Careul de aşi pentru Le Mans 2015: prototipurile cu care Porsche, Audi, Toyota şi Nissan vor lupta pentru victorie

de Mircea Meşter
Vineri, 27.03.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Porsche 919 Hybrid, Toyota TS040 Hybrid, Audi R18 e-tron quattro şi Nissan GT-R LM Nismo sunt cele patru prototipuri de referinţă care vor lupta pentru victorie în Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 13-14 iunie.

Esential 4 este numarul constructorilor prezenti la clasa de prototipuri LMP1 a Cursei de 24 de ore de la Le Mans
Sezonul 2015 al Campionatului Mondial de Anduranţă, din care face parte şi legendara Cursa de 24 de ore de la Le Mans, va începe la sfârşitul acestei săptămâni cu sesiunea oficială de teste programată pe circuitul Paul Ricard din Franţa.

În avanpremiera a ceea ce oficialii competiţiei numesc Prologul Castellet, cu aluzie la numele comunei din apropierea circuitului, trei dintre cei patru constructori care vor concura la clasa de prototipuri LMP1 şi-au prezentat maşinile cu care abordează acest sezon, după ce japonezii de la Nissan au dezvăluit imagini oficiale la începutul lunii februarie.

Fiecare constructor a adoptat o strategie diferită în privinţa sistemului de recuperare a energiei pentru a-şi spori şansele de îndeplinire a obiectivelor, motiv pentru care sezonul 2015 şi, mai ales, Cursa de 24 de ore de la Le Mans, programată în 13-14 iunie, se anunţă palpitante.

▶ Reportaj: Cum am trãit Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 2013

Porsche 919 Hybrid: miza pe Le Mans

Trebuie să recuperezi mult mai multă putere pe kilometru pe alte circuite decât la Le Mans.

Alex Hitzinger
Director tehnic Porsche
La numai un an după ce a revenit la clasa LMP1 a Cursei de 24 de ore de la Le Mans în 2014, Porsche oferă cea mai bună dovadă a determinării de a obţine succesul şi de a-i detrona pe colegii de concern de la Audi.

Din punct de vedere vizual, prototipul Porsche 919 Hybrid păstrează o bună parte dintre caracteristicile predecesorului său, însă principala diferenţă apare la interior: dacă motorul turvo V4 de peste 500 de cai putere a rămas practic neschimbat, puterea sistemului de recuperare a energiei a crescut de la 6 MJ la maximum admis de 8 MJ şi este în continuare furnizată de acumulatori Li-Ion. Acest lucru este benefic însă în special pe circuitul de la Le Mans, întrucât configuraţiile celorlalte piste nu permit obţinerea unui asemenea beneficiu.

"Trebuie să recuperezi mult mai multă putere pe kilometru pe alte circuite decât la Le Mans, aşa că va fi dificil, dar sunt încrezător că vom fi deasupra acestui nivel în termeni de performanţă", spune Alex Hitzinger, directorul tehnic al Porsche.

▶ Poveştile motorsportului: Porsche la Le mans, o aventură plină de succes

Toyota TS040 Hybrid: miza pe titlurile mondiale

Vom obţine mai des decât anul trecut energia maximă a sistemului hibrid.

Hisatake Murata
Sef departament dezvoltare Toyota
Într-un interval de numai trei sezoane, Toyota a reuşit să câştige ambele titluri în Campionatul Mondial de Anduranţă în 2014, în special datorită unor performanţe mai bune obţinute în finalul campaniei.

Constructorul japonez a ales această tactică benefică în detrimentul unor performanţe majore la Le Mans, iar această strategie va fi menţinută şi în sezonul 2015: prototipul TS040 Hybrid a primit doar câteva îmbunătăţiri minore, iar sistemul de recuperare a energiei a rămas la 6 MJ.

"Vom obţine mai des decât anul trecut energia maximă a sistemului hibrid.

Ne aşteptăm să vedem o îmbunătăţire din partea sistemului hibrid, în special pe parcursul distanţei unei curse şi la fiecare circuit", explică Hisatake Murata, şeful departamentului de dezvoltare al sistemului hibrid.

▶ Toyota TS040 Hybrid a primit îmbunătăţiri pentru Cursa de 24 de ore

Audi R18 e-tron quattro: Le Mans, unică preocupare pentru germani

Este mult mai eficient să upgradăm sistemul actual la 4 MJ decât să introducem un sistem secundar.

Christopher Reinke
Lider proiect tehnic Audi
Audi a câştigat ultimele cinci ediţii ale cursei de la Le Mans, în ciuda faptului că a utilizat un sistem de recuperare a energiei cu numai 2 MJ.

Lucrurile sunt însă pe punctul de a se schimba, întrucât germanii au făcut trecerea la clasa de 4 MJ, fără însă să modifice substanţial conceptul acestuia, alcătuit dintr-un sistem de recuperare a energiei şi o baterie în care aceasta este stocată. Puterea noului sistem va creşte de la 170 kW la 200 kW, echivalentul a circa 270 de cai putere.

"Este mult mai eficient să upgradăm sistemul actual la 4 MJ decât să introducem un sistem secundar", spune Christopher Reinke, liderul proiectului tehnic al noului prototip.

▶ Cronica Cursei de 24 de ore de la Le Mans din 2014: triumful Audi

Nissan GT-R LM Nismo: motor frontal şi tracţiune faţă

Cheia este să stochezi energia şi să o eliberezi foarte rapid.

Ben Bowlby
Director proiect Le Mans
Nissan va deveni în acest an al patrulea constructor care va concura în Anduranţă, iar japonezii mizează pe un prototip GT-R LM Nismo inedit, echipat cu motor frontal şi tracţiune faţă: Motorul, care este de tip biturbo pe benzină cu capacitatea de 3 litri, a fost amplasat frontal pentru a utiliza mai rapid energia acumulată în sistemul ERS. Intenţia este ca Nissan să folosească un sistem de recuperare a energiei de 8 MJ, în ciuda faptului că acest lucru presupune utilizarea unor baterii mai grele şi că soluţia mai simplă ar fi fost un sistem cu 6 MJ, 4 MJ sau chiar 2 MJ.

"Cheia este să stochezi energia şi să o eliberezi foarte rapid, iar din acest motiv sistemul nostru este foarte competitiv pentru că ne oferă o bună cantitate de energie de la ERS pe care o putem adăuga motorului cu combustie internă", explică Ben Bowlby, directorul proiectului Nissan pentru Le Mans.

Propulsia inovatoare a generat însă unele probleme de dezvoltare, motiv pentru care Nissan va lipsi de la primele două etape ale sezonului.

Întreaga atenţie se concentrează acum pe Cursa de 24 de ore de la Le Mans, cea mai importantă a campionatului.

▶ Nissan GT-R LM Nismo inovează în Le Mans: motor frontal şi tracţiune faţă

Specificaţii tehnice pentru cele patru prototipuri

Porsche Toyota Audi Nissan
Motor V4 turbo V8 aspirat V6 TDI V6 biturbo
Capacitate motor 2 litri 3.7 litri 4 litri 3 litri
Putere motor 500 CP 520 CP 558 CP 500 CP
Capacitate rezervor 68.5 litri 68.5 litri 54.2 litri N/A
Sistem hibrid 8 MJ 6 MJ 4 MJ N/A
Putere sistem hibrid 400 CP 480 CP 272 CP N/A
Masa (kg) 870 870 870 880
Lungime (mm) 4650 4650 4650 4645
Latime (mm) 1900 1900 1900 1900
Inaltime (mm) 1050 1050 1050 1030

Cursa de 24 de ore de la Le mans este programată în 13-14 iunie.

Comentarii (1)

  • astfel de articole sunt binevenite.
    intradevar ma intereseaza cel mai mult masinile de LM, dar astfel de articole informative ar fi ok si pt celelalte competitii: SuperGT, WRC, WTCC, BTCC, chiar CNR si VTM.
    Bravo AM!!!
    12 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru