15 reguli de circulație pe care majoritatea șoferilor români nu le cunosc

de Dragoș Băltățeanu
Vineri, 30.01.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Există mereu reguli de care nu suntem siguri când suntem la volan. Codul rutier este o lectură stufoasă, iar de la examenul auto a trecut ceva vreme. Automarket îți răspunde astăzi la 15 întrebări legate de trafic la care ai fi vrut să afli răspunsul, dar nu ai avut de unde pentru că fie este explicat vag în Codul Rutier, fie pur și simplu nu l-ai găsit în "Biblia Șoferului".

Toți șoferii din România s-au confruntat la un moment dat cu o situație în care nu știu daca au procedat legal în trafic sau nu. Școala de șoferi este o amintire de acum mulți ani, codul rutier s-a mai modificat de câteva ori de când ai obținut permisul, iar lectura acestui set de reguli nu este cel mai plăcut lucru din lume. Însă faptul că nu cunoaștem legea nu ne ferește de efectul ei.

Am decis să strângem laolaltă un set de situații din trafic cu care ne-am întâlnit cel puțin odată, fără să știm exact cum trebuie să procedăm. Este legal sau nu? Putem fi sancționați? Pentru a descâlci întortocheatul Cod Rutier, am discutat cu trei profesori de legislaţie rutieră de la şcoala de şoferi Autosport. toţi cu o largă experienţă în domeniul auto: Dan Călinescu, Dan Stănciulescu şi Dumitru Dumitrescu. Ce trebuie să faci atunci când te întâlnești cu situațiile următoare în trafic.

1. Cum semnalizezi în sensul giratoriu?

Sensul giratoriu este un tip de intersecție din ce în ce mai răspândit și la noi în țară, iar în vestul Europei este folosit pe scară largă. Regulile de circulație într-o intersecție de tip giratoriu sunt simple şi le cunoaşte toată lumea: automobilul care se află deja în sens are prioritate. Însă cum trebuie să semnalizăm în sensul giratoriu este o discuție care generează atâtea opinii câte persoane discută despre subiect. Conform regulilor, intenţia de a circula pe o anumită direcţie trebuie semnalizată înainte de intrarea în giratoriu, deodată cu preselectarea benzii corecte.

Astfel, dacă ne vom continua deplasarea către dreapta (prima ieşire din giratoriu), vom alege banda întâi şi vom acţiona semnalul dreapta pe care îl vom ţine în funcţiune pe toată durata manevrei. Dacă dorim să efectuam schimbarea direcţiei către stânga (a treia ieşire din giratoriu), vom alege banda a doua (sau cea mai apropiată de axul drumului) şi semnal stânga. Odată intraţi în giratoriu, vom semnaliza apoi ieşirea pe direcţia dorită cu semnal dreapta. Pe scurt, intenția trebuie semnalizată atât înainte de intrarea în sensul giratoriu (cu excepția situației în care mergeți înainte), cât și în interiorul acestuia (în orice situație, mașina trebuie să semnalizeze intenția de părăsire a sensului). Atenţie, nesemnalizarea direcţiei de mers poate fi sancţionată de către agentul de poliţie.

2. Trebuie să-ți cureți complet mașina de zăpadă?

Imediat după căderea primei zăpezi mai serioase, remarcăm în trafic automobile ale căror proprietari nu s-au învrednicit să le curețe. Este legal să circuli așa? Poți fi sancționat de către poliție? Singurul paragraf din lege care face referire la acest caz este cel care prevede verificarea estetică a automobilului înainte de plecarea la drum. Legea nu prevede însă sancţiune pentru acest caz. Totuși, vei putea fi amendat pentru că polițistul va putea să te încadreze la articolele care îți interzic să pui în pericol siguranța celorlalți șoferi în trafic atât timp cât zăpada de pe mașina ta poate să alunece pe parbriz la o frână sau să zboare pe parbrizul mașinii din spate.

3. Pot să circul cu numărul de înmatriculare murdar?

Urmareste Automarket
În aceeași perioadă toamnă/iarnă, pe drumurile noaste se fomează o zloată neagă specifică anotimpurilor reci. Aceasta ne obligă la consumul multor litri de lichid de parbriz și murdărește numerele de înmatriculare și farurile. Ești pasibil de pedeapsă dacă nu își cureți regulat numărul de înmatriculare, precum și farurile și stopurile? Da, cel de la volan are obligaţia legală să-şi cureţe numărul de înmatriculare. Acelaşi lucru este prevăzut şi pentru noroiul adus pe carosabil de pe un drum secundar. De aceea camioanele sunt spălate de noroi la ieşirea de pe şantier.
Conducerea unui vehicul ale cărui plăcuţe de înmatriculare sunt deteriorate, murdare sau acoperite cu gheaţă sau zăpadă constituie contravenţie conform articolului 99, alineatul 16 din Codul Rutier. 

4. La ce dată trebuie să montez anvelopele de iarnă?

Şoferii români ştiu că de la 1 noimebrie trebuie să aibă anvelopele de iarnă montate pe mașină. Ce nu știe foarte multă lume este că legea nu pune limite calendaristice şi prevede că dacă te deplasezi într-o zonă cu risc mare de ninsoare ești obligat să ai mașina echipată cu pneuri de iarnă. Indiferent de dată. Concret, dacă te afli teoretic în pasul Tihuța în septembrie și ești suprins de un mare viscol, nu vei putea prezenta scuza că aveai de gând să îți montezi anvelopele de iarnă pe 1 noiembrie.

5. Când trebuie să circul cu luminile de ceaţă pornite?

Un alt element sensibil pe străzi și șosele este folosirea corectă a farurilor de ceață. Foarte mulți le aprind când condițiile de vizibilitate sunt perfecte și-i jenează pe ceilalți participanți la trafic cu lumina puternică a acestui ti. Ce spune codul rutier în această situație? Farurile de ceaţă, atât cele din faţă cât şi cele din spate se folosesc doar pe timp de ceaţă, conform legii. Deşi în oraş, stopurile de ceaţă jenează ceilalţi participanţi la trafic, dacă afară este ceaţă, atunci sunt folosite în mod corect. 

6. Cine trebuie să poarte centura de siguranţă?

Deci codul rutier prevede de ceva vreme faptul că centura de siguranță trebuie purtată obligatoriu pe locurile din spate, foarte multă lume se arata încă surprinsă. Da, este obligatoriu ca toate centurile să fie folosite, dacă locurile automobilului sunt prevăzute cu așa ceva. Și este obligația celui de la volan să amintească pasagerilor să folosească centurile de siguranță. Din păcate, la noi în țară, centura de siguranță este văzută de mulți ca un impediment, și nu ca un sistem simplu care le poate salva viața în caz de accident. Există o sumedenie de soluții pentru a evita purtarea centurii, iar amenda pentru acest comportament nu este suficient de usturătoare.

Sunt prevăzute totuşi o serie de excepţii de la portul centurii de siguranţă: dacă există o scutire medicală, pentru gravide, pentru instructorii auto și pentru şoferii de taxi care au client. Atenție, nu și pentru client!

7. E nevoie de scaun special pentru transportul copilului?

Un alt element specific traficului românesc este transportul copilului pe scaunul din față sau pe banchetă fără niciun fel de ancorare. Vedem copii care ies cu capul pe geam la viteze de oraș și copii scoși pe trapă pentru distracția părinților idioți. Și totuși, legea spune că un copil de până la 12 ani nu poate călători decât pe bancheta din spate și exclusiv într-un scaun special pentru copil.

8. Unde suni dacă ești implicat într-un accident ușor, fără victime?

Majoritatea șoferilor știu că, dacă au fost implicați într-un accident rutier fără victime și nu au reușit să ajungem la un consens cu celălalt șofer, trebuie să sune la 112. Ei bine, veți suna degeaba, pentru că dacă accidentul a fost uşor şi nu există victime va trebui să apelați la înţelegerea amiabilă sau la cea mai apropiată secţie de poliţie. Dacă unul dintre cei implicaţi părăseşte locul accidentului, e bine să îi notăm numărul de înmatriculare şi să raportăm incidentul în termen de 24 de ore. Atenţie, raportatea se face de asemenea la secţia de poliţie, nu telefonic. 

Dacă mașina este însă imobilizată și sunteți în situația de a nu putea să ajungeți la poliție, aflați că poliția rutieră are un număr de telefon dedicat: 9544. Acesta poate fi folosit pentru a raporta probleme în traficul rutier sau orice altă situaţie legată de circulaţia rutieră.

9. Care este pachetul legislativ? Câte triunghiuri trebuie să am în mașină?

Legea obligă ca în fiecare automobil care circulă pe drumurile publice să existe câteva elemente esențiale. În primul rând trebuie să existe o trusă medicală cu termen de valabilitate în curs pentru a putea a acorda primul ajutor în caz de accident. Apoi, este obligatoriu să avem două triunghiuri de semnalizare pentru a putea marca corespunzător automobilul în cazul unei defecțiuni în față și în spate. E nevoie, de asemenea, de un extinctor. Tate acestea trebuie să existe în mașină.

În caz contrar, sunteți pasibili de amendă.

10. Pot motocicletele să avanseze între benzi la semafor?

Motocicletele sunt parte din trafic și în anii care vor urma vom asista la o creștere a numărului lor. Pe motocicletă traficul se vede diferit, iar datorită gabaritului mult mai redus o motocicletă se poate strecura mult mai eficient printre mașini. Dar este legal ca motociclistul să meargă între benzile de circulație? Oficial, nu. Conform codului rutier, participantul la trafic trebuie să îşi păstreze banda de rulare. Însă acest lucru nu este sancţionat întotdeauna pentru motociclete deoarece gabaritul redus al motocicletei le permite acestora să se afle practic pe aceeaşi bandă cu automobilul. Oricum, legea are mari carenţe la capitolul moto şi biciclişti, aceştia fiind privați de o mulțime de capitole vitale dedicate în codul rutier. 

11. Ce risc dacă trec pe culoarea galbenă a semaforului?

Este legal să traversezi o intersecție pe culoarea galbenă a semaforului? Răspuns scurt: nu! Cu două excepţii extrem de discutabile și subiective: dacă nu poţi opri în siguranţă sau dacă eşti surprins în intersecţie. Nerespectarea culorii galbene a semaforului este contravenţie şi este reglementată de articolul 99, alineatul 15 din Codul Rutier. 

12. Pot să avansez pe linia de tramvai la semafor?

Mersul pe linia de tramvai este un sport național și este de obicei primit prin cuvinte deloc ortodoxe de ceilalți participanți la trafic. Și totuși, legea spune că este perfect legal să considerăm linia de tramvai o bandă de circulație în unele cazuri: dacă drumul are două benzi pe sens, linia de tramvai poate fi considerată bandă de rulare. Cu o excepție: circulaţia pe linia de tramvai nu trebuie să perturbe mersul tramvaiului şi este ilegală în zona staţiilor şi a zonelor de preselecţie a benzii. 

13. Unde trebuie să circule bicicliștii? Pe trotuar sau pe carosabil?

Bicicliștii reprezintă o categorie în creștere de participanți la trafic. În mod normal, aceștia ar trebui să circule pe benzi speciale, dar în majoritatea orașelor din România aceastea nu există sau sunt foarte prost construite. Și atunci este legal ca bicicliști să circule în trafic? Sunt obligați să respecte regulile de circulație ca orice alt participant la trafic? Legea spune că, dacă în zona respectivă există benzi speciale pentru biciclişti, aceştia sunt obligaţi să circule pe ele. Dacă nu, ei sunt consideraţi participanţi la trafic şi trebuie să se supună regulilor de circulaţie pe carosabil. Problema legislaţiei este că nimeni nu îi învaţă pe bicicliştii fără permis care sunt regulile de circulaţie. 

14. Pot să depăşesc un vehicul foarte lent pe linie continuă?

O situație cu care ne-a întâlnit cu toții pe drumurile din România este necesitatea de a depăși un vehicul foarte lent (căruță, camion, tractor) într-o zonă în care depășirea este interzisă prin marcaj continuu. Conform legii, oricât de ilogic ar suna, această manevră este legală doar dacă respectivul vehicul este oprit sau staţionat. Dacă este în mişcare şi ne aflăm pe linie continuă, depăşirea este o manevră ilegală și, pe lângă o amendă sănătoasă, îți vei pierde și permisul. 

15. Avem voie să mâncăm în timp ce conducem?

Știm că nu avem voie să vorbim la telefon sau să scriem SMS-uri atunci când ne aflăm la volam. Dar avem voie să mâncăm în timp ce conducem? Situația este discutabilă și poate fi interpretată oricum de polițist, iar dacă te va amenda va avea argument, mai ales dacă nu țineai mâinile pe volan. Asta pentru că legea spune că orice activitate care perturbă atenţia celui de la volan este interzisă şi este reglementată de articolul 99, alineatul 13, care clasifică drept contravenţie "lăsarea liberă în timpul condusului a volanului, ghidonului sau a manetei de comandă a vehiculului". Acţiunile care îi distrag atenţia celui de la volan sunt reglementate şi de articolul 100, alineatul 10 care prevede că "efectuarea de către conducătorul unui vehicul a unor activităţi de natură a-i distrage atenţia de la conducere ori folosirea instalaţilor de sonorizare la un nivel de zgomot ce afectează deplasarea în siguranţă a lui şi a celorlalţi participanţi la trafic."

Comentarii (31)

  • foarte bine venit articolul.
    66 7
  • hazard
    Atat timp cat legislatia in vigoare este la pamant iar cei care trebuie sa o aplice sunt pandari in loc de politisti atunci cei care trebuie s-o respecte nu o sa o faca.
    31 27
  • mircea
    felicitari pentru articol!

    cred ca prin intermediul unor astfel de articole mai educam bizonii!

    Sunt de asemenea multi aceia care, datorita lipsei experientei, nu stiu diverse detalii, astfel ca daca le citesc negru pe alb, incep sa inteleaga de ce trebuie sa actioneze intr-un fel sau altul.

    Ex. pe un drum cu doua benzi pe sens, care are una dintre benzi blocata: trece alternativ cate o masina de pe fiecare banda si asa nu pune nimeni frana si se fluidizeaza depasirea acestui obstacol din trafic. Este o regula nescrisa, desigur, dar care odata explicata, sunt convins ca va fi aplicata de mai multi dintre noi!

    Tocmai de aceea cred ca inclusiv un articol cu regulile nescrise ar fi de mare interes!
    Spor la treaba!
    33 5
  • Aceste reguli imi sunt cunoscute si nu le-am incalcat niciodata voluntar( cu intentie). Singura regula cu, care nu pot fi de acord este regula nr. 14. Manevra de oprire sau stationare in dreptul unei linii continue nu este permisa. (legislatie) - e normal ca eu ca si conducator sa nu-mi iau amenda deoarece il depasesc pe cel care savarseste un abuz. Cat despre faptul ca nu am voie sa depasesc o caruta sau tractor care ruleaza cu 10 km/h in dreptul acelei linii iar vizibilitatea permite depasirea in perfecta siguranta iarasi nu pot fi de acord, decat in cazul in care acel auto/caruta se afla pe un pod/apropiere de cale ferata etc
    50 6
  • Un alt aspect este circulatia pe drumurile cu doua sau mai multe benzi pe sens. Legislatia spune foarte clar ca circulatia se desfasoara pe banda 1 de mers: "Art.42. - Când circulatia se desfasoara pe doua sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de catre conducatorii de vehicule în functie de intensitatea traficului si viteza de deplasare, având obligatia sa revina pe prima banda ori de câte ori acest lucru este posibil, daca aceasta nu este destinata vehiculelor lente sau transportului public de persoane."
    Ar fi bine sa bage la cap si instructorii auto care isi invata elevii sa stea pe banda 2 cu 40 km/h si astfel incurca traficul, iar pe langa asta ii si invata prost.
    Sunt situatii cand banda 2 poate fi folosita: atunci cand din cauza administratorilor drumului prima banda este impracticabila si chiar poate pune in pericol siguranta traficului - exemplele sunt multe.
    34 7
  • Felicitari pentru articol, ar trebui sa il publicati in fiecare zi in "Top news" si in toate site-urile partenere.

    Cateva comentarii:
    - (mi)politia ar trebui sa se opreasc din anumite obiceiuri (radarul din tufis la 20 de m de iesirea din localitate - in mijlicul campului, spaga ceruta direct sau indirect, aplicarea selectiva a legilor) si sa faca cu adevarat preventie (sa fie in trafic, sa verifice, etc). Practic nu trebuie dacat sa aplice legea.
    - precizarile sunt extrem de utile, mai ales: circulatia in sensul giratoriu (nu doar semnalizarea),
    - merita o mentiune referitoare la obligativitatea REGLARII farurilor de intalnire.
    - cu toate ca au sens anumite prevederi sunt apropape imposibil de respectat: anvelopele de iarna in permanenta pe masina, curatarea numarului. Dar acestea sunt asa ca trebuie respectate.
    20 4
  • Un articole bine-venit, felicitari ! Mai putin articolul 4 care dezinformeaza. Nu exista o data dupa care sa fie obligatorii cauciucurile de iarna, ci indiferent de data din calendar, cand e zapada pe carosabil sau ninge cauciucurile respective trebuie sa fie montate pe masina. Asta inseamna ca pe 30 Ianuarie pot circula bine mersi cu cauciucuri de vara pe sosele uscate dar pe 30 Iulie nu am voie sa traversez inalta trecatoare (sa-i zicem Pasul Urdele, 2145 m alt) de pe Transalpina cu cauciucuri de vara, daca ninge.
    27 2
  • Scrooge
    "Cu toții știm că de la 1 noimebrie trebuie să avem anvelopele de iarnă montate pe mașină...."....acest lucrul il stiu cei care nu cunosc legea....dupa cum (un pic neclar) explicati si voi, trebuie sa ai anvelopele de iarna montate atunci cand circuli pe drumurile acoperite cu zapada, polei, gheata indiferent de data la care te afli pe respectivul traseu. Ziua de 1 Noiembrie NU EXISTA TRECUTA IN NICI O LEGE, ea a facut parte dintr-o prima varianta a legii atunci cand era propusa pentru aprobare.
    26 2
  • Scrooge
    @snow...am scris acelasi lucru cam in acelsi timp :))))
    12 3
  • Numarul de telefon 9544 e valabil in toata tara sau numai in Bucuresti?
    11 2
  • Cum facem in urmatorul caz ??

    - legea spune că un copil de până la 12 ani nu poate călători decât pe bancheta din spate și exclusiv într-un scaun special pentru copil

    - ai copil de 10 ani si o masina sport cu doar doua locuri.
    21 13
  • Corect, snow si Scrooge, un articol bine intentionat dar scris parca de vreun baiat de la vulcanizare: "Cu toții știm că de la 1 noimebrie trebuie să avem anvelopele de iarnă montate". Nu numai ca e prostie dar e dezinformare, am constatat personal ca multi cred asta.
    E lasata neacoperita o problema foarte des intalnita: stationarea "avariatilor" in mijlocul drumului. Mergi linistit pe banda 1 si babuinul din fata (mai ales daca e taximetrist) pune direct frana si cand e deja oprit se sinchiseste sa dea avarii. In mod normal, daca ai intentia sa opresti dai semnal dreapta inainte sa incetinesti sau sa virezi, apoi in cel mai rau caz pui avariile. Nu mai spun ca in mod normal n-ai ce cauta pe banda 1 cu avariiile puse ci trebuie sa cauti loc de parcare. Comportamentul asta cred ca genereaza cele mai mari probleme in trafic si ar trebui descurajat cu multi agenti amendatori.
    31 4
  • Marea problema este ca sunt foarte multe situatii in care politistul este subiectiv si poate lua orice decizie vrea, in functie de starea cum s-a trezit dimineata. Cred ca trebuie facute niste reguli stricte: NU mananci cand conduci, NU vorbesti la mobil, NU ai zapada pe masina, esti pieton si NU traversezi cum te taie pe tine capul si pe unde vrei (asta se intampla din ce in ce mai des), esti motociclist si NU faci slalom printre masini (ma jur ca eu nu am vazut un motociclist care sa stea in coloana) si multe, multe altele. M-am saturat sa evit dobitoci care conduc aiurea pentru ca nu respecta niste reguli elementare, gen vorbit la telefonul mobil.
    Dar mai presusu de toate NU SE IA PERMISUL DE CONDUCERE PE BANI! De aici pleaca majoritatea situatiilor de mai sus. Stiati ca in Romania daca vezi doar cu un ochi, ai voie sa conduci?
    33 2
  • dumy78
    "Camioanele sunt spălate de noroi la ieşirea de pe şantier"?
    Nu si in Romania
    22 7
  • Suleyman Cunoscatoru
    Inca le cunosc pe toate, insa regula 14 o incalc de fiecare data cand am ocazia stangand putin din fund. Cum sa stau dupa o caruta care circula pe DN unde este linie continua ? Sa merg tot asa pe o distanta de cateva ore ? Sau dupa un tractor cu 20-40km/h in afara localitatii ?

    Cat de stupide pot fi legile astea. Ar trebui sa se poata depasi orice mijloc care cicrula cu sub 30km/h, deoarece din cate stiu si daca circul cu 20km/h pot sa iau amenda, nu numai daca circul peste viteza maxima legala. Exista si o viteza minima daca imi amintesc eu bine.
    23 5
  • @LauCalin

    tocmai mi s-a intamplat chestia cu motociclistu'. Era in spatele meu (cred ca era un GoldWind) si astepta in coloana. Semnaliza dreapta si am banuit ca voia sa intre pe straduta din dreapta. Am hotarat sa ii fac loc deplasandu-ma usor spre stanga cat sa-i fac loc dar si aproape sa-l "pup" pe cel din fata. Am zis ca merita...motociclistu a priceput miscarea si s-a strecurat usor facandu-mi un multumesc din mana, si claxonand a disparut pe straduta.

    Am avut o zi faina....in Bucuresti.
    18 1
  • @mntsn, la mine in Zarnesti am sunat la Ministerul Transporturilor si mi s-a spus asa: Copilul poate sta in scaunul din fata daca masina are sistem de detectare a greutatii ocupantului si dezactiveaza air bag-ul sub o anumita greutate. Mai mult, masina mea are un sistem special de ancorare pentru scaune de nou nascuti si cand scaunul e montat, air bag-ul e dezactivat din start.

    Indeea este ca viteza de deschidere a air bag-ului iti poate ucide copilul sau il poate rani foarte grav. Aviz amatorilor, care isi tin copiii in brate pe scaunele din fata !!!

    Deasemenea doamna de la Ministrerul Transporturilor mi-a sugerat prieteneste ca ar fi foarte bine sa nu ies cu copilul pe autostrada. Drumuri scurte prin oras sunt acceptabile, dar autostrada e cu totul alta poveste.

