Retragerea celor de la Volkswagen după 2012 a permis celor de la MINI să câştige mai mult sau mai puţin uşor următoarele trei ediţii, însă revenirea constructorului francez Peugeot are potenţialul de a readuce suspansul în lupta pentru victorie.
Peugeot: o abordare neobişnuită cu piloţi de top
Prin modul în care a pregătit revenirea în competiţie, francezii au demonstrat din plin că sunt determinaţi să obţină, mai devreme sau mai târziu, performanţa supremă la clasa auto cu modelul Peugeot 2008 DKR.
Asta nu a împiedicat însă numeroşi fani să ridice din sprâncene în momentul în care au aflat specificaţiile tehnice ale maşinii: Peugeot 2008 DKR este echipat cu motor turbo diesel de 3 litri şi 340 de cai putere şi este dotat doar cu tracţiune spate, în condiţiile în care tracţiunea integrală este considerată esenţială pentru victorie.
De altfel, nu s-a întâmplat niciodată în istorie ca o maşină cu tracţiune spate să triumfe la Dakar. Şi totuşi, francezii au luat această decizie din considerente cât se poate de practice.
"Tracţiunea spate are trei avantaje bune. Ai roţi mai mari şi o cursă mai bună pentru suspensii, de 460 mm în loc de 250 mm. Maşina poate fi mai uşoară, iar al treilea avantaj este că maşina poate avea un sistem pentru umflarea şi dezumflarea pneurilor în timpul rulării", explică Bruno Famin, şeful Peugeot.
Cu alte cuvinte, piloţii vor putea adapta din mers Peugeot 2008 DKR pentru performanţe maxime pe dunele de nisip sau, din contră, pe pietre.Iar Peugeot a reuşit să recruteze trei dintre cei mai buni sportivi din istoria Raliului Dakar: legenda Stephane Peterhansel, care are în palmares 11 victorii la Dakar, dintre care cinci la clasa auto, spaniolul Carlos Sainz, câştigător al ediţiei din 2010 şi dublu campion mondial în WRC, şi francezul Cyril Despres, care are în palmares cinci trofee la clasa moto şi care va face astfel transferul la clasa auto.
Chiar dacă au o maşină cu design agresiv, dar tehnologie inedită, şi o linie de piloţi cu 17 victorii în competiţie, francezii rămân cu picioarele pe pământ şi susţin că o simplă clasare pe podium la ediţia din acest an va reprezenta un rezultat bun.
"Începem de la zero şi nu este uşor. turbo diesel, nu este uşor. Visul este să câştigăm din primul an, dar ştim că va fi foarte complicat. Realist vorbind, să terminăm pe podium ar fi un rezultat bun", spune Peterhansel.
Cu o tehnologie diferită, cu tracţiune spate şi motorPeugeot are o istorie inedită în Raliul Dakar, pe care l-a câştigat de patru ori consecutiv intre 1987-1990 la capătul unor poveşti captivante cu furturi de maşini, învingători stabiliţi prin aruncarea banului sau rătăciri prin deşert.
▶ Poveştile motorsportului: Peripeţiile Peugeot în Raliul Dakar
Mini speră să obţină victoria prin Nani Roma
În puternic contrast cu numeroasele noutăţi aduse de Peugeot, Mini va încerca să păstreze reţeta succesului din ultimii ani şi va alinia la start 10 maşini All4 Racing care vor fi rulate de partenerii de la X-Raid. All4Racing este bazat pe modelul de serie Contryman şi este dotat cu motor diesel de 3 litri şi 320 de cai putere şi tracţiune integrală.Prin prisma succesului obţinut în ultimii trei ani cu această maşină, Mini este considerată favorită şi la ediţia din acest an, însă va trebui să se descurce cu o linie de piloţi mai puţin impresionantă.
După plecarea lui Peterhansel la Peugeot, Nani Roma a devenit practic liderul incontestabil al echipei, iar spaniolul este mai mult decât pregătit pentru această provocare. În fond, el este învingătorul ediţiei precedente la clasa auto, după succesul repurtat la clasa moto în 2004, astfel că singurul său obiectiv este o nouă victorie. Pe ultima sută de metri s-a alăturat însă echipei şi qatarianul Nasser Al-Attiyah, câştigătorul Raliului Dakar din 2011.
"Câştigarea Raliului Dakar 2014 cu Mini All4 Racing a fost o experienţă specială pentru mine pentru că a venit la exact zece ani de la prima mea victorie în Dakar. Va fi o plăcere să mă aflu din nou în Mini şi privesc cu încredere spre Raliul Dakar 2015 pentru a-mi apăra titlul", spune el.
Trei exemplare Renault Duster la start
Pe lângă Peugeot şi Mini, la Raliul Dakar va concura în continuare şi Toyota, al cărui pilot reprezentativ este Giniel de Villiers, câştigătorul ediţiei din 2009. Pe lista înscrierilor şi-au făcut însă apariţia şi trei exemplare Renault Duster introduse în competiţie de Renault Argentina. Maşinile sunt echipate cu motoare V8 de 380 de cai putere produse în colaborare cu Nissan.Este al treilea an consecutiv în care Renault Argentina concurează la Dakar, iar prin păstrarea intactă a liniei de piloţi alcătuită din Emiliano Spataro şi Jose García îşi propune un obiectiv ambiţios: clasarea în top 10. Echipei i s-a alăturat în acest an şi argentinianul Fernando Bradach.
Chiar dacă aparent nu va fi uşor, rezultatele înregistrate în ultimii doi ani sugerează că o astfel de performanţă este perfect posibilă: la prima participare din 2013, Renault Duster Team a ocupat locul 29 în clasamentul general, iar anul trecut a obţinut un loc 14.
"Nouă, celor de la Renault Sport Technology, ne plac provocările, iar Raliul Dakar este una dintre cele mai mari.
Implicarea noastră în proiect este logică. Vom fi capabili să aducem soluţii tehnice inovatoare şi vom demonstra calităţile off-road ale lui Duster în primele două săptămâni ale lui ianuarie", explică Christophe Chapelain, managerul de competiţii al Renault Sport Technologies, motivele participării în Raliul Dakar.Doi români concurează la clasa moto
Fanii din România au motive suplimentare să urmează ediţia din acest an, întrucât doi conaţionali s-au alinia la start la clasa moto. După o absenţă de doi ani, Mani Gyenes şi Marcel Butuza vor aborda probele speciale cu motociclete KTM 450 Rally, însă cei doi au obiective diferite.Gyenes concurează pentru echipa Autonet Motorcycle Team şi are în palmares o victorie la clasa Maraton (în care schimbarea motorului nu este permisă) în 2011 şi un loc 17 în clasamentul general în 2012, iar în acest an vrea să termine în primii 20.
"Pentru mine, Raliul Dakar este un mod de viaţă. Ultima dată când am concurat am reuşit să termin pe 17 în clasamentul general şi sper că în acest an să mă clasez tot în top 20. În 2011 am fost cel mai rapid la clasa Maraton şi în acest an voi încerca să revin pe podium", spune el.
În schimb, Butuza va concura pentru Vectra Racing Team, echipâ pentru care a ocupat locul doi la categoria Maraton în 2009.
Raliul Dakar 2015: traseu şi program TV
Pentru a şaptea oară consecutiv, Raliul Dakar va avea loc în America de Sud, însă formatul celei mai dificile competiţii de raliuri din lume a suferit câteva schimbări importante, cea mai importantă dintre ele fiind traseul în "cerc".
Astfel, piloţii vor lua startul în raliu din Buenos Aires (Argentina), vor ajunge în Chile în 7 ianuarie şi vor face o scurtă incursiune în Bolivia în 10 ianuarie (clasa auto) şi, respectiv, 12 ianuarie (clasa moto). Ulterior, concurenţii vor reveni în Chile înainte de a pătrunde din nou în Argentina în 14 ianuarie pentru a încheia competiţia în 17 ianuarie tot în Buenos Aires.
La fel ca şi anul trecut, pe concurenţi îi aşteaptă provocări extreme, întrucât vor traversa Desertul Atacama şi vor ajunge la Salar de Uyuni, cel mai plat loc de pe Pământ. De asemenea, trecerea de la temperaturile ridicate specifice deşertului vor contrasta puternic cu cele sub 0 grade Celsius care se vor înregistra în Bolivia când vor concura la 3500 de metri altitudine.
Raliul Dakar 2015 va fi transmis de Eurosport. Postul de televiziune cu profil sportiv va transmite în fiecare zi la miezul nopţii un program de circa 30 de minute care va include rezumatul etapei, interviuri cu principalii protagonişti şi avancronica următoarei runde.
"De altfel, nu s-a întâmplat niciodată în istorie ca o maşină cu tracţiune spate să triumfe la Dakar. Şi totuşi, francezii au luat această decizie din considerente cât se poate de practice."
De pe vremea cind asteptam rezumatul etapei din fiecare seara de la Eurosport... Schlesser a cistigat de doua ori, in 1999 si 2000, cu buggy-uri de constructie proprie. Cu doua roti motoare. Spate.
Nimic nou sub soare pentru Peugeot.
Vă rog să veniți cu mai multe detalii despre "motoarele V8 de 380 de cai putere produse în colaborare cu Nissan".
daca faci cumva referinta la R4-ul fratilor Marreau, sa stii ca era un 4x4 Sinpar.
Nu cunosc alt R4 care sa figureze cit de cit notabil in Dakar.
Asa este, am gresit eu. Multumesc frumos pentru corectura si informatie.