Curtea Administrativă Federală din Leipzig a decis astăzi, într-una dintre cele mai importante astfel de hotărâri luate în ultimii ani, faptul că legea germană le permite administratorilor orașelor să interzică accesul mașinilor diesel în interiorul acestora. Conform dispoziției, orașele germane vor putea lua măsuri drastice independent de regulamentele naționale în vigoare. În cazul în care orașele vor decide să pună în aplicare decizia Curții, interdicția trebuie făcută gradual, în funcție de normele de emisii ale motoarelor.
Decizia, venită în inima celei mai importante piețe auto europene, este considerată una de importanță masivă în ceea ce privește viitorul motoarelor diesel la nivel european. De asemenea, hotărârea Curții este una care afectează major planurile constructorilor auto germani și nu numai în contextul în care în Germania sunt vândute cele mai multe mașini din Europa. Contextul în care această hotărâre este luată e și el foarte interesant: proporția vânzărilor diesel în Germania a scăzut în ultimii ani de la 48% (2015) la 39% (2017), iar analiștii se așteaptă ca vânzările diesel să scadă accelerat după rezoluția de astăzi.
Decizia a fost primită cu brațele deschise de organizațiile ecologice și de mediu, dar este inversă dorințelor politicienilor, care consideră că libertatea orașelor de a decide eliminarea motoarelor diesel va duce la situația în care șoferii se vor trezi cu mașini nefuncționale în garaje. "Este o zi excepțională pentru aerul Germaniei", a declarat Jurgen Resch, directorul grupului DUH, specializat în protecția mediului.Partidul de guvernământ, condus de Angela Merkel, a fost unul dintre cei mai importanți lobbyiști la nivel federal pentru evitarea unei decizii de interzicere. "Vom discuta la nivel de regiune și de municipalități modul în care această decizie va fi implementată", a declarat Merkel.
Conform deciziei Curții Administrative, măsurile radicale nu vor putea fi luate însă imediat în cazul mașinilor cu motoare modernizate, care oferă emisii scăzute. De exemplu, hotărârea nu afectează în niciun fel mașinile cu motoare Euro 6. De asemenea, Curtea arată că mașinile care îndeplinesc normele Euro 5 pot fi interzise din centrul orașelor doar în cazul în care indicatorii de substanțe poluante din atmosferă trec de nivelurile critice. Nu în ultimul rând, orașele sunt obligate să păstreze excepții pentru riverani și pentru magazine. De asemenea, vor fi păstrate rute speciale pentru urgențe.
"În aceste condiții, este foarte posibil ca producătorii auto să le ofere clienților pachete aftermarket de curățare a emisiilor care ar duce la prelungirea timpului în care aceste mașini pot intra în orașele germane", declară oficialii ADAC, echivalentul german al ACR, citați de Reuters.
Conform calculelor realizate de companiile auto, sistemele de "curățare" a emisiilor motoarelor mai vechi ar putea costa între 1500 și 2500 de euro per mașină.
Acțiunile tuturor constructorilor german au scăzut după decizia de astăzi a Curții: Daimler -0.7%, BMW 0.7%, Volkswagen Group -1.8%.
În același timp, Camera de Comerț din Berlin a anunțat faptul că totalul costurilor pe care companiile din capitala Germaniei ar trebui să le suporte pentru înlocuirea flotelor auto va depăși 240 de milioane de euro.
"Jumătate dintre aceste companii ar trebui să-și restrângă sau să-și încheie activitatea", spun oficialii berlinezi, care susțin că oficialitățile ar trebui să gândească soluții alternative pentru curățarea aerului din orașe: bonusuri la achiziția unor modele electrice, gratuitate pe mijloacele de transport în comun sau instalarea unor semafoare inteligente care elimină congestiile din trafic.via Reuters, Automotive News (înreg.)
Practic autoritatile accepta, in final, ca producatorii au avut dreptate. Si totusi nu-i ajuta ci le pun restrictii.
caci ce nu circula in deutcheland vine la noi in max 1 an. si cum dieselurile nu vor mai circula ca si pana acum, nemtii vor mai cumpara diesel ciuciu banana. si pe cele existente le vand ....ghici cui? pfffff
Constructorii au "avertizat"? Nu MRC, doar s-au plans incercand sa lungeasca orizontul de profit. Daca tehnologiile sunt prea scumpe, sa-si micsoreze rata de profit. Daca este nevoie de timp? Au avut timp zeci de ani. Te-ai nascut ieri sa nu fi aflat pana acum ca problema poluarii se discuta din anii '70?
ca si concluzie...daca relaxezi conditiile din piata jucatorii vor profita la maximum de lejeritatea legislatiei. Daca incepi sa restrictionezi vor fi OBLIGATI sa se adapteze. Nu va muri nimeni din asta.
parca viata trebuia sa ne-o facem mai simpla, nu sa ne ingradim sau sa ne impunem limite.
Practic, dieselul ne afecteaza direct si pe termen scurt, iar benzina ne afecteaza indirect si pe termen lung prin incalzire globala.
Din doua rele, alegem raul cel mai mic (adica benzina).
Ce tragi tu pe nas, bai baiatule ?
De ce crezi ca a nins in Sahara? Si de ce crapa ursii polari de foame ca nu mai au banchiza pe care sa vaneze...
Toata clima e vraiste din cauza poluarii, care aduce cu ea efectul de incalzire globala.
Incalzirea se refera la o medie a temperaturilor anuale, gogule. Aia creste. Ceea ce nu inseamna ca nu mai exista ger de crapa pietrele, ci doar ca in comparative cu anii trecuti, zilele geroase sunt mai putine, si media temperaturilor creste. Si mai au loc din ce in ce mai des si ciudatenii de genul ninsorii in Sahara...