    Un lucru e sigur, copiilor le place enorm si drumul pana la biserica sau la scoala e dintr-o data mult mai atractiv. :):):)

    Disclaimer: Ce am spus mai sus stiu sigur ca este valabil la Zarnesti. Daca vrei sa informatia oficiala, intreaba la tine la politie si daca nici ei nu sunt siguri, te vor indruma, la organele competente, in cazul meu Ministerul Transporturilor.
    12 1
  • cineva
    Ref. la regula 1: eu am fost invatat la scoala de soferi ca trebuie sa semnalizezi stanga chiar daca mergi inainte (evident, la trecerea printr-un sens giratoriu). Iar dupa ce treci de prima iesire, schimbi banda pe cea extrerioara, dupa semnalizare dreapta. A se vedea pozitia masinii galbene din desen.
    Masinile verde si albastra din sensul giratoriu desenat nu sunt bine incadrate, pentru ca nu ai voie sa iesi din sens cu plecare de pe banda de interior. Ele ar fi trebuit sa se afle pe banda exterioara, ca si masina galbena!
    12 7
  • LauCalin
    @vianu, nu stiu daca sa spun ca ai procedat bine sau nu... poate ai avut obraz si l-ai lasat sa treaca. Dar esti de acord cu mine ca asa ceva este interzis? Si punandu-ma in locul acelui motociclist, frate, daca este INTERZIS, de ce ... o faci?
    5 5
  • @cineva. Foarte de acord cu ce spui tu. Din pacate, sensurile giratorii sunt facute asa de prost la noi, incat efectiv nu ai timp sa faci atatea operatiuni in mai putin de 2 secunde. Cu cat diametrul sensului e mai mare, cu atat te poti incadra din timp, poti semnaliza si poti evita tamponarile. Iar spun din pacate, multi nu semnalizeaza...taie pur si simplu sensul giratoriu, iar stand pe exterior, in mod regulamentar, risti sa vina bizonul de pe interior si sa te acroseze, caci el asa stie sa faca. Mi-am luat claxoane pentru ca incercam sa ies pe exterior din sens :).

