Centura de siguranta la 50 de ani: de ce e atat de importanta?

De Mircea Meșter
Publicat Joi, 08.01.2009
Cel mai important dispozitiv de siguranta din istoria industriei auto, inventat de un suedez, se lauda cu o jumatate de secol de istorie.

Esential

1959 este anul inregistrarii inventiei celui mai important dispozitiv de siguranta din istoria industriei auto.
12 este numarul distinctiilor internationale importante primite pana acum de catre Nils Bohlin.

Anul 2009 va celebra implinirea a 50 de ani de la inventarea celui mai eficient sistem de siguranta intalnit in masinile de strada: centura de siguranta cu prindere in trei puncte. Inventia a salvat milioane de vieti de atunci si pana astazi, mentinandu-si in mare aceeasi forma si filosofie pe tot parcursul celor 50 de ani de dezvoltare.

Omul care a adus centura de siguranta in masina este inginerul suedez Nils Bohlin. Acesta activa in 1959 la Volvo, inventia sa aducandu-i premii importante atat in timpul vietii, cat si dupa moartea sa, care a survenit in 2002 in urma unui atac de cord. Cel mai important trofeu de acest tip i-a fost acordat in 1985, atunci cand organizatia germana care inregistreaza inventiile europene de renume a inclus centura de siguranta cu prindere in trei puncte in topul celor mai importante opt inventii ale secolului. Inginerul suedez a devenit, in acel moment, egalul unor personalitati ca Benz, Edison sau Diesel. Ceva mai tarziu, in 1999, Nils Bohlin era inclus in Automotive Hall of Fame, lista de onoare cu personalitatile care au marcat industria auto de-a lungul anilor.

Nils Bohlin si-a inceput cariera in 1942, la Saab, atunci cand abia implinise 22 de ani. A fost inginer de aviatie, devenind, in 1955, responsabilul dezvoltarii sistemelor de catapultare pentru scaunele avioanelor. In acest context, Bohlin a devenit extrem de interesat de modul in care corpul omenesc rezista la fortele care actioneaza asupra sa in momente extreme.

Aprofundarea acestui subiect i-a permis in 1958 inginerului suedez sa treaca intr-o pozitie inalta, de responsabil al biroului de siguranta al celor de la Volvo.

In momentul in care Volvo a inceput studiul sigurantei ocupantilor, inginerii suedezi au dezvoltat un sistem simplu de centuri de siguranta, cu prindere in doar doua puncte, reprezentate de o banda diagonala asemanatoare cu partea superioara a centurilor actuale. O intamplare tragica, in care una dintre rudele presedintelui Volvo de atunci a murit in accident de masina purtand respectiva centura, i-a dat lui Bohlin posibilitatea de a dezvolta un sistem nou si eficace in ceea ce priveste siguranta ocupantilor unei masini.

Aplicatia pentru inregistrarea inventiei lui Bohlin a fost depusa la Oficiul German de Inventii in 1958, iar geometria centurii inventate de inginerul suedez era simpla: un V cu varful in jos pozitionat oblic. Centura lui Bohlin era identica cu cea intalnita astazi pe orice masina de serie, marea gaselnita a nordicului fiind faptul ca centura proteja cu adevarat ocupantii, fiind dezvoltata prin analiza fizica si fiziologica a unor subiecti. Chiar si acum, dupa 50 de ani, Volvo recunoaste ca avantajul lui Bohlin a fost o forma geometrica perfecta, si nu o inventie tehnologica de ultima ora.

La cativa ani de la dezvoltarea noului sistem de siguranta, Volvo vanduse patentul lui Bohlin tuturor constructorilor lumii. Evident, constructorul suedez a fost pirmul care a inclus noua centura cu prindere in trei puncte in dotarea de serie a unui model auto: Volvo Amazon/120 (1959). Acelasi constructor a fost care, in 1963, a anuntat ca toate modelele sale sunt prevazute din fabrica cu centuri de siguranta de acest tip pentru scaunele din fata.

Foarte interesant este faptul ca, initial, clientii au privit cu scepticism noua inventie, bazandu-se pe istoria negativa a centurii anterioare, cu prindere in doua puncte. Totusi, in urma unor teste publicate la nivel mondial, publicul s-a convins de utilitatea centurii, anul 1965 fiind cel in care centura de siguranta a primit binemeritata atentie din partea tuturor.

In paralel cu dezvoltarea sistemelor pentru scaunele din fata, Volvo gandea deja un sistem de siguranta alternativ pentru ocupantii scaunelor posterioare. Pana atunci, in 1965, convingerea populara era (si a ramas astfel, daca e sa gandim la nivelul Romaniei) ca pasagerii locurilor din spate sunt mult mai bine protejati decat cei din fata in cazul unei coliziuni.

Testele publicate de Volvo, care aratau ca un pasager al locurilor din spate se transforma intr-o ghiulea de 3000-5000 de kilograme care ii poate ucide implicit pe cei din fata in cazul unui accident, au schimbat viziunea populara. Obligativitatea purtarii centurilor posterioare s-a transformat astfel intr-o lege aplicabila astazi in foarte multe tari europene si in curs de aplicabilitate in Romania.

 

 

Comentarii (7)

  • Si inventatorul??
    Daca poate autorul acestui articol sa ne spuna cateva lucruri si despre inventatorul centurii de siguranta, caci Volvo a preluat-o si imbunatatit-o. Eu stiu ceva de niste americani care au vrut sa introduca pe masinile lor aceasta minune.
    0 3
  • Purtarea centurilor pt locurile din spate "in curs de aplicabilitate si in Romania?" Eu stiam ca era obligatoriu de mult si la noi...
    1 0
  • se poate mai bine
    Se poate mai bine. incercati sa cititi macar de 2 ori articolul dupa ce il scrieti. aveti un an cam de ev mediu acolo... 1085.
    1 0
  • pana sa citesc articolul...
    pana sa citesc articolul, m-a frapat ceva:
    Crash-Test-Dummies cu sfarcuri.... Tareeeee, ultima tehnologie.
    0 0
  • YMihai
    in sfarsit...
    ...in sfarsit un articol demn de luat in seama. Hai baieti ca nu e greu...inercati mai din timp sa pareti profesionisti !
    1 0
  • Bine punctat
    @V : nu stiai bine, purtarea centurilor de catre cei care stau pe locurile din spate NU este (inca) obligatorie in Romania; e obligatoriu doar in fatza
    @Theo: Ai dracu' suedezi, probabil fac teste de impact asupra soacrelor (care stau intotdeauna in spate;). sa vada cum sunt afectate de centura de siguranta, sau cine stie? :))

    Din pacate e un cerc vicios: cu cat avem mai multe elemente de siguranta, cu atat traficul devine mai periculos (cei care au condus si inainte de '90 pot confirma acest lucru)
    0 0
  • Documentatie ZERO. Prima centura de siguranta apare in 1949 la anutomobilul Tucker- conceput de Preston Tucker si se numea Tucker Torpeedo prima masina cu 3 faruri si prima masina cu faruri ce se roteau odata cu volanul. Mai documentat-va inainte de a scrie prostii.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru