4.0 litri/100 km pe un traseu care a vizat dubla traversare a României este o cifră pe care oricine şi-o doreşte. Cu orice maşină. În plus, ştim cu toţii că traseul Bucureşti-Constanţa-Bucureşti-Arad-Bucureşti este o provocare în sine. În aceste condiţii, faptul că cineva şi-a pus în cap să-l facă în limitele aproape ştiinţifico-fantastice ale unui test de consum este deja un fenomen. Şi totuşi, Claudiu David şi Mihaela Beldie, colegi de maşină în CNR, trecuţi pentru câteva etape şi prin WRC şi actuali instructori BMW, au reuşit să o facă lată. Dubla traversare a României fără oprire cu un consum de 4.0 litri. Şi cu o autonomie rămasă de peste 160 de kilometri după cei 1550 de kilometri parcurşi.
Să-l batem pe David!
Pentru că ne plac provocările, am decis să luăm în test exact aceeaşi maşină. În plus, profitând că avem între noi în redacţie un eco-jurnalist dovedit într-un concurs de acest tip, am trasat un drum pe ruta Bucureşti-Braşov-Bucureşti, cu plecare şi sosire la Rompetrolul deschis recent pe DN1 în apropierea aerportului Otopeni. Scopul oficial părea inuman: depăşirea consumului afişat la finalul testului lui Claudiu David. Încercare acoperită live pe Facebook de hashtag-ul #batelpedavid. Totul pe un traseu mult mai scurt - 322 de kilometri în total - şi ceva mai dificil: cel puţin trei zone de urcare abruptă. Implicit zona Braşov-Predeal, una dintre cele mai lungi şi dificile căţărări de pe şoselele româneşti.
L-am înarmat deci pe Bogdan cu un plan clar şi cu o maşină de 1800 de kilograme cu tracţiune integrală, iar el a venit cu răbdarea specifică unui om căruia-i place să bată recorduri de consum. Un experiment care şi-a propus să vadă limitele unei maşini de acest tip şi - se va vedea ulterior - limitele unui conducător auto care încearcă aşa ceva în România. Scopul: 4.0 litri/100 km la finalul traseului. Consum de scuter.
Relatează - din maşina testului de consum - Bogdan Mirică.
***
Nu mă aşteptam să dau biroul meu portocaliu pe un platou de filmare chiar în mijlocul săptămânii. În mijlocul unei săptămâni însorite de noiembrie care avea să se transforme în prima ploaie rece de dinaintea iernii. Platoul de filmare, ziceam. E puţin diferit, încropit între două pompe de alimentare ale unei bezinării Rompetrol. O echipă de filmare, câteva trepiede, un braţ mobil şi câteva panouri.Între un „stop”, „acţiune” şi „reluăm”, platoul de filmare se mută în spatele unui volan inscripţionat cu logo-ul BMW, în faţa unui ecran de 10 inch pe care distingi chiar şi pista de aterizare a Aeroportului Otopeni, în scaunele albe în care vei amorţi pentru restul zilei. Decorul se derulează încet, extrem de încet.
Maşinile curg pe lângă mine ca într-un film.
Un film pe fundal albastru. Albastrul în care este colorat ceasul mare, rotund, din spatele volanului. Şi un indicator. Un indicator mai sensibil decât mâna care se trage atunci când simte ceva fierbinte. Piciorul apasă încet pedala de acceleraţie. Tocmai pentru a nu trezi prea tare acul care oscilează între Charge şi Power. E nevoie de echilibru şi de multă răbdare. Şi de un picior fin. Mai fin decât penseta elveţianului care montează bariletul pentru cel mai nou Tourbillon în atelierul unui orologier din Geneva.Ce mărime are Claudiu David la picior?
DN1 nu s-a scurs niciodată aşa de greu. Acul vitezometrului sare cu greu de 70 de km/h. Încerc să văd dacă indicatorul de consum instant creşte. Şi creşte. Dar nu cu mult. Mă tot întreb ce mărime de pantofi poartă Claudiu David. Şi cât de fin a mângâiat el acceleraţia. El, un pilot la origine, obişnuit cu violarea acceleraţiei, nu cu mângâierea ei. Ulterior am aflat că el a condus desculţ. Există oare vreo dovadă mai bună a faptului căfiecare milimetru al trasei pedalei contează când e vorba de consum?De fiecare dată când îmi iau ochii de la consumul instant, piciorul meu îşi face de cap. Deşi este insesizabil, el se relaxează şi consumul o ia razna. Pe drum, media indica 3.6 litri/100 de km. Mă apropii de vechea performanţă cu Opel Insignia Ecoflex. Visele erotice cu valori mai mici decât ale lui David se năruiesc însă la Ploieşti, când revin la 3.9 litri/100 de km. Urmează o porţiune de drum în urcare.
Bucureşti - Predeal: aproape 5 litri/100 de km
Dincolo de Comarnic, lucrurile se strică. În spatele volanului, bordul rămâne tot albastru, însă pe cer se creionează deja o ploaie. Măruntă şi rece, aruncată pe şosea la doar 5 grade Celsius. Consumul a urcat dincolo de 4 litri/100 de km. E mult şi descurajant. Speranţa se agaţă de o coborâre salvatoare. Speranţă în van, pentru că la Predeal sedanul cu xDrive indică aproape de 5 litri/100 de km. Urmează însă apoi o coborâre mântuitoare către Braşov şi consumul scade. Dar mă gândesc deja cu groază la drumul de întoarcere.
Indicatorul care marchează intrarea în Braşov ne-a găsit uzi până la piele, dar încrezători în cei 4.6 litri indicaţi de computerul de bord. Ne aştepta însă o revenire pe platoul de filmare, în cadrul aceluiaşi decor. Un decor albastru, un ac extrem de sensibil şi un consum instant săltăreţ. Deşi nu există camere video, ochii rămân pironiţi pe cifrele care se învârt într-un haos controlat doar de atingerile fine ale piciorului. Urcarea către Predeal, pe serpentine, este un chin. Un 4.8 pe care trebuia să îl micşorăm până la Bucureşti.Trenul care intersectează DN1
O coborâre lentă şi o coloană nesfârşită de faruri se adună încet, încet în oglinda lui 520d.
Un cor de înjurături imaginare par să se contureze cu fiecare kilometru scurs între Predeal şi Sinaia. Aproape de Comarnic, câţiva curajoşi cedează nervos şi depăşesc. Curajos şi autocarul echipei de fotbal Gaz Metan Mediaş, care - după un set de faruri aruncate cu năduf în ceafa noastră - reuşeşte să depăşească în ţipătul exasperant al unui claxon. Sorry, băieţi...0.1. Atât reuşim să lepădăm din consumul mediu la fiecare 20 de kilometri. Matematica mea, îngheţată la nivelul manualului de clasa a 8-a, îmi spune că David e din ce în ce mai aproape. Platoul de filmare rescrie duelul biblic dintre David şi Goliat. Mental, încercăm să-l facem pe Goliat mai mic decât David.
Şi când credeam că totul curge fericit la vale, 520d se opreşte brusc. De ce? Pentru lumina roşie a barierei de pe DN1. E pentru prima dată când văd un tren folosind şina peste care săream de obicei cu măcar 70 de km/h. Am aşteptat răbdători.
Lăcomia şi "Autostrada blestemată"
Ploaia se opreşte la Ploieşti, iar consumul afişat pe fundal albastru este roz. Totul devine roz. Mai sunt 60 de kilometri şi consumul lui David e ca şi bătut.Lăcomia trage de volan şi ne aruncăm pe autostrada Ploieşti-Bucureşti, din dorinţa de a mai câştiga câţiva kilometri care să dilueze consumul şi mai mult. În lumina crepusculului, norii încep să toarne, iar înclinaţia şoselei creşte spre Bucureşti, acolo unde aveam impresia până acum că era câmpie plată. Şi creşte. Piciorul apasă uşor şi temător. În zadar. Nici o vale. Nici o alunecare uşoară a autostrăzii. Nimic. Urcăm. Urcăm parcă drumul Golgotei, scrâşnind din dinţi şi nutrind parcă la aglomeraţia de pe DN1. Întunericul şi ploaia apasă puternic asupra psihicului. O forţă nevăzută ţine parcă în frâu piciorul drept, decis să apese cu putere pedala de acceleraţie.
În pragul cedării psihice, mă întreb cum a reuşit David să rămână în toate minţile până la Arad. De ce? Pentru că platoul de filmare în care mi-am scurs ultimele ore pare să respecte scenariul unui thriller. E tensiunea care îţi strecoară o urmă de nebunie atunci când consumul pare să crească. Luminile Bucureştiului risipesc însă decorul bacovian.
Dorinţa de a călca acceleraţia până la fund
Centura Bucureştiului ne aruncă înapoi pe DN1, pentru ca 520d xDrive să ne sfârşească experienţa pe platoul de filmare încropit în benzinăria Rompetrol, adică acolo unde a început totul. Nervi, picioare ude, un hanorac mustind, încruntare şi o poză de final. Un zâmbet timid, câteva înjurături suspinate printre dinţi şi un sentiment de uşurare. Dorinţa de a călca nenorocita de acceleraţie la fund, până acasă, pentru a răzbuna concentrarea din ultimele ore. Admiraţie amestecată cu înveninare şi amărăciune stropită cu resemnare.
Consumul final? Un fantastic, dar frustrant 4.1 litri/100 de kilometri. Cu 0.1 mai mult decât consumul înregistrat de Cladiu David în dubla traversare a României.
La o aruncătură de băţ
Noi am încercat să refacem recordul pilotului român şi ne-am apropiat la maximum de Claudiu David pe un traseu cât se poate de românesc. Poate dacă nu ar fi fost blestemata de autostradă. Poate dacă am fi mângâiat mai uşor acceleraţia. Poate dacă în maşină era un singur om, fotograful nostru ţinându-mi de urât la întoarcere. Poate dacă temperatura nu scădea atât de mult. Poate... Cert e că se poate. Se poate ca o maşină de aproape două tone să consume mai puţin decât o subcompactă. E nevoie de multă răbdare şi puţină nebunie.
pentru ce mai are bmw-ul ala optionalele???
pentru ce are clima???
e jenant si penibil sa mergi cu un bmw fara clima, fara sistem audio si fara celelalte de stricta necesitate sa scot consum mic.
de dragul consumului vara mergi in bmw fara clima???
eu cu un opel astra 1,7cdti si 101cp am scos 4.3 la drum intins cu viteza medie in jur de 80km/h, cu muzica si clima pornita. pun pariu ca daca mergi ca un om nomal cu cele necesare pornite si in aceleasi conditii, cei de la bmw scot in jur de 6%. hai sa fim seriosi, e mileniul III totusi...
Nu ai cum sa te chinui sute de km sa mergi cu 70 la ora si sa nu calci frana decat la accident si sa nu faci plinul la plecare si la intoarcere. Doar asa vezi consumul real, nu dupa ce scrie pe bord. La acest model, un consum de 4 pe bord inseamna undeva spre 5 la pompa. Era interesant de vazut consumul REAL.
Stilul de condus poate influenta consumul semnificativ. Din experienta cu testele noastre cu 520d xDrive, un stil ultra-sportiv poate sa creasca consumul cu 100% fata de o abordare economica.
Prin urmare avem o plaja mare de rezultate si este deosebit de dificil de vorbit de un stil "normal", mai ales ca si conditiile cotitidene, foarte variate, pot influeta suplimentar condus.
Pentru o referinta de eficienta abordarea noastra a fost sa mergem spre o extrema - condusul ultra-eficient, dar in conditii normale de trafic. Pornind de la acest etalon cred ca este mai clar de inteles potentialul masinii.
Da, nimeni nu merge asa de eficient. Dar si un proprietar de BMW nou este proecupat de consum. Mai ales ca astfel de modele sunt, in general, cumparate de companii care au un buget clar delimitat de combustibil. In plus consumul mic se poate traduce in autonomie mai mare (confortul mai putinor realimentari), taxe mai mici (in unele tari), impact asupra mediului mai mic (foarte relevant, din nou, pentru multinationale care raporteaza emisiile generate de toate sursele). Deci, din experienta pe care o avem cu clientii, consumul ramane relevant.
Sa faci un test de consum cu un BMW Seria 5 care costa peste 45000 de euro este bullshit. Pentru ca nimeni din cei care isi vor cumpara masina asta nu se vor gandit nici o secunda sa aiba un consum nu de 4/100 km si probabil nici de 4.5. Vor scoate 6-7/100 km si vor fi foarte multumiti.
Preocupati de consum mai mic suntem noi, astia mai de rand, care au fie un Logan, Astra, un simplu VW, Renault sau mai stiu eu ce.
Daca se facea un astfel de test cu un Clio DCI, Polo TDI, 208 sau 308 HDI, de ce nu si cu un Logan DCI mi se parea mult mai interesant.
Dar sa faci un test de genul asta cu un Seria 5 e ca si cum ti-ai cumpara Porsche 911, l-ai duce pe circuit si ai merge cu el cu nu mai mult de 160-180km/h. Chestia asta o poate face foarte simplu si e cam la fel de interesant, cu un Megane RS sau Focus ST de exemplu care au costat jumtate.
Asa e si in cazul de fata, ca s-a reusit un consum atat de mic poate insemna ceva. Ca s-a reusit cu un Seria 5 de peste 40000 de euro... cui ii pasa? Nu cumperi asa ceva pentru consum cu pipeta.
In plus mersul la consum cat mai mic este si nu prea sanatos pentru motor, fie ca DCI de pe Logan, fie ca e CDI pe Clasa S. Mai ales daca vorbim de dieseluri care in prezent mai toate au si filtru de particule.
Ah, si nu vaita companiile care su buget limitat pentru conbustibil dar isi cumpara BMW Seria 5, ca n-ai dreptate. Compania la care lucrez are de la Hyundai Accent si Peugeot Partner, pana la BMW Seria 5 si Lexus LS600h (deci masina de peste 100000 de euro). Si crede-ma, se tine o evidenta in privinta consumului, insa asta nu influenteaza cata benzina/motorina intra in rezervor.
Daca era asa de buna nu se mai facea atata reclama.
Eu vad aici evolutia tehnologiei, transformarea dieselurilor puturoase (si la propriu si la figurat) in motorizari rafinate, puternice si extrem de economice LA NEVOIE. Vad posibilitatea oricaruia dintre SOFERI de a fi un fel de "david" Sa stii sa conduci cu adevarat nu se mai masoara in forta taurina cu care se apasa acceleratia ori frana. Mai nou smecheria sta in finetea controlului fortei de apasare a pedalei(sper ca nu folosesc termeni prea elevati) . Asta inseamna sa iti cunosti bine masina sa stii sa ii folosesti resursele exact atunci cand trebuie si cat trebuie. As mai pomeni si de capacitatea celui de la volan sa prevada traficul si sa-l simta si mai ales sa nu il incurce. Nu e nevoie sa fii gica franaru' si sa te claxoneze disperatii ce iti trimit "bezele" printre dinti doar de dragul economiei.
Mai vad si supradimensionarea motorizarilor. Ok, toata lumea isi doreste cat mai multa putere/cuplu. Dar daca e sa ma uit bine acum numai avem masini pe strazi....avem tancuri. Bine 190CP si 360Nm nu e exagerat....dar cu o cutie potrivita pui motorasul asta pe un TAB :)
mai vad si copii deranjati de astfel de teste ce iti pot comunica (tie ca individ) o sumedenie de informatii. Dar asta e....romanul vrea bani multi, femei frumoase si masini puternice. Doar ca are mentalitatea unuia care doar VISEAZA la bani multi, femei frumoase si masini puternice. Poate ca ar fi timpul sa ne trezim?
Doamne miluieste! :)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=671511046200549&set=a.372143286137328.95674.100000249808971&type=1&theater
1. cred ca nu este masina potrivita pentru astfel de test, foarte putini cumparatori vor face acest experiment ciudat cu un asemenea model.
2. testul asta l-a facut deja cineva, a il repeta denota cel putin lipsa de originalitate ...
Detin un Golf 7, 1.6 TDI, si exact sambata asta a facut acelasi traseu+ urcat in Poiana Brasov, cu mers absolut normal, ba chiar am avut ceva reprize de 150-160 pe portiunea Ploiesti- Campina, rezultatul 4.1 % fara nici un stres si fara sa stresez.
Cand conduc LC-ul 120 nu am preocupari ciudate cu el, cum nu fac nici OFF ROAD cu Golful....
@so
Opelul tau Astra nu are 1.8 tone, mai pune niste sute de kg pe masina si vezi apoi cat scoti la 80 km/h, este irelevant exemplul tau.
Nu in recordul de cel mai mic consum sta performata motoarelor BMW, ci in detalii precum putere raporatat la cplu, cilindree, raspunsul motorului, rulajul fin, faptul ca motorul poate fi oprecum o pisica blanda care poate zgaraia (foarte) rau.
Ce nu pot face mulți - este să ofere combinația de putere, cuplu și consum, mai ales pe un sedan din segmentul ăsta, cu tracțiune integrală. De fapt, celealte modele din segment cu 4WD au motoare de 6 cilindri, dacă nu mă înșel, ceea ce le îndepărtează de performanțe așa de mici de consum.
În plus, ceeea ce nu înțeleg mulți este că un plus mare de dificultate vine din traversarea integrală a țării, cu tot ce are de oferit (Valea Oltului, Drumul Negru, sate etc.). Cu cât e mai lung traseul, cu atât e mai dificil.