Seria de articole dedicate celor mai buni fotografi din lume continuă astăzi cu un nou episod dedicat fotografului britanic James Lipman. Numele său este unul dintre cele mai importante în lumea auto din Regat şi nu numai. James s-a dedicat fotografiei auto, iar semnătura sa se află pe multe seturi de imagini oficiale, dar şi în multe din publicaţiile de prestigiu din Marea Britanie.
James a colaborat cu reviste celebre ca Top Gear sau Autocar, dar lucrează şi cu o serie lungă de constructori auto, fiind celebru mai ales pentru imaginiile sale create pentru Rolls-Royce. Serialul nostru a ajuns la episodul 13, iar celelalte episoade pot fi revăzute dând click pe numele fotografului preferat: Nate Hassler, John Zhang, Pepper Yandell, Daniele Fontanin, Dragoş Savu, Derek Walker, Dennis Noten, Sean Klingelhoefer, Patrick Gosling, Dean Smith, Paul Barshon şi Andrei Toboşaru.
ÎNCEPUTURILE
James Lipman locuieşte în apropiere de Londra şi a început să facă fotografii încă de la vârsta de 13 ani. După scoală s-a pregătit pentru a deveni fotoreporter, dar şi-a dat repede seama că jobul nu i se potriveşte. A lucrat o vreme pentru un cotidian britanic, timp în care a produs imagini de tot felul pentru a ilustra materialele din ziar: cronici de restaurante, portrete pentru interviuri. În această perioadă a început să colaboreze şi cu revistele auto, gustând astfel pentru prima dată din acest tip de fotografie.
Despre prima experienţă cu un automobil în faţa obiectivului de fotografiat, James ne spune: "Eram interesat de automobilele Volkswagen şi, în timp ce lucram la ziarul din Londra, l-am contactat pe editorul revistei Performance VW. De la el am primit prima şansă de a fotografia un automobil în mod profesionist. Am colaborat timp de şase-şapte ani, timp în care am reuşit să colaborez cu aproape toate publicaţiile de profil din Marea Britanie.
A fost o perioadă nebună: astăzi eram în sudul Franţei fotografiind un Bugatti Veyron, iar peste câteva zile făceam poze unui VW Lupo tunat în Luton (oraş din apropiere de Londra, n.r.)"Tehnică
Nunţi? Nu. Plimbări cu motocicleta? Da!
James nu este prea încântat să facă fotografii la nunţi, aşa că le evită pe cât posibil. Când vrea să se decupleze de lumea agitată a fotografiei, preferă să evadeze cu motocicleta şi cu un aparat foto mic şi basic ca un Sony RX1. "Deşi îmi spun că vreau o pauză şi să nu mai fac poze o vreme, ajung într-un loc şi inevitabil încep să fotografiez. Atunci îmi dau seama că de fapt îmi doream o pauză de la cărat cele două genţi cu echipament de iluminat şi rucsacul foto de 16 kilograme", spune James Lipman.
Clienţi aduc veniturile importante
L-am întrebat pe James care sunt cei mai importanţi clienţi pentru care lucrează. "Îmi place să lucrez cu producătorii de automobile, este sursa principală de venit, dar îmi place şi mai mult să fac imagini pentru revistele de specialitate. este un sentiment foarte plăcut să ţi se spună: <Mi-a plăcut ce ai făcut pentru revista cutare!>"
Unul dintre clienţii importanţi şi pentru care a lucrat de mai multe ori este Rolls-Royce. James povesteşte despre unul dintre evenimentele pe care le-a documentat pentru celebrul producător de automobile de lux atunci când l-am rugat să ne descrie un moment memorabil din cadrul unei sesiuni foto. Se întâmpla anul trecut, cu ocazia unui eveniment de două săptămâni denumir Alpine Centenary Tour: "50 de exemplare Rolls-Royce Silver Ghost aveau să parcurgă ruta originală a Alpine Relibility Trial din 1913, un traseu de anduranţă pe care automobilele Rolls-Royce l-au câştigat la începutul secolului, ceea ce avea să le aducă britanicilor renumele de cea mai fiabilă marcă din lume. Ei bine, timp de două săptămâni am fotografiat din spatele unei motociclete, în stil Tour de France, adică cu spatele la drum şi cu faţa către subiect.
Motocicleta era pilotată de către prietenul meu, jurnalistul moto mark Forsyth. Mark este unul dintre puţinii motociclişti pe care îi ştiu care pot stăpânii un BMW GS1150 încărcat cu echipament şi doi oameni prin trecători de munte şi uneori pe drumuri fără asfalt. Am stat în locuri incredibile, am făcut fotografii incredibile, iar la final am emis o factură şi am fost plătit pentru această experienţă. Încă nu îmi vine să cred că s-a întâmplat.""Nu este uşor să fii fotograf auto, de multe ori este mai complicat de cât pare, dar la finalul zilei, satisfacţiile sunt enorme. Ce nu îmi place? Ploaia! Urăsc ploaia!"
Cele mai impresionante maşini fotografiate
Inevitabil ajungem şi la acest capitol. Un fotograf de talia lui James Lipman are acces la tot felul de automobile exotice, aşa că am pus întrebarea: care a fost cea mai impresionantă sesiune foto cu un automobil? "Am fotografiat multe maşini interesate care au fost construite de pasionaţi în hambarul din spatele casei. De cele mai multe ori, cele mai reuşite sesiuni foto sunt cele de la care te aştepţi mai puţin. Dar poate cea mai impresioantă maşină pe care am avut-o în faţa aparatului de fotografia este Lamborghini Miura. Din orice unghi ai fotografia-o, arată bine. Este o maşină incredibilă!", ne-a spus James."Cele mai bune sesiuni foto au fost poate cele realizate în California. Probabil un Porsche clasic, fotografiat împreună cu prietenul meu John Glynn. Dacă stau să mă gândesc bine, poate cea mai bună sesiune foto a fost un 911S din 1967 fotografiat în San Francisco", rememorează James. "Fotografia ce care sunt cel mai mândru? Aproape imposibil de ales. Poate una din sesiunea foto cu Jaguar D-Type şi E-Type în Ţara Galilor de acum câţiva ani. Vremea nu prea ţinea cu noi, ploua intermitent, mai fotografiasem de multe ori în această locaţie şi mă cam plictisisem de ea, dar deodată am văzut un cadru cu aripa din spate D-Type-ului şi cu Jaguar E-Type în spate, cerul superb şi soare. A fost o sesiune dificilă, dar una dintre cele mai bune."
Orice fotograf are proprii săi idoli şi mentori. În cazul lui James Lipman cel pe care îl admiră cel mai mult nu este un fotograf auto, ci un fotoreporter numit David Alan Harvey. "Imaginile produse de David în Cuba sunt incredibil de frumoase. Iar în ceea ce priveşte lumea auto, am un deosebit respect pentru Dean Smith şi Stan Papior, fotografii oficiali ai revistelor Evo şi, respectiv, Autocar. Să lucrezi zi de zi pentru aceeaşi revistă şi să faci orice maşină să arate interesant necesită talent. Şi amândoi excelează în acest domeniu."
Comentarii (0)