BMW sărbătoreşte 30 de ani de motoare diesel

de Bogdan Mirică
Luni, 22.07.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Anul 2013 marchează 30 de ani de la debutul primului propulsor diesel în gama BMW. Se întâmpla în 1983, atunci când bavarezii lansau o unitate de 2.4 litri turbo-diesel pe modelul Seria 5.

După ce a sărbătorit cei 40 de ani ai diviziei M de-a lungul lui 2012, BMW are motive de bucurie şi anul acesta. Germanii celebrează 30 de ani de la debutul pe piaţa motoarelor diesel.

Până la venerabila vârstă, BMW a avut un parcurs lung, dominat de concepţii vechi, care vedeau dieselurile ca pe nişte motoare zgomotoase şi murdare la mijlocul anilor 80. Decizia de a lansa un astfel de motor a venit după criza carburantului din anii 70. BMW a decis atunci să ofere o alternativă economică pentru toţi clienţii săi europeni.

Esential 115 cai putere oferea primul diesel BMW.
210 Nm oferea primul diesel BMW.
7.1 litri era consumul mediu al primului model BMW echipat cu un motor diesel.
Aşa se face că în 1983, constructorul german îşi echipa prima maşină cu un astfel de motor. Era vorba despre Seria 5, în versiunea 524tD.
După cum o spune şi indicatorul, dieselul avea o capacitate de 2.4 litri şi oferea o putere totală de 115 cai şi un cuplu de 210 Nm.

În momentul lansării, BMW 524 tD a devenit cel mai rapid model diesel din lume, cu o acceleraţie de la 0 la 100 de km/h în 12.9 secunde şi o viteză maximă de 180 km/h. Chiar şi aşa, consumul mediu, anunţat atunci de bavarezi, era de numai 7.1 litri/100 de kilometri.

De atunci şi până în prezent, BMW şi-a canalizat o mare parte din resurse în domeniul dieselurilor, reuşind să ofere în prezent primul propulsor tri-turbo alimentat cu motorină. Unitatea se regăseşte pe actualul BMW M550d, X5 M50d şi X6 M50d.

Comentarii (16)

  • Motor Diesel (BMW sau non-BMW): nu-i contest randamentul energetic mai bun decat al motorului Otto, performantele, nici chiar "rafinamentul" la care a ajuns, in special pe clasa mare si de lux, cu adevarat uimitor, dar atata vreme cat pute de ti se intorc matele pe dos si atata vreme cat aerul din orasele europene, inclusiv din Romania este permanent irespirabil din cauza masinilor cu motoare diesel, n-am cum sa fiu de acord cu acest tip de motor pe automobile.

    Zgarcenia europeanului (mai nou si a rumanului) a avut mai multa influenta si s-a impus in fata sanatatii oamenilor si a unui mediu de viata prietenos. Da, recunosc ca sunt anti-diesel.
    21 16
  • @mntsn
    Ai tu date care sustin ca aerul in orasele europene este irespirabil din cauza motoarelor diesel? De unde supozitiile acestea? Motoarele pe benzina emit miros de parfum? Hai sa lasam prostiile.
    In orasele americane, populate la motoare mari pe benzina, care consuma cantitati mari de benzina, sunt mai putin poluate? De aceea America nu vrea sa semneze Acordul de la Kyoto parca, pentru reducerea gazelor cu efect de sera?
    Vezi si emisiile motoarelor diesel comparativ cu cele pe benzina.
    Ce inseamna zgarcenia, cand este clar ca poti sa ai performante similare sau chiar mai bune cu un motor diesel decat cu unul pe benzina. Mai ales cazul BMW, unde dieselurile sunt cel putin la fel de performante ca si benzinarele (vezi 535d vs. 535i).
    13 11
  • @Pavl
    N-am date, am doar nasul, care-mi spune ca dieselul pute infiorator. Din cauza lui eu percep aerul ca irespirabil, nu-mi trebuie un document sau un studiu care sa-mi spuna da dom'le aerul e irespirabil. Nici benzina nu e parfum, clar, dar daca tu nu sesizezi nicio diferenta intre ele...ce sa mai zic.

    Da, orasele americane sunt mai putin poluate de trafficul auto, in present, pentru ca ei nu prea au diesel-uri, iar motoarele pe benzina care se vand in US sunt destul de economice in present (relativ apropiate de cele europene) iar normele de emisii pe care trebuie sa le respecte sunt la fel de stricte ca-n EU sau chiar mult mai stricte, gen California. Ce emite mai mult o masina pe benzina decat una diesel? Doar CO2, care intr-adevar e gaz cu effect de seara, dar cel putin nu pute. Iar CO2 nu inseamna poluare, in sensul de particule emise. Mi-ai putea replica cu DPF ... dar pt mine DPF e doar o gogoasa cu gem de marketing: cum par in peisaj norii aceia negri de fum la accelerarea multor masini cu DPF?
    12 13
  • @ mntsn
    Motoarele diesel sunt de cativa ani EXTREM de populare in SUA ! Din 2010 si pana in prezent VW Group a vandut in SUA peste 500,000 de masini echipate cu motoare TDI . Succesul inregistrat de VW Group i-a determinat si pe GM sa comercializeze in SUA modelul Chevrolet Cruze diesel . Iar in zona premium Audi, BMW si Mercedes comercializeaza cu succes in SUA o gama variata de modele echipate cu motoare diesel .
    10 5
  • Cele mai reusite si cele mai eficiente motoare din lume. Chiar si Toyota pe gama de modele scumpe or sa adopte unele motoare parca cele de 2L stiu ei de ce cumpara de la BMW. Cei din triada sunt si ei pe acolo dar BMW e liderul (se vede si in vanzari)
    7 6
  • @mntsn
    Fa o comparatie intre emisiile de CO2 ale BMW 320i vs. 320d. O sa constati ca dieselul are mai putine emisii.
    Practic, compara un model diesel cu DPF cu unul fara. Sa vezi care scoate mai mult fum.

    PS. Sunt la a 2-a masina pe benzina, dar am avut si un diesel de care am fost absolut multumit. Deci nu am prejudecati intr-o privinta sau alta.
    10 5
  • @ mntsn - Noile generatii de motorare diesel au emisii extrem de scazute, mult mai scazute decat cele alea motoarelor pe benzina. Tu vorbesti de motoare diesel mai vechi de anii 2000.
    7 5
  • @@mntsn Motoarele diesel NU SUNT extrem de populare in America avand in vedere ca in America se vand anual in jur de 12 milioane de masini si nici macar 1 milion de masini diesel, deci nici macar 10%. Normele de poluare Americane sunt mult mai dure in sensul ca se concentreaza pe gazele cu adevarat daunatoare, si nu numai pe obsesia CO2 ca in UE. Din cauza normelor dure de poluare a luat nastere perioada cunoscuta drept "Malaise Era" in anii 70-80 si au avut masinile asa putini cai putere din motoare V8 imense pe cand in anii 60 aveau in jur de 400 de cai. Tocmai din cauza normelor Americane mai dure de poluare GM a trebuit sa puna pe Chevy Cruze diesel un rezervor cu o substanta numita "urea" sa "curete" emisiile motorului diesel.
    11 3
  • @@mntsn: ne-ar fi mai usor sa discutam daca am avea fiecare un nume altfel facem un sir de @@@@@ pana nu mai stim care cui raspundem.

    @Sam: merci ca ai raspuns in locul meu, cam asta vroiam sa spun si eu. Ponderea masinilor diesel in US a crescut de la absolut nimic la extrem de putin, ceea ce inseamna cam tot in jur de nimic, desi in cifre absolute s-ar putea sa fie cresteri de XX%. Americanii nu sunt fraieri sa-si manance de sub unghie si sa se otraveasca cu buna stiinta, ca in EU.

    @ala & @Pavl: am spus ca nu le contest eficienta sau performantele? Am spus. Iar referitor la DPF, asta am vrut sa subliniez: chiar si masinile cu DPF scot nori de fum negru la accelerare puternica. Asta e principiul diesel: cuplu mare, turatie mica, plaja redusa de turatii si variatie lenta pe plaja, altfel arderea e incompleta si scoate fum. N-ai cum sa-l schimbi sau ce sa-i faci: nu e motor pt turatie sau daca-l turezi te afuma de nu te mai zaresti.
    10 0
  • @mtsn si sam
    Nu cred ca dieselurile cu DPF scot fum. Ca isi deactiveaza unii filtrele pentru mai multi cai, e altceva.

    referitor la "Malaise Era", mai era si o criza a petrolului pe atunci, care a determinat scaderea puterii motoarelor.
    Care e explicatia performantelor motoarelor americane de dupa mijlocul anilor '80? Ca tot slabe au ramas comparativ cu cele europene si japoneze.
    In privinta dieselurilor, mai e si aspectul prejudecatii consumatorilor din State "there is no replacement for displacement", nu? :)
    Desi si-au mai revenit de cand cu BMW 328i sau Audi si Merc.
    6 2
  • Explicatia performantelor motoarelor americane este in arhitectura motoarelor, majoritatea celor din perioada amintita de tine erau OHV. Acum cam toate motoarele americane, de pe orice clasa sunt DOHC, si sunt apropiate de cele europene ca performante.

