FEATURE: Omuleţul de pe semafor împlineşte 50 de ani
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ampelmännchen este denumirea germană a omuleţului colorat din semaforul de pietoni. A fost inventat în Berlinul de Est, iar în această lună împlineşte 50 de ani. Omuleţul colorat inventat acum 50 de ani în Germania Comunistă a devenit astăzi un simbol, iar pentru Berlin este un suvernir turistic. Imaginea sa este asociată cu cea a Berlinului, deşi astăzi el aproape a dispărut de pe semafoare şi îl găsim doar în magazinele de suveniruri.
O IDEE STRĂLUCITĂ
Să începem cu puţină istorie. Primele semafoare pentru pietoni au apărut în anii '50. Traficul începea să crească ca volum şi anumite intersecţii aveau nevoie de semafoare pentru a fluidiza traficul. Designul acestor semafoare era diferit, fiecare fabricant având propriile idei. De cele mai multe ori, semafoarele erau identice pentru maşini, biciclete şi pietoni.
Ideea unui omuleţ care să simbolizeze pietonul i-a venit psihologului german Karl Peglau, în 1961. Peglau nu era mulţumit de semafoarele folosite până atunci deoarece, spunea el, nu îi ajută pe cei care nu disting culorile. Se ştie că 10% din întreaga populaţie a planetei suferă de daltonism şi nu poate distinge culorile, în special culoarea roşie de cea verde. Ideea psihologului german era de folosi silueta unui omuleţ într-o ipostază care să simbolizeze culoarea roşie sau cea verde. Pe lângă semanforul pentru pietoni, Peglau a mai propus un semafor cu trei culori pentru automobilişti, dar cu forme diferite pentru fiecare culoare.
Acesta din urmă nu a avut succes din cauza costurilor imense de înlocuire a întregii infrastructuri.Traficul de pietoni nu implică restricţii legate de sănătate sau vârstă, aşa cum este cazul la şoferi. Pietonii pot fi copii, bătrâni, oameni cu probleme mentale. Aşa că Peglau a considerat că un omuleţ cu mâinile întinse simbolizează cel mai bine idea de stop. Poziţia sa transmite fără echivoc: opreşte-te, nu traversa! Iar pentru culoarea verde, un omuleţ în mişcare. Oricine poate conştientiza semnificaţia şi nu este nevoie să distingă culoarea semaforului pentru a înţelege.
În plus, pentru a nu crea o imagine plictisitoare, Peglau a vrut să creeze un simbol care să te facă să zâmbeşti. Aşa că omuleţul său are pălărie şi pare că păşeşte voios. Pentru locuitorii din Berlinul de Est, o zonă în care cenuşiul contrasta cu dezvoltarea de peste Zid, acest omuleţ avea să devină un simbol.
Primele semafoare cu omuleţul vesel au fost instalate în Berlinul de Est pe 13 Octombrie 1961. Acestea foloseau un abţibild lipit peste sticlă pentru ca semaforul să lumineze în formă de omuleţ. Apoi, semafoarele au început să fie fabricate de către VEB Signaltechnik Wildenfels. Omuleţul avea să cunoască celebritatea în anii '80, când cele două figurine au ajuns parte din programul de educare al elevilor din şcoli. Benzi desenate şi apoi desene animate au fost folosite pentru a îi învăţa pe elevi cum să reacţioneze în trafic.
Cele două figurine Ampelmännchen erau eroii acestor benzi desenate.STANDARDIZAREA UNUI SIMBOL
După 1990 şi unificarea celor două Germanii, semafoarele pentru pietoni au fost standardizate după modelul celor din vest. Şi acestea foloseau un omuleţ, dar desenat mult mai simplu. La fel ca semafoarele din România, luminile pentru pietoni folosesc un omuleţ simplu şi fără personalitate. Iar semafoarele cu Ampelmännchen au început să dispară din Berlin.
Omuleţul intra în istorie, dar berlinezii nu vroiau să îl lase să moară. Ampelmännchen devenea un simbol penrtu Berlinul de Est şi un fel de mascotă pentru cei nostalgici. Mai mult, omuleţul a devenit parte din industria suvenirurilor din Berlin. Îl putem găsi astăzi pe tricouri, căni şi în formă de figurină de plastic. Ba chiar a devenit motiv de dispută pentru drepturile de autor între Joachim Roßberg şi Markus Heckhausen. Cei doi au avut ideea să vândă produse ce folosesc omuleţul şi şi-au disputat acest drept prin tribunale.
Gama de produse Ampelmann poate fi studiată AICI.
Ampelmännchen a avut trei versiuni în Germania: modelul est-german, versiunea vest-germană şi designul omuleţului folosit în Germania unită din 1992. Au mai existat şi versiuni conexe, precum cele în care figurina a fost înlocuită cu o siluetă feminină. Semafoare cu Ampelfrau au fost folosite în oraşe ca Zwickau şi Dresda.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Dar e posibil ca nu am fost atens sau m-am plimbat mai ales in zonele cu omuletul vechi. Si am vazut si fetita :)
Tu meriti tot ce este mai bun, deoarece ai salvat milioane de vieti de la accidente,impreuna cu creatorul tau.