În avanpremiera a ceea ce oficialii competiţiei numesc Prologul Castellet, cu aluzie la numele comunei din apropierea circuitului, trei dintre cei patru constructori care vor concura la clasa de prototipuri LMP1 şi-au prezentat maşinile cu care abordează acest sezon, după ce japonezii de la Nissan au dezvăluit imagini oficiale la începutul lunii februarie.
Fiecare constructor a adoptat o strategie diferită în privinţa sistemului de recuperare a energiei pentru a-şi spori şansele de îndeplinire a obiectivelor, motiv pentru care sezonul 2015 şi, mai ales, Cursa de 24 de ore de la Le Mans, programată în 13-14 iunie, se anunţă palpitante.
▶ Reportaj: Cum am trãit Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 2013
Porsche 919 Hybrid: miza pe Le Mans
La numai un an după ce a revenit la clasa LMP1 a Cursei de 24 de ore de la Le Mans în 2014, Porsche oferă cea mai bună dovadă a determinării de a obţine succesul şi de a-i detrona pe colegii de concern de la Audi.Din punct de vedere vizual, prototipul Porsche 919 Hybrid păstrează o bună parte dintre caracteristicile predecesorului său, însă principala diferenţă apare la interior: dacă motorul turvo V4 de peste 500 de cai putere a rămas practic neschimbat, puterea sistemului de recuperare a energiei a crescut de la 6 MJ la maximum admis de 8 MJ şi este în continuare furnizată de acumulatori Li-Ion. Acest lucru este benefic însă în special pe circuitul de la Le Mans, întrucât configuraţiile celorlalte piste nu permit obţinerea unui asemenea beneficiu.
"Trebuie să recuperezi mult mai multă putere pe kilometru pe alte circuite decât la Le Mans, aşa că va fi dificil, dar sunt încrezător că vom fi deasupra acestui nivel în termeni de performanţă", spune Alex Hitzinger, directorul tehnic al Porsche.
▶ Poveştile motorsportului: Porsche la Le mans, o aventură plină de succes
Toyota TS040 Hybrid: miza pe titlurile mondiale
Într-un interval de numai trei sezoane, Toyota a reuşit să câştige ambele titluri în Campionatul Mondial de Anduranţă în 2014, în special datorită unor performanţe mai bune obţinute în finalul campaniei.Constructorul japonez a ales această tactică benefică în detrimentul unor performanţe majore la Le Mans, iar această strategie va fi menţinută şi în sezonul 2015: prototipul TS040 Hybrid a primit doar câteva îmbunătăţiri minore, iar sistemul de recuperare a energiei a rămas la 6 MJ.
"Vom obţine mai des decât anul trecut energia maximă a sistemului hibrid. Ne aşteptăm să vedem o îmbunătăţire din partea sistemului hibrid, în special pe parcursul distanţei unei curse şi la fiecare circuit", explică Hisatake Murata, şeful departamentului de dezvoltare al sistemului hibrid.
▶ Toyota TS040 Hybrid a primit îmbunătăţiri pentru Cursa de 24 de ore
Audi R18 e-tron quattro: Le Mans, unică preocupare pentru germani
Audi a câştigat ultimele cinci ediţii ale cursei de la Le Mans, în ciuda faptului că a utilizat un sistem de recuperare a energiei cu numai 2 MJ.Lucrurile sunt însă pe punctul de a se schimba, întrucât germanii au făcut trecerea la clasa de 4 MJ, fără însă să modifice substanţial conceptul acestuia, alcătuit dintr-un sistem de recuperare a energiei şi o baterie în care aceasta este stocată. Puterea noului sistem va creşte de la 170 kW la 200 kW, echivalentul a circa 270 de cai putere.
"Este mult mai eficient să upgradăm sistemul actual la 4 MJ decât să introducem un sistem secundar", spune Christopher Reinke, liderul proiectului tehnic al noului prototip.
▶ Cronica Cursei de 24 de ore de la Le Mans din 2014: triumful Audi
Nissan GT-R LM Nismo: motor frontal şi tracţiune faţă
Nissan va deveni în acest an al patrulea constructor care va concura în Anduranţă, iar japonezii mizează pe un prototip GT-R LM Nismo inedit, echipat cu motor frontal şi tracţiune faţă: Motorul, care este de tip biturbo pe benzină cu capacitatea de 3 litri, a fost amplasat frontal pentru a utiliza mai rapid energia acumulată în sistemul ERS. Intenţia este ca Nissan să folosească un sistem de recuperare a energiei de 8 MJ, în ciuda faptului că acest lucru presupune utilizarea unor baterii mai grele şi că soluţia mai simplă ar fi fost un sistem cu 6 MJ, 4 MJ sau chiar 2 MJ."Cheia este să stochezi energia şi să o eliberezi foarte rapid, iar din acest motiv sistemul nostru este foarte competitiv pentru că ne oferă o bună cantitate de energie de la ERS pe care o putem adăuga motorului cu combustie internă", explică Ben Bowlby, directorul proiectului Nissan pentru Le Mans.
Propulsia inovatoare a generat însă unele probleme de dezvoltare, motiv pentru care Nissan va lipsi de la primele două etape ale sezonului.
Întreaga atenţie se concentrează acum pe Cursa de 24 de ore de la Le Mans, cea mai importantă a campionatului.▶ Nissan GT-R LM Nismo inovează în Le Mans: motor frontal şi tracţiune faţă
Specificaţii tehnice pentru cele patru prototipuri
Porsche | Toyota | Audi | Nissan | |
Motor | V4 turbo | V8 aspirat | V6 TDI | V6 biturbo |
Capacitate motor | 2 litri | 3.7 litri | 4 litri | 3 litri |
Putere motor | 500 CP | 520 CP | 558 CP | 500 CP |
Capacitate rezervor | 68.5 litri | 68.5 litri | 54.2 litri | N/A |
Sistem hibrid | 8 MJ | 6 MJ | 4 MJ | N/A |
Putere sistem hibrid | 400 CP | 480 CP | 272 CP | N/A |
Masa (kg) | 870 | 870 | 870 | 880 |
Lungime (mm) | 4650 | 4650 | 4650 | 4645 |
Latime (mm) | 1900 | 1900 | 1900 | 1900 |
Inaltime (mm) | 1050 | 1050 | 1050 | 1030 |
Cursa de 24 de ore de la Le mans este programată în 13-14 iunie.
intradevar ma intereseaza cel mai mult masinile de LM, dar astfel de articole informative ar fi ok si pt celelalte competitii: SuperGT, WRC, WTCC, BTCC, chiar CNR si VTM.
Bravo AM!!!