    Iar in ce priveste prejudecatile, s-au mai schimbat, adica s-au schimbat chiar mult de tot. Se cumpara foarte multe motoare 4 cilindri in linie de 2 litri sau chiar sub, iar masini cu motoare V8 de acum 10-12-14 ani inca in stare buna si functionale zac in parcurile de SH si nu se uita nimeni la ele, desi au preturi derizorii, in jur de o mie de dolari bucata.
    11 1
  • inexorabil
    Degeaba îl înţeapă unii pe @mntsn: el nu relevă decât adevărul…Noi “aniversăm” aici 30 de ani de când cei de la BMW s-au hotărât s-o termine cu purismul şi exclusivismul şi să intre şi ei “în rândul lumii”, adică să înceapă să producă în masă (atât maşini cu MAS, cât şi maşini cu MAC), urmărind doar să-şi umple vistieria…Pe urmă, le-a venit rândul lui Saab, Volvo, Porsche, Buick etc. să-şi calce în picioare personalitatea, chiar dacă hiperproductivitatea nu este punctul lor forte. Pur şi simplu nu recunosc gena lor curentă; parcă n-ar mai avea nicio tangenţă cu sportivitatea lor suculentă şi renumită de altadată (n-are importanță dacă motoarele lor se exprimau liniar sau în V, adoptând o cilindree mai mică sau mai mare).
    În cazul lui Buick, Diesel-ul nu înseamnă nimic deocamdată, dar mai mult ca sigur se va “infecta” şi această marcă seculară…Iar Trishield (sigla lui Buick) va ajunge să pută rău, ca să-l parafrazez pe @mntsn: miasmă de Opel combinat cu Fiat, Isuzu şi Peugeot.
    În concluzie, pe aceia care cochetaţi cu benzinare mai vechi, fie aspirate, fie turbo, vă asigur că pilotaţi MAŞINI. În schimb, Diesel-urile, indiferent la ce autoturisme ar fi aplicate şi indiferent în ce epocă (hai, fie, admit Diesel la SUV-uri!), pentru mine sunt fix...pieliţă de papagal.

    A, şi mă întreb retoric dacă, să zicem, cluburile auto de factură retro vor apărea peste câteva decenii, la expoziţii şi parade, cu exemplare pe…motorină (sau electrice şi/sau hibride) datând din prezent…Cred că nu vor afişa nici măcar benzinare get-beget de acum! Probabil organizatorii unor astfel de evenimente vor fi ştampilaţi drept perimaţi, nepractici, antiprogresişti, tehnofobi, “inadaptaţi noilor vremuri” etc. De ce? Simplu: fiindcă urmașii noștri, care vor fi tributari unor creiere aplatizate ca o coală de hârtie, vor construi nişte cutii hidoase cu baterii, văduvite de orice simţ estetic şi marcate doar de paradigma utilitarismului, iar pe acest fundal social grotesc, creionat de o "înfloritoare" hegemonie globală a inculturii & cretinismului pe coordonate digitale (uitaţi-vă la "perlele de la bac" --- de doi-trei ani încoace nu mi se mai par amuzante, ci...terifiante), prea puţini vor realiza impactul secolului XX asupra evoluţiei automobilului, lumea de atunci lipindu-le şi lor psiho-etichetele de rigoare.
    10 2
  • un_realist
    Cand o costa benzina la noi cat costa in SUA, adica la jumate de pret, asta fara sa raportam la salariile lor, atunci si romanii isi vor mai schimba preferintele, asta e valabil si-n Europa, doar ca noi stam mai rau decat toti la cate plinuri isi permite un roman cu salariul mediu, e normal ca prefera mai mult diesel, chiar daca unii au bani n-au chef dupa aia sa cheltuiasca 500-1000 de euro lunar pe combustibil, asa toti ne-am dori de la 6 cilindri in sus si cilindreea minima de 3 litri doar benzina, singura conditie este sa fie de 2-3 ori mai ieftina, nu se poate asta, iar ca americanii nu-si risca sanatatea cu diesel este amuzanta, tara fast food-urilor si-a vietii nesanatoase respinge dieselul exact de asta, ya right, il respinge pt ca s-au obisnuit cu benzina ieftina, acum se plang ca este scump, acum 10 ani era veselie si mai mare la ei, chiar si acum folosesc benzina pt autobuzele scolare, doar la camioane, vapoare si locomotive folosesc diesel, la masini au inceput adevarat sa mai cumpere pe cele performante de 3 litri,de la nemti in principal, dar au o pondere f mica, dar repet, la cat costa la ei benzina e normal sa nu fie atractiv dieselul, nici pe mine nu m-ar atrage, dar Europa nu este SUA, Europa a fost nevoita sa se adapteze, de romani nu mai zic ca ne tot adaptam de decenii bune, deci e usor sa vorbesti la modul idealist, foarte usor.
    6 3
  • doar 30 de ani ? si totusi au ajuns in virf ... intrecind MB ...
    hm, auzeam discutii ce spuneau ca motoarele de bmw consuma mult cit despre durabilitatea lor in timp ... sint mult in urma MB ... nu m-am apucat sa verific !

    bravo lor si BMW si MB !

    ati inceput aci o discutie ...
    americanii au masini cu clindree mare si pe benzina pt. ca ei nu-s taxati ca europenii !!!!!
    acolo nu-s taxe pe benzina asa mari, inmatricularile la fel. nu exista o clasificare in fc. de cilindree !!!
    in europa e introdusa de muuuult ! asa ca eforturile producatorilor au fost canalizate in fc. de piata pe care o aveau. europenii ofereau clientilor motoare mici, pe cind americanii marioace ! sa nu credeti ca motoarele americane nu-s eficiente ca si concurenta japoneza sau europeana. aveam un chrysler intrepid 1994 de 3.300 cmc si pe autostrada am scos sub 8% (110-120km/h) iar in oras13.5-14% ... in conditiile in care honda (motor 2.300 cmc, accord din 1999) imi lua in oras 11% iar pe autostrada sub 7.4% nu tin minte sa fi coborit ... deci nu va agitati ...

    si acum au prejudecati ... nu ii convingi usor ca un motor de 2.4 e suficient in locul unui V6 de 3.5 ... in parte au dreptate. de umbli pe la munte ai nevoie de putere, dar baiul e ca se utilizeaza masina cam 90 % din timp in conditii de oras, cu trafic lent, si restul pt. iesiri la iarba verde ... asa ca ei vor sa fie siguri ca masinile lor trag cum trebuie ... si cum inchiriatul unei masini nu e totdeauna f. ieftin ... prefera sa le cumpere pe astea mai mari ...
    ( asa ca paranteza : chiar acum la sf de sapt. am fost intr-o excursie cu a mea hyundai elantra cu motor de 2.0 intr-o zona cu f. multe pante de la 7 la 11 % inclinatie si cu lungimi de la 2 la 7 km de urcus si incarcata cum era - 5 persoane+bagaje pt 3 zile - si-a cam pierdut din suflu si a inceput sa gifiie. cu un V6 sau V8 sint sigur ca nu ar fi fost cazul. ce sa va zic cum "uruiau" pick-up-urile cu ale lor V8 care trageau rulote de 10 m lungime !!! dar nu te deranjau deloc, ca sa fi obligat sa stai in spatele lor !!!!!! )

    motorina ... e greu sa le bagi in cap ca-s motoare bune si economice dupa ce ei cam 100 de ani nu s-au prea uitat la asa ceva.
    nu trebuie acuzati, asa sint si europenii ... eu tin minte cind am venit aci ca in afara de europene nu aveam consideratie pt alte marci ! aci am inceput sa citesc si sa trag cu urechea.

    asa ca ... fiti seriosi ... "razboiul" benzina vs motorina in america de nord e unul politic !!! in europa problema e total diferita ...

    personal as cumpara o masina mare cit o "balena" americana dar cu motor micut-micut european, chiar daca performantele dinamice vor fi penalizate ! dar aci ... abia de vreun an bun a venit noul passat cu motor de 2.0 diesel ... si e destul de scumpisor ... asa ca umblu cu asiatice, deocamdata, mai incolo vom vedea ...

    drumuri bune s-aveti !
    7 0
  • AndreiRN
    @un-realist
    Se vede ca nu cunosti adevarul.
    Benzina costa la fel la poarta rafinariei dar diferenta enorma apare datorita furtului legalizat pe care fiecare guvern il practica cu sprijinul populatiei.
    2 3
  • @Andrei
    Bine ca stii tu realitatea, ce ma intereseaza pe mine cat costa la poarta rafinariei, ca doar n-o cumpar de acolo, pe mine ma intereseaza cat e la pompa, sti tu ca 300 de gr de grau sunt mai ieftine decat o paine tot de 300 de gr, nu stiai? Ai vorbit ca sa nu taci.
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru