Weekend-ul care tocmai a trecut a început tragic pentru câteva zeci de familii din România. Un accident despre care reprezentanții Poliției Rutiere susțin că este cel mai grav înregistrat vreodată în România a paralizat circulația pe Autostrada București-Constanța și s-a soldat cu trei morți și peste 60 de răniți grav sau ușor. Totul s-a întâmplat pe o ceață lăptoasă din cauze care sunt încă anchetate de polițiști, chestiune care mă face să am încă rezerve legate de vinovați și de scenariul care a dus la carambolul în care au fost afectate 29 de mașini.
Există specialiști care aruncă vina dintr-o parte într-alta fără să cunoască încă datele exacte ale dezastrului rutier care a avut loc în weekend, iar fără acestea e ușor cam devreme să arăți cu degetul spre potențiali vinovați în condițiile în care mulți au oricum cunoștințe vagi spre nexistente legate de codul rutier și de modul în care un șofer trebuie să acționeze atunci când circulă pe autostradă în ceață densă.
Ce știm însă exact este faptul că în aceste cazuri vina le aparține șoferilor. Iar dacă disciplina șoferilor români lasă de dorit, modul în care acționează autoritățile pentru a repara asta este și el complet deficitar. Uitați-vă în stânga și-n dreapta în trafic, la semafor, și veți vedea o mulțime de șoferi care nu respectă normele elementare de siguranță, cum ar fi cuplarea centurii, vorbitul la telefon sau poziția corectă la volan care-ți dă ocazia să reacționeze rapid și eficient în caz de accident. E simplul rezultat al multor ani de "relaxare legislativă" în care amenzile pentru lipsa centurii s-au dat ca "soluție mutuală" în cazul în care șoferii au încălcat reguli ceva mai "bănoase", cum ar fi cele de viteză sau de neacordare a priorității.
Nu e cazul să detaliez aici, știți cu toții cel puțin un prieten care a "luat de centură" când de fapt fusese prins cu viteză mult peste limită.
Îndrăznesc să afirm fără absolut niciun risc de a greși că un astfel de accident masiv soldat cu victime și cu familii îndoliate putea fi evitat prin doar câteva simple modificări ale datelor problemei. Sau, dacă nu evitat în totalitate, putea avea efecte mult limitate care să nu ne mai ofere tabloul tragic pe care îl avem astăzi în față.
Știți că statisticile la nivel mondial arată că cel puțin 90% dintre accidente au loc din cauza șoferilor? Ei bine, suntem în fața unui astfel de accident. Care putea fi un simplu incident în trafic dacă cei implicați și-ar fi amintit regulile de bază ale șofatului.
Dar pentru că n-au făcut-o, o să vă fur din timp câteva minute pentru a trece în revistă câteva reguli pe care în general ar trebui să le respectați dacă vreți să ajungeți întregi acasă. Așa cum am văzut sâmbătă, nu e nevoie decât de câteva secunde pentru ca un drum spre mare să se transforme în ultimul drum.
1. Purtați centurile de siguranță și obligați-vă pasagerii s-o facă.
Știu, nu ți s-a întâmplat niciodată nimic rău. Și știu, există ocazii legendare în care un prieten a scăpat cu viață pentru că a sărit prin parbriz când a fost lovit de altă mașină, iar faptul că n-a purtat centură i-a salvat practic viața.
Ei bine, permite-mi să-ți spun că logica asta falimentară nu-ți cere de mâncare, dar poate să stea imediat după colț, așteptându-te cu o bâtă cu care-ți crapă țeasta de parbriz fix când nu te aștepți. De exemplu, atunci când mergi cu 90 de kilometri pe oră printr-o ceață cu vizibilitate medie și dai brusc de un perete de ceață densă în care nu vezi nici măcar la doi-trei metri în față. În momentul în care te lovești de mașina din față și n-ai centură, șansele de a plonja prin parbriz și de a rămâne sub formă de poză-ntr-un album sunt masive. Valabil pentru toți pasagerii, indiferent de locul pe care-l au în mașină. Știi, fizica unui impact este complet diferită de logica șoferului de duminică, care în multe cazuri consideră că se poate salva fără probleme dacă se ține de volan, de exemplu. Unii râdeți, știu. Dar alții se miră că spun asta și se pregătesc să combată. Nu tuturor ne-a plăcut fizica la școală.
Uite un exemplu intresant: când era tânăr, pilotul polonez de Formula 1 și de WRC Robert Kubica a scăpat dintr-un accident în care au murit toți ceilalți patru pasageri ai mașinii în care se afla din simplul motiv că era singurul care avea cuplată centura. Se afla pe banchetă și mașina lor a ieșit în decor și s-a răsturnat. Au fost patru secunde care au făcut diferența dintre moarte și viață și nu i-a pregătit nimeni și nimic de asta.
Pur și simplu un gest normal care a salvat ziua pentru unul dintre ei.2. Păstrați distanța regulamentară între mașini
Încerc de câțiva ani să mă adaptez la o situație pe cât de inedită, pe atât de cretină. Made in România. În mod normal, ca să ai șanse de a scăpa fără probleme în cazul unei situații neprevăzute, cum ar fi cea în care mașina din fața ta frânează pentru că pe șosea a apărut un pieton pierdut în spațiu sau un câine, de exemplu, ar trebui să păstrezi o distanță egală cu cea pe care o parcurgi în trei secunde. E oricum foarte puțin în condițiile în care frânarea de la 100 de kilometri pe oră la zero are loc în 30-40 de metri. Fără a ține cont de timpii de reacție, care adaugă între 10 și 30 de metri, în funcție de șofer.
Altfel spus, dacă mașina din fața ta frânează brusc până la zero din diferite motive care pot fi extrem de normale, naturale și logice în special într-o țară cu infrastructură ca a noastră (de asta se numește păstrarea distanței de siguranță, până la urmă), ar fi bine să-ți "pui deoparte" măcar 40-50 de metri pentru a te asigura că decelerația mașinii din față plus timpii tăi de reacție plus decelerația ta adună distanță suficientă pentru ca tu să oprești în siguranță.
Evident, pentru șoferii români acest tip de distanță de siguranță echivalează cu o invitație la "infiltrare", chestiune care de obicei mă face să iau aer în piept și să respir ordonat pentru a nu mă transforma în polițist de ocazie.
Apropo, puteți fără probleme să-i priviți pe toți cei care conduc la doi metri în fundul vostru ca pe potențiali infractori cu dosar penal. Faptul că nu au omorât încă pe nimeni este o simplă chestiune de timp și de noroc împletite în măsuri diferite.
3. Pe ceață, triplează distanța regulamentară. Dacă nu vezi nimic, oprește pe dreapta în loc sigur, în afara carosabilului
E greu de spus cum ar trebui să știi unde-i mașina din fața ta pe o ceață densă și lăptoasă, însă aici intervine simțul comun care-ți spune că dacă-i vezi stopurile celui din față, ești mult prea aproape pentru a evita un impact în caz de urgență. În principiu, momentul în care intri în ceață este precedat de o înșiruire de evenimente care te fac să înțelegi care e poziția mașinilor din fața și din spatele tău, iar adaptarea vitezei la condițiile de drum - o expresie uzată, dar perfect potrivită pentru acest aspect - este vitală în aceste condiții. Este evident că trebuie să încetinești, însă regula de bază pe ceață este s-o faci treptat, fără frâne bruște, tocmai pentru a le da celor din spate ocazia de a înțelege ce vrei să faci.
Ceața este fenomenul care ar trebui să confirme faptul că șoferii știu să "comunice" pe șosea prin gesturi și poziții. Că aceștia conștientizează că se află într-o situație în care trebuie să arate evident ce vor să facă pentru a nu-i pune în pericol pe cei din față sau din spate. Dar e greu de făcut asta în condițiile în care "comunicarea nonverbală" a șoferilor români este limitată în general la semnalizare, când există și aia, și la flash-urile care te anunță că urmează un radar. E o dovadă bună de prietenie și "umanizare" a junglei șoselelor, însă ar trebui să înțelegem că suntem responsabili să facem ceva mai mult decât atât.
În fine, ideea e că cel mai potrivit lucru pe care îl poți face după ce te-ai asigurat că ești departe de orice altă mașină de pe șosea este să oprești în loc sigur, în afara benzilor de rulare, și să aștepți până când ceața se risipește astfel încât vizibilitatea revine la un nivel măcar acceptabil. Știu, cu toții ne grăbim, că atfel n-am fi inventat mașinile și avioanele. Dar știu că toți preferăm să ne petrecem seara lângă familie în loc să dăm declarații în fața polițiștilor sau, mai rău, să respirăm prin tuburi.
4. Știu că ITP-ul e în multe cazuri o păcăleală, dar ai grijă de mașina ta
Știi stopul ăla care nu mai funcționează de vreo două săptămâni? Sau farul dreapta care-i mort de trei zile? Dar anvelopele pe care nu le-ai schimbat pentru că-s cozi prea mari la vulcanizare în perioada asta? Sau le-ai cumpărat SH din surse dubioase? Dar plăcuțele față care scârțâie de ceva vreme? Dar ștergătoarele care "merg, dă-le dracu', că doar nu vrei să vezi HD pe ploaie, că nu ești la TV"?
Toate astea pot fi factori care în caz de urgență fac diferența dintre o situație gravă evitată și un accident cu daune și potențiale victime. Anvelopele de unele sigure pot lungi frânarea în oraș, la 50 de kilometri pe oră, de la 10 la 30 de metri.
Sau de la 100 km/h la zero de la 40 la 100 de metri.Uită-te vara la locurile goale de parcare și vei vedea cu ochiul liber cele patru petice pe care stă mașina ta când rulează. Fiecare are dimensiunea a două palme și te va trece un fior când îți vei da seama că acele petice sunt tot ce te ține pe șosea la viteze de autostradă, de exemplu. Și tu o ții în continuare pe-a ta și spui că "producătorii de anvelope vor să facă profit" în loc să înțelegi că o anvelopă de calitate face diferența dintre copac și evitarea lui.
Știu, costă câteva sute de lei, poate chiar mii în cazuri extreme, dar ceva-mi spune că ai da cu drag 1000 sau 2000 de lei a să scapi de probleme atunci când polițistul îți spune că pietonul accidentat pe trecerea de pietoni din cauză că l-ai luat "sanie" se zbate între viață și moarte.
5. Așează-te corect la volan. Când conduci nu ești pe fotoliu și nici pe canapea
Am prieteni care își conduc mașinile cu scaunul într-o poziție în care obișnuiesc să stau vara pe șezlong. Când îi întrebi la ce-s bune tetierele, îți spun că dormi excelent pe ele.
Fii atent: dacă ești lovit din spate de o mașină și capul tău e la mai mult de o lățime de palmă de tetieră, doar norocul sau viteza redusă a celui din spate te salvează de la dureri cervicale pe care în cel mai bun caz le cari după tine ani întregi. Și crede-mă, nu e deloc vreo plăcere să te trezești în fiecare dimineață cu gâtul înțepenit.
Așează-ți spătarul scaunului astfel încât să-ți țină spatele drept. Unghiul făcut de genunchi ar trebui să aibă în jur de 135 grade (vezi mai sus cam ce înseamnă asta dacă ai lipsit de la geometrie), iar încheietura mâinii drepte ar trebui să pice pe coroana volanului. În plus, ține mâinile la pozițiile 9 și 15, adică în extremitățile stânga-dreapta ale volanului.
Par vorbe idioate și reguli cretine inventate de unii care nu înțeleg că nu stai deloc confortabil atunci când ești așezat pe scaunul mașinii ca la armată. Ce trebuie să înțelegi este însă că un drum făcut cu mașina este în primul rând un șir de evenimente potențiale pe care trebuie să fii gata să le eviți înante de a fi o vacanță pe hamac. Dacă despre tetieră am vorbit deja, mâinile pe volan îți vor oferi ocazia de a avea o rază de bracaj maximă în ambele direcții în caz că trebuie să eviți un obstacol apărut de nicăieri pe șosea. Cum ar fi o groapă, de exemplu.
În loc de concluzie
Știi, faptul că te miști într-o cutie din metal cu 100 de kilometri pe oră ar trebui să fie laitmotivul fiecărei școli de șoferi din lumea asta. Știu, cutia a costat mulți bani și-ți oferă impresia că e indestructibilă pe alocuri, iar eu sunt un idiot pentru c-o numesc cutie, deși ea se numește [insert here marcă și model] și arată de-ți vine s-o iei cu tine-n dormitor. Dar dacă elimini povestea din metal și ajungi la esență, vei da de patru roți legate de un șasiu și de o caroserie în care tu ar trebui să fii în siguranță indiferent de situație.
Așa că - cu toată eleganța de care pot să dau dovadă - lasă naibii fițele și învață să conduci într-o poziție în care ești întotdeauna alert și ai șanse maxime de a elimina efectele unui potențial accident.
Sunt absolut sigur că cele aproape 50 de victime ale accidentului de pe A2 nu au plecat de acasă gândindu-se că drumul lor se va termina în mijlocul câmpului pe o autostradă care ar fi trebuit să fie în mod normal pustie în data de 5 noiembrie.
Știu că sună aiurea, dar nici pe tine nu te avertizează absolut nimic atunci când pleci de acasă în fiecare dimineață înainte ca vreun nebun să te lovească fără ca tu să ai vreo vină. Totul e ca în momentul ăla, pe care nu ți-l poate indica nimeni, să fii pregătit și să ieși din mașină pe propriile picioare.
Aș vrea ca cei care-și vor schimba măcar parțial comportamentul după ce au citit acest text să nu fie nevoiți să-mi mulțumească și să mă înjure o viață întreagă pentru că îndrăznesc să atentez la "libertatea" de a face ce vor ei în propria mașină. Însă închin un pahar pentru cei câțiva care vor afla pe pielea lor că modificările astea le-au salvat viața într-un moment-limită. Și plecăciuni celor care deja executau lucrările de mai sus. Țara asta se schimbă prin noi înșine, indiferent de cine-o conduce și de cine dă amenzile.
Dar lucrez in directia asta, sa incerc sa-mi scot obiceiul asta prost si periculos, din agenda.
In rest sfaturile sunt foarte utile. Cel mai neglijat element e tetiera, pentru ca nimeni nu se gandeste la asta. A mea e inclinata maxim in fata si imi atinge capul aproape tot timpul.
Nu stiu ce vad unii in a sta tolanit in masina. Mie chiar nu mi se pare comod. Din contra. Nu ma simt in siguranta, nu ma simt la fel de alert si nu mai simt masina la fel de bine. Unde mai pui ca riscul sa adormi e mai mare.
Oricine a derapat intentionat cu masina, a incercat s-o invarta pe zapada, sau a trecut printr-o situatie limita, stie foarte bine ce inseamna sa iti fuga volanul ca nu il tineai bine, sau sa ti se impleticeasca picioarele intre pedale sau sa iti lovesti genunchiul de orice si sa nu apuci sa mai franezi. Toate astea se datoreaza pozitiei la volan si daca intarzii chiar o jumate de secunda, poti ajunge in directia opusa. Multa lume subestimeaza lucrurile astea, pentru ca nu sunt obisnuiti cu situatii limita si au impresia ca masina e ceva usor controlabil. Este, in circumstante normale, dar cand pleaca de sub tine sau eviti ceva brusc, atunci cele 1,5 tone incep sa-si faca simtita prezenta si vei realiza ca inertia lor lucreaza impotriva ta.
Cert este ca neneroricrea de pe A2 e chintesenta compotamentului nostru a romanilor. Primii in Europa la accidente mortale, printre ultimii la bun simt in trafic.
Asa cum ai subliniat si tu,evident, infrastructura proasta e factorul principal. Cine ar mai putea fi gasit vinovat? Natura evident, dumnezeu si autoritatile (din nou) ca nu au anuntat un fenomen natural care poate sa apara sau sa dispara in cateva minute. Intodeauna cel din spatele volanului, aka romanu cunoscator in toate, nu se face vinovat in vreun fel.
Filosofu' site-ului parca se tine bine in maini cand e pe cale sa faca "poc" iar centura e buna doar daca se numeste de castitate.
Restu "e" vorbe...sau lacrimi
https://youtu.be/hoR29HrbOrQ
p.s. ,,Sau acei optsprezece inşi, peste care s-a surpat turnul în Siloam şi i-a ucis, gândiţi, oare, că ei au fost mai păcătoşi decât toţi oamenii care locuiau în Ierusalim ?
Nu! zic vouă; dar de nu vă veţi pocăi, toţi veţi pieri la fel.,, (Luca 13/4).
Iar eu îmi aduc aminte din școala de șoferi că mâinile se țin pe volan la orele 10 și la 14, nu la 9 și la 15. Altă chestie aiurea e ”dacă-i vezi stopurile celui din față, ești mult prea aproape pentru a evita un impact în caz de urgență”. Total neadevărat, nci nu mă obosesc să explic, cine a condus în situații de vizibilitate scăzută deja știe că NU este așa și depinde de viteza de deplasare și de condițiile de drum. Chiar ajută de multe ori o mașină care circulă în față, evident la distanță suficientă.
În afară de cele spuse, aș fi așteptat și menționarea altor năravuri de prost gust frecvent întâlnite la noi și care ne pun pe toți în pericol:
- folosirea excesivă a avariilor sau a fazei mici pentru mașini OPRITE, care afectează vederea șoferilor în mișcare (în loc să fie aprinse DOAR luminile de poziție);
- folosirea proiectoarelor în orice alt moment în afara ceții;
- neutilizarea semnalizatoarelor DIN TIMP (unii bizoni le pun fix când trag de volan);
- neutilizarea stopului de ceață;
- statul prea mult cu nasul în device-uri (mobil, GPS, display) în detrimentul atenției la drum.
Ar mai fi multe de spus dar măcar de-ar fi astea în atenție...
Este strict o optiune personala asa ca nu vad ce e de insistat aici. Muuult mai importanta e civilizatia in trafic (pastratul distantei, adaptarea vitezei, etc...)
Cati politisti sau psihologi se simt acum vinovati pt ca au dat unda verde unor tembeli, iresponsabili sa aiba permis?
De ce oamenii care nu au condus pana la 60 de ani au voie sa conduca? ce reflexe pot avea la varsta asta cind intra direct intr-un trafic nebun?
De ce inca soferii nu sunt amendati pt vorbitul la telefon sau centura, mai mult pt viteza? Asta ar insemna un condus responsabil , sa fii atent si alert la trafic...nu sa conduci incet sa te ocoleasca toti ca tu ai uitat ce face piciorl drept ca CPU-ul e ocupat cu butonarea singurului smart din masina??
Toti putem comenta, insa toti trebuie sa realizam importanta de a fi responsabil pt tine si cei din jur. fum negru, lumini aiurea- faza lunga pe st sau dr. nesemnalizarea intentiei , intoarcearea la intersectie si blocarea intrarii pe alt drum... trebuie schimbate. Fortat pt cei care nu vor de bunavoie si asta inseamna amenzi. Amenzile se dau doar pt viteza, cu mai multe puncte amenda ca sa intre mai multi bani la buget si mai putine puncte penalizare ca sa poti gresi de mai multe ori, implicit maimulti bani la buget... Nu exista atentionari nici pt cei care sunt prinsi la 1-2 ani...direct pedeapsa, adica o bonitate pt soferi ca acel moment este rar...
Autostrazile noastre sunt pline de retardati care merg cu viteza foarte mica (gen 70-80 Km/h) pe a doua banda, sau care mai rau iti sar in fata mergand cu viteza asta.
De vina e politia, nu cred ca a doat vreo amenda pentru mers nejustificat de incet, si pentru mers pe a doua banda.
A doua banda e pentru depasiri, nu ai ce cauta pe banda aia doar daca depasesti alta masina.
Suntem primii la accidente pentru ca in primul rand nu avem autostrazi, chiar daca in mod bizar accidentul asta tragic s-a intamplat pe autostrada, zilnic se intampla accidente mortale pe alte drumuri europene. Iar aceste accidente contribuie in mod semnificativ la proasta reputatie. Accidente care s-ar intampla la fel de frecvent in orice alta tara daca nu ar avea autostrazi. Sa ne fie cu iertare, dar soferi agresivi si lipsiti de orice disciplina exista peste tot. Nu suntem singurii. Zilele trecute pe o autostrada din Austria era sa fiu accidentat de doua ori, pentru ca niste mosi care isi mancau sandwich-ul la volan m-au devansat si s-au bagat inapoi pe banda mea, mult prea repede. Daca nu trageam de volan sa intru pe banda de urgenta, efectiv m-ar fi dat la o parte de pe sosea. Si culmea, nu a fost incident izolat. Un alt lucru frecvent pe care il observ la conducatori in general (cei din afara nu fac exceptie), este faptul ca nu se asigura DELOC atunci cand schimba benzile. Pai inchipuiti-va cum ar conduce astfel de soferi pe strazile noastre? Ar muri cu zile.
insa distanta fata de cel din fata si viteza adaptata la situatia climaterica sunt intr-adevar reguli respectate de cam toti supravietuitorii..
Acuma ca tu esti mare viteaz (smecher) si ai impresia ca toti sunt prosti, doar tu esti destept, e ok, dar te rog macar nu-ti educa copii si apropiatii sa faca la fel.
Iarasi nu inteleg. Cum poate fi contestat cel mai elementar lucru EVER pentru siguranta ta? Nu vorbim de ESP, ABS sau airbag aici.
Pur si simplu vorbim de un sistem care te tine in scaun ca sa nu te strivesti de interiorul masinii. Chiar nu inteleg cum cineva poate contesta insasi legile fizicii?
Dar din cauza astora suntem primii in Europa la decese si vatamari grave pe sosele. Si cine e de vina? Autoritatile care te lasa cu avertisment daca n-ai centura. Din partea mea ar trebui sa isi ia toti o amenda de 2000-3000 de ron daca sunt singuri in masina si sa li se retina permisul pentru 30 de zile daca au pasageri in masina fara centura. Apoi facuta o razie la nivel national, sa le mai sara smecheria din cap.
E de laudat initiativa, insa as vrea sa mai mentionez, sau sa subliniez un lucru foarte important: inca nu s-a inventat masina perfecta care sa te scape de toate problemele !
Deci sa nu traiti cu impresia ca daca aveti masina super smechera 4x4, ea va sfida legile fizicii si va frana in 2 metri doar pentru ca e nu stiu ce marca super laudata.
Unii cred ca daca dau o caruta de bani pe o masina care e prezentata ca "sportiva", ea vine la pachet si cu toate cunostintele pilotilor de teste.
Aveti grija nu numai cine e in fata, cat si la cei ce vin din urma cu putere.
Conduceti prudent !
am vrut sa opresc pe dreapta pt ca desi nu sint un fricos de felul meu,mi s-a zburlit parul pe mine si nu vedeam mai departe de 5m in fata masinii...unde frate?!?marginile drumului erau defapt niste rigole cit santurile antitanc si numai o minune a facut sa nu se intimple un accident...apropo am decuplat centura sa stau cu ochii lipiti de parbriz ca in cazul unui carambol sa pot sa reactionez intstantaneu desi coloana nu cred ca se misca cu mai mult de 5km/h..asemenea situatii am avut de vreo 4 ori in viata...nu zic ca ce scrie autorul art mai sus sint de aruncat la cos,dar in situatia de fata mi se pare ceva de genu "hop si noi in curu calului"...eu propun sa :ceri autorizatie turnului de control cind misti masina ,autorizatie de la politie,primarie.,medic,nevasta,copil stampila patrata,rotunda si dreptunghiulara ,ti mina la 11 si 16 minute,nula 10 si 15 eu avind miinile mari ...reguli de bun simt de la un sofer care are peste 700k km numai cu masinile personale 4 accidente din cauza mincatorilor de reguli si legi pe piine si ..rahat bineinteles..si vreo citeva zeci evitati la mustata..hai drumuri bune si cascati ochii la drum
si ala nu avea voie sa franeze asa repede si violent dupa ce a intrat in ceata, chiar de era pe banda 1. de-aia au intrat 2 duzini in el.
data viitoare poate are un tir in spate, sa il invete sa se asigure si din spate cand face cascadorii "invizibile".
Cum adica 'nu avea voie sa franeze asa repede si violent' ? Unde scrie cat de repede si violent 'iti este permis' sa franezi cand iti apare un obstacol in fata, cum ar fi un caine sau o ceata foarte densa care sa-ti permita sa vezi ce-i in fata? Instinctul de sofer (zic sofer, nu bizon roman) iti dicteaza sa te pui in siguranta si sa franezi pana la limita in care sa nu dai in altul poate oprit sau chiar lovit in fata ta. De unde sa stie soferul daciei ca in fata lui nu s-au lovit deja cativa?
In plus de asta, toti urla ca nu avea ce sa caute cu 30/h pe banda doi. Dar v-ati intrebat daca a avut timp sa se replieze pe prima banda sau banda de urgenta? Cand intri intr-o ceata atat de deasa cu 130/h iti trebuie cateva secunde sa reduci viteza, sa te reorientezi (poate nici numai vezi bine axa drumului), sa te asiguri si sa iei masurile de precautie (treci pe prima banda sau banda de urgenta). Omul zice ca dupa ce a franat dupa cateva secunde a fost lovit din spate... a mai apucat sa schimbe banda? Nu prea a mai avut timp...
Imi vine sa rad cand te aud cu 'sa se asigure si din spate'... unde scrie asta sa te asiguri din spate cand franezi de urgenta? Si daca e un bizon ca tine in spate, ce faci? Nu mai franezi? Sau franezi mai finutz si lovesti obstacolul din fata nu cu 5 Km/h ci cu 25 km/h ca, de, nu-ti era permis sa franezi asa violent. Voi va auziti ce debitati???
Vai si amar, atat pot sa zic... oricum sper ca nu ai carnet ca ai f un pericol real pe sosele...
De acord cu tine
Multi romanache cu masini "tari" au senzatia ca masina face tot pentru ei in orice conditii.
Am vazut de cateva ori mergand pe ceata pe unii de astia cu vreo 70-90km/h, cand viteza maxima in conditiile respective era cam 50...
Vazut si niste "baietzi de baietzi" cum au sarit in sant, iarna, cu polei pe jos cand de abia mergeai cu 30...dar ei erau la 70...
Asa caaaaa....
Treaba e simpla. E ca la sex. Vrei protectie 100% ? Stai pe dreapta pana ii trece ovulatia la ceata !
Eroarea cea mai mare in ceata este distanta - acesta trebuie sa fie obligatoriu mai mica decat vizibilitatea pentru a observa daca vizibilitatea scade (ex tin 10m de la masina din fata si dintr-o data nu-i mai vad farurile este sursa maxima de accident, pe cand il observi in lapte s-ar putea ca el deja sa fie oprit si vizibilitatea sa fie de 2m)
Siguranta maxima in ceata/fum este coloana care merge cu viteza redusa astfel ca fiecare sa vada foarte bine stopurile celui din fata.
La vremea respectiva au murit exact cei care veneau fara sa aiba in fata vre-o alta masina la distanta vizibila si au intrat cu viteza intr-un tir.
Pe de alta parte avand in vedere ca in aceeasi zona s-a intamplat accidentul consider ca e de obligatia administratorului de sector de drum sa creeze elemente de siguranta suplimentare semnalizari, etc.
Si o alta regula de bun simt adaptati viteza si creati coloane care se deplaseaza in siguranta - in america primul motiv pentru care esti tras pe dreapta pe o autostrada este daca incurci traficul - o masina care se deplaseaza pe o banda de viteza prea incet si forteaza pe ceilalti sa schimbe banda sau sa se angajeze in comportamente riscante este mult mai periculoasa decat o coloana intreaga de masini care depaseste viteza legala insa circula uniform.
Macar de-ar face puscarie marlanul...mai si dadea explicatii viermele ....
- si pe timp de ceata de multe ori se pun luminile de avarii, lumina galbena care penetreaza bine ceata si ajuta pe cel din spate sa realizeze ca are pe cineva in fata;
- esti pe autostrada, franezi brusc ca intri in ceata, dar uiti de ce e in spate. Personal stiu aproape intotdeauna ce am in spate exact pt motivul acesta, daca e cazul de o manevra brusca cel din spate sa aiba timp sa reactioneze. Am patit-o acu 16-17 ani cind am oprit brusc la un podet in lucru , se schimbase semaforul in ultimul moment, am preferat sa franez ca sa nu ma bag ca boul si... o Dacie cu baieti veseli care isi pasau sticla a intrat direct fara a schita nici o franare pt ca nu au observat nici ei. Preavertizare inexistenta , vedeai aproape de podet ca exista lucrari si se circula pe un singur fir.... Noroc am avut ca inca tineam si piciorul pe frina si nu m-a izbit de pod sa sa ma arunce in tir-ul ce venea din fata... De retinut! Daca iti pasa de tine , inseamna ca iti pasa si de ceilalti!
tu ai impresia ca traim intr-o vagauna.
AI vrut sa spui...EXISTA limite de viteza pe majoritatea autostrazilor....
Nu inteleg de ce nu se foloseste semnalizarea intentiei de schimbare de directie.E asa de greu ,? uiti ( daca uiti inseamna ca ai o problema si nu ai avea voie pe sosea)...etc
de-asta l-a ajuns ala din spate asa repede. n-a facut nimeni matematica? urmatorii 28 au intrat in el, nu se aorinde niciun beculet?
Când am mers pe A2 toamna pe ceaţă (merg frecvent) se trecea pe lângă mine cu peste 100km/h, iar eu cu ochelari buni (pentru ceaţă) vedeam doar 30 de metri, vreo 20 fără ochelari.
Pedala transmite la motor, dar ce te faci daca in loc de acel sofer te intalnesti cu un cal? I s-a intamplat unui amic, deoarece CNADNR nu intretine gardurile de pe margine si sunt rupte sau furate.
Culmea ironiei este că singurul care a condus corect şi care a respectat scrupulos regulile este un instructor auto.
Suntem o tara in acre toti ii vaneaza pe vitezomani dar pe aia care in afara localitatiilor la viteze destul de mari 80-90 km la ora au facut cea mai are descoperire, si anume au descoperit pedala de frana!!, pe care o apasa fara sa aibe justificare ?
Domnule INSTRUTOR iti doresc sa te lasi de meserie , matale aplici teoria popi: FA CE ZICE POPA NU CE FACE POPA !!!!
Trebuie sa aratam respect fata de fiecare utilizator al drumuriilor. Si mai ales fata de noi insine.
Natura omului este de a gresi cand este in pus in situatii dificile.
Si cum nimic nu e intamplator, indiferent ca instructorul ar fi mers pe banda a 2-a, a 3-a , a 9-a sau pe langa autostrada inevitabilul s-ar fi produs oricum
Dacă există un loc periculos să nu mergi acolo, respectiv, dacă se formează o zonă periculoasă, ieși de acolo. Știu, este ușor să spui, este mai greu să realizezi.