Categoria AM vizează motociclurile dotate cu motoare a viteză maximă nu depăşeşte 45 km/h, iar capacitatea cilindrică nu depăşeşte 49 cmc.
Din fericire pentru aspiranţii la această categorie, şcolile de şoferi sunt deja pregătite pentru procesul de pregătire şi examinare. Explicaţia e simplă: examenul practic este inspirat din vechiul examen pentru categoria A, iar examenul teoretic, derulat la instituţia abilitată a poliţiei de pe raza domiciliului candidatului, preia sistemul folosit şi de cateogoriile A, A1 şi A2. Candidatul trebuie să ia parte la 24 de ore de pregătire legislativă şi la şase ore de conducere, abia apoi fiind eligibil pentru examenul teoretic în cadrul sediului Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. Grilele de examinare şi regulile de circulaţie sunt identice cu cele găsite în cazul categoriei A, cu excepţie la capitolele ce ţin de putere maximă şi performanţele de care este capabil vehiculul.Noul cadru legislativ a inclus şi modificări pentru instructorii auto independenţi, aceştia fiind obligaţi să ofere servicii la nivelul şcolilor de şoferi "convenţionale". Printre noile cerinţe se numără sălile de legislaţie dedicate, ceea ce ar putea să le impună probleme instructorilor care au un buget restrâns.
Însă, legislaţia prevede posibilitatea asocierii mai multor instructori auto independenţi în vederea împărţirii aceleiaşi săli de legislaţie, printre altele.Actele necesare pentru înscriere la şcoala de şoferi pentru categoria AM:
-Cerere -Actul de identitate în copie -Permisul de conducere în copie, după caz -Certificat medical cu menţiunea „apt" -Document de evaluare obligatorie a capacităţii psihologice, în original, cu menţiunea "apt" -Cazier judiciar în copie sau declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte faptul că elevul nu se încadrează în prevederile legale în vigoare privind interdicţia de a se prezenta la examenul pentru obţinerea permisului de conducere |
În cazul cetăţenilor străini, declaraţia notarială din care să rezulte că nu posedă un alt permis de conducere naţional eliberat de o autoritate străină sau că dreptul de a conduce nu a fost retras ori anulat.
Via MO
Perfect!
1. Proiectul de HOTARARE pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, postat pe site-ul MAI in data de 18.02.2013;
2. Proiectul pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr.268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, postat pe site-ul MAI in data de 18.03.2013).
Pana in prezent nu am mai auzit nimic despre ele. Oricum, in Monitorul Oficial nu s-a publicat nimic.
Punctul meu de vedere este urmatorul:
Consider ca s-a comis o ilegalitate fata de cei care am dobandit dreptul de a conduce mopede anterior datei de 19 ianuarie 2013 – efectiv au fost incalcate prevederile Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere.
Absolvind cursul de legislatie rutiera am dobandit dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice conform art. 160 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a OUG 195 / 2002, modificat in 2006 conform OUG 63 / 06.09.2006, publicat in Monitorul Oficial nr. 876 din 26.10.2006.
Certificatul de absolvire a cursurilor de legislatie rutiera pe care l-am obtinut reprezinta permisul de conducere pentru categoria MOPEDE.
Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere, prevede, printre altele, urmatoarele:
- considerentul (5) din preambulul Directivei spune că: ”Prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere drepturilor de conducere existente care au fost acordate sau obtinute înainte de data aplicării sale”;
- art. 13 alin. 2 din Directiva prevede ca “Nici un drept de conducere acordat inainte de 19 ianuarie 2013 nu este retras sau restrans in vreun fel prin dispozitiile prezentei directive”;
- art. 13 alin. 1 din Directiva prevede “Cu ajutorul Comisiei, statele membre stabilesc echivalari intre drepturile dobandite inainte de punerea in aplicare a prezentei directive si categoriile definite la articolul 4 din directiva”;
- art. 7 alin. 1 din Directiva prevede ca “Permisele de conducere se elibereaza numai solicitantilor care:
- (a) au promovat un test de verificare a aptitudinilor si comportamentului si un test teoretic si indeplinesc normele medicale in conformitate cu dispozitiile anexelor ….;
- (b) au promovat un test teoretic doar in ceea ce priveste categoria AM;
- in Anexa II a Directivei – “Cerinte minime pentru examenul de conducere”, nu sunt prevazute dispozitii privind categoria AM;
- la “Proba de verificare a aptitudinilor si comportamentului”, nu se face nici o referire la categoria AM;
- in cadrul “Aptitudinile si comportamentul ce urmeaza a fi verificate”, nu este mentionata categoria AM;
- numai in Anexa III a Directivei sunt referiri asupra categoriei AM, acestea vizand normele minime privind aptitudinile fizice si mentale necesare pentru conducerea unui moped.
Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere NU condiționează obținerea permisului pentru categoria AM de promovarea unei probe practice de conducere. Conform art. 7 alin. 1 lit. (b) din Directiva se elibereaza permis de conducere pentru categoria AM solicitantilor care au promovat un test teoretic.
Retragerea incepand cu 19 ianuarie 2013 a dreptului de a conduce mopede pe care l-am dobandit anterior datei de 19 ianuarie 2013 reprezinta o incalcare a prevederilor Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere.
Pe data de 19 mai 2013 s-au implinit 4 luni de cand ni s-a retras dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice , drept pe care l-am dobandit anterior datei datei de 19 ianuarie 2013.
Ca urmare, cineva trebuie sa raspunda pentru aceste incalcari ale prevederilor Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere.
Personal, imi mentin propunerile facute in cadrul procedurii de consultare interministerială şi transparenţă decizională a celor 2(doua) proiecte:
1. Proiectul de HOTARARE pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, postat pe site-ul MAI in data de 18.02.2013;
2. Proiectul pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr.268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, postat pe site-ul MAI in data de 18.03.2013),
deoarece aceste propuneri sunt in concordanta cu prevederile Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere, si anume:
1. Propun ca masura tranzitorie prevazuta la art. II alin (2) din Proiectul de HOTARARE pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a OUG 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice aprobat prin HG 1391 / 2006, sa aiba urmatorul continut:
“Se elibereaza permis de conducere pentru categoria AM solicitantilor care detin atestat / certificat / adeverinta de absolvire a cursurilor de legislatie rutieră anterior datei de 19 ianuarie 2013 si fac dovada, in urma unui examen medical, ca sunt apti din punct de vedere fizic si mental pentru conducerea unui moped”.
2. Propun ca art. 6 (3) din Proiectul pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr.268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, sa aiba urmatorul continut:
“ Persoanele care fac dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislatie rutiera specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei unităţi autorizate, sunt exceptate de la examinarea teoretica si practica in vederea obtinerii permisului de conducere pentru mopede. Acestor persoane li se vor elibera permis de conducere pentru categoria AM in baza urmatoarelor documente:
a) cererea-tip, semnată de solicitant prevăzută în anexa nr. …..;
b) dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislatie rutiera specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei unităţi autorizate;
c) documentul eliberat de unitatea de asistenţă medicală autorizată, care atestă ca solicitantul este apt pentru conducerea vehiculelor din categoria AM;
d) certificatul de cazier judiciar;
e) copia actului de identitate valabil;
f) dovada de plată a taxei aferente eliberarii permisului de conducere ”.
MAI incearca sa fenteze Directiva 2006/126/CE
Decizia celor de la MAI de a impune permise de conducere celor care deja circulam legal pe drumurile publice pe baza legilor, normelor si regulamentelor in vigoare la data abuzivei modificari a Codului Rutier echivaleaza cu o decizie similara pentru cei care deja au condus masini cu carnete de categoria B care s-ar trezi dintr-o data pusi sa-si bage masinile in garaj pentru ca trebuie sa urmeze din nou scoala de soferi si sa mai dea o data examen daca ar vrea sa-si mai conduca autovehiculul deoarece intre timp s-au schimbat regulile...
Articolul 160 (2) din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002 spune clar că: “persoanele care nu posedă permis de conducere pot conduce mopede pe drumurile publice numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de legislație rutieră în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule”. Drept care sute de mii de oameni au circulat ani buni cu mopedele pe baza unor reglementari in vigoare.
Prin modificarea Codului Rutier, autorii au incalcat dreptul anterior castigat de toti acesti sute de mii de oameni. Pentru ca, la art. 13 alin.2, Directiva europeana prevede foarte clar: ”nici un drept de conducere acordat înainte de 19 ianuarie 2013 nu este retras sau restrâns în vreun fel prin dispozițiile prezentei directive”. Mai mult, aceasta intentie este subliniata inca din preambulul Directivei care spune si acesta clar că: ”prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere drepturilor de conducere existente care au fost acordate sau obținute înainte de data aplicării sale”.
In acest moment situația juridică a celor care am dobândit anterior dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice este una incertă și contrară drepturilor UE. Contrat prevederilor Directivei care sunt suficient de clare și de precise - drepturile de conducere existente nu pot fi retrase sau restrânse în vreun fel – la noi lucrurile stau exact pe dos.
In UE, drepturile omului sunt recunoscute si respectate.
Spre deosebire de Romania care a adoptat orbeste modificarea Codului rutier, ignorand recomandarea de respectare a drepturilor anterior castigate, Spania, de pilda, i-a chemat pe toti cei care au avut anterior modificarii legii respective dreptul de a conduce potrivit legislatiei anterioare, le-a recunoscut acest drept, nu i-a mai obligat sa indeplineasca nici o formalitate si le-a emis pe loc actul care le-a consfintit dreptul de a circula in continuare pe drumurile publice. Noile reguli, dat fiind ca legea nu este retroactiva (nici la ei si ar trebui respectat principul inclusiv la noi), s-au aplicat celor care cereau dreptul de a circula doar DUPA adoptarea modificarilor legislatiei rutiere.
Politia Rutiera nu vrea sa ne recunoasca dreptul castigat, si intarit de Directiva Europeana, de a circula in continuare exact in aceleasi conditii in care am circulat si pana acum. Normal, corect, legal, uman ... ar fi ca posesorilor de mopede care detin certificatul de absolvire a cursurilor de legislatie rutieră anterior datei intrării în vigoare a Legii nr. 203/2012 sa li se elibereze permis de conducere AM, iar noile reguli sa se aplice celor care cer dreptul de a circula doar DUPA adoptarea modificarilor legislatiei rutiere.
2.Statele membre care conditioneaza obtinerea unui permis categ AM de promovarea si a unei probe practice,nu incalca dispozitiile Directivei 2006/126/CE.
3.Statul roman incalca,in mod evident,dreptul la libera circulatie al cetatenilor care au obtinut dreptul de circula cu mopedul pe drumurile publice in baza unui atestat si carora le-a fost pur si simplu anulat acest drept ca efect al modificarilor Codului Rutier.Directiva 2006/126/CE nu anuleaza si nu restrange in niciun fel drepturile de conducere acordate inainte de 19 ian 2013,prin urmare autoritatile statului roman mint cu nerusinare atunci cand justifica anularea dreptului la libera circulatie a mopedistilor prin necesitatea transpunerii in legislatia nationala a prevederilor respectivei directive.
Nu trebuie sa acceptam sa fim calcati in picioare de autoritatile statului roman!
-Directiva 2006/126/CE nu obliga statele membre sa conditioneze obtinerea unui permis categ AM de promovarea unei probe practice;
-tarifele percepute de scolile de soferi solicitantilor de permis AM sunt prohibitive,avand ca efect final restrangerea dreptului la libera circulatie a unor cetateni(costul final se poate apropia de 1000 de lei,ceea ce e inadmisibil);
-cele 8 ore de asa-zisa pregatire practica in poligon nu au niciun efect in privinta dobandirii de aptitudini de conducere a mopedului pe drumurile publice,in schimb constituie motiv de "jupuire" a unor cetateni care,de regula,au o situatie materiala modesta si folosesc mopedul pentru a se deplasa la locul de munca ce le asigura supravietuirea;
Propun ca solicitantii de permis categoria AM sa urmeze cursurile unei scoli de soferi autorizate care sa cuprinda exclusiv 24 de ore de pregatire teoretica,fara obligativitatea unei pregatiri practice.De asemenea,examenul sa cuprinda numai o proba teoretica,similara celei pt categoria A1.
Conform art. II din Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 82/2013 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 340, din 11 iunie 2013:
"Până la data de 19 ianuarie 2014, candidatul la obţinerea unui permis de conducere din categoria AM, care face dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislaţie rutieră specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei şcoli de conducători auto, se poate programa la examen prezentând documentele prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a), c)-e), documentul care atestă că este apt din punct de vedere medical pentru conducerea autovehiculelor din grupa I, eliberat de o unitate de asistenţă medicală autorizată şi documentul care atestă că este apt din punct de vedere psihologic pentru a conduce autovehicule pe drumurile publice, eliberat de un laborator de specialitate autorizat".
Nu se precizeaza daca pana la data de 19 ianuarie 2014, mopedistii care au dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislaţie rutieră specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei şcoli de conducători auto, au dreptul sa circule cu mopedul pe drumurile publice.
Macar atat lucru puteau sa faca !
Personal voi astepta sa se publice in Monitorul Oficial si cel de-al doilea document : " modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006", al carui proiect a fost postat pe site-ul MAI in data de 18.02.2013. De asemenea, voi astepta raspunsurile la petitiile pe care le-am transmis la MAI in datele de 10.05.2013, 11.06.2013 si 17.06.2013. Ulterior voi mai vedea !!!
De - abia in data de 11 iunie 2013 (cu o intarziere de aproape 5 luni !!!) MAI a publicat Procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere ( a se vedea Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 82/2013 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 340, din 11 iunie 2013).
Nici pana la data prezenta - 05 iulie 2013 (mai sunt cateva zile si se implinesc 6 luni !!!! de la intrarea in vigoare a Legii 203 / nov. 2012 !!!) MAI nu a publicat Modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
In data de 26 iunie 2013 am solicitat Autoritatii Rutiere Romane sa-mi comunice care sunt, in momentul de fata, scolile de conducatori auto din Barlad / Vaslui / alte localitati ale tarii, autorizate de catre Autoritatea Rutiera Romana, care pot efectua cursuri de pregatire teoretica si practica in vederea obtinerii permisului de conducere pentru categoria AM (mopede). Pana in momentul de fata nu am primit de la ARR raspuns in acest sens ….
Din pacate, ASA STAU LUCRURILE !!!
LA CE AJUTA asa zisa facilitate acordata !!! : “ Până la data de 19 ianuarie 2014, candidatul la obţinerea unui permis de conducere din categoria AM, care face dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislaţie rutieră specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei şcoli de conducători auto, se poate programa la examen fără a mai face şcoala de şoferi” ?
Sa admitem ca pentru examinarea teoretica te poti pregati in particular (studiezi legislatia, faci chestionare etc.), dar, poti sa te prezinti la examinarea practica fara a merge anterior in poligon sa faci cat de cat o pregatire in acest scop ? (sa faci cunostinta cu poligonul, sa cunosti mopedul autorizat – comenzi, butoane… , sa faci totusi cateva ture etc.). Fiecare avem experienta din trafic corespunzatoare tipului de moped pe care l-am condus. Ei considera ca te programezi la examen, te prezinti in poligon si, pur si simplu, pui mana pe moped si incepi proba ? Din punctul meu de vedere, asta este o alta aberatie ! In realitate tot trebuie facuta pregatirea / scoala: trebuie sa te pregatesti teoretic, sa mergi in poligon sa exersezi …… Ca urmare, in ce consta asa zisa facilitate acordata ?
Ramane intrebarea : CE – I DE FACUT ?
MAI VOTATIL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Unde ati dat poligonul?In ce localitate?Ati retinut numele acelui politist care,daca e adevarat ceea ce spuneti dvs,se face vinovat de abuz in serviciu?
Poate ca la urmatoarea examinare practica in poligon ar trebui sa aveti cu dvs si o camera video ascunsa pentru a filma modul cum se desfasoara proba.
Iata ca autoritatile statului roman pot folosi acest instrument numit "examinarea practica in poligon a mopedistilor" pentru a le ingradi acestora,dreptul la libera circulatie.Asta e inadmisibil.
Asa numita proba practica in poligon pentru mopedisti trebuie pur si simplu eliminata.Legislatia europeana nu obliga statele membre sa conditioneze obtinerea unui permis categoria AM de promovarea vreunei probe practice.
Fiti uniti si aparati-va impreuna,dreptul la libera circulatie!
Organizati-va si iesiti in strada pentru a protesta!
Vreau si eu sa stiu ce trebuie sa fac pentru a lua permisul pentru mopede imi poate spune cineva concret?
Cauta in Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 82/2013 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 340, din 11 iunie 2013.Gasesti toate explicatiile.
Sunt doua situatii: ai atestat obtinut inainte de 19 ian 2013 sau nu ai atestat. Daca ai atestat nu trebuie sa mai faci scoala de soferi ; daca nu ai atestat trebuie sa faci scoala de soferi.In ambele cazuri se sustine examen: proba teoretica si proba practica.
In cazul in care ai atestat, dosarul de examinare trebuie să conţină următoarele documente:
a) cererea-tip, semnată de candidat, prevăzută în anexa nr. 1;
b) certificatul de cazier judiciar în termenul de valabilitate;
c) copia actului de identitate valabil;
d) dovada de plată a taxelor şi tarifelor aferente obţinerii permisului de conducere;
e) documentul care atestă că esti apt din punct de vedere medical pentru conducerea autovehiculelor din grupa I, eliberat de o unitate de asistenţă medicală autorizată;
f) documentul care atestă că esti apt din punct de vedere psihologic pentru a conduce autovehicule pe drumurile publice, eliberat de un laborator de specialitate autorizat;
g) dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislaţie rutieră specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei şcoli de conducători auto.
Daca nu ai atestat, dosarul de examinare trebuie sa contina:
a) cererea-tip, semnată de candidat, prevăzută în anexa nr. 1;
b) fişa de şcolarizare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2, emisă de şcoala de conducători auto în cadrul căreia candidatul a absolvit cursurile de pregătire teoretică şi practică, în care se consemnează şi avizul medical «apt pentru conducerea autovehiculelor din grupa... », corespunzător categoriei pentru care se solicită examinarea; documentul eliberat de unitatea de asistenţă medicală autorizată, care atestă grupa de autovehicule pe care solicitantul este apt să le conducă, se păstrează la şcoala de conducători auto care a pregătit candidatul;
c) certificatul de cazier judiciar în termenul de valabilitate;
d) copia actului de identitate valabil;
e) dovada de plată a taxelor şi tarifelor aferente obţinerii permisului de conducere.
Concret: 1. daca ai atestat depui dosarul, dai sala si apoi poligonul;
2. daca nu ai atestat, faci scoala, depui dosarul, dai sala si apoi poligonul.
Succes.
Costurile sunt variabile si se compun in principal din: tariful practicat de scoala de soferi (verifica pe site-ul Autoritatii Rutiere Romane ce scoli de soferi sunt autorizate pentru categoria AM) + aprox. 6 ron taxa sustinere examen (pentru sala) + contravaloarea permisului de conducere 68 ron + contravaloare test psihologic apt categoria AM + contravaloare fisa medicala apt categoria AM + 1 fotografie 3,5 x 3,85 + copii xerox: carte (buletin) de identitate. Mai pot fi si alte costuri, de la caz la caz ....
Nu am inca informatii referitoare la cat costa scoala de soferi. Probabil, fiecare scoala isi stabileste singura tariful.
Asa cum am mai spus este vorba de un abuz din partea autoritatilor statului care incalca dreptul la libera circulatie al unor participanti la trafic cu cele mai reduse posibilitati materiale.Multi dintre ei vor fi obligati sa renunte la locul de munca ce le asigura supravietuirea.
IESITI IN STRADA SI APARATI-VA DREPTURILE!
IN ROMANIA NU SUNT RESPECTATE PRINCIPIILE STATULUI DE DREPT!