Demonstraţie Volvo: cum preiei şi cum predai controlul unei maşini complet autonome pe şosea

de Mircea Meșter
Luni, 05.10.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Volvo va pune pe şoselele din Suedia peste doi ani 100 de maşini capabile să se conducă singure pe anumite porţiuni de şosea. Marca suedeză ne demonstrează astăzi modul în care şoferul predă şi preia controlul unei astfel de maşini.

Discuţia legată de posibilitatea maşinilor de a conduce autonom primeşte de astăzi o "imagine" cât se poate de reală după ce Volvo a prezentat primele imagini ale interfeţei dedicate maşinilor care vor putea să se conducă singure pe anumite porţiuni ale şoselelor.

Maşina dedicată de Volvo unui experiment care va avea loc în jurul oraşului de origine al mărcii, Goteborg, este - aşa cum era de aşteptat - noua generaţie XC90. Vor exista 100 de exemplare XC90 care vor avea capacitatea de a se conduce singure pe şoselele din Suedia, proiectul urmând să înceapă în 2017.

Esential 2017 este anul în care sistemul de pilotaj autonom de la Volvo va fieşi pe şosele în modul experimental.
100 de maşini autonome se vor plimba prin jurul oraşului Goteborg.
50 de kilometri de şosea pe care este disponibil sistemul Auto Pilot de la Volvo se află astăzi în jurul oraşului Goteborg.

Cum funcţionează?

Pachetul de pilotaj autonom al celor de la Volvo va purta numele oficial IntelliSafe Auto Pilot şi funcţionează extrem de simplu: atunci când şoferul intră pe o porţiune de şosea pe care este disponibil sistemul de pilotaj automat, maşina îi trimite şoferului un mesaj vizual.

Acesta poate activa funcţia Auto Pilot apăsând timp de câteva secunde ambele padele din spatele volanului, moment din care XC90 preia funcţiile de acceleraţie, frână, direcţie şi semnalizare ale maşinii.

Atunci când porţiunea de şosea pe care sistemul Auto Pilot este disponibil se termină, şoferul este alertat timp de 60 de secunde pentru a prelua din nou comenzile. Dacă acesta nu o face, maşina opreşte singură într-un loc sigur, pentru a evita problemele.

În timpul rulării autonome, maşina poate efectua manevre de depăşire, fiecare astfel de mişcare fiindu-i indicată în detaliu şoferului pe ecranul digital care ia locul indicatoarelor clasice de bord.

Pasul 1: maşina te avertizează că intri pe o porţiune de şosea pe care este disponibil modul Auto Pilot.
Pasul 2: pentru a delega funcţiile principale către maşină, apeşi pe cele două padele din spatele volanului.
Pasul 3: maşina îţi arată fără întrerupere câte minute mai durează rularea pe porţiunea de şosea pe care Auto Pilot este disponibil.
Pasul 4: Cu un minut înainte de finalul porţiunii de şosea, maşina te avertizează printr-o numărătoare inversă.
Pasul 5: eşti avertizat în legătură cu orice manevră face maşina în modul autonom.
Dacă şoferul nu reacţionează la numărătoarea inversă, maşina opreşte singură într-un loc sigur.

"Am desenat o interfaţă care este sigură şi uşor de folosit, pentru că şoferii să ofere şi să preia controlul maşinii cu încredere", spune Thomas Ingenlath, directorul de design Volvo şi omul care va schimba complet faţa gamei oferite de marca suedeză după noua generaţie XC90.

Conform comunicatului oficial Volvo, rezultatele experimentului care debutează în 2017 vor aindica orizontul de timp în care modelele mărcii suedeze vor primi acest sistem ca element opţional pe modelele de serie.

Comentarii (6)

  • hazard
    sa vezi ce sperietura iti iei cand iti taie unul calea in timp ce iti bei cafeaua si citesti ziarul :)))
    10 1
  • marius
    acesta este viitorul..da hazard, ai perfecta dreptate...dar peste 50 de ani probabil fiecare masina o sa fie dotata cu un asemenea sistem(sper eu ) si atunci nu o sa mai existe situatia descrisa de tine. Oricum..astept cu interes ziua in care o sa merg la Cluj, si pe drumul de 5-6 ore ( pe autostrada desigur :)) ) o sa pot sta relaxat..citesti o carte..dormi .. mananci :)
    2 0
  • @Marius Noi nu avem autostrazi, nu mai astepta cu interes ca in viata asta nu mai prindem asa ceva.
    4 1
  • Florin
    La noi probabil o sa prindem masinile zburatoare mai repede decat le vom putea folosi pe cele autonome pe sosea din lipsa infrastructurii.
    5 0
  • Florin
    La noi probabil o sa prindem masinile zburatoare mai repede decat le vom putea folosi pe cele autonome pe sosea din lipsa infrastructurii.
    0 0
  • Doresc si eu sa vad videoclipul in fullscreen, se poate?
    Sau trebuie sa dau tot timpul pe youtube sa vad pe ecran complet?
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru