Cele 50 de umbre ale lui Porsche

de Mircea Meșter
Marti, 14.04.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Porsche a transformat circuitul Istanbul Park într-un centru de pilotaj în care oricine poate să-și caute limitele învățând ce înseamnă respectul la volanul unora dintre cele mai dorite mașini din lume. Am mers acolo pentru a vă povesti la ce trebuie să vă așteptați dacă vă hotărâți să fiți elev al Porsche Driving Center Istanbul.

Există momente în viață în care contează drumul și există momente în care contează destinația. Porsche este una dintre puținele mărci care au înțeles că între cele două concepte poate exista nu neapărat o relație de dependență, așa cum ar spune orice logică, ci mai mult decât atât. Drumul poate fi destinația. Și nu există moment mai potrivit pentru a simți asta decât atunci când te afli la volanul unui 911 pe circuit într-o zi superbă de primăvară, cu harta pistei desenată de suișurile și coborâșurile sunetului divin pe care îl scoate mașina care te îmbracă perfect, așa cum echipamentul unui înotător de performanță îi scoate acestuia în evidență corpul perfect.

Înveți să alternezi fluid frâna și accelerația, să apeși pedalele așa cum o fac dansatorii de tango. Ești pe Istanbul Park, circuit construit pentru Formula 1 și ajuns astăzi incubator pentru talentul de pilot al fiecărui posesor (sau nu) al unui model Porsche care a înțeles că șoseaua nu-ți oferă niciodată senzațiile pe care le ai atunci când apeși accelerația la podea în momentul în care ieși din ultimul viraj. Senzațiile pe care le ai când tragi de mașină pe linia dreaptă pentru a ataca perfect succesiunea de viraje stânga-dreapta în coborâre aflate la capătul opus al celei mai rapide secțiuni a circuitului.

Un circuit plin de suflet.

În mijlocul acestui templu al sporturilor cu motor, pe măsură ce treci din ce în ce mai curat și mai fluid prin virajele învățate ca la manual timp de două zile, îți dai seama că limba asta de asfalt pe care te afli nu e doar o colecție de kilometri. Nu e doar un drum. Ci e o destinație. E scopul tuturor celor care, timp de 5, 10, 20 sau 50 de ani în spatele unui volan oarecare, și-au dorit întotdeauna să simtă emoția pe care o stârnește în tine vibrația sălbatică a unui 911 Turbo atunci când, la finalul unei șicane, spatele dansează controlat în căutarea trasei ideale la ieșirea din viraj. Sunt momentele care te apropie cel mai mult de oamenii pe care i-ai admirat timp de zeci de ani la televizor. Iar faptul că te afli în exact aceleași locuri în care au respirat idolii tăi din Formula 1, de la Michael Schumacher la Alonso, de la Felipe Massa la Vettel și de la Kimi la Montoya, îți oferă un context romantic în tot acest peisaj magnific, plin de miros de anvelope și asezonat cu sunet de metale grele.

O oră de zbor pentru 48 de ore de viteză

Dacă până acum era nevoie de bilete de avion spre Cercul Polar sau de programări pe circuite din țări sofisticate, Istanbul Park se află la doar o oră de zbor de București și intră în lista scurtă a locurilor oficiale pe care Porsche le-a transformat în centre de pilotaj.


Istanbul Park este, din această primăvară, cel mai accesibil teren de joacă pentru orice român care-și dorește să înțeleagă și eventual să atingă limitele unor mașini sport care acoperă din 1963 încoace zeci de kilometri pătrați de postere în camerele tuturor copiilor fascinați de mașini de pe această planetă.

Dacă până acum era nevoie de bilete de avion spre Cercul Polar sau de programări pe circuite din țări sofisticate, Istanbul Park se află la doar o oră de zbor de București și intră în lista scurtă a locurilor oficiale pe care Porsche le-a transformat în centre de pilotaj. Iar asta înseamnă că, dacă vei opta pentru cursurile de pilotaj pe circuit oferite de marca germană, vei avea la dispoziție o listă de facilități ca la carte: de la cele mai noi mașini sport scoase pe piață de Porsche până la foști piloți din diferite competiții transformați în instructori care stau la dispoziția ta pe perioada în care ai ales să participi la cursuri.

De la un hotel de top care-ți oferă un amestec de modern și tradițional până la o zonă de paddock dedicat în care te vei relaxa privind tribunele și linia dreaptă și vei participa a lecții video în care-ți va fi explicat efectul fizicii asupra mașinii. Dacă punem în ecuație și un circuit absolut senzațional, unul dintre puținele pe care se aleargă în sensul invers al acelor de ceasornic, întregul tablou capătă nuanțe de perfecțiune.

Instructori profesioniști, mașini de top și un circuit de vis. Ingrediente perfecte pentru două zile de școală de pilotaj.

Pentru a înțelege exact ceea ce se întâmplă la Istanbul, Porsche a inventat un curs în două părți pentru jurnaliștii din Europa Centrală și de Est, care au putut să experimenteze timp de două zile aroma puternică a unui astfel de antrenament motorizat. Dacă prima parte a avut loc în această primăvară timp de două zile, al doilea episod al Media Driving Academy va avea loc la vară, atunci când fiecare dintre cei prezenți acum va trece la nivelul următor de cunoștințe dinamice.

Și, la fel ca la orice curs care se respectă, structura celui din Turcia este una care merge pas cu pas de la recunoașterea circuitului pe zone la volanul unui Cayman sau a unui Boxster până la tururi rapide cu mașini precum 911 GT3. Separat, suplimentar, vei învăța cum trebuie să abordezi un drift într-o zonă special amenajată, vei fi sclavul cronometrului la un contratimp printre jaloane și vei avea ce să povestești acasă după ce vei rula pe o pantă la 45 de grade cu un Cayenne sau chiar un Macan, care îți vor dovedi cu această ocazie că pot fi mașini capabile dacă le înțelegi în detaliu.

Școală și educație

cursul de la Istanbul este mai degrabă o școală de pilotaj în adevăratul sens al cuvântului. Începi cu abecedarul și termini recitând din Baudelaire. Ajungi desenând bastonașe și pleci bătând la porțile școlilor de arhitectură.


Povestea relației mele cu modelele Porsche pe diferitele circuite ale lumii e una veche. A început la lansarea actualei generații a lui 911 pe un circuit inventat de germani pe pista dezafectată a unui aeroport din California, a continuat pe Hungaroring printr-un antrenament sport revigorant și apoi a culminat la 20 de kilometri de Cercul Polar, pe un lac înghețat, acolo unde am avut ocazia de a transpira serios la -20 de grade Celsius în încercarea de a controla incontrolabilul. Tot acolo am avut ocazia de a înțelege de ce legenda Walter Rohrl are armate de fani în toată lumea după ce a reușit performanța de a "topi" exclusiv de-a latul un circuit pe gheață de un kilometru și jumătate. Cu o viteză medie de peste 100 de kilometri pe oră.

Am înșiruit toate aceste experiențe absolut fantastice pentru a înțelege locul pe care instructajul de pe Istanbul Park îl are în toată această poveste: dacă anterioarele experiențe au avut rolul de a mă deconecta, de a mă face să mă bucur de fiecare secundă alături de modelele Porsche puse la dispoziție de organizatori, cursul de la Istanbul este mai degrabă o școală de pilotaj în adevăratul sens al cuvântului. Începi cu abecedarul și termini recitând din Baudelaire. Ajungi desenând bastonașe și pleci bătând la porțile școlilor de arhitectură.

Ca la orice școală, la Porsche Driving Center înveți implicit fizică. Foarte aplicată.

Este o oportunitate de a învăța ceea ce credeai că știi. Pentru că în fiecare secundă pe care o vei petrece pe circuit îți vei da seama câte lucruri mai ai de adăugat pentru a putea să spui cu adevărat că ai adunat experiență. Iar educația pe care o primești aici transcende lecțiile de pilotaj. Îți vei da seama cât de mici sunt cei care forțează șoselele în viața de zi cu zi, cât de mult înseamnă siguranța, cât de importantă e poziția la volan și cât de ușor va fi să te transformi dintr-un tip pasiv într-un ambasador al fiecărui element care-ți poate salva viața. 

Atleți și monștri

Vei vedea cum limitele unuia nu sunt și limitele celuilalt și că, dacă nu știi să respecți mașina, nici mașina nu te respectă pe tine.

E o lecție de viață care, pe șosea, poate să facă diferența dintre viață și moarte.


Și nu e tot. Tot aici vei învăța practic, pe propria piele, care sunt diferențele dintre diferitele versiuni de putere și de tracțiune ale aceluiași model. Sau diferențele dintre diferitele modele. Vei observa, așa cum simți diferențele dintre diferitele nuanțe ale unei singure culori, cum între un Boxster S și un Boxster GTS nu sunt doar 15 cai, așa cum arată fișa tehnică, ci și câțiva metri în plus la frânare care se traduc în câteva secunde bune în plus pe un tur de circuit. Vei învăța că, dacă vrei o mașină cu adevărat atletică și care să dribleze pe spații înguste la turații înalte, Cayman bate oricând un 911. Vei simți imediat faptul cum o simplă cifră adăugată denumirii unui model - integrala Porsche e semnalizată de prezența cifrei 4 în cadrul denumirii oficiale a mașinii - poate schimba radical regulile jocului.

În sfârșit, vei vedea că, deși 911 Turbo S este cu peste 50 de cai mai puternic decât 911 GT3, circuitul răstoarnă calculele reci ale hârtiei. Iar un GT3 devine un monstru care profită la maximum de cele aproape 200 de kilograme în minus și de sistemul de frânare, de suspensii și mai ales de motorul B6 aspirat de 3.8 litri pentru a se transforma într-un monstru. Vei vedea cum limitele unuia nu sunt și limitele celuilalt și că, dacă nu știi să respecți mașina, nici mașina nu te respectă pe tine. E o lecție de viață care, pe șosea, poate să facă diferența dintre viață și moarte.

Porsche 911 GT3.

Un tablou plin de culoare şi scopuri precise

Porsche nu e doar despre mândria de a deține sau de a conduce un Porsche, ci și despre responsabilitatea și respectul pe care le arăți în fața unor monumente ale industriei auto.


Un lucru e cert: după 48 de ore în universul Porsche, vei învăța că această marcă reprezintă, probabil, cel mai complex amestec de elemente din întreaga industrie auto. Nu e doar despre sunet sau despre forma inconfundabilă a lui 911, e și despre câtă tehnologie trebuie investită în frâne sau în suspensii. Nu e despre viteză cât e despre ce trebuie să faci atunci când treci de propriul prag de confort. Nu e doar despre pasiune, ci și despre profesionalismul celor care sunt la dispoziția ta timp de două zile excepționale. Nu e doar despre motor și transmisie, ci și despre senzațiile pe care ți le oferă acestea. Nu e doar despre mândria de a deține sau de a conduce un Porsche, ci și despre responsabilitatea și respectul pe care le arăți în fața unor monumente ale industriei auto. Sunt 50 de umbre ale unei mărci care așteaptă să fie descoperite. Un puzzle cu piese la vedere. Unele cu fața la tine, altele care abia așteaptă să fie întoarse. 

Una peste alta, îți dai seama imediat că, în momentul în care oprești la boxe, peste câteva minute, nu se încheie doar călătoria în sine, ci și o etapă a educației tale. Destinația. Scopul.

Singurul moment în care simți că regreți ceva la Porsche Driving Center este cel în care pleci de pe circuit spre hotel și apoi spre aeroport.

Comentarii (8)

  • Alinelu
    Uf... Uf... Uf...
    Cam atat.
    8 0
  • si cat costa distractia? cu tot cu hotel? :)
    4 0
  • mircea
    @joe
    Nu sunt stabilite inca tarifele, ne vor fi comunicate la a doua serie, deci la vara. Dar, daca esti interesat mai repede, poti contacta reprezentantii din Romania ai marcii si probabil ca se rezolva.
    6 0
  • @AM

    "GT3 devine un monstru care profită la maximum de cele aproape 200 de kilograme în minus și de sistemul de frânare, de suspensii și mai ales de motorul V6 aspirat de 3.8 litri"

    Cred ca ar fi B6, nu V6... sau e vorba de alt model ?


    Nici nu mai conteaza, la ce momente traiesti acolo si la chestiile care le inveti... restu sunt detalii :)
    7 0
  • mircea
    @mowgli
    Evident, B6. Cine-a pus V-ul lângă B... :)
    7 0
  • Preturile la Porsche sunt de ~7000E pentru chestiile "basic" (cu masina personala) si merg la 15000-20000 daca faci ceva mai spectaculos, cu masina lor.
    3 0
  • JeanValjean
    Acum am intrat orima data pe siteul asta. Daca toate textele sunt ca cel de mai sus, mai vin. Respect autorului, se pare ca se poate vorbi despre masini si altfel.
    2 0
  • Sper sa nu fiu off-topic, dar pentru cine e interesat sa-si "ascuta" cunostiintele si simturile la volan, exista si variante mai ieftine din partea instructorilor din Romania, care ofera cursuri atat de pilotaj, cat si de condus defensiv. Vorbim aici de piloti sau fosti piloti de raliuri care iti pun in vedere multe aspecte, inclusiv cum sa iesi dintr-o masina dupa un accident, cum sa faci fata la diferite suprafete de rulare si asa mai departe.
    Un astfel de curs iti poate salva viata pentru ca nu de putine ori, in cazul in care te dai peste cap si n-ai patit nimic, risti sa-ti rupi gatul cand iti desfaci centura, daca nu stii ce sa faci.
    Pentru cine e interesant si are un buget limitat, recomand varianta asta.

    BMW ofera si ei cursuri basic incepand de la sub 500 de euro pentru un instructaj basic de o zi cu masa inclusa, instructaj teoretic, practic si asigurare sau preturi asemanatoare pentru cursuri mai distractive gen drifting pe zapada cu un M4 si sigur ca ajung pana la 4000-5000 de euro pentru excursii de cateva zile prin Namibia. Detalii cu preturi se gasesc pe site via google.

    Mentionez asta ca o posibila alternativa, mai ieftina... nu ca sa aduc in discutie un alt brand.
    6 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru