Renault Zoe. Nissan Leaf. BMW i3. Acestea sunt trei dintre cele mai populare modele electrice pe care le poți cumpăra în România și, de altfel, printre puținele care au reușit să stârnească un minim interes în rândul șoferilor din țara noastră.
Cei mai mulți constructori se află într-o perioadă de tranziție în care încearcă să definească cerințele din partea clienților și să se adapteze la înăsprirea normelor de emisii pentru a veni cu o ofertă cât mai echilibrată de mașini ecologice.
Primii pași par încă timizi, dar următorii doi ani vor aduce schimbări majore în industria auto, pe măsură ce producătorii vor debuta în segmentul electricelor sau își vor diversifica actuala gamă de modele.
Poate că încă ești circumspect în privința mașinilor electrice. Îți oferim însă un argument suplimentar: Volkswagen, constructorul cu cea mai mare cotă de piață în Europa (11%), a anunțat planuri ambițioase pentru lansarea unei game de modele electrice sub brandul ID începând din 2020.
Și nu doar atât: germanii susțin că vor lansa mașini electrice "pentru milioane de oameni, nu pentru milionari", cu promisiunea că aceste modele vor avea prețuri accesibile. De altfel, sloganul este "Electric for all".
Am fost la uzina de la Dresda a producătorului german, acolo unde în prezent se produce e-Golf, pentru a afla mai multe amănunte despre modul în care Volkswagen va aborda acest domeniu. Ne-am întors de acolo cu o listă complexă de noutăți pe care le împărtășim și cu tine cu privire la viitoarele modele electrice Volkswagen.
1. Un hatchback compact și un SUV, la vânzare din 2020
Începând din 2020, toate modele electrice produse de Volkswagen vor fi comercializate sub noul brand ID. Primul model de serie va fi hatchback-ul compact ID, care a fost prezentat în stadiu de concept cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 2016. Vorbim, practic, despre un model electric care va avea dimensiunile și forma caroseriei lui Golf.
VW ID va fi urmat în același an, la câteva luni distanță, de un SUV bazat pe Volkswagen ID Crozz, care a primit deja două concepte, ultimul la Salonul Auto de la Frankfurt din 2017.
Dacă aceste două modele se vor lansa cu certitudine în 2020, planurile ulterioare sunt ceva mai incerte. Germanii intenționează să lanseze utilitara electrică Volkswagen ID Buzz Cargo în 2021 și microbuzul Volkswagen ID Buzz în 2022, ambele fiind bazate pe celebrul bus Volkswagen poreclit Bulli care a fost simbolul mișcării Flower Power în anii ‘60-’70.
Nu în ultimul rând, inginerii “meșteresc” și la Volkswagen ID Vizzion, un sedan de segment F care a primit un concept în primăvara acestui an și despre care se spune că va fi urmașul electric al lui Phaeton.
2. Spațiul la interior va fi generos
Toate modelele electrice Volkswagen din gama ID vor fi produse pe o platformă modulară comună care a primit numele Modular Electric Drive Kit. Datorită caracterului flexibil, platforma poate fi adaptată rapid pentru dezvoltarea unor modele din segmente de piață complet diferite, așa cum demonstrează și planurile pentru cele 5 modele deja anunțate.
În cadrul acestei platforme, un motor electric este integrat pe puntea spate împreună cu sistemele electrice și cutia de viteze, în timp ce bateria are o formă aplatizată și este montată sub podea. În schimb, partea frontală este ocupată doar de o serie de componente auxiliare.
Absența motorului termic din partea frontală și integrarea bateriei sub podea permit obținerea unui spațiu mai generos la interior, iar acest lucru se traduce printr-un confort sporit atât pentru șofer și pasagerul din dreapta acestuia, cât și pentru pasagerii din spate. Concret, un model de dimensiunile lui Golf, așa cum va fi ID, va oferi un spațiu interior similar cu cel de pe Passat.
În principiu, această creștere a confortului nu va fi valabilă doar pentru modele Volkswagen, ci pentru orice mașină electrică dezvoltată pe o platformă specifică acestui tip de propulsie.
