Timbrul de Mediu, taxa pe care posesorii de mașini noi sau second-hand erau obligați să o plătească în momentul înmatriculării și care a trecut printr-o serie de modificări și redenumiri din 2007 până astăzi, a fost eliminată astăzi de Camera Deputaților alături de taxa Radio-TV și de alte 101 taxe nefiscale.
Proiectul de lege votat astăzi în camera decizională a Parlamentului României a fost inițiat de Liviu Dragnea, președintele PSD, votul în plen fiind precedat de o serie de discuții care au avut loc în societatea civilă în legătură cu taxele care urmau să fie eliminate. Efectul acestora a fost însă limitat de faptul că proiectul a trecut prin cele două camere ale Parlamentului în timp-record, fiind nevoie de mai puțin de două săptămâni de la inițierea sa până la votul în a doua cameră, care a avut loc astăzi.
Chiar dacă proiectul a trecut prin vot în unanimitate de Camera Deputaților, Guvernul actual nu a susținut punctele-cheie ale acestuia și va ataca legea la Curtea Constituțională pentru că "din proiect lipsește sursa de finanțare a efectului pe care îl au măsurile din această lege".
Pentru a putea fi pus în aplicare, Proiectul de Lege trebuie promulgat de președintele Klaus Iohannis.
Critici din partea importatorilor auto
Decizia eliminării Timbrului de Mediu a fost intens criticată de reprezentanții mărcilor auto auto prezente în România în zilele premergătoare votului de astăzi în Parlament. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA) a avut, de altfel, o poziție fermă în acest sens, susținând că eliminarea Timbrului de Mediu implică o creștere exponențială a nivelului de poluare la nivelul parcului auto, preconizatele importuri de mașini uzate urmând să fie o amenințare la nivelul siguranței auto din România, țară aflată oricum pe ultimele locuri la nivel european în ceea ce privește nivelul siguranței pe șosele.În plus, spune APIA, scăderea prevăzută a vânzărilor de mașini noi va fi dublată de eliminarea unor locuri de muncă din această industrie: "Va exista un impact direct extrem de negativ in ceea ce priveste restructurarea unui numar semnificativ al locurilor de munca, sau diminuare a incasarilor la Bugetul de Stat, ca si consecinta iminenta a reducerii activitatii din acest sector, concomitent cu cresterea abrupta a volumului de tranzactii nefiscalizate".
Conform APIA, eliminarea Timbrului de Mediu va duce la scăderea cu 30% a vânzărilor de mașini noi din România. Anul trecut, în România au fost vândute 101.000 de autovehicule noi, în creștere față de anii precedenți, însă departe de nivelul de vârf atins în anul 2008, atunci când în România au fost vândute 324.000 de vehicule noi.
Șeful PSD: "Echilibrăm pierderile prin facilități fiscale"
La votul din plenul Camerei Deputaților, Liviu Dragnea a anunțat că impactul uman precnonizat al scăderii vânzărilor de mașini noi va fi echilibrat de serie de facilități fiscale pe care le are în vedere Partidul Social Democrat, fără să detalieze acest aspect.
Ca masura compensatorie propun efectuarea ITP-ului anual in statii bine controlate si cu un sistem informatic centralizat care sa transmita date reale in timp real despre starea masinii. :)
Majoritatea masinilor SH care se vand in Romania au o valoare mica (sub 5000 de euro), si nu vad ce relevanta au fata de vanzarile de masini noi. Nu cred ca cel care vrea sa-si ia o Dacie de 9000 de euro sau o Skoda de 14000, se uita la Astra H de 4000 sau chiar un BMW E46 obosit la 3000.
Toata panica asta este hilara si nefondata. Nu avem nevoie sa fim asupriti de si mai multe taxe. Chiar daca ar creste importurile de masini germane de la sfarsitul anilor 90, cat credeti ca mai stau ele in circulatie? Cativa ani. Majoritatea nu-si vor mai merita reparatiile si investitia in cativa ani. In toate tarile UE oamenii sunt liberi sa-si cumpere ce masini SH vor ei. Doar la noi te forteaza sa-ti cumperi masina noua.
Sa nu mai vorbim de faptul ca este o corvoada inutila, ca majoritatea din cei care au nevoie neaparata de masina (mediul rural), oricum nu au bani de masini noi. Si panica cu poluarea este din nou nefondata intr-o tara unde marimea populatiei este in cadere libera. Judetul unde locuiesc a pierdut cam 15% din locuitori in ultimul deceniu si populatia continua sa fie tot mai imbatranita.
Mai bine ne-am uita la ce se fac cu miliardele stranse din accizele de mediu pe carburanti si la milioanele de hectare de padure care dispar peste noapte. Si daca chiar ne doare de poluarea aerului, hai sa incurajam utilizarea transportului in comun in orase si a bicicletelor. Poluarea aerului afecteaza oamenii din orase si acolo este mai usor sa iei masuri de reducere a poluarii, asemenea tarilor civilizate. Si sa nu incep sa mai zic de combinatele chimice din orase precum Targu Muresul, care fac aerul irespirabil infinit mai mult ca masinile, dar nu-i pasa nimanui de asta.
Cand aduci de afara o masina cu 99.000 km pe o roata, din 2014, la 8500 euro, normal ca oamenii vor alege sa se minta frumos si sa riste. Dar daca aceeasi masina cu 99.000 km reali costa 14.000 euro, iar noua si cu garantie cu doar cateva mii de euro mai mult, alegerea devine logica dupa mine.
Foarte bine ca nu mai e taxa de mediu.Era o prostie o contestai si iti dadea banii inapoi,si intreb,nu tot in Romania o rulai.Cei cu nr.de Bulgaria unde ruleaza?Sa nu mai planga APIA
O masina veche daca ar fi in stare foarte buna si ar trece de ITP cu bine, nu ar fi asa grav ca se umple Romania de ele. Dar e drept ca romanul din lipsa de bani si obsesia de a avea neaparat masina de si 80% din ei nu au nevoie de ea, face ca oricine sa isi ia cate o cotoarba de peste granita si sa polueze Romania. Nu mai zic ca pun in pericol pe ceilalti avand mari probleme cu sistemul de franare directie si mai stiu eu ce la ea. Acum daca ne punem in locul unui biet om lipsit de resurse materiale cu 2000 de euro buget de masina e o bucurie ca aceasta taxa a disparut. Altii care mai au ceva bani de masini noi sau SH cu euro 5/6 nu le pasa si spun ca e aiurea decizia. Oricum la ce parc auto imbatranit are tara asta nu cred ca isi va reveni prea curand sa ajunga la masini cu o varsta medie de maxim 5 ani. Nu stiu exact cat e media acum in Romania dar stiu ca vechiturile domina soselele. Si nu sunt vechituri bune ci cazane din pacate. Si mie imi plac unele masini vechi si nu le-as da pe multe noi. Chiar am de gand sa gasesc pe afara un E65 760li din 2003-2004 pe viitor si sa il aduc in tara. Deci ma bucur de aceasta decizie.
@Sam93
De curiozitate care este acel judet in care populatia a plecat in proportie de 15% cum ai spus ? Nu de alta dar mai nou in cam toate orasele se intampla asta....toti tinerii se indreapta spre Bucuresti eventual Cluj cei din Transilvania. Orasele mai mici in 50 de ani cred ca vor ramane pustii :)))
cine dracu e asa destept sa calculeze cortect cat poluez?? de cati bani??
dece sa platesc o taxa impusa total aiurea?
dece nu trebuie sa platim o taxa pe diagonala televizorului...?
vreau motor de 6500 cmc, e treaba mea cand o conduc si cat consum... si daca consum, platesc!
dar nu platesc taxa de smecher unora care habar n-au de mine, habar n-au ca am facut poate un credit la banca pt masina, si treb sa fac altul mai mare pt taxa...!!!
Te inseli amarnic. Cine are X suma de bani sa zicem 8500 mii cum ai spus tu sau 14 mii, si are in cap sa isi ia BMW nu se va uita la ofertele de masini noi normale tot de aceeasi bani. Adica nu va renunta nici in ruptul capului la X5 si sa aleaga de 14 mii un Duster. El va lua tot X5 SH.
Statiunea Borsec, unde locuiesc, concura odata cu alte statiuni europene dar astazi e doar o umbra a trecutului. Sincer, as prefera sa se salveze macar 100 de hectare de padure (o nimica toata pe plan local), decat sa previna statul aparitia a 10 noi rable in localitate.
Da...acolo chiar se intampla o catastrofa ecologica. Se taie intr-o veselie padurea in Harghita si Covasna. Pacat.....copii nostrii nu vor mai stii cum arata o padure.
Rapacii și trufașii de la APIA ar face bine să “umble” la unele prețuri “nesimțite” de-ale lor, care reprezintă cauza reală a vânzărilor relativ scăzute de mașini noi. Politica lor de marketing nu se cheamă piață liberă și nici capitalism, ci jecmăneală nerușinată, pe față. La urma urmei, de ce nu răcnesc dânșii ȋn direcția utopiilor stupide, cu iz milenarist, ale…DNA, care și-a propus să “egalizeze” veniturile ȋn rromanika, astfel că aceluia (mai ales dintre veleitarii politici) care vrea să se ȋmbogățească (“nimic rău ȋn fond” – ar motiva procurorii) i s-ar permite musai prin mijloace “oneste”, trudnice, și ȋnarmat cu o “etică a afacerilor” (dacă n-aș fi prost dispus, aș râde cu lacrimi). NORMAL că trebuie să existe…corupți (totuși, la un nivel decent și suportabil pentru…jecmăniți), dacă tot am pătruns pe alt teritoriu conversațional. Și nu afirm eu, astfel ȋncât să mă trezesc cu fel de fel de etichete “juste”, ȋn frunte cu “probleme la mansardă”, ci…Sf. Scriptură – ca să nu intervină redacția și să mă avertizeze că ignor profilul acestui site, cine este interesat de a…reflecta cu propria-i minte și, astfel, de a-și apropria adevărul obiectiv poate parcurge lejer Cartea Ȋntâi a Regilor, capitolul 8 (“Poporul cere un rege”), eu permițându-mi doar remarca unei echivalențe și a unei nuanțări: termenul “drepturi” din sintagma “drepturile regelui” se referă, ȋn esență, la…samavolnicii tipice Puterii (oricărei Puteri din lume) – culmea culmilor: statuate chiar de Dumnezeu! dar nu cu strâmbătate, ci ca satisfacere nesupărată și fidelă a doleanțelor și revendicărilor populare, fiindcă prostimea “credincioasă” nu și-a dat seama ce-a cerut – iar “rege”, in extenso, sugerează orice autoritate de stat (prin definiție, auto-ȋnvestită sau inter-ȋnvestite, dacă luăm ȋn considerare pluralul). Dar ce să ȋnțeleagă de aici toate porcăriile astea de instituții publice și organizații private? De fapt, ele nu sunt entități de sine stătătoare, așa cum le personifică (eronat) mass-media (“statul crede, face, drege” etc.), ci pur și simplu suma inteligențelor personale! Astăzi figurez eu ȋn post, mâine tu și ruleta se ȋnvârte imperturbabilă – dacă omenirea ar fi acceptat ideea firească de a se lăsa condusă direct de Dumnezeu (și din ambele puncte de vedere: administrativ și spiritual), ca la ȋnceputurile ei, atunci, ȋn mod neȋndoielnic, istoria n-ar mai fi fost ȋnțesată de nedreptăți, disensiuni, războaie și alte drame, toate fiind consecințe nemijlocite și explicite ale capacității noastre native (ba mai mult: artă sublimă) de a ne “devora” ȋntre noi (desigur, departe de ȋnțelepciunea și medierea Domnului, Care, ȋntrupându-Se, ne-a recâștigat spiritual, dar, d.p.d.v. politic, juridic și economic…mergem mai departe după formula consacrată).
QED: APIA n-are de ales – “Tot sufletul să se supună înaltelor stăpâniri, căci nu este stăpânire decât de la Dumnezeu; iar cele ce sunt, de Dumnezeu sunt rânduite” (Romani 13:1). Iar dacă ȋnaltele stăpâniri au purces la nimicirea ilicitului interlop, dar și la…propria lor flagelare (“lupta anticorupție”), atunci și APIA să fie mulțumită cu ȋncasări mai amărăștene (doar nu i-oi lua eu, slujbașul și contribuabilul oarecare, S-ul, A8-ul sau șeptaru’ “din fabrică”…și nici măcar acele mașini aparent “accesibile oricărui buzunar”, adică evaluate la 15-20.000 €), dar ȋn condiții de perfectă legalitate, și pe Sus, și pe “jos”, hahahahahaha (mi-a revenit starea optimă).
Ciudat.
Decat un cazan de BG, pe care nu ai cum sa il gasesti in caz de vreun eveniment, mai bine unul inmatriculat pe Ro, cu taxe platite in Ro, cu RCA de Ro, etc.
Mie mi se pare corect sa dispara taxa: poate ca importatorul va trebui sa "alerge" mai mult dupa banii mei, sa ma respecte mai mult, sa imi ofere servicii pre/post vanzare mai bune.
Este o batalie castigata, dar nu un razboi. Mai este mult pana departe!
Asa ma gandesc eu, dar e f posibil sa fie atat de incuiati unii pe cat spui si tu.
Totusi cred ca s-ar mai filtra din piata SH mult daca furtul kilometrajelor ar fi sanctionat dur. E cea mai simpla metoda dupa mine, decat sa inrobesti oamenii prin taxe.
1. Calitatea unei masini trecuta de 2006 e tot mai slaba, adica tabla, dispozitive CAN, parti electronice, aboslut tot.
2. Confortul din Audi, Mercedes, BMW, s.a.m.d, nu se compara cu cel din Logan sau duster sau eu stiu ce incercare de masina.
3. Imi iau o masina care sa ma satisfaca dpdvd al confortului, consumului si al intretinerii. Momentan detin Mercedes A Class din 2006 si Audi A4 B7 din 2005, si va spun ca nu se compara chiar si la vechimea lor cu un logan din acelasi an sau cu un duster actual. Asa ca fiecare e liber sa cumpere ce doreste, dar repet, masinile dupa 2006 nu mai sunt ce trebuie, sunt facut le norma, si ca un ultim argument, lucrez in fabrica de automotive, unde se face un controler de frana la 1,3 secunde. Si crede-ti-ma, se pune pret doar pe cantitate!!! Sport la cumparat. Si bravo celor care au votat. PS: APIA sa strige cand se defriseaza in masa, si cand se fac 2KM de autostrada in 10 ani!
Eu am platit taxa lu' peste prajit. De ce as dori sa o platesc din nou in pretul carburantului? Va face cineva preturi diferite la pompa pentru cei care au si cei care nu au achitat taxa? Nu, pentru ca si cele mai simple lucruri devin dificile in tara asta.
Si cand m-am referit la Bg, trebuia sa scriu despre toate autovehiculele inmatriculate in alte tari: It, Gb, De, etc.
In afara de partea electorala si populista a acestei masuri, s-ar putea ca aceasta sa fie o gogoasa mult mai otravita decat ne dam noi cu parerea.
Situatie e tocmai invers, dau si un ex scurt: buget-4000 euro, masina-4000, an 2004, euro 3, taxa 2700euro!!! (la ora actuala masina ii peste orice dacie). Ce fac? Cumpar modelul anterior, an 1999, euro 2, pret 2000+taxa 860, deci o sa ma aleg cu o masina mai veche. Sa mai luam in calcul si masinile inmatriculate in BG, cele care circula fara itp. Si scuza-ma, in 99 ii spuneai masina de lux iar acum cazan. in primul rand trebuie sa intreti masina pt siguranta ta, nu prea intalnesti om care sa se gandeasca la celalalt mai mult decat la sine. Accidentele provocate din cauza defectiunilor au un procent f mic, cred ca cel mai mic, mai multe accidente au loc din cauza telefonului. Asa ca nu te teme daca ma vezi conducand o Cobra, is cu ochii pe trafic, ai mai bine grija cand treci strada, poate cel de la volan e cu capul in telefon.
"Ai de capu meu, nu incetez sa ma mir de tara asta"
Si cu km reali tot o vor lua pt. ca va merge pe ideea ca BMW merge pana la milion ! Adica 1 milion de km rezista motoarele BMW....asta au toti in cap. Eu stiu ca a fost o data reala treaba cu 1 milion....acum la 120 de mii incep problemele la mai toate masinile de dupa 2000 indiferentd e marca si model.
In Romania mentalitatea nu se bazaeaza pe gandire logica si inteleapta. Ci pe mandrie....multi le cumpara si le lasa in parcarea blocului pt. ca au motoare mari si consuma mult. Bani de benzina / motorina nu au. Abea isi platesc taxele si impozitele. Dar ca sa vada veinul care are un Logan nou de ex, el isi ia un E38 la bani mai putini de Logan si crede ca e stapanul lumii ! Asta e romanul ! E o realitate pe care nu o putem contesta.
P.S. - De 4000 de euro poti sa-ti permiti sa-ti aduci un Golf 5, de ce ti-ar trebui BMW/Audi/Mercedes de clasa mare?...
Nu spun ca masina ta nu e buna, pentru ca orice masina veche intretinuta este de apreciat. Dar lumea evolueaza si gandeste-te ca si masina ta a fost candva noua, si poate cineva a zis despre ea ca-i o porcarie pe langa passatul lui din '92. La fel cum un tanar de 25 ani poate spune peste 20 de ani ca nu se mai fac masini la fel de buna ca in 2016.
Indiferent ce ”vor pune în loc” guvernanții, atunci când vor fi în stare să coreleze corect impactul de mediu al arderii combustibililor de orice fel, la utilizatorii de orice fel, în instalații tehnologice de orice fel, respectiv niciodată(nu vreau să dau idei dar în istorie acest tip de taxă se numea ”FUMĂRIT” ), banii încasați prin furt de la cetățeni de către statul român vor trebui restituiți. În această situație, îngroșând nesimțirea, guvernanții, în frunte cu Julien și Palmer, vorbesc despre impactul bugetar al restituirii banilor furați, respectiv al banilor ce nu vor mai fi furați prin eliminarea taxei ilegale.
”Eliminând timbrul de mediu, noi nu vom mai avea, practic, niciun fel de taxare a poluării. Or, asta va duce la o creștere și mai mare a problemei aerului, unde deja suntem într-o situație de pre-infrigement.”- declara Cristina Pașca Palmer.
Doamna Ministru, cu o gândire de găină aflată pe o grămadă de bani din care jumătate sunt furați(Fondul de Mediu), nu înțelege că de fapt acum, cu acest timbru de mediu declarat ilegal de Curtea Europeană de Justiție, MMAP nu are practic niciun fel de taxare a poluării. Incompetența dumneaei și a celor din faimoasa comisie interministerială la a căror lucrări participă și reprezentanții producătorilor de autoturisme din România(???) în a produce o soluție corectă de taxare a poluării, amână de fapt aplicarea corectă a principiului ”Poluatorul plătește” și încasarea în mod legal a primului leu pentru emisia de gaze poluante ca urmare a arderii combustibililor în țara noastră.
În ceea ce privește cea de a doua gogoașă a doamnei ministru ce vizează calitatea aerului, trebuie spus că aceasta se rezolvă prin soluții și programe dedicate calității aerului în mod special acolo unde acest lucru constituie o problemă. Simpla colectare într-un mod fraudulos al unei taxe care de fapt a fost instituită ca o taxă vamală ”machiată” în prima ei formă istorică dar și în forma ei continuată nu a rezolvat nicăieri în țară, în aglomerările urbane sau în vecinătatea agenților economici poluatori, problema calității aerului.
Principiul 'Poluatorul plătește' e corect. Mai e nevoie de persoane competente care să-l înțeleagă și să-l aplice nediscriminatoriu. Apoi putem să vorbim și despre infrigement, dacă va mai fi cazul.
Astia sunt cei care distorsioneaza piata. Dau km inapoi si fac in asa fel incat o masina SH sa devina mai tentanta decat o masina noua.
Nu stiu cati oameni normali ar da ~10 mii euro pe un seria 3 din 2010-2011 daca ar vedea 300 mii km in bord. La fel, nu stiu cati oameni normali la cap ar fi dispusi sa dea 15 -18-20 mii pe un seria 3 de 5 ani si 100-150 mii km.
Seria 3 cu 123 mii km de 3-4 ani la 9000 euro nu exista. Daca prin absurd un samsar ar prinde asa ceva (la o licitatie, lichidare, un pic sgariata, spoiler desprins, portiera infundata etc.) sigur n-o s-o scoata la vanzare cu 9900 euro. Nu! Coboara km la 95mii si-o scoate pe autovit la 14-15 mii euro jurandu-se ca are km reali. Samsarii nu fac acte caritabile.
APIA se bate cu cine nu trebuie. Au impins o taxa care afecteaza pe toata lumea in loc sa insiste ca piata sa functioneze corect si fara manipulari.
Singurii care castiga in lupta asta sunt samsarii si vanzatorii de rea credinta pentru ca fura la pret prin afisarea unui kilometraj necinstit.
Toti restul pierd: dealeri si importatori oficiali de masini noi sau sh si proprietarii de masini ce vor sa-si vanda amsinile.
traiesti in Romania o tara de teapa Americii de Sud sau Orientul Mijlociu asa ca lasati pretentiile astea absurde cu taxe peste taxe la o populatie saracita tot de cei ce impun aceste taxe.