20 de lucruri pe care nu le stiai despre... AIRBAG-URI
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
1. Primul producator care a gandit, proiectat si testat airbag-urile nu este Mercedes, asa cum considera majoritatea iubitorilor marcii germane. Inventatorul airbag-ului este considerat americanul Allen Breed, care a dezvoltat un sistem de declansare si umflare bazate pe senzori a unei incinte pline cu aer. Desi Breed le-a vandut celor de la Chrysler inventia, prima flota de airbag-uri experimentale a fost construita de Ford, in 1971.
2. In acelasi an, Mercedes a inregistrat si patentat in Europa un sistem aproape identic. Germanii nu au construit insa un model care dispunea de airbag-uri decat noua ani mai tarziu, cand S-Klasse primea, in 1980, un astfel de sistem de siguranta.
3. Primul model vandut in lume care dispunea de airbag-uri este Oldsmobile Toronado. Se intampla in 1973.
4. Airbag-ul nu a fost vazut ca un element de siguranta complementar centurii de siguranta. Inventatorul airbag-ului l-a gandit initial in scopul declarat de a inlocui centurile, considerate extrem de putin confortabile.
5. Prima masina din lume care dispunea de airbag-uri frontale in dotarea standard a fost Porsche 944 Turbo, in 1987. In acelasi an aparea pe piata prima masina japoneza pe care au fost montate airbag-uri: Honda Legend.
6. Japonezii au dat insa dovada de o repeziciune uimitoare in adoptarea noului sistem. Toyota Avensis a devenit, in 1998, prima masina vanduta in Europa care dispunea de un maxim de noua airbag-uri.
7. Audi s-a miscat extrem de greu in adoptarea airbag-urilor. Primele modele ale germanilor dotate in standard cu acest tip de sistem de siguranta au aparut abia in 1994.
8. Masinile de familie cu pret abordabil din Europa (modele ale Opel, Rover, Peugeot, Renault, Fiat, Volkswagen sau Ford) au inceput sa fie dotate cu airbag-uri doar la mijlocul anilor ’90.
9. Airbag-urile laterale (“ascunse” in scaune, destinate sa protejeze zona pelviana) au fost patentate de compania suedeza Autoliv AB, fiind utilizate in premiera pe Volvo 850, in 1994.
10. Airbag-ul cortina (care protejeaza capul impotriva unui impact cu geamul lateral) a aparut in forma actuala in 1998, pe modelul Toyota Progres.
Cu un an inainte, BMW introducea stramosul airbag-ului cortina: acesta avea forma cilindrica, si avea acelasi rol, de protectie a zonei superioare. Nivelul de protectie oferit a fost insa net depasit de airbag-ul de tip cortina, astfel ca BMW a preluat tehnologia din mers.11. Airbag-ul pentru genunchi ("ascuns" sub coloana de directie) a fost montat in premiera pe Toyota Avensis, in 2003.
12. Computerul care apreciaza utilitatea declansarii airbag-ului ia aceasta decizie intr-o perioada de timp care variaza intre 15 si 30 de milisecunde de la producerea impactului. Airbag-ul este complet umflat la 0.04 secunde de la impact, de cinci ori mai repede decat timpul de care are nevoie ochiul pentru a clipi (0.2 secunde).
13. Viteza efectiva de deschidere a unui airbag este de circa 300 km/h.
14. Gazul care umfla airbag-ul este azotul. Acesta este produs fie in urma unei reactii chimice intre o azida de sodiu (NaN3) si nitrat de potasiu (KNO3), fie dupa descompunerea termica a azidei de sodiu (NaN3) in sodiu metalic si azot. In acest ultim caz, sodiul metalic (extrem de reactiv) este neutralizat cu ajutorul unor substante alcaline precum potasiul.
15. In cele mai multe masini, airbag-urile nu se declanseaza din cauza vitezei de impact sau a gradului de distrugere a masinii in urma accidentului, ci din cauza senzorilor de decelerare. De aceea, o masina cu un design nepotrivit poate fi distrusa aproape complet in partea frontala fara ca airbag-urile sa se declanseze. La fel, airbag-urile unei masini pot sa se declanseze daca masina este oprita de un obstacol care o agata de dedesubt.
16. Indiferent de marca si model, airbag-urile se declanseaza in eventualitatea unui incendiu atunci cand temperatura la nivelul capsei ajunge la 150-200 grade Celsius.
Auto-declansarea are loc pentru ca temperaturile ridicate sa nu genereze explozia intregului modul airbag.17. Dupa ce un airbag se declanseaza, azotul iese prin orificiile speciale din materialul textil din care acesta este produs. Particulele de praf care apar la nivelul airbag-ului ulterior dechiderii acestuia nu sunt iritante decat daca pasagerul ramane mult timp cu geamurile inchise dupa impact. In principal, “praful” este de fapt pudra de talc si are rol de lubricant pentru ca deschiderea airbag-ului sa aiba loc usor si rapid. Singurii pasageri care pot sa aiba reactii negative sunt astmaticii, care pot sa sufere un atac daca inhaleaza pudra.
18. Airbag-urile montate prost pe o masina pot sa produca accidente cu urmari grave. De aceea, transportul partilor componente ale unui astfel de sistem se afla, in unele tari, sub influenta unor reguli foarte stricte. In Germania, transportul airbag-urilor este echivalat legal cu cel al substantelor explozive, mecanicii care se ocupa de acestea fiind nevoiti sa aiba instruire specifica.
19. Din 1990 pana in 2008, 175 de persoane si-au pierdut viata in SUA din cauza declansarii incorecte a unui airbag, 104 dintre victime fiind copii. Varful deceselor a avut loc in 1997, cand 53 de persoane si-au pierdut viata din aceasta cauza. In 2008, doi copii au cazut victime acestui tip de accident.
20. In medie, la nivel global se declanseaza anual 607 milioane de airbag-uri.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din STIATI CA...
-
Cea de-a treia generaţie Audi TT va fi lansată pe pieţele europene în acest an. Automarket a mers la Ingolstadt pentru a afla câteva dintre secretele unuia dintre cele mai iubite modele din gama mărcii germane. (24.03)
-
BMW se pregăteşte să lanseze primul model din noua gamă ”i”. Până la lansarea efectivă, nemţii au publicat specificaţiile tehnice ale lui i3, un automobil electric premium, echipat cu sistem de extindere a autonomiei. (12.07)
-
Automobilele rulate reprezintă jumătate din piaţa auto din România anului 2011. Pentru consumatorul de rând, acestea au secretele lor. Iată 20 de lucruri pe care nu le ştiai despre maşinile second-hand şi cum sunt ele vândute. (10.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Mai asteptam si alte curiozitati .
http://irishcar.com/rensafetybb.htm
Si cred ca ar mai trebui mentionate airbagurile de pe capota si/sau parbriz, pentru protectia pietonilor (o cautare dupa "pedestrian airbag" va lamureste).
Si poate or fi si altele de care eu nu stiu :)
Ar fi interesant sa mearga link-urile din prima, sa nu fie nevoie sa dai copy paste... poate ma aude vreun Admin...
Iar punctul 18 mi se pare culmea ironiei...sau a tragediei, dar este o realitate.
Felicitari pentru subiectul abordat !!
azidei de sodiu (NaN3) in sodiu metalic si azot. In acest ultim caz, sodiul metalic (extrem de reactiv) este neutralizat cu ajutorul unor substante alcaline precum potasiul.
PS: pe viitor aveti grija cu "Aviara Gripa"
Sunt multe masini s.h. care sunt refacute dupa un eveniment si in loc de airbag au carpe , iar pentru semnal este inseriata o rezistenta care pacaleste sistemul si becul se aprinde la punerea contactului si totul pare normal dar.....
vorbitzi de airbag cortina intr-una, ca si cum ar fi 2 lucruri diferite. Dar, logic citind, n-are logica, bmw a adoptat un sistem la care a renuntat. Faceti distinctia! Altceva tre sa reiasa fin fraza.
Se stie ca airgab-urile contin amestecuri de oxidanti si azida de sodiu (NaN3).
Printre amestecurile de substante se numara KNO3 (nitrat de potasiu, azotat de potasiu sau salpetru de India {cum vreti voi sa ii spuneti}) si SiO2 (bioxid de siliciu, insolubil in apa sau acizi, dar solubil in baze).
Ca si o paranteza la ceea ce ati spus voi, da, intr-adevar Na si K sunt ambele metale alcaline, apartinand grupei I a Sistemului Periodic, fiind deosebit de reactive. (reactioneaza violent chiar exploziv cu apa si se aprind la contact cu aerul si la o usoara crestere a temperaturii, de aceea nu se gasesc in stare libera doar in combinatii si se pastreaza in petrol. Si da, sunt de acord ca o baza se neutralizeaza cu un acid rezultand de cele mai multe ori sare si apa, dar aici este vorba de altceva.
In urma reactiei de descompunere a azidei de sodiu (care se descompune la o temeperatura de aprox. 300 grade C iar in cazul nostru, in momentul impactului), rezulta N2 si Na metalic. N2 este gasul care umfla airbag-ul iar sodiul metalic, avand proprietatile enumerate mai sus nu poate ramane liber si aici intervine rolul celorlalti componenti cu care reactioneaza (KNO3 si SO2), fiind transformat intr-o substanta alcalina inerta.
Ceea ce a scris Mircea nu este gresit, doar ca el nu v-a dat explicatiile si reatiile chimice de care aveati voi nevoie pentru a intelege punctul 14. Si nu cred ca asa ceva poate discredita articolul.
Dar, pe de alta parte, daca tot ati observati neclaritatile, atunci nu ma indoiesc ca ati stiut sa va explicati procesele chimice care au loc in timpul declansarii unui airbag.
Un weekend placut!
DACA AVETI SI PURTATI ASA CEVA VERIFICATI LA ORICE ATELIER OFTALMOLOGIC CA LENTILELE SA FIE DIN MATERIAL NECASANT (PLASTIC).LA CELE DIN STICLA SUNT SANSE FOARTE MARI SA RAMANETI CU CIOBURI IN OCHI DUPA DECLANSAREA AIRBAGULUI.
DEASEMENEA COPII NU AU VOIE SA STEA IN FATA LA MASINILE DOTATE CU AIRBAG...
uite ca eu port ochelari (de vedere)... si am avut un accident intr-o masina dotata cu airbag, cu tot cu ochelarii (cu lentile de sticla) pe ochi m-am "busit" in air-bag si dupa cele 2-3 impacturi care le-a suportat masina (si eu)... am iesit teafar si cu ochelarii intregi si pe ochi!
daca as da cu capul de un perete, se poate afirma ceea ce ai spus tu, dar airbagul ala nu e tare, e moale... daca imi bag capul in perna cu tot ochelari, nu se sparg lentilele si apoi imi sparg ochii.
ai tinut capu sus...poate de-aceea.....daca babai barbia in piept..sa nu-ti rupi gatu...atunci probabil ti-i spargeai.....
sau poate ai airbag neseios
Daca dai un search pe net sau prin carti de anatomie ai sa vezi ca se intrebuinteaza ambele forme.
airbaguri pentru masini precum , audi, vw , bmw, jaguar,toyota,mercedes, ferari,opel, fiat si multe altele, se produc in romania, la sighisoara, firma GST Safety Textile Ro , furnizor pentru Autoliv. TRW, Dalphimetal etc.
si inca ceva..... sistemul este calculat ca in cazul folosirii corecte a centurii de siguranta, impactul cu airbagul sa se produca in timp ce acesta pierde aer pe gaura de evacuare...fiti fara grija, nu sparge ochelarii decat in cazul in care nu folositi centura de siguranata sau in cazul in care acesata nu functioneaza corespunzator
Concret: un individ a franat brusc cu toate ca avea inca verde la semafor, iar eu am intrat in carligul lui. Daca nu ar fi fost ud si alunecos pe jos as fi oprit masina fara probleme, dar in conditiile date mai aveam cam 1-1,5m ca sa opresc masina. Ca sa va faceti o idee despre cat de puternic a fost impactul: mie (posesor de logan) mi s-a indoit bara de protectie din spatele barei din plastic a masinii si a ajuns pana la radiatorul de clima, fara sa-l avarieze, iar la respectivul, i-am desprins carligul, dar avand in vedere ca era vorba de o dacie mai veche si un carlig artizanal, nu garantez ca era prea bine fixat. Pentru, mine, financiar a fost un avantaj ca nu s-a deschis airbag-urile, dar ar trebui sa-mi fac griji legate de functionarea lor?
Multumesc!
In cazul in care nu aveti o avertizare de nefunctionalitate la bord, nu ar trebui sa va faceti probleme.
in functie de modelul masinii , sistemele de siguranta sunt mai performante, sau dimpotriva.
oricum, sunt mai multi factori de luat in seama... ex: suprafata de lovire foarte mica, forta de impact, relativ mica si nu in ultimul rand decelerarea nu foarte mare.
in acest caz, cu siguranta nu s-au intrunit conditiile pentru declansare, dar niciodata nu trebuie exclusa total si o defectiune a sistemului ( in general , avertizata la bordul masinii)
Felicitari AM !
si totusi yo cu masina am fost luati yo cu anbulanta ca am avut capu spartt dar avea aibeg nu? sipasageru din dreapta ccu arcadele amadoua si capu spart si pasageri din dreapta cu capu si rontu de la nas si nasu rupt. va dati seama cat de tae era inpactu,ream 4 inasa renumitul logan.si masinaa fost avariata de reparati de 180 de milioane si 300 am dat pe ea cu tate ca banca imi ea 400miiii de euro.Am platit pitalizarile noroc ca erau tovarsi de ai mei si nu miau cerut daune morale ,ca yo mai faceam si maxi taxi la negru daca aveam yo 43 oameni straini luati la ocazie cati baniii le dadeam yo lor???ea sa aud cine era vinovat yo sau aibargurile?? nu eu ca eu eram sofer nu?.in schimb la un bmw-ul de acuma seria 7 eeeeeeeeeeeeeee alta viata .A va spun ceva,un tovarasi de al meu a facut accident in las vegas cu un ferarii dar nu stiu modelu aintrat intrunstalp tot ca mine cu 280km si nu a avut nici pe dracu erau si el si pasageru sau umit de inpact si de masina era si nomal daca nu au avut nimic ii cred si yo,si stiti cemi spune dupa ce lam sunat si iam spus ,ba il lai pe dracu decoada pai ce patisi ma facui accidentcu loganu unde si cu cat in stalp cu 130km la ora si imi zisa lasa ma ca e logan si are aibarguri da ma are dare logan nu e ferrari .s imi raspundeti lacomentariu va rog. eu am patit accidentu inantea a luia cuferrariu.