3. Motorul primului ID va avea în jur de 170 CP
Volkswagen nu a oferit informații concrete despre motorul electric care va fi disponibil pe modelele de serie, însă ne-a reamintit că, în cazul conceptului ID, acesta avea 125 kW, echivalentul a 170 de cai putere. Comparativ, Golf 7 facelift este disponibil în prezent cu motoare convenționale care oferă între 110 și 150 de cai putere.
Germanii se limitează să afirme că "pentru versiunea de serie din 2020 am putea lua în considerare motoare care să ofere mai multă sau mai puțină putere" decât cei 170 CP ai conceptului. În plus, este ușor de intuit că SUV-ul electric va avea o versiune ceva mai puternică a motorului electric, însă aceste informații vor fi făcute publice mai aproape de lansarea oficială.
Până atunci, iată și la ce ne putem aștepta în termeni de performanță, pe baza datelor conceptului ID: mai puțin de 8 secunde pentru accelerația la 100 km/h și viteză maximă de 160 km/h.
4. Alegi ce nivel de autonomie ți se potrivește: între 330 și 550 de kilometri
Întrucât platforma este scalabilă, inginerii vor putea implementa baterii de diverse dimensiuni pentru fiecare model din gama ID. Astfel, modelele electrice vor fi oferite în mai multe versiuni din punct de vedere al capacității acumulatorului.
Clienții care călătoresc preponderent în oraș pe distanțe scurte vor prefera bateria de capacitate mai mică, mai ales că această versiune va fi mai accesibilă. În schimb, clienții care călătoresc pe distanțe lungi între orașe vor alege preponderent versiunea cu baterie mai mare, chiar dacă acesta lucru va crește atât masa mașinii, cât și prețul de comercializare.Concret, versiunea de bază a acumulatorului va oferi o autonomie de 330 de kilometri conform standardului WLTP, în timp ce varianta de top va avea o autonomie de până la 550 de kilometri. Oficialii Volkswagen au sugerat însă că aceste valori nu sunt neapărat fixe, întrucât există potențial pentru ca autonomia oficială "să fie mai mare" de 550 de kilometri.
Ce șanse avem ca Volkswagen să ofere la un moment dat baterii mai mari, cu autonomii de 800-1000 de kilometri? Oficialii mărcii germane ne-au spus că baterii cu astfel de autonomii ar putea fi lansate doar în cazul unor ipotetice versiuni premium ale modelelor, întrucât scopul principal este menținerea prețurilor finale la un nivel cât mai accesibil pentru marea masă a cumpărătorilor. Cel mai probabil, baterii de capacitate mai mare vor fi disponibile în viitor la modele bazate pe platforma MEB în gamele altor constructori din Grupul Volkswagen, cum ar fi Audi.
5. Wall box de 300 de euro pentru încărcare acasă
O serie de studii arată că cei mai mulți șoferi conduc până în 50 de kilometri pe zi, astfel că vor avea nevoie de o singură încărcare pe săptămână chiar și în cazul în care optează pentru varianta de bază cu autonomie de 330 de kilometri.
Pentru cei care doresc să încarce mașina electrică acasă, Volkswagen va oferi un wall box capabil să încarce bateria cu până la 11 kW în curent alternativ (AC), suficient pentru ca o încărcare completă să aibă loc pe parcursul nopții. Un astfel de wall box va fi lansat pe piață simultan cu Volkswagen ID și va avea un preț de pornire de 300 de euro (aproximativ 1.400 de lei), la care se adăugă costurile de instalare. Pentru utilizatorii pretențioși, Volkswagen va oferi și un wall box de 22 kW care încarcă direct cu curent continuu (DC), însă prețul acestui echipament superior nu a fost încă anunțat.
O soluție asemănătoare este oferită de Renault pentru Zoe pe piața din Marea Britanie, prin intermediul unui parteneriat cu Chargemaster. Costul unui wall box de 7 kW pentru Zoe este de 280 de lire sterline (circa 315 euro), iar costurile de instalare sunt zero. Prin urmare, oferta Volkswagen este foarte apropiată la nivel de costuri, dar oferă o putere ceva mai mare, de 11 kW.
6. Rețea extinsă de încărcare
Volkswagen promite că orice posesor al unei mașini electrice va avea la dispoziție o rețea extinsă de stații de încărcare, cel puțin în Europa de Vest. Cel mai bun exemplu este oferit de Ionity, rețeaua de încărcare dezvoltată în prezent de Grupul Volkswagen împreună cu Daimler, Grupul BMW și Ford.
Până în 2020, noua rețea va avea 400 de stații, iar printre parteneri se numără inclusiv rețele tradiționale de benzinării, așa cum este OMV. Aceste stații vor fi amplasate preponderent pe autostrăzi și drumuri naționale, iar la proiect ar putea adera în curând alți constructori. Modelele Volkswagen se vor putea încărca ultrarapid de la stații cu puteri de până la 125 kW.
Până de curând, utilizarea rețelei Ionity era gratuită, însă compania a anunțat în septembrie că fiecare încărcare va fi taxată cu 8 euro (37 lei), indiferent de durata încărcării sau de cantitatea de energie transferată. De altfel, oficialii Ionity au insistat pe ideea că încărcarea gratuită a mașinilor electrice nu poate fi sustenabilă pe termen lung, în condițiile în care există numeroase costuri de exploatare. Pe de altă parte, acest trend este deja vizibil și în România, acolo unde Renovatio, care deține una dintre cele mai extinse rețele, aplică de ceva timp un sistem de tarife complex și relativ dificil de înțeles.
Între timp, Volkswagen consideră că rețelele de încărcare din marile orașe trebuie dezvoltate și de alți participanți la revoluția electrică, inclusiv autoritățile locale și marile lanțuri de hypermarket-uri.
Plata se va realiza prin intermediul aplicației de smartphone WeCharge, însă Volkswagen promite că în viitor procesul va fi unul simplificat, de tip Plug&Charge, prin care plata este procesată automat prin tehnologii blockchain (cele care stau la baza monedei virtuale bitcoin) fără o altă intervenție din partea șoferului.
7. Bateriile au o garanție de 8 ani
Una dintre principalele îngrijorări ale potențialilor clienți este legata de uzură bateriei și de pericolul ca valoarea mașinii să scadă mai repede decât cea a unei mașini diesel sau pe benzină. Volkswagen afirmă că va acorda o garanție de 8 ani sau 160.000 de kilometri pentru bateria mașinii în condițiile în care oficialii estimează că durata de viață a unui acumulator va fi cuprinsă între 8 și 10 ani.
Vest-europenii obișnuiesc să înlocuiască mașinile după 3-4 ani, astfel că garanția de 8 ani acordată pentru baterie va fi practic suficientă pentru ca aceasta să fie utilizată inclusiv de un al doilea proprietar al mașinii.
A doua revânzare a mașinii va fi însă mai complicată, întrucât înlocuirea bateriei presupune costuri ridicate, care nu au fost încă dezvăluite de Volkswagen pentru ID sau celelalte modele din gamă.De asemenea, oficialii Volkswagen au menționat că încărcarea repetată la stații cu încărcare rapidă prin curent continuu (DC) nu afectează în mod semnificativ durata de viață a bateriei, însă au admis că încărcarea la stații cu curent alternativ (AC) este mai sigură din acest punct de vedere.
8. Internet permanent în mașină
Toate modelele electrice din gama ID vor avea conexiune permanență la internet, însă reprezentanții constructorului nu au oferit încă informații suplimentare cu privire la furnizorii acestui serviciu și la eventualele costuri.
Știm însă că modelele vor utiliza un sistem de operare dezvoltat special pentru această gamă care va purta numele VW.OS (Volkswagen Operating System) și că fiecare model va primi update-uri și upgrade software prin internet pe toată durata de utilizare a acestuia.
Aceasta gamă de servicii începe să devină una obișnuită inclusiv pentru modele cu motoare cu combustie internă, după ce inițial a fost lansată de Tesla. Pe de altă parte, constructorii trebuie să acorde o atenție sporită securității informatice, întrucât tentația de a “sparge” sistemele unei mașini conectate la internet va fi una ridicată și potențial periculoasă pentru clienți dacă atacatorii obțin acces la elemente sensibile precum comenzile mașinii.
