Secretul performanţei Red Bull ar putea fi flexibilitatea podelei monopostului

de Daniel Popescu
Vineri, 25.10.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Dominaţia Red Bull din ultimele cinci curse ar putea fi explicată prin flexibilitatea sporită a părţii frontale a podelei monopostului, potrivit analistului tehnic Gary Anderson.

Esential 0.3 secunde ar putea castiga monopostul Red Bull pe un tur prin aceasta inovatie
Sebastian Vettel a câştigat ultimele cinci curse ale sezonului şi se anticipează că va continua în acest ritm cel puţin în Marele Premiu al Indiei, progresele sale fiind atribuite noilor pneuri furnizate de Pirelli începând de la Hungaroring.

Deşi admite că noile cauciucuri au jucat un rol important, analistul tehnic Gary Anderson consideră că Red Bull Racing a reuşit să exploateze regulamentul şi în privinţa flexibilităţii podelei.

"Camera termală a arătat că partea frontală a podelei de sub picioarele pilotului, cunoscută în F1 drept 'tea tray', se încălzeşte relativ puternic la viteze mici. Fiecare monopost are o poziţie de 'staţionare' între partea de jos a sasiului şi 'tea tray' pentru a se asigura că trece testele FIA care blochează desenarea unor podele flexibile în acea zonă. Dar dacă podeaua poate fi făcută să fie flexibilă în sus pe măsură ce viteza monopostului creşte, atunci echipa obţine un avantaj aerodinamic", a explicat Anderson într-un editorial publicat pentru BBC.

Acesta susţine că o astfel de exploatare legală a regulamentului permite obţinerea unui avantaj de 0.2-0.3 secunde pe un tur de circuit.

"Dacă Red Bull a identificat o metodă de a ridica 'tea tray-ul' pe măsură ce se încălzeşte, asta ar permite echipei să folosească o gardă la sol mai mică la viteze mici, ceea ce ar rezulta într-o distanţă mai mare a 'tea tray-ului' faţă de nivelul solului.

Un milimetru de mişcare în sus şi un milimetru de mişcare în jos ar permite monopostului să aibă o setare pentru gardă la sol din partea frontală cu doi milimetri mai jos, ceea ce ar îmbunătăţi timpul pe tur cu 0.2 - 0.3 secunde", a adăugat el.

Via BBC Sport

Comentarii (8)

  • Dc oare nu ma mir?!
    Au mai avut ei parti de monopost ce erau,pareau,mai flexibile decat "normal" dar au trecut "testele" FIA ....
    24 3
  • Monopostul nu respecta regulamentul ce mai tura vura.
    22 15
  • Baietii astia de la Red Bull in ultimii 4 ani au incercat mereu sa ocoleasca regulamentul, si acum se mai intreaba de ce sunt huiduiti...
    26 15
  • Cu siguranta au ceva diferit fata de restul,doar nu credeati ca pilotul e atat de...deosebit,fie altii nu s-au gandit la solutie,(greu de crezut)!Sau exista riscul sa nu se incadreze in "regulamentul" tehnic,(unii se pare ca pot)!E posibil sa fie regulamentar,insa cine poate dovedii,(sau daca au interesul sa o faca)?!Au mai fost discutii si verificari in anii trecuti,dar...stiti bine ce "masuri" s-au luat...asta e,vina celorlanti ca nu se implica in elaborarea unui regulament mai strict sau a unor verificari adevarate pe parcursul campionatului,indiferent despre ce echipa este vorba.Mai de mult exista in sport "fair play",era o chestie de onoare,corectitudine...niste "nimicuri nobile" pe care azi multi le numesc prostii expirate :) !Pacat,poate acum asa trebuie sa fie,ce sa mai zic...F1 este totusi o afacere cu sume importante in joc,si..."hotul neprins,negustor cinstit" ;) !
    19 6
  • GrosJan
    La astia mereu e flexibil cate ceva.
    12 2
  • Florin
    Pe de alta parte poate fi o chestie inginereasca nascocita de geniul lui Newey care sa fie perfect reglementara. Credeti ca celelalte echipe nu vor contesta o abatere de la regulament, imediat ce li se pare ca ceva nu e in regula? Sau sa incerce sa o copieze. Anul trecut cei de la Ferrari au facut partea frontala mai flexibila in incercarea de a obtine cateva miimi in plus (adevarul e ca nu le-a prea iesit - mai mult au intrat pe la boxe sa schimbe "nasul"), si imediat le-au sarit ceilalti in cap, dar s-a dovedit ca flexibilitatea era in parametrii regulamentului.
    Pana la urma asta ar si trebui sa fie spiritul F1: inovatii care sa-ti ofere avantaj in fata competitorilor. Si anul asta( cel putin a doua jumatate a sezonului) a fost al RBR, un fel de Tesla al F1; chiar daca nu au traditie, in prezent domina competitia.
    Adevarul e ca mi-ar fi placut ca McLaren, Sauber si Williams sa fie mai inovativi si performanti - daca vorbim de echipe cu traditie!
    14 1
  • Analistul tehnic G A (?) nascoceste o noua poveste despre prestidigitatiile marca RBR. O podea flexibila a carei distanta fata de sol variaza favorabil datorita incalzirii zonei "tea tray" la viteze mari. Un simplu calcul arata ca o bara de otel de 1000 mm se dilata cu 1 mm la cresterea temperaturii cu 100C. Cum zona respectiva nu are mai mult de 300 mm, iar dilatarea materialelor monoposturilor F1 este mult inferioara otelului, in conditiile in care nu se poate incalzi aerodinamic zona cu 100C, pentru mine e clar ca nu se poate obtine o deformare elastica a podelei de 2 mm. In plus, echipa ar risca probleme de uzura peste limita a podelei. Este bine ca astfel de "masuratori" neoficiale, multe dintre ele facute in conditii improprii (in sensul ca nu respecta conditiile de masurare) sa fie privite cu mare circumspectie. De asemenea, si interpretarea unor astfel de date poate fi eronata, mai ales atunci cand se vrea cu tot dinadinsul sa se "dovedeasca" o "crima".
    6 5
  • Geniul lui Newey,profesionalitatea lui Horner si a echipei,banii Red Bull,metronomul Vettel-nu considerati ca e suficient ? Totul este calcul la aceasta echipa.Cum dracu sa nu cistige aproape mereu ?Sa vedem la anu daca....Dar daca ?
    7 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru