De ce nu scade pretul benzinei in Romania?
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Una dintre consecintele crizei economice mondiale a fost prabusirea pretului la barilul de petrol. Recesiunea economica a determinat, in mod spectaculos, scaderea pretului acestei materii prime, chiar si in conditiile in care OPEC a redus productia de titei.
Desi la jumatatea acestui an pretul barilului de petrol ajunsese la 146 de dolari, inceputul lunii noiembrie a gasit petrolul in scadere dramatica, barilul coborand pana la 60 de dolari, minimul ultimelor 16 luni. Aceasta evolutie iesita din comun a cauzat efecte asupra pretului benzinei si a motorinei la pompa. Si totusi, in Romania, preturile combustibililor au scazut cu foarte putin in raport cu evolutia petrolului pe piata internationala. Automarket a investigat problema si va ofera raspunsul la intrebarea care sta pe buzele tuturor: De ce nu scade pretul benzinei la noi?
SUA AU DETERMINAT SCADEREA PRETULUI PETROLULUI
Recesiunea economica din SUA, cel mai mare consumator mondial de petrol, a cauzat o scadere a cererii pe piata de profil, motiv pentru care pretul a ajuns sa se injumatateasca. In ciuda acestui lucru, pretul la pompa a benzinei nu a tinut ritmul cu scaderea pretului la barilul de petrol. Spre exemplu, in SUA, costul galonului (3.7 litri) a scazut cu aproximativ un dolar fata de primavara acestui an, in timp ce, in Marea Britanie, litrul de benzina a scazut sub o lira.
IEFTINIREA NU TINE PASUL CU SCUMPIREA
Peste tot in lume, pretul la pompa al benzinei sau motorinei creste in conditiile in care pretul barilului la nivel mondial creste, dar niciodata nu scade in acelasi ritm cu care scade pretul mondial la baril.
Comerciantii speculeaza de fiecare data scaderile de pret la barilul de petrol prin scaderi intarziate si niciodata raportate la nivelul scaderii materiei prime.Acest lucru nu s-a intamplat nici in Statele Unite, nici in tari ca Romania, spre exemplu. Prabusirea pretului la petrol a cauzat o ieftinire a pretului la pompa peste tot in lume, dar nu a cauzat o scadere pe masura.
Spre exemplu, in SUA, pretul la galonul de benzina este mai mare decat acum un an, chiar daca pretul la barilul de petrol este mai mic decat in luna noiembrie 2007. Doar plangerile consumatorilor si implicarea autoritatilor ii fac pe comercianti sa reduca preturile la pompa. Acelasi lucru s-a intamplat si in Romania, unde pretul la pompa a scazut, dar nu a tinut ritmul cu scaderea pretului petrolului la nivel mondial.
CAZUL ROMANESC
In general, comerciantii de carburanti nu tin cont de evolutiile pietei mondiale si nu raspund decat nivelului de cerere-oferta existent pe piata interna. In acest conditii, pretul la benzina sau motorina nu scade daca nu scade cererea, chiar si in conditiile in care pretul barilului de petrol scade cu 50%.
In Romania, cei mai importanti furnizori de carburant, cum ar fi Rompetrol, Petrom, OMV sau Lukoil, au anuntat ieftiniri a pretului la pompa, mergand pe linia ieftinirilor intarziate si neraportate la nivelul pretului mondial al barilului de petrol. Guvernul roman nu a intervenit pe piata, iar preturile au inceput sa scada abia in momentul in care criza mondiala a cauzat o oarecare panica in economia interna, iar cererea a scazut.
O explicatie in aceasta politica o putem sustrage din declaratia unui oficial Rompetrol.
“Criza va afecta consumul de carburanti in Romania si s-ar putea ca pretul acestora sa scada. S-ar putea sa consumam mai putin, chiar daca scade pretul la pompa, dar depinde de starea economiei. Scaderea pretului petrolului este intotdeauna o veste buna. Daca pretul scade, raman mai multi bani pentru investitii”, a declarat vicepresedintele pe retail al Rompetrol, Eric Kish, consemneaza Mediafax.Comerciantii romani au efectuat micsorari constante ale preturilor la carburanti, dar acestea nu au fost conforme cu realitatea. Tot mai multi analisti din Romania sugereaza ca un asemenea comportament pe piata carburantilor este un exemplu clar al faptului ca in Romania functioneaza un cartel, o intelegere asupra pretului la carburanti.
SORTIMENT |
PRET 31.10.07 | PRET 20.10.08 | PRET ACTUAL |
BARILUL DE PETROL |
94 $ |
67.5 $ |
68.9 $ |
PETROM | |||
BENZINA | |||
Premium 95 |
3.33 |
3.62 |
3.31 |
Top Premium 99+ |
3.65 |
3.95 |
3.64 |
OMV Carrera 95 |
3.42 |
3.72 |
3.41 |
OMV Carrera 100 |
4.03 |
4.35 |
4.04 |
MOTORINA | |||
Top Euro Diesel 4 |
3.35 |
3.92 |
3.70 |
OMV Sprint Diesel |
3.42 |
3.97 |
3.75 |
Euro Diesel 4 |
3.28 |
3.84 |
3.62 |
OMV Premium Diesel |
3.69 |
4.25 |
4.03 |
ROMPETROL | |||
BENZINA | |||
Premium Euro 4 |
3.38 |
3.80 |
3.53 |
Efix 95 |
3.37 |
3.80 |
3.58 |
Euro Super 98 |
3.97 |
4.48 |
4.21 |
MOTORINA | |||
Efix Diesel |
3.36 |
4.12 |
3.90 |
Super Euro 5 |
3.65 |
4.41 |
4.19 |
Nota: pretul benzinei la pompa poate varia cu +/-10%, in functie de benzinarie.
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din General
-
Potrivit unor noi informații apărute în presă, conducerea Grupului Volkswagen ia în calcul să renunțe la ideea de a închide câteva dintre fabricile sale din Germania. În prezent, grupul german poartă mai multe negocieri cu sindicatul muncitorilor. (13.12)
-
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile va avea un nou președinte începând din 2025. Noul președinte al asociației va fi Ola Kallenius, actualul CEO Mercedes-Benz. (11.12)
-
Partidul Popular European, cea mai mare grupare politică din cadrul Uniunii Europene, dorește să modifice acordul de interzicere a vânzărilor de mașini noi cu motoare termice din 2035. PPE vrea să permită vânzarea de mașini noi cu motoare termice și după 2035. (11.12)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Totusi, ca sa nu mai fie sah la rege, mai mutati-va si voi fundul ala din masini si mai mergeti si pe jos. Si o sa vedeti ca baietii destepti o sa lase pretul la jumate din lipsa de cerere.
PS: Eu m-am referit la modul general. In Romania trebuie sa musti cu dintii din dusman ca sa te faci vazut si auzit.
sau cel mai probabil au absolvit literele sau psihologia. asa ca nu ar trebui sa-i numim prosti, ci doar limitati.
--> Doar plangerile consumatorilor si implicarea autoritatilor ii fac pe comercianti sa reduca preturile la pompa. --- ce mare LoooL ... da de cerere si oferta nu ai auzit ... adica stai ... ca unii inca mai viseaza la vremurile cand statul hotara cat sa coste fiecare lucru --- daca e cineva care nu-i convine pretu sa NU CUMPERE .. nu sa faca doar galagie ca PIZ*ELE ... numai cu gura ... ca pana la urma tot o ia in gura
Te contrazic ... ieri am bagat de la un Petrom de pe Mihai Bravu ( cel aproape de dambovita ) si era 3.36 litrul. Nici mie nu mi-a venit sa cred initial.
Pentru o comparatie mai riguroasa trebuie vazut ca acciza la carburanti se calculeaza in euro de la 1 octombrie anul precedent (ori in 2006 era 3,35, iar in 2007 a fost 3,53). Si acciza + TVA nu e mica deloc, statul luand cam jumate din pretul platit.
Daca nu credeti verificati pret 1galon(3,7l) = 2.7$ si bucuria este ca in fiecare ZI In FIECARE ZIIII scade... asa ca suntem departe. Pana una alta sa vedem ce mai avem de vandut prin tara asta de nimic ca in felul in care se ieftinesc toate nu o sa avem bani pt V6 sau V12-le Q7-le sau Z15-spele care le avem in dotare. Paradox economic , logic sau de tot rasul: Austria - 0 zacaminte dar cumparat de la Romanica cu 2 lei, acum Romanica pret mai mare la benzina, gaze naturale etc decat in Austria (OMV). Traiasca guvernanti si politicieni romani. A sa nu uit sa mergeti la vot pentru ca sigur mai avem de vandut cate ceva :)))
Implicarea statului este absolut necesara in astfel de cazuri...ca altfel o mana de insi jupoaie o natiune (daca nu tot mapamondul) fara nici cea mai mica problema.
Pai daca acum nu fac Cashu' greu, apoi cand!
Sindicatele de ce n-au nimic de zis in perioada asta, ca altfel fac urat la orice!
Aveti idee ce am putea face pt a-i determina pe mai marii tarii sa scada pretul?
practic petrom are monopol pe combustibil. petrom si omv sint impreuna pe hirtie dar separate la nivel decizional, in conducerea petrom sint aproximativ aceeasi indivizi ca inainte de vinzarea catre omv.
acolo NESIMTIREA este si mai mare.
Intotdeauna media gazului petrolier lichefiat a fost la jumatatea benzinei. Acum benzina a scazut dar GPL-ul a ramas tot pe acolo.
Observatie: GPL se obtine tot din petrol ca si benzina
P"r"este tot in lume...
Vreau sa citesc si eu un articol, care de altfel este cat se poate de serios si semnaleaza o problema pe care "petrolisti" nu o vad pentru ca acum scot profitul gros dar mi se "limba plimba-n gura".
In pretul de la pompa al combustibililor mai intra si taxa de drum,cea de mediu asa ca mai bine de 50 % din preţul de la pompă al carburanţilor este constituit din taxe şi accize.
In nov 2007 1 USD=2,31 RON 1 E = 3,35 RON
nov 2008 1 USD=2,9 RON 1 E = 3,7 RON
Daca va convingeti masinile sa functioneze pe baza de petrol sau il rafinati singuri acasa si nici nu mai platiti accize sau alte taxe pretul carburantului va fi strict proportional cu cel al petrolului(in dolari)
Si in alte state UE pretul sare lejer de 1 euro.
In Germania pe pompa era un sticker care te informa cat platesti la producator si cat la guvern - ca sa stii pe cine sa injuri!
cu base si tariceanu
poate in cateva saptamani o sa scada vro 5000 mii(vechi) :)), sau is prea optimist:D
la gpl situatia este dezastruoasa. va rog verificati.