9. "Prețuri accesibile" pentru mașinile electrice
Fără îndoială, prețul de comercializare reprezintă un element critic pentru adoptarea în masă a mașinilor electrice. Volkswagen promite mașini electrice "pentru toată lumea", dar cât de accesibile vor fi acestea cu adevărat?
Întrucât mai este aproximativ un an până la startul producției, prețurile finale nu au fost încă anunțate, însă oficialii Volkswagen ne-au oferit un indiciu: prețul unui Volkswagen ID va fi similar cu cel al unei mașini cu motor diesel.
Chiar dacă formularea oficială este una ambiguă, putem intui că aceasta comparație se face cu un Volkswagen Golf diesel. Pe piața din Germania, cea reper pentru Volkswagen, un Golf diesel costă între 25.000 și 32.000 de euro, astfel că este posibil ca aceasta să fie și plaja de prețuri pentru Volkswagen ID.
În condițiile în care Renault Zoe costă peste 32.000 de euro în Franța, iar Nissan cere tot 32.000 de euro pentru un Leaf în Germania, există toată șansele ca Volkswagen ID să aibă un preț de comercializare mai mic decât cele două modele populare. În plus, dacă programul Rabla Plus va fi menținut în actualele condiții, clienții din România vor beneficia și de un bonus de 10.000 de euro la achiziție, ceea ce va reduce semnificativ prețul inițial.
10. Vânzări de 150.000 de unități în 2020
Pe parcursul anului 2020, Volkswagen își propune să comercializeze în total 150.000 de unități pentru ID și SUV-ul din gama ID. Obiectivul anunțat este unul ambițios dacă ne raportăm la vânzările actuale: în 2017 s-au comercializat circa 135.000 de mașini electrice în Uniunea Europeană, Norvegia și Elveția, în creștere cu 49% comparativ cu 2016.
De asemenea, în prima jumătate a acestui an s-au vândut alte 88.000 de mașini electrice (+39%), astfel că spre finalul anului ne-am putea apropia de 180.000 de unități. Dacă ritmul anual de creștere de 40%-50% se va menține și în următorii doi ani, vânzările vor ajunge la circa 350.000 de unități în 2020. Pe de altă parte, există estimări potrivit cărora piața de mașini electrice din Europa va ajunge la 600.000 de unități în 2020, pe baza numeroaselor modele care se vor lansa în preajma acestui an.
Va reuși Volkswagen să aibă o cotă de piață de 25-40%? Dificil de anticipat, chiar și în cazul unor prețuri mai mici decât concurența, tocmai pentru că această concurență va fi una foarte puternică.
Renault și Nissan au deja o vastă experiență în acest segment cu Zoe și Leaf, iar în 2020 vor exista numeroase alte modele abia lansate care vor ajunge la maturitate, inclusiv SUV-urile Hyundai Kona Electric, Audi e-tron sau Mercedes EQC. În plus, Volvo va lansa anul viitor o versiune electrică pentru XC40, iar BMW iX3 va deveni disponibil din 2020. Chiar dacă multe dintre aceste modele sunt poziționate diferit ca segment sau public țintă, ele vor "mușca" o cotă importantă de piață.
Concluzii
Gama de modele electrice Volkswagen sub brandul ID va trebui “să-și facă loc cu coatele” printre numeroasele mașini electrice care vor împânzi Europa până în 2020. Dar germanii vin cu promisiunea unor prețuri mai mici decât cele practicate în prezent de rivali sau cu mirajul unor sisteme de încărcare puse la punct cu rigoarea specific germană.
Vor fi aceste elemente suficiente pentru a garanta succesul? Nu știm, însă un lucru este cert: suntem în zorii unei tranziții de la mașini cu motoare cu combustie internă la mașini electrice și avem privilegiul de a fi martorii unor schimbări fundamentale în industria auto. Peste ani și ani, cu siguranță vom avea ce povesti nepoților.
