate o multime de oameni nedumeriti, care nici macar nu si-au putut da seama ce i-a depasit. Din cauza aceasta, pe autostrada am asistat la multe “reveniri” doar pentru ca soferii din masinile pre-depasite sa vada care e masinuta care a indraznit sa rastoarne criteriile logicii. Tot din aceasta cauza am avut parte de multe depasiri “din principiu”, deoarece multi soferi de marci luxoase si recunoscute pentru viteza nu si-au permis sa fie depasiti de masinuta Superstar.
Sa nu uit: elementul pe care l-am apreciat cel mai mult la modelul luat in test a fost trapa din acoperis, care permite o deschidere destul de mare si iti creaza un sentiment de lejeritate specifica verii.
Testul masculin: Wanna play?
Rolul de jurnalist auto (ii spun rol pentru ca meseria in sine implica mai multe aspecte decat se vede de obicei din afara) iti rezerva multe lucuri interesante si te face, prin natura profesiei, un curios autentic. Iar una dintre curiozitatile pe care le-am avut in ultima vreme a fost legata de Fiat 500. Cum se poate ca o masinuta care nu reuseste sa ajunga pana la linia geamurilor unor SUV-uri, de exemplu, sa primeasca ravnitul titlu de Masina a Anului in Europa? OK, e frumoasa, reinvie un mit, o fi perfecta pentru oras (am vazut asta in testul citadin de la lansarea in Romania), dar cum ramane cu aspectele practice? Ce face Masina Anului cand i se pun saci in spate si cum se comporta ea la drum lung, in masura in care un posesor de 500 este nevoit sa iasa din oras pentru a ajunge dintr-un punct A intr-un punct B luand la rand culorile de pe harta?
Pentru o idee cat mai completa asupra fenomenului am pornit la drum in primul weekend complet insorit al acestui an, cu traseu precis: Bucuresti – Ploiesti – Brasov – Poiana Brasov – Rasnov – Bran – Rucar – Campulung – Pitesti – Bucuresti. Altfel spus, un traseu complet, care combina autostrada si deja clasicul DN1 – o sosea care atunci cand vrea poate fi denumita usor pseudo-autostrada – cu virajele stranse si serpentinele din Culoarul Bran-Rucar. Arsenal: Fiat 500 Multijet 1.3 litri cu 75 de cai la bord, singurul diesel existent deocamdata in gama.
Prima impresie este reliefata cel mai bine de o femeie si vedeti asta foarte clar in partea “feminina” a testului: masinuta celor de la Fiat atrage privirile. Si privirile nu tin cont de calitate, ci de estetica. Fara a sti daca e proasta sau buna, daca sta bine pe roti sau sta sa cada, daca se misca agil sau nu, forma si marimea te fac sa te uiti lung dupa ea. Indiferent daca esti intr-un Volvo sau intr-un Matiz, curiozitatea e la acelasi nivel si imparte publicul neplatitor in doua grupuri: cei care stiu ca e vorba de Fiat 500 si cei care se mira ca in fata lor sta o masinuta interesanta si colorata despre care nu pot decat sa spuna ca e foarte atragatoare.
Am trecut printr-un episod interesant la Brasov, acolo unde, la semafor, s-a oprit langa mine un posesor al unui model Mini de aceeasi culoare si cu acelasi tip de stickere laterale. Dialogul s-a infiripat imediat, relatia s-a insurubat iar ceilalti soferi de la semafor priveau distrati cum doua legende renascute povestesc in aceeasi limba.
Trecand peste elementele colorate ale testului ajungem la spatiu: daca aveti un 500 si vreti sa plecati un weekend la munte in cuplu, nicio problema. Daca aveti un 500 si vreti sa plecati o saptamana la munte in cuplu, faceti-va ca uitati chestiile voluminoase acasa pentru ca totul sa fie in regula.
Daca aveti de gand sa stati ceva mai mult, ganditi-va de doua ori si constientizati ca masina asta a fost facuta pentru oras, nu pentru a cara cu ea jumatate de casa. Un exemplu: doua ghiozdane plus cateva rezerve de haine ceva mai groase nu au reprezentat deloc o problema pentru doi bucuresteni plecati spre Brasov.Lucrurile se schimba putin atunci cand in ecuatie intra o a treia persoana, care isi face loc in spate si sta OK, fara ca spatiul sa dea pe-afara de aceasta data. Dati insa dovada de putina logica si nu fortati nota: in spate intra cel mai “marunt”. Altfel, veti fi nevoit sa parcurgeti cateva capitole dintr-un manual de masaj inainte ca relatiile interumane sa revina la normal.
Am asteptat nerabdator sa simt masina la drum intins. A stat neasteptat de bine. Nu simti deloc ca sofezi intr-o cutiuta, sta bine pe sosea si, chiar daca fortezi putin limita, iti amintesti ca esti intr-o masina care tocmai a fost declarata cea mai sigura din clasa sa de catre baietii de la EuroNCAP si te relaxezi la volan. Rulezi cu 120-130 km/h fara probleme, fara zgomot (da, e diesel, dar e mic) si fara a te gandi ca sub capota minuscula pe care n-o vezi exista stau 75 de cai care storc, la drum lung, maximum 5.5-6.0 litri/100 km.
Pe autostrada, lucrurile devin si mai complicate. Desi pare paradoxal, Fiat 500 este una dintre putinele masini in care nu simti “cutremurul” generat de ruliu atunci cand treci pe langa o autospeciala. Motivul: latimea benzii iti da suficient spatiu pentru a rula la trei metri de namila din dreapta, astfel ca nu ai sanse de “aspiratie”. Latimea masinii devine un element interesant si pe drumurile extrem de triste din munti (daca vreun primar din localitatile aflate intre Brasov si Pitesti citeste acest test este rugat sa inchida calculatorul pentru ca nu face decat sa consume electricitate aiurea), acolo unde reusesti sa faci slalom printre gropi. Avantajul se tranforma insa in chin atunci cand craterele din sosea sunt irecuperabil de triste si esti nevoit sa inoti in vid. Suspensiile moi de pe spate te leagana in timp ce incerci sa treci prin gauri iar garda la sol aproape inexistenta iti aduc in minte, la 10 km/h, multe sarbatori religioase din calendar.
Per total, noul Cinquecento isi merita porecla de “Superstar” al soselelor, indiferent de ce forma de relief parcurg acestea. Si vin si cu un raspuns la intrebarea din primul paragraf: da, poti sa iesi cu Fiat 500 din oras. Cateva zile te fac chiar sa te simti bine in compania nebuniei italienesti pe patru roti, fara a te gandi vreodata ca o masina mai mare iti aduce vreun avantaj. Excluzandu-i, evident, pe aceia dintre dumneavoastra care isi doresc amuzamente de gen Need for Speed sau Off-road Challenge pe autostrazi sau prin munti. Provocarea reinvie insa la intrarea in oras: Wanna play?
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele Fiat in Romania
-
Fiat 124 Spider Preţ: 27.727 - 31.535 €
-
Fiat 500 facelift Preţ: 12.332 - 16.363 €
-
Fiat 500C facelift Preţ: 14.810 - 18.331 €
-
Fiat 500L Preţ: 14.491 - 23.800 €
-
Fiat 500L Living Preţ: 17.466 - 20.633 €
-
Fiat 500L Trekking Preţ: 17.755 - 21.497 €
-
Fiat 500X Preţ: 17.946 - 27.109 €
-
Fiat Doblo Panorama Preţ: 15.025 - 19.290 €
-
Fiat Fullback Preţ: n/a - 35.700 €
-
Fiat Panda facelift Preţ: 9.816 - 18.017 €
-
Fiat Punto facelift Preţ: 9.551 - 13.550 €
-
Fiat Qubo Preţ: 12.150 - 16.442 €
-
Fiat Tipo Preţ: 12.109 - 19.392 €
-
Fiat Tipo Hatchback Preţ: 13.222 - 19.282 €
-
Fiat Tipo SW Preţ: 14.293 - 20.353 €
Ultimele stiri din new_drivetest
-
Hyundai Veracruz isi propune sa se bata cu mai-marii segmentului SUV-urilor cu gabarit ridicat. Veste buna este ca modelul coreean reuseste sa intre in lupta. Ramane de vazut cate runde castiga. (04.12)
-
Islanda este o tara a contrastelor. Volkswagen Golf este un model ale carui generatii difera in extrem de putine privinte. Este si cazul celei de-a sasea generatii. (22.11)
-
Noul Renault Megane reuseste sa intre in segmentul compact cu un avantaj care pana nu demult parea imposibil pentru Renault: designul. Razboiul cu Golf si Focus se ascute. (19.11)
- Noua Kia Sportage facelift: design frontal nou și motor hibrid mai puternic
- Adio, Audi A6. Producția modelului va lua sfârșit după 30 de ani
- Despărțirea e grea: Suzuki lansează încă o ediție specială de adio pentru Jimny, limitată la 150 de exemplare
- PREMIERĂ: Noul Suzuki eVitara, primul model electric al mărcii
- Vedetă
Comentarii (22)