RETRAGEREA DIN 2006: S-A RETRAS SCHUMACHER DIN CAUZA VENIRII LUI RAIKKONEN LA Ferrari?
Vara anului 2006 a fost una dintre cele mai fierbinţi din istoria recentă a Formulei 1, datorită numeroaselor speculaţii şi permutări între echipele de top. La vremea respectivă se ştia deja cu certitudine că Fernando Alonso va concura pentru McLaren în sezonul 2007, astfel că Renault era nevoită să-i găsească urgent un înlocuitor. Principala ţintă era Kimi Raikkonen, cel care fusese aproape de titlul mondial în 2003 şi care era dorit în continuare şi de McLaren.
Finlandezul se afla însă şi pe lista Scuderiei Ferrari, în contextul în care contractele lui Schumacher şi Felipe Massa urmau să expire la finalul acelui an, iar germanul stabilise iniţial să-şi clarifice viitorul abia la finalul campaniei. În preajma Marelui Premiu al Statelor Unite de la începutul lunii iulie devenise din ce în ce mai clar că Raikkonen va semna cu Ferrari pentru 2007.
Legenda spune că Ferrari luase deja decizia să semneze cu Raikkonen indiferent dacă Schumacher îşi va continua sau nu cariera. Pentru o echipă care mizează întotdeauna pe un pilot numărul 1 şi un pilot numărul 2, o astfel de decizie ar putea părea hazardată, însă în spatele ei se ascundea multă logică: Ferrari era conştientă că Schumacher se va retrage mai devreme sau mai târziu şi avea nevoie imediat de un înlocuitor pe măsură. Dacă ar fi aşteptat încă un an (sub presupunerea că germanul ar fi rămas în F1 în 2007), Ferrari risca să ajungă în 2008 fără un pilot de calibru, întrucât Raikkonen ar fi fost sub un contract de lungă durată cu Renault sau McLaren, iar despre Alonso se presupunea că va rămâne la McLaren cel puţin până în 2009 inclusiv.
Prin urmare, decizia celor de la Ferrari de a-l angaja pe Raikkonen l-a pus în mare dificultate pe Schumacher, care nu trebuia să decidă doar asupra viitorului său, ci şi dacă acceptă provocarea de a avea un coechipier mai puternic decât Rubens Barrichello şi Felipe Massa.
VIITORUL LUI MASSA, PUNCTUL DECISIV ÎN RETRAGEREA LUI SCHUMACHER?
În acest context, Schumacher era conştient că, dacă decide să continue în Formula 1, Massa risca să nu mai aibă echipă în 2007. Însă acelaşi lucru era posibil şi dacă Schumacher lua decizia finală doar după finalul sezonului, întrucât până atunci restul echipelor de top şi-ar fi stabilit deja piloţii pentru anul următor. Prin urmare, Schumacher a fost nevoit să ia o decizie finală mai devreme, indiferent care ar fi fost aceasta, pentru a nu ruina viitorul brazilianului, sprijinit puternic din spate de şeful Jean Todt."Nu are niciun rost să stau aici şi poate să răpesc viitorul unui tânăr pilot talentat precum Felipe. La Indianapolis a fost clar că viitorul lui Massa trebuie decis şi nu am văzut niciun motiv pentru care să rămân acolo şi să-i răpesc oportunitatea. Cred că este un pilot foarte talentat" - Michael Schumacher despre unul dintre motivele retragerii din F1 în 2006.
S-A TEMUT SCHUMI DE RAIKKONEN?
O altă legendă spune însă că adevăratul motiv pentru care Schumacher s-a retras din Formula 1 a fost venirea lui Raikkonen în cadrul echipei. Nu puţini sunt cei care cred că germanul s-a temut să aibă un coechipier puternic, care îşi demonstrase abilităţile în special în calificări şi care constituia practic viitorul echipei în contextul vârstei lui Schumacher.Dar oare se putea teme un septuplu campion mondial de coechipierul său, indiferent care ar fi fost numele acestuia? Cel mai probabil, Schumacher a considerat că nu mai avea nimic de demonstrat şi că ar fi trebuit să depună eforturi mult mai mari pentru a fi mai bun decât finlandezul, lucru nu tocmai agreabil pentru un pilot care, în sezonul 2007, urma să aibă 38 de ani.
"Ai nevoie de toată energia, motivaţia şi puterea şi faptul că îmbătrâneşti nu îţi face viaţa mai uşoară. Şi să continui aşa un an întreg... Pur şi simplu nu am văzut să am această abilitate. Bănuiesc că nu m-am temut de nimeni şi m-am gândit că ar fi mai frumos (n.r - să mă retrag) în acest punct (n.r - al carierei)" - Michael Schumacher despre perspectiva unui parteneriat cu Raikkonen.
CUM A ABORDAT FERRARI PROBLEMA?
Nu puţini sunt cei care la vremea respectivă au afirmat că Ferrari l-a forţat practic pe Schumacher să se retragă prin recrutarea lui Raikkonen. Jean Todt era conştient că aducerea lui Raikkonen în cadrul echipei şi sprijinul direct acordat lui Massa îl vor pune pe Schumacher în faţa unei decizii dificile, element evidenţiat şi de faptul că Micul Napoleon a evitat în permanenţă să spună adevărul despre un parteneriat Schumacher - Raikkonen.De altfel, întrebat dacă o astfel de colaborare ar fi funcţionat, francezul a replicat: "Nu se va întâmpla, iar asta este un lucru pozitiv pentru voi (n.r - pentru presă). Voi vă faceţi treaba, eu îmi fac treaba. Eu mi-am făcut treaba, îi vom avea pe Kimi şi Felipe. Unii oameni vor specula că Michael s-a retras pentru că nu a vrut să concureze cu Kimi. Oamenii aceştia sunt pur şi simplu proşti".
ANUNŢUL RETRAGERII LUI SCHUMACHER LA MONZA:
CE S-A SCHIMBAT ŞI CE A RĂMAS LA FEL ÎN 2012?
În locul lui Kimi Raikkonen îl avem pe Lewis Hamilton. Iar în locul lui Felipe Massa îl avem pe Nico Rosberg. În rest, aparent, toată povestea retragerