Esential
22 | de ani este varsta lui Mihai Panaitescu. |
20 | de ani avea romanul de la biroul de design Toyota atunci cand a castigat Peugeot Design. |
22 | de ani este varsta lui Mihai Panaitescu. |
20 | de ani avea romanul de la biroul de design Toyota atunci cand a castigat Peugeot Design. |
Pana in 2007, era unul dintre studentii promitatori de la Instituto Europeo di Design (IED) din Torino. Participarea la Concursul de Design organizat o data la doi ani de catre Peugeot i-a schimbat viata. A reusit sa castige Marele Premiu in acel an, prin conceptul Flux, si a intrat in atentia marilor producatori ai lumii. E modest si extrem de amabil, e deschis si iti povesteste cum i s-a schimbat viata de parca nu ar avea niciun merit in asta. Totusi, este unul dintre putinii romani care vorbeste degajat cu orice designer auto cunoscut al lumii, care cunoaste filosofia limbajului estetic auto si care stie ca reprezinta Romania in birourile de design. Toate acestea, la doar 22 de ani. El este Mihai Panaitescu, cel mai cunoscut designer auto roman al momentului.
"Peugeot Design a fost o ca o mica lansare a mea la acea vreme, una de care aveam nevoie pentru a fi urmarit de anumite studiouri de design pentru o eventuala angajare" - Mihai Panaitescu.
Din 2007 si pana astazi s-a canalizat pe studii si a participat la doar doua editii ale concursului international de design organizat de Local Motors, castigand din nou locul intai la prima si clasandu-se pe a doua pozitie la editia a doua.
"De la Peugeot Design incoace, am participat doar la unele challenge-uri in genul celor de pe LocalMotors.com. Am luat locul intai cu Boston Bullet si locul al doilea cu Chicago Red. Nu cred ca pe viitor o sa am mult timp pentru astfel de concursuri, din cauza contractului pe care l-am "castigat" la Tokyo, la Toyota Advanced Design." - Mihai Panaitescu.
A terminat facultatea si a fost "racolat" de Toyota. Iubeste cultura asiatica si ii place ce e nou - fapt relevat, de altfel, de modul in care gandeste conceptele pe care le face. Nu vrea sa dea detalii despre proiectele viitoare la care lucreaza - e confidential - insa stim ca se ocupa cu desenul viitoarelor concepte ale celor de la Toyota.
"Am fost pana acum doua luni la Tokyo. O sa lucrez la biroul Toyota Advanced Design, unde am un rol plurivalent. O sa fac, in principal, exterioare si interioare pentru viitoarele concepte Toyota. Ocazional, o sa am ocazia de a lucra direct pe modele de productie" - Mihai Panaitescu
VIDEO TOYOTA EV - concept creat de Mihai Panaitescu la Toyota: "Este o cercetare despre aplicatiile polimerilor electroactivi in domeniul auto. Un fel de BMW Gina Concept fara mecanisme grele, care morfeaza cu electricitate"
E prieten cu Automarket inca de cand se afla in anul al treilea de facultate. Ne-am intalnit cu Mihai la Geneva, unde a primit Marele Premiu de Design Peugeot, apoi la Frankfurt, unde prototipul Flux - construit 100% de el - a fost unul dintre principalele puncte de interes ale standului Peugeot. Ne-a povestit despre viata lui, despre pasiunea lui si despre cum l-au afectat premiile primite. El e romanul care a facut cunoscuta Romania la nivel mondial.
"Am primit cele mai multe oferte de munca in decursul anului 3 de facultate. Am avut oferte din Franta, Italia, Anglia si Statele Unite. Am fost chiar si la Studioul de Design Renault din Bucuresti, insa discutia de aici nu a dat roade. Ma duceam la interviuri degajat, fiind o perioada foarte fasta pentru mine. Cel mai mult m-a surprins, in acea perioada, atentia presei romane la la parcursul meu de atunci si nu in ultimul rand colaborarea cu Automarket" - Mihai Panaitescu
L-am intrebat care e modelul de serie si care e conceptul pe care le considera extrem de reusite in acest moment. L-am pus in dificultate. E normal, Mihai vede mai mult decat vedem noi in fiecare model de pe piata.
"E o intrebare grea. Mi-as cumpara vechiul BMW Z4 pentru declaratia pe care o face la nivel de design. Daca as avea mai multi bani, as opta pentru Nissan GT-R. In linia conceptelor, mi-ar placea sa vad Cadillac Converj in productie. Cred ca e cel mai reusit model prezentat anul acesta la Detroit" - Mihai Panaitescu
Evident, nu poate sa treaca cu vederea modelele in jurul carora munceste acum. Considera ca Toyota iQ creeaza o revolutie in segmentul sau si explica si motivele.
"Un model demn de lauda este micutul Toyota iQ. Spun asta deoarece japonezii au gandit un design foarte curajos, acesta fiind completat de compartimentarea sa geniala".
In discutiile pe care le-am avut cu Mihai Panaitescu, am ajuns la un moment dat la subiectul "Logan". Sustinea acest proiect, spunand ca este un inceput bun pentru Dacia. Acum l-am rugat sa isi imagineze o forma a celei de-a doua generatii Logan, care va aparea pe piata, cel mai probabil, in 2011.
A "rezolvat" problema in doua zile, explicandu-ne si care este filosofia care l-a dus spre aceasta realizare.Pentru ca am ajuns la capitolul "Romania", l-am intrebat pe Mihai ce considera ca trebuie schimbat in tara. Era importanta parerea unui designer cunoscut, astfel ca intrebarea a venit natural. Nu ma asteptam insa la un raspuns atat de "uman".
"Primul lucru care trebuie schimbat in Romania este infrastructura. Cred ca nu spun nimic nou, insa am suferit cu totii destul din cauza drumurilor proaste. Problema e una de mentalitate: daca ne schimbam viziunea, vom avea si noi drumuri. Si as mai schimba ceva: vreau mai putin tuning vizual. Designerii dau cat trebuie unei masini, iar orice in plus sau in minus nu poate decat sa strice un echilibru. Si mie imi plac jantele si rotile mai mari, insa de aici si pana la neoanele verzi de pe bord e o distanta lunga. Visati mai mult! Numai asa o sa ajungem ca designul sa aiba un rol decisiv in vanzarile auto, iar factorul de creatie va fi rasplatit cum se cuvine" - Mihai Panaitescu.
Puteti admira mai multe proiecte realizate de-a lungul timpului de Mihai Panaitescu pe site-ul sau personal, panaitescu.carbonmade.com
la mai multe.
Ma bucur pentru acest tanar, dar in acelasi timp ma intristez cand vad cum un alt talent paraseste tara. "Discutia de aici nu a dat roade" cu cei de la Renault... trist... no comment....
Se vede clar influenta asiatica in design.
Multumesc pentru felicitari si critici.
Pentru critici as vrea sa spun ca LOGAN-ul de fata a fost o incercare de a ghici ce urmeaza sperand ca DACIA poate sa ofere mai mult. Loganul actual imi place foarte mult la pretul de 4000 de euro. Sunt constient de faptul ca desenul meu are carente de personalitate, dar sa nu uitam ca in grupul Renault-Nissan si in altele, se folosesc multe piese si parti "carry-over" si probabil nici viitorul LOGAN nu va scapa de acest blestem. In viziunea mea asemanarea cu modele deja existente poate fi interpretata ca o abordare realista. Nu am incercat un desen exploziv-sper sa puteam vedea asta in noul DUSTER!
Def. "carry-over" : parti de la modele mai vechi integrate in masini noi pentru taierea costurilor de prototipare si productie.
Pentru masini "mai originale si diverse":
www.panaitescu.carbonmade.com
Va multumesc inca odata.
Pentru Mihai Panaitescu: mult succes in cariera inceputa la Toyota si sa auzim numai de bine!
Da-i 'nainte cu tupeu .sa aveti si reprezentanti pozitivi ca natie. Bravo once again !
PS: stie cineva a cui apartine melodia din filmulet. este foarte relaxanta...
Felcitiari pentru celelalte creatii, dar asta cu Loganul se vede de la o posta ca e o lucratura de Photoshop.
Clasa in care se incadreaza este diferita de cea pe care o ocupa actualul Logan. Deci ar fi mai potrivit sa se numeasca putin altfel.
Chiar daca se apropie cu anumite modele, viziunea lui Mihai Panaitescu fata de noul LOGAN este demna de laudele trimise mai sus.
Din cele cateva randuri scrise de tine se vede clar ca nu esti in stare de nimic...tot timpul te lauzi cu realizarile altora ("un amic de-al meu l-ar termina in 2 ore maxim").
@ion...
Nu stii nici macar definitia cuvantului...si ai probleme si cu cititul...jalnic.
Cand a fost ultima data cand ai creat ceva? Orice...
@Mihai Panaitescu...
Felicitari pentru faptul ca ai reusit sa aduci o raza de lumina asupra numelui de roman. Continua ceea ce ai inceput, si poate intr-o zi, datorita tie si a altora ca tine, voi putea spune cu mandrie ca sunt roman atunci cand ies din tara.
Multumesc.
Exista si romani priceputi, recunosc asta si ii felicit pentru aportul adus semintiei noastre, dar hai sa nu fim ipocriti si s-o ducem chiar la extrem, excitandu-ne la fiecare photoshop. Daca tu o faci, asta este parerea ta si eu nu vin sa te iau peste picior, asa cum ai facut-o tu din "buna" crestere si lipsa unei educatii adecvate.
De-asta au si ajuns oamenii tineri sa nu fie in stare sa se exprime, pentru ca vin oligofrenii si le-o taie "finut" cu remarci de genul "ia uite-l si pe boul asta ce-a zis, ce prost esti coaeeee".
Am dreptul la parerea mea si mi-o asum...ca altora nu le place, sunt liberi sa se exprime coerent si civilizat cu "imi pare rau, dar nu sunt de parere cu tine pt ca", urmand dupa aceea propriile explicatii demne de o educatie exemplara. Dar nu "hai marsh jigodaie, daten, bagatiash" sunt expresii mult mai usor de folosit la umbra unui anonimat si probabil sunt consecinta a unei copilarii nefericite cauzate tot de "pumnul in gura" aplicat dupa exprimarea unei opinii.
in alta ordine de idei, Mihai Panaitescu face proiectare, nu manareli in Photoshop ca si prietenul tau
La desen se pricepe....dar cum dracu sa spui ca urmatu logan o sa fie varful de gama??? Pai are cumva dacia un S class un a8 un seria 7....sau care e varfu de gama a daciei???
definitia "capace": palmutze grele, cu degete deschise lasate sa cada cu forta pirghiei bratului+antebrat cumulata cu acceleratia naturala, instinctiva, pe suprafata obtinuta la intalnirea cu ceafa "specialistului".
Mihai, ai avut o sansa pe masura talentului tau. Ma bucur ca nimeni nu ti-a stat in cale, ma bucur ca esti ceea ce esti. Sunt mandru de tine omule. Sunt mindru si sa nu ne dezamagesti. Stralucirea ta este si a noastra. Bravo !!
Astia sunt in era "after '95" ????
Dar ... oameni ca Mihai vin sa ne contrazica si mai adauga pasiune si speranta pentru industria auto care intr-un fel sau altul nu stiu ce sa mai inventeze pentru a castiga piata si atentia in general asupra ceea ce inseamna automobilul. As vrea sa vad o noua Dacia cu adevarat multumitoare in toate privintele...fiabilitate,design reusit,confort,etc. si daca mai este conceputa si de un roman ...macar in parte atunci nu vor mai fi atatia carcotasi care vorbesc de rau ceea ce inseamna un produs romanesc. Cei ce vorbesc de rau nu stiu sa construiasca....asta e clar. Ar fi multe de spus . Romani fiti voiosi !!!