DE bucurie! Sper sa aduca pe piata o astfel de masina, pentru ca vreau UNA!!!
yeeeee1
Ceva mai serios, articolu-i bine scris ca mini-compendiu e-VW, deși nu livrează vreo certitudine din simplul motiv că nimeni nu poate - încă. Viitorul unora ca Tesla poate fi f. bine și unul coreean sau chinezesc de pildă.
Deși actualul e-Golf nu-i rău de ex., cu electrificarea nemțească am încă rezerve, după semi-dezamăgirile recent lansatelor EQC și e-Tron.
Sunt foarte curios cum crezi tu că funcționează treaba asta cu PR-ul, comunicarea și "fluxul de fonduri". Vorbesc foarte serios, nu-i o glumă sau ceva. Cum crezi că se întâmplă relația, mecanismul ăsta de comunicare dintre reprezentanții unui brand, oricare ar fi el, și media?
Europenii spuneam eu - au acum cativa ani - ar fi pacat sa nu profite la maximum de oportunitatile pe care le va oferi viitorul automobilelor, in doar 2-3 ani....
Iar noile tipuri de baterii de acumulatoare - care vor permite cca. 5-6.000 de cicluri de incarcare-descarcare - ce vor apare comercial atunci VOR FI CU ADEVARAT EXCEPTIONALE fata de cele actuale ce permit cca 1.000 cicluri de incarcare-descarcare....
Doar “dinozaurii” cu oasele minţii prea grele şi cu pielea nesimţirii prea tăbăcită vor rămâne – în pofida tuturor acestor eforturi propagandistice continue, titanice, conjugate şi tot mai intensificate – complet neafectaţi şi…neconvinşi (implicit, neinteresaţi), deoarece sunt juraţi în consecvenţa boului!
@AM, şi mie mi se pare curios că intervine intempestiv cineva din redacţie, deşi acesteia nu i s-au cerut explicaţii! Dar Mircea o face de parcă ar căuta să “disculpe” redacţia, deşi domnul Kiro n-a insinuat ceva care să fie expres incriminator. De altfel, eu însumi am subliniat (şi nu o singură dată) că este o atitudine cât se poate de firească să trăiţi din publicitate (şi să mai încasaţi şi alte venituri, precum Bogdan de la Digi 24 – sau poate şi alţii dintre voi, în mod asemănător), prin urmare nu aveţi de ce să vă simţiţi jenaţi şi să vă justificaţi în faţa cuiva, cu atât mai puţin în faţa cititorilor voştri fideli! Nu vă poate (şi nici n-ar avea dreptul) blama nimeni, nu de alta. Înţelegem omeneşte şi, în consecinţă inevitabilă, vom asimila mereu, volens nolens (eu, evident, doar le voi citi, că de aprobat sau, Doamne fereşte, de conformat…niciodată!), materialele de promovare a intereselor comerciale ale unuia sau altuia dintre producători (tocmai am pomenit de electro-autonome…OK, go ahead !!!), învelite cu grijă de mantia eclatantă, sclipitoare, a obiectivităţii jurnalistice, a dreptului la informaţie şi a freneziei anexate transformărilor sociale radicale şi “imperioase”, deşi aceste “argumente” nu au darul/harul şi nici puterea de a-i dezarma chiar pe toţi cititorii…
La urma urmei, nimeni n-ar putea supravieţui în jungla vieţii agăţându-se doar de crengile numite scrupule.
Treziți-mă când vor deveni 15000 de Eur și primăria va face încărcătoare în toate zonele rezidențiale (adică niciodată).
Una e publicitatea (adică tot ce vezi în jurul articolelor de pe site, parte administrată oricum de o regie de publicitate, nu de noi), alta sunt articolele. În cazul în care articolul este advertorial, vei găsi subliniat foarte clar lucrul ăsta, cu (P) în titlu. Sau în secțiuni speciale în care partenerii sunt clar afișați în header. Sunt puține și niciodată venite de la o marcă auto, tocmai pentru a ne păstra echidistanța și libertatea de a scrie ce vrem, când vrem, cât vrem. Pe Automarket, tot ce nu are P este articol pe care l-am considerat relevant și important pentru public.
Aici nu există știri și teste "plătite".
De asta întrebam - fără nicio urmă de ironie - care-i mecanismul prin care un utilizator sau altul ajunge la idei precum "fluxul... electrizant de fonduri din direcția PR-ului VAG". Pentru că e o idee pe care am mai auzit-o și e o tâmpenie masivă pe care nu o pot lăsa să se rostogolească aiurea aici.
Ca idee, cu riscul asumat de a pierde la un moment dat oameni, ceea ce s-a și întâmplat, Automarket a rămas întotdeauna fidel principiilor corectitudinii. Adică vouă, celor care ne citiți. De-asta mi se pare că o vorbă aruncată în vânt de un cititor vechi este o jignire inutilă pentru munca celor de aici.
Asta e tot.
Nu pretind (oricum, ar fi complet absurdă o asemenea ipoteză) că sunt eu instanța morală care stabilește (mai corect spus: decretează) ce este bine și ce este rău, ce este permis și ce este nepermis ȋn societatea noastră, dar cred că vă lansați ȋn motivații acolo unde nu este cazul și, la o adică, ȋn ce-ar consta “imoralitatea” unor eventuale materiale plătite (prefer să evit ghilimelele) ? Din partea mea, puteți să vă cocoțați pe munți de bani și să vă scăldați permanent ȋn satisfacții materiale. Poate chiar le meritați, cine știe? Doar dacă ați păgubi statul (și, implicit, pe noi toți) prin evaziune fiscală, repet, doar atunci aș afirma răspicat că teancurile voastre reprezintă o injustiție și un afront. Revenind la tema de bază, ȋn pofida anumitor nemulțumiri personale legate de prestația voastră (de exemplu, modul cum tratați problema…mafiotă), eu apreciez sincer munca voastră.
Dacă socotiți că @Kiro v-a jignit, atunci vă sugerez să treceți cu vederea. Dumnealui semnifică un nume “greu” pe AM – ȋntotdeauna eu, unul, i-am acordat calificativ maxim la calitatea argumentației, bașca ne arată aptitudini…literare. Mă ȋndoiesc că l-ar caracteriza tendința unor afirmații necugetate, mai ales că nu este vorba despre un subiect care să ne servească certitudini atât de expresive, ȋncât să ne zgârie pe retină (a minții). Așadar, vă rog să considerați că s-a hazardat la o speculație, dar cunoașteți cutuma aceea judiciară: până la proba contrară, se prezumă că este nevinovat. Când anume ne-ar putea parveni acea dovadă a veridicității…nu putem intui. Lucrurile țin prea mult de bucătăria voastră internă pentru a ne dori o astfel de ocazie, care, ȋn definitiv, cel puțin pe mine nici nu mă interesează. Eu am decis să rămân cititor fidel AM din motive independente de aspectul cu pricina.
PS. Dane, articolele și știrile despre genul ăsta de “mașini” pot răpăi precum Kalașnikovul, că tot degeaba: “ereticii” ca mine se vor afla tot refractari, tot imuni, tot sloiuri, tot non-empatici. Ȋn timp, te vei convinge pe deplin…
Oricum VW vorbeşte mereu de viitor... Vor face.. Vor produce... din 2020....
Până în 2020 o să fie mulţi pe piaţă şi VW ID sunt urâte !!
Mercedes va avea vanzari cu EQC, in 201,9 cat toate electricele VW de atunci.
Mai precis, faptul că grupul VAG dispune de cele mai mari resurse financiare din industrie pe felia PR-marketing.
(Idee conexă: alt gigant industrial comparabil merge pe principiul promovării prin calitate-n primul rînd - nomina odiosa, :-) dar îl știe tot satul.)
Clar că acțiunile de lobby sînt normale - și mai ales legale - în kapitalizmul concurențial actual. Ba și-n al nostru cererea/oferta de publicitate e liberă și orice stabiliment media trăiește-n principal din asta.
Departe de mine deci orice aluzie... șpăgofilă, și cu atît mai puțin targetată spre voi. La fel ca stimabilul @inexorabil, înclin să cred deci că reacția ta - deși justificată-n sens clarificator - putea lipsi în contextul truismelor (false) gen *cine se scuză se acuză*.
Încă o dată deci, scuze pt formulări confuze!
(Cred și că-i cazul să mă axez pe scris chestii mai serioase decît tehno-șuetele amicale d-aici, chiar dacă la fel de non-lucrative - mda, scriu și literatură, chiar dacă *doar* SF; sinapsele tale-s în formă deci, @inexo...)
Disclaimer: prezentul comentariu e scris din postura de cititor / utilizator AM. Din aia de ex-jurnalist auto-moto - inclusiv pe la Stuttgart post-loviluție -, adevărul adevărat e mult mai complicat-nuanțat... ca să nu zic *dincolo de noi*. :-)
Nu sunt însă de acord cu intenţia dvs. de a renunţa la…ghiduşiile care vă imprimă o savoare inconfundabilă, unică în comunitatea AM! Ştiu că următorul îndemn filosofic coincide cu un şablon agasant – “Fii tu însuţi/însăţi” – dar îmi permit să mă depreciez pe mine însumi adresându-vi-l! La urma urmei, de ce v-aţi creat impresia că, după acest “incident”, trebuie să vă conformaţi unor “exigenţe” (chiar şi dacă acestea ar exista numai la nivelul dvs. mental!) ? Cu alte cuvinte, dacă, din nefericire, aţi adopta un stil diferit, atipic, de exprimare şi tratare a problemelor, pe care să vi-l autoimpuneţi în manieră artificială, de dragul de a fi perceput numai prin prismă “ştiinţifică”, “competentă”, “profesională”, “pragmatică”, “obiectivă”, "lapidară", “corectă”, “conformă”, “reverenţioasă” şi “non-vulnerabilă” (aşa cum se întâmplă cu mulţi oameni de valoare indiscutabilă, dar, totodată, din cauza faptului că sunt subjugaţi şi amăgiţi de ideea perfidă a unei imagini sociale “ireproşabile”, aceştia se încadrează cu brio în categoria “brânză bună în burduf de câine”) – şi sper că nu preţuiţi arhetipul Homo oeconomicus şi nici pe urmaşul său de nărav nou, Homo anticorruptus, primul exercitând un efect deprimant, iar al doilea unul toxic pentru eternul Homo moralis – atunci, cu deosebit regret, mi-aş pierde şi interesul, şi plăcerea, şi stima faţă de persoana dvs. Bine, nu contest necesitatea de a ne “retuşa” propria noastră conduită, atunci când nu încape nicio îndoială (inclusiv pentru ochii minţii noastre, care nu ne pot minţi vreodată…) că “am luat-o direct pe mirişte”, regulă indiscutabilă la care, dacă eu n-am respectat-o până acum, atunci mă voi preta.
De obicei, atunci când cred sau simt ceva anume, nu ezit şi nu mă cenzurez a mărturisi acel ceva, cu orice risc, indiferent dacă îl conştientizez sau nu. Sunt sigur că admiteţi demersul meu şi înţelegeţi raţiunile care m-au determinat să mă încumet la o asemenea abordare.
Acum, deşi următoarea sintagmă este (nu doar pare) comică în ceea ce mă priveşte – anume: “on topic” – vreau, totuşi, să vă întreb frontal şi vă rog să ne (nu “-mi”, căci şi eu sunt vizat de problemă) răspundeţi, dacă nu cumva să ne lămuriţi: chiar este nevoie de electro-autonome? (n-am inserat adverbul “chiar” pentru a vă influenţa opinia :D). Evident, trebuie să faceţi abstracţie de simpatiile/antipatiile dvs. şi de preferinţele/opţiunile fiecăruia dintre noi – spuneţi exact ceea ce credeţi (nici nu este cazul să precizez cum s-ar cuveni: în mod elaborat, bazat pe argumente valabile şi pe comparaţii pertinente), indiferent cum ni se va părea fiecăruia. Oricum, aprioric, eu calific drept important punctul dvs. de vedere referitor la cel mai fierbinte şi disputat subiect al lumii auto actuale.