FEATURE: De ce circulăm pe partea din dreapta a şoselei?
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
O vizită în Marea Britanie sau în îndepărtatatele India şi Japonia nu se lasă doar cu învăţarea unor noi obiceiuri culturale sau gastronomice, ci şi cu cel puţin o situaţie în care eşti aproape de atac de cord cauzat de faptul că nu reuşeşti să te obişnuieşti foarte repede cu circulaţia pe banda din stânga a şoselei. Dar care este logica faptului că unele ţări au traficul pe dreapta, iar altele pe stânga? Vom încerca să desluşim această problemă în rândurile care urmează.
PUŢINĂ ISTORIE
Deşi cele mai multe ţări au traficul cu maşinile circulând pe partea dreaptă a şoselei, la origini se circula pe partea stângă, implicit în zona în care se află acum România. Cea mai populară explicaţie pentru acest lucru este una care ţine de epoca violentă şi de ce se întâmpla pe drumurile pietruite de acum câteva secole sau chiar milenii. Astfel, cavalerii din antichitate erau nevoiţi să "circule" cu caii pe partea stângă pentru a se putea duela cu adversarii în caz de nevoie ţinând sabia în mâna dreaptă. Explicaţia ţine mai ales de faptul că majoritatea oamenilor sunt dreptaci.
Nu există dovezi ale modului în care se circula (cu caii, căruţele sau cu alte mijloace de transport) în perioada veche a Daciei, însă este sigur că, după ce Imperiul Roman a pus stăpânire pe teritoriile dacice, în zona în care astăzi se află România se circula pe partea stângă a drumurilor pavate specifice acestui imperiu. Acest lucru se datorează faptului că regula de bază în Imperiu era ca circulaţia să se desfăşoare pe partea stângă. De asemenea, este clar că zona Transilvaniei circula pe stânga ceva mai târziu, în perioada dominaţiei Austro-Ungare, acest lucru fiind o obligativitate în Imperiu.
CUM S-A SCHIMBAT BANDA ÎN EUROPA?
Mutarea traficului de pe stânga pe dreapta a avut două etape în Europa. În prima fază, meritul îi este atribuit lui Napoleon Bonaparte, care - profitând de faptul că francezii au circulat dintotdeauna pe partea dreaptă, a ordonat ca fiecare provincie cucerită de Franţa să îşi schimbe direcţia traficului. În restul Europei, schimbarea a survenit destul de târziu.
Astfel, anii 1920-1930 au fost cei care au dat tonul marilor schimbări. Spaniolii au circulat pe stânga până în 1924, portughezii până în 1928, polonezii până în 1922. Ţările aflate sub ocupaţie Austro-Ungară au întârziat schimbarea. Austria a trecut la circulaţia pe partea dreaptă a şoselei treptat, între 1919 şi 1938, iar în Ungaria s-a circulat pe partea stângă, la fel ca astăzi în Anglia, până în 1941. Italienii au trecut la circula'ia pe banda dreaptă în 1922, după venirea lui Benito Mussolini la putere. Foarte interesant este însă faptul că Alfa Romeo şi Lancia au continuat să producă doar maşini cu volanul pe dreapta până în anii '50.Statul european care a întârziat cel mai mult trecerea de la circulaţia pe stânga la cea pe dreapta şoselei este Suedia. Suedezii au circulat pe stânga până în 3 septembrie 1967, zi cunoscută în statul nordic ca "Ziua H" (H vine de la Högertrafik, care înseamnă "trafic pe partea dreaptă"). Din moment ce majoritatea maşinilor avea deja volanul pe partea stângă, rata accidentelor a scăzut brusc în Suedia după Ziua H.
Din moment ce principalul motiv pentru schimbare a fost vecinătatea cu ţări în care se circula deja pe dreapta, principalele redute în calea generalizării acestui obicei sunt statele insulare. Iar Marea Britanie, Japonia şi Australia sunt, evident, cele mai bune exemple în acest sens.
OMUL E CONSTRUIT PENTRU A CIRCULA PE... STÂNGA
O serie de cercetări realizate în secolul trecut arată că cele ţările în care traficul se desfăşoară pe partea stânga, precum Japonia, Marea Britanie sau India, au o rată a accidentelor mult mai mică decât a celorlalte ţări. Logica acestui fapt? Vederea periferică a ochiului drept este mult mai dezvoltată decât cea a ochiului stâng pentru dreptaci. Astfel, cei care circulă pe stânga pot monitoriza natural mult mai bine traficul din sens opus sau maşinile care depăşesc din spate, unghiul mort fiind redus. Un alt argument interesant este faptul că, în cazul maşinilor cu volan pe dreapta, şoferul ţine mâna dreaptă dominantă pe volan atunci când schimbă vitezele, levierul fiind mânuit cu stânga.
PROBLEME LA TRECEREA GRANIŢELOR
Dacă în Europa problemele legate de schimbarea benzii de rulare sunt inexistente la trecerea peste graniţe (teritoriile în care se circulă pe stânga sunt izolate, aşa cum am văzut mai sus), unele ţări au probleme mari din acest punct de vedere şi au fost nevoite să gândească puncte de trecere a frontierei foarte complexe, care să-i mute pe şoferi de pe dreapta pe stânga. Cel mai bun exemplu este Thailanda, ţară în care se circulă pe stânga, dar care are 90% dintre graniţe cu state în care circulaţia are loc ca la noi. O soluţie emblematică pentru această problemă neobişnuită este Podul Lotus, care leagă China de Macau (foto jos)
CUM S-AU ADAPTAT PRODUCĂTORII DE MAŞINI?
Primele maşini produse în lume aveau locul şoferului aşezat în poziţie centrală. Ulterior, pentru evitarea accidentelor stupide la intrarea prin zone strâmte în care şoferul nu putea negocia corect distanţele laterale, unii producători au pus scaunul şoferului aproape de marginea drumului. Până la urmă, soluţia care a câştigat a fost amplasarea scaunului celui de la volan în partea dinspre centrul şoselei, pentru ca acesta să aibă un câmp de vedere cât mai mare.
Diferenţele tehnice dintre maşini nu se limutează însă la amplasarea volanului, ci şi la modul în care funcţionează farurile, stopurile, proiectorul posterior de ceaţă sau ştergătoarele de parbriz.
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Mi se pare normal ca toti sa aiba un sistem unic de masurare. E mult mai simplu in Kg, Km/h, Litri.
Brief:
După bătălia de la Hastings din 1066, Vilhelm Cuceritorul a introdus un nou sistem de unități de măsură, sistemul anglo-saxon de unități.
Acest sistem de unități a fost confirmat de Magna Carta în 1215 și apoi în 1496, în 1588 și în 1758. Numele de Sistem imperial de unități datează din 1824. Acest sistem era destinat să fie utilizat în tot Imperiul Britanic. Acest sistem a redefinit valorile unităților tradiționale, fără a crea altele noi.
În 1959 le Marea Britanie, Statele Unite ale Americii și întregul Commonwealth, din necesitatea de a avea definiții precise au ajuns la un compromis. Majoritatea unităților sunt actual definite legal în raport cu unitățile Sistemului Internațional de unități.
Din pct-ul meu de vedere prefer sa tin volanul cu stanga si sa schimb vitezele cu dreapta (fiind si dreptaci), chiar nu-mi dau seama cum as putea schimba vitezele cu stanga (cred ca e al naibii de "gay" :D). Insa daca in viitor masinile electrice vor avea doar cutii de viteze automate si, asa cum spun englezii, e mai natural sa circuli pe stanga nu cred ca ar fi o problema... poate doar obisnuinta :))).
PS Rata accidentelor este mai scazuta in tarile care conduc pt st si din cauza temparamentului mai calm si mai prudent al locuitorilor nu numai din cauza vederii periferice...
@Mester - foarte interesant articolul...nota 10+
http://en.wikipedia.org/wiki/Right-hand_drive
"la radio se aude:
- Un nebun goneste pe autostrada pe sensul celalalt de mers,,,
- La care unu din masina zice: UNU!!!! unde frate ca sunt SUTE!!!"
Este greu la inceput sa circuli pe stanga si sa dai tot prioritate de dreapta, dar te obisnuiesti repede....
Cat priveste circulatia pe partea stanga a drumului....pai Anglia, fostele ei colonii si Japonia....sunt tari conservatoriste prin definitie. De fapt ei au filosofia asta, au un anumit orgoliu.
Dar, in ziua de azi s-ar impune o standardizare. Ori pe stanga ori pe dreapta.
1. Ori conduci pe dreapta ori pe stanga tot in acelasi fel fezi soseaua si pe ceilalti participanti la trafic =)) ASTA E CEA MAI TARE.. rad singur? :))
2. Faza aia cu sistemul metric..de ce nu trec toti la acest sistem. Bai frate, asa cum tu te-ai nascut si ai crescut cu aceste unitati de masura asa si ceilalti au crescut cu acele unitati. Deci nu poti obliga pe nimeni sa treaca la sist.metric. Treci tu la al lor. Poti? E asa simplu? Ideea de a fi un sistem unic international e buna, dar CARE E ACEL SISTEM? CINE SE DA DUPA CINE ??
3. Rata accidentelor... :) nu tine de partea dreapta/partea stanga... tot un stalp sau un copac iti trece prin cap daca mergi ca nebunul.. doar ca ar fi vorba de aia (stalpii si copacii) de pe partea stanga :))) buna si asta :-j
Eu locuiesc de 6 ani in insula si nu mi-a fost dat sa vad sau sa aud ceva similar cu ce povestesti tu baiete .
Daca stau bine sa ma gandesc tu terbuie sa ai mari dificultati si pe dreapta si pe stanga .
Sa intri pe contrasens pe autostrada este inacceptabil pentru orice tara si situatie , dar romanii , nah , trebuie sa iasa un pic din tipar si sa-si dea in petec .
Mi-a placut articolul si dupa cum puteti vedea in comentarii, nu sunt singurul.
Dealtfel este printre putinele articole care au fost asta de bine primite de catre comentatori.
Un feedback mult mai simplu de centralizat decat a citii zecile de comentarii v-ar folosii mai mult.
Locuiesc si eu de ceva timp in Regat si jobul implica parcurgerea a in jur de 100-150 mile zilnic.
Nu cred ca exista in Europa (si am fost in destule locur) tara in care reglementarile si semnalizarea rutiera sa fie mai buna sau macar la fel ca in Anglia.
E drept , e putin mai dificil la inceput deoarece ai senzatia stranie ca esti in locul gresit din masina si nu ai indemanare la skimbat vitezele cu mana stanga, dar dupa cateva mile (sau km) parcurse , toate devin ok.
Probleme mai mari apar atunci cand vii acasa cu o masina ce are volanul in dreapta si anume la depasiri atunci cand rulezi in spatele unei masini mai mari sau fara geamuri prin care tu sa poti observa daca din fata se apropie altcineva. In consecinta , indiferent de ce parte a drumului conduci si indiferent unde ti-e volanul , e bine s-o faci prudent.
Si tu Florentine...exagerezi .
Probabil asta era un post pentru Italia
1. si acum la tara carutasii stau pe partea dreapta a carutei pt a putea lovi cu biciul si pt a putea rula pe dreapta fara riscul de a parasi banda de mers (sa nu intre in santul din dreapta, mai ales atunci cand caii se sperie de masinile care trec prin stanga)
2. la aparitia automobilului strazile erau popul de mai multe vehicule tractate de animale det de autovehicule
3. la inceput, primele automobile generau in conducere un stres mai ridicat decat in ziua de astazi, datorita manevralitatii dificile si a faptului ca erau ceva de avangarda la cea epoca
4. automobilele la un momend dat aveau volan dreapta si se circula tot pe partea dreapta tot din considerentele aratate mai sus
5. se circula intuituv fara prea mlte reguli de circulatie (acestea au fost necesare odata cu mrirea nr de vehicule si implicit necesitatea unoreglementari)
Pentru redactie:
Felicitari pentru articol. Este un articol interesant si documentat. Mai publicati asemenea articole.
Multumesc.
ps-in londra transportul public e fantastic nu cred ca mai gasesti pe nicaieri(bineinteles si pretul)
Eu conduc de 4 ani in Antigua & Barbuda si e naspa mai ales daca ai cutie manuala trebuie sa schimbi vitezele cu mina stinga , depasirile le fac cu mare stress casint pe dos iar la mersul cu spatele trebuie sa te uiti peste umarul sting ceea ce e imposibil .. si in parcare tot ma mai duc l sa deschid usa din stinga si vad volanul in partea opusa!!!!! iar cind vin in concediu in Romania ma trezesc pe contrasens din reflex stupid....
Valabil numai daca se conduce masina dedicata pietii tarii respective, adica regula se inverseaza pt cei ce conduc masini cu volan stanga in tari cu circulatie pe partea stanga si viceversa.
De acord e dificil sa nimeresti pe autostrada, sau alte pasaje supraetajate in UK, Australia etc in primul rand pt, ca soferul roman nu beneficiaza de asa ceva in tara la el deci nema training...
Eu am condus vreo 3 ani in tara dupa care intamplarea a facut sa ma stabilesc in Uk si sa conduc aici de cam tot atat timp.
Mi-a luat cam doua luni sa ma obisnuiesc bine cu volanul pe dreapta si nu e mare diferenta ca si fel de a conduce.
Ce mi se pare mult diferit de Romania este bunul simt si respectul tuturor pentru participantii la trafic. si pot exemplifica.
1. La orele de varf Londra si soseaua de centura sunt aglomerate. Se circula bara la bara. Dar macar se circula. Nu se da nimeni jos sa-si cumpere kebab de la colt. Nu se schimba benzile inutil sa se castige distanta a trei masini echivalentul a jumatate de secunda cand traficul se decongestioneaza. Nu se dau oamenii jos sa se bata sau sa se injure. Toti sunt constienti ca daca vor sa ajunga la destinatie trebuie sa joace dupa reguli.
2. Daca iesi de pe o strada mai mica pe o strada principala cu trafic si iti semnalizezi corect intentia o sa ai placuta surpriza ca dupa cateva masini sa 'ti se faca loc' in trafic cu doua flashuri scurte. Asta chiar daca tu conduci un Nissan Micra si cel care te lasa are un Bentley. Poate mai ales. E o forma de respect.
3. La verde la semafor nu risti sa-ti iei bataie daca nu pleci cu scartait de roti.
4. Prioritatea pentru pietoni e prioritate.
Etc
Ca peste tot exista si aici uscaturi., un emigrant est europeean care tocmai a venit din tara lui sa-i invete el pe ceilalti sa conduca, un englezoi care are de tras o bere la pub-ul din cartier, un indian care a invatzat sa conduca pe elefant prima oara, un chinez mai somnoros :D....
O alta chestie. Daca stii semnele de circulatie si poti sa le observi in timp real nu cred ca risti in vreun moment sa intri pe contrasens sau sa faci alte boacane. Si semnele de circulatie la englezoi sunt din belsug, plasate ca pentru prosti.
Se intampla sa ratezi iesirea care trebuie de pe autostrada nici o problema; mergi in continuare, iesi la urmatoarea si vii roata pe sensul celalat. E greseala proprie si o platesti in cel mai rau caz cu cativa litri de combustibil si cu timp pierdut. Nu trebuie sa dai cu spatele sute de metri cu avariile puse sa pui si viata altora in pericol.
Am condus de mai multe ori Anglia-Romania si intors si numai cand trec granita in Romania incep sa ma gandesc cat de scurta e viata cand in cateva sute de kilometri imi vezi toata copilaria si anii de liceu prin fata ochilor. Din tara nu se vede diferenta si ce scriu aici par mofturi si fleacuri. Imi amintesc cand invarteam volanul de Dacie prin cartier si o rupeam in supapa la stopuri si cum gandeam ca sunt un pui de zmeu. Acum imi dau seama ce mentalitate de idiot si de ratat aveam.
La multi ani !
Deci aberezi groaznic , las-o asa .
oricum stii cand mergi acolo ca se merge asa
In concluzie, cred ca e mai bine cu volan pe stanga.
P.S.: Am condus masina cu volan pe drepta.