FEATURE: 30 de ani de BMW Seria 3 E30 - Povestea "Ursului"
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Cel mai iubit model BMW împlineşte 30 de ani de existenţă. Este vorba de a doua generaţie a seriei 3, cunoscută de pasionaţi sub numele codat E30. Lansat în 1982, modelul german înlocuia atunci verchiul E21, fabricat de BMW timp de şapte ani. E30 a devenit repede unul dintre cele mai populare modele fabricate vreodată de BMW. Peste două milioane au ieşit pe porţile uzinei, care a avut o cadenţă de 1.200 unităţi pe zi în 1983, perioada de glorie a Seriei 3 E30.
POVESTEA "URSULUI"
La noi este alintat "Ursuleţ" sau "Urs", dar motivele pentru care fanii au ales acest nume de alint s-au pierdut în istorie. Mulţi spun că acest nume vine de la forma calandrului, care aduce cu un urs. Altă variantă ar veni de la jantele Ronal, ale căror spiţe imitau un ursuleţ de pluş. Iar a treia variantă este sunetul motorelor cu şase cilindri de pe acest model, care aduce cu mârâitul unui urs. Oricare ar fi originea legendei, aceatsa contează mai puţin. "Ursul" E30 este poate cel mai îndrăgit, modificat, diftat, abuzat, îngrijit model de BMW care există pe lume. Există cluburi, întâlniri, festivaluri şi o mulţime de alte evenimente ce gravitează în jurul modelului BMW Seria 3 E30. Toate celebrează un automobil ce a intrat deja în istoria auto universală şi mai ales în istoria contructorului german de automobile BMW. Un impresionant total de 2.339.250 exemplare ale modelului BMW Seria 3 E30 au fost produse între 1982 şi 1994.
PUŢINĂ ISTORIE
BMW a lansat Seria 3 în 1975. Prima generaţie a purtat indicativul E21. Acest model a fost disponibil doar în variantă coupe şi cabrio. BMW l-a menţinut în fabricaţie până în 1983, dar din 1982 deja lansase a doua generaţie a Seriei 3. BMW-ul E30 a venit în variantă sedan, coupe, cabrio şi apoi break. A fost un succes de proporţii pentru BMW şi a rămas în fabricaţie până în 1991, când a fost înlocuit cu a treia generaţie, E36.
BMW Seria 3 E30 a primit o modificare stilistică în 1985 când modelul 323i a fost înlocuit cu 325i.
În 1987, E30 a trecut printr-un facelift major. Tot din 1987 a fost oferită şi varianta Touring.
La capitolul motorizări, BMW-ul E30 a început cu motoare cu patru cilindri pe modelele 316 şi 318. Motorul de 1.6 litri original folosea un carburator şi dezvolta 90 CP. După facelift a fost înlocuit cu versiunea 316i, tot cu patru clindri, dar cu injecţie de carburant, puterea urcând la 102 CP. Al doilea model cu patru cilindri a fost 318i. În gamă au urmat motorizările cu şase cilindri. Acestea animau modelele 320i, 323i şi 325i.
PRIMUL M3
Cel mai puternic E30 a fost M3, numele care avea să le aducă celor de la BMW satisfacţii enorme în următorii 26 de ani. Bazat pe versiunea cu două portiere a caroseriei E30, a fost lansat în 1986. BMW M3 avea să devină un succes instant în lumea sportului cu motor. În 1987, italianul Roberto Ravaglia câştiga Campionatul Mondial de Turisme la volanul unui M3. M3-ul avea să devină un succes şi ca maşină de stradă. Peste 17.970 de unităţi au fost vândute, inclusiv 600 de modele 2.5 l M3 Sportevolution şi 765 M3-ul decapotabile.
VERSIUNI SPECIALE
În afară de puternicul M3, au existat şi alte versiuni speciale ale versiunii E30. Pentru Portugalia şi Italia a fost creat BMW-ul 320is. Aceste pieţe taxau excesiv modelele cu motoare mai mari de 2.000 cmc, aşa că BMW a decis să ofere clienţilor de pe aceste pieţe un model sportiv cu o cilindree mai mică. E30-ul 320is a fost vândut atât în variantă sedan cât şi coupe şi a fost echipat cu un motor de 1.990 cmc, o versiune a populsorului S14 de pe modelul M3. Puterea maximă era de 192 CP. Cutia de viteze Getrag era identică cu cea de pe M3 şi avea şi diferenţial autoblocant. Toate modelele 320is produse au avut volanul pe partea stângă şi erau oferite cu ABS ca dotare standard. Modelele coupe erau echipate cu pachetul aerodinamic M-Technic II.
Acest model mai este cunoscut şi sub numele popular M3 Italia. Având în vedere că au fost produse doar 3.748 de exemplare, modelul E30 320is este un automobil de colecţie.PRODUCŢIA LUI BMW SERIA 3 E30 DEFALCATĂ PE MODELE
MODEL | ANI DE PRODUCŢIE | UNITĂŢI PRODUSE |
318i | 1987-1991 | 89.637 |
318is | 1989-1991 | 41.234 |
320is (coupe) | 1988-1990 | 2.542 |
320is (sedan) | 1987-1990 | 1.206 |
325i (coupe) | 1985-1991 | 113.906 |
325i (sedan) | 1985-1991 | 83.080 |
325ic | 1985-1993 | 85.246 |
325ix | 1985-1993 | 29.589 |
325e (coupe) | 1983-1988 | 114.489 |
325e (sedan) | 1983-1988 | 74.789 |
M3 | 1986-1991 | 17.184 |
E30 ASTĂZI
Pentru a sărbători cum se cuvine cei 30 de ani de E30, BMW Group şi-a unit eforturile cu BMW 3 Series Club pentru a organiza un eveniment special între 14 şi 19 iunie. Maşinile Clubului de entuziaşti vor fi parcate lângă muzeul BMW de pe Petuelring din Munchen. Participanţi vor putea vizita muzeul BMW plus o colecţie specială BMW Goup Classic, care în mod normal nu este deschisă publicului larg.
30 DE ANI DE BMW E30 ÎN ROMÂNIA
E30-ul se bucură de o mare popularitate şi la noi în ţară. Începând de anul trecut, cele mai frumoase BMW-uri E30 se strâng la E30 Fest, un festival dedicat acestui automobil. Pentru o sută de modele vor fi prezente în acest weekend (15-17 iunie) la Dârste, lângă Braşov. Coloana de BMW-uri va putea fi admirată şi în Poiana Braşov în ziua de sâmbătă. Organizatorii promit concursuri şi premii pentru cele mai originale automobile BMW E30. Se vor premia cea mai frumoasă culoare, cel mai frumos interior, cele mai interesante jante şi multe altele.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele BMW in Romania
-
BMW i3 facelift Preţ: 38.199 - 42.780 €
-
BMW i3S Preţ: 41.769 - 46.410 €
-
BMW i8 facelift Preţ: 142.502 €
-
BMW i8 Roadster Preţ: 158.032 €
-
BMW M4 CS Preţ: 124.950 €
-
BMW Seria 1 (3 usi) facelift (2015-2017) Preţ: 23.880 - 48.195 €
-
BMW Seria 1 (5 usi) facelift Preţ: n/a - 49.028 €
-
BMW Seria 2 Active Tourer facelift Preţ: 26.537 - 38.234 €
-
BMW Seria 2 Cabriolet facelift Preţ: 35.522 - 57.775 €
-
BMW Seria 2 Coupe facelift Preţ: 30.643 - 70.042 €
-
BMW Seria 2 Gran Tourer facelift Preţ: 27.846 - 39.781 €
-
BMW Seria 3 facelift Preţ: n/a - 85.750 €
-
BMW Seria 3 Gran Turismo facelift Preţ: 39.865 - 60.065 €
-
BMW Seria 3 Touring facelift Preţ: 33.180 - 58.025 €
-
BMW Seria 4 Cabriolet facelift Preţ: 45.339 - 93.069 €
-
BMW Seria 4 Coupe facelift Preţ: 39.330 - 123.998 €
-
BMW Seria 4 Gran Coupe facelift Preţ: 39.032 - 58.072 €
-
BMW Seria 5 Preţ: n/a - 120.012 €
-
BMW Seria 5 Touring Preţ: 51.825 - 64.498 €
-
BMW Seria 6 GT Preţ: 63.250 - 71.698 €
-
BMW Seria 7 Preţ: 92.404 - 178.976 €
-
BMW Seria 8 Preţ: 102.400 - 127.985 €
-
BMW X1 Preţ: 31.860 - 45.180 €
-
BMW X2 Preţ: 39.270 - 43.649 €
-
BMW X3 Preţ: 42.602 - 67.057 €
-
BMW X4 Preţ: 48.850 - 69.734 €
-
BMW X5 Preţ: 68.842 - 92.582 €
-
BMW X6 Preţ: 72.947 - 124.772 €
Ultimele stiri din Feature
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
-
Arta stradală a evoluat foarte mult în ultimii ani. Din ce în ce mai mulți oameni au început să aprecieze acest stil de artă. De acest lucru și-a dat seama și BMW România, când au decis să vină cu coneptul #NightDriveRo. Cu ajutorul noului MINI Countryman, am descoperit arta stradală ascunsă din București. (03.06)
In privinta modelului, o legenda, pacat ca sunt din ce in ce mai putine care arata bine la noi, ca-n afara sunt multe renovate si arata excelent iar in toata lumea mai exista incredibil de multe care inca circula, e aproape fara moarte, tot timpul va fi iubita si nu va fi lasata sa dispara.
Cam toate au ajuns la retopit deja si asta spune mult.
Ca sa nu mai vb ca pretul de revanzare a cazut 80% dupa 5 ani.
Un design frumos si un motor performant dar de uzura foarte mare.
Care e manelar,are datorii la intretinere si 2 clase mai mult ca tramvaiu isi ia un ursulest,pisicuta..birmaneza.
Ideea cu masini de genul asta,clasice adica,este sa ti le permiti,nu este o treaba ieftina deloc sa intretii exemplar un ursulet din 1986,nu sa mergi cu ea in 3 roate,fara frane si directie,eventual ii dai un tunning dala facut in ghena de gunoi si gata domne am bemveu..cand nici bani de Tico nu ai.
Cel mai grav lucru este ca deraiatii astia cu ursuleti si pisicute sunt si complet iresponsabili si fac cele mai mari tampenii,ca motociclistii,daca ar murii numai ei nu ar fi nici cea mai mica problema dar cand te omoara pe tine..
In fond daca nu aveti 40-50 mii euro de dat pe un Seria 3 nou,mergeti bai fratilor si luati-va Logan nou,poate va mai ramane si de pasta de dinti.
@ScorpyonVAG: ai punctat bine la partea cu piata auto din Romania, legat de e30
http://losangeles.craigslist.org/lac/cto/3077480279.html
http://losangeles.craigslist.org/sgv/cto/3076781271.html
http://losangeles.craigslist.org/wst/cto/3076666310.html
Valoarea lor a coborat sub valoarea metalului de reciclare.
CUVANTUL CHEIE: ,,INTRETINERE NECORESPUNZATOARE".
Daca nici macar in California nu se face ,,INTRETINERE NECORESPUNZATOARE" atunci cu siguranta ca se face in romanica.
Fiabilitatea se face in comparatie cu alte marci in acelasi mediu de exploatare.
Honda si Toyota isi pastreaza valoareA de 3 ori mai mult decat BMW si asta numai datorita FIABILITATI.
In State lucrurile nu stau chiar asa, masinile japoneze sunt ingeneral cautate iar asta mentine sus si pretul sh.
Probabil ca dupa mintea ta nici la motociclete japonezii nu au modele de legenda.
Ce usor ne luam aere de colectionari si restauratori de automobile cand vorbim de modele ieftine culese de prin gunoaiele Europei. Sa nu fim aroganti si sa recunoastem ca restauram ursuleti sau golfuri sau chiar dacii 1300 80% pentru ca sunt ieftine. Mai interesant ar fi de restaurant un Daimler, un RR sau un Bugatti. Dar nu ni le permitem.
In plus, cu riscul (tardiv oricum) de a primii sute negative mai trebuie recunoscut ca daca marii restauratori si colectionari de Lancia Integrale si ursuleti am avea bani de masina noua si de casco pentru ea pasiunea pentru intretinerea defectuoasa a modelelor vechi s-ar estompa subit.
Ne lipseste curajul de a ne vedea lungul nasului. Suntem o natie de impostori si de lenesi. Pacat.
Hahahahahahahahaha.......
Adevarul poate fi dureros.
Majoritatea cunosc BMW din poze si vb si ei ca sa para cunoscatori.
Cei care au avut sau pus mana pe scule si lucrat la cate unul stiu cata dreptate am.
PS - pentru cultura ta generala, ieri am fost la Brasov unde a avut loc intalnirea anuala a BMW E30. La ora 14 s-a plecat din Darste spre Poaiana Brasov. La trecerea masinilor prin Brasov, orasul a fost ca si paralizat. Ma refer la toti oamenii de pe strada care se opreau in loc si priveau cu admiratie, ma refer la toti soferii din trafic, care uitau sa mai plece de la semafor cu ochii la e30-urile de langa ei. Sincer, mai gandeste-te.