    Ca sa nu mai vorbesc ca marcajele de demarcare a benzilor, pe carosabil...sunt, dar nu prea...
    8 4
  • Si eu am invatat ca la intrarea intr-un sens giratoriu te incadrezi stiind unde vei merge: pe prima banda daca o faci pe prima la dreapta si pe banda a doua daca nu iesi pe prima la dreapta. In rest, daca vrei sa iesi din sens te inscrii pe banda 1 dupa ce-ai trecut de o iesire la dreapta. Astfel ai prioritate si cel ce intra in sens trebuie sa-ti dea prioritate. Restul sunt variatiuni pe aceasta tema ce doar ingreuneaza circulatia in sens. Toate manevrele in sens se fac semnalizand. In imaginea 1 doar masina rosie circula corect. Am vazut filmulete pe 'net si vad ca si aici se acrediteaza altfel de circulatie in sens. Daca e asa, cine ma poate opri sa nu fac sensul pe banda 1? Cine stie in afara celor din spatele meu de unde am venit eu cand am intrat in sens?
    1 5
  • Daca ai ratat iesirea din sens te poti deplasa pe banda 2 pana ajungi in locul unde trebuie sa te inscrii pe banda 1. Ma repet, altfel de circulatie in sens doar ingreuneaza deplasarea.
    2 6
  • Ferrari
    radarul din tufish nu a fost inventat la noi, l-am gasit si in Germania si pe masina scria Polizei!
    4 2
  • Cand o sa modifice astia legea pentru problema de la punctul 14, dau de baut! Totusi, portofelul si ficatul meu vor fi intacte deoarece nu cred ca in viata asta vom vedea vreo schimbare.
    0 1
  • apropos de pct. 14 atentie mare la legislatie: faceti diferenta intre vehicul care este cf. dex "mijloc de transport pe o cale de comunicație terestră, subterană, aeriană, cosmică, pe (sau sub) apă" si autovehicul = "vehicul terestru, autopropulsat, suspendat pe roți, șenile sau tălpi de alunecare, care servește la transportul oamenilor sau al bunurilor", deci puteti depasi fara griji carutele care NU SUNT autovehicule. Capcana asta apare si la examenele de la scolile de soferi.
    4 1
  • world reject
    @snow
    Da-mi voie sa ma indoiesc de afirmatia ta cu cauciucurile de vara pe drum uscat pe 30 ianuarie. Pe langa faptul ca nu au aderenta asemanatoare cu unul de iarna ( poate afara drumul este uscat si sunt -15 grade) daca ai produce un accident, firma care ti-a vandut polita RCA, prima grija o va avea sa se uite la anvelopele tale si cu siguranta nu vei primi un raspuns prea inbucurator.
    7 1
  • CREMENE
    Foarte la obiect articolul.Privind,reglementarea circulatiei in sensul giratoriu v-as ruga sa aprofundati prezentarea facand o comparatie cu celelalte tari U.E,comparatie care sa stea laBAZA UNEI ATITUDINI UNITARE a celor ce circula in sens sau vor sa para seasca sensul.Propun ca exercitiu parasirea sensului depe banda 2 laq o iesire cu o singura banda.Am intalnit abordarea VEST,care prevede banda din dreapta ,la care subsscriu,mai ales ca undeva si Codul rutier spune ca pentrua vira la dreapta se face preselectia pe banda de langa bordura sau acostament.In practica de la noi in aceasta speta existand directia INAINTE se considera ca pleacaprimul cel de pe banda 2 sau 3 chiar daca trece in banda celui din dreapta fara a-i acorda prioritate fiind la egalitate IN SENS.Sunt si eu profesor si instructor auto si am gustul amar ca legislatia in aceasta speta este incompleta si nu acopera raporul dintre cei ce circula in sens insituatii conflictuale de trafic.Daca am aborda sensul plecand de la ideea ca are o intrare unde acord prioritate celor din sens iar la IESIRE aplicam dreapta fiind egalitate.
    0 1
  • gabriel
    Numi place ce spuneti voi
    0 0
  • Este un articol interesant, bine punctat dar din pacate nu este citit de cine ar trebui. Personal cred ca legislatia ar trebui inbunatatita daca am avea si legiuitori conectati la trafic, si dat responsabilitate in special pe partea de depasire pe linia continua, daca intalnesti un obstacol si nu pui in pericol viata altor participanti la trafic clar poti depasi linia continua, daca cel din fata nu are chef sa mearga cu viteza legala sau nu poate, -caruta, are o defectiune sau e prea obosit sau baut-, ma asigur, depasesc si il las in plata domnului,iar in conditiile in care se produce un eveniment din cauza mea, sunt vinovat din start. Acelasi lucru se poate intampla si cu viteza in localitate sau unde este o limitare, sati dea o marja de cel mult 20-30 de km, sunt situatii in care elementul care a necesitat acea limitare sa nu fie actual, in special in zona scolilor, in vacanta nu este nimeni si cate alte situatii exista, noaptea, drumuri pustii etc.
    Apropo, tocmai am ramas fara permis pentru un dobitoc care la 50km imi punea frane in fata si dupa 1 km mam saturat si lam depasit pe linie continua si culmea, aveam vizibilitate dar din spate venea neinscriptionata. Asta e, despre autorii morali numai de bine.
    0 0
  • la punctul 14 se pot depasi motociclete fara atas si vehicule fara motor,
    deoarece indicatorul bate marcajul.
    0 0
  • sant curios daca vre,un agent de circulatie si inafara programului sta dupa o caruta sau tractor pana are spatiu de manevra regulamentar,chiar daca linia tine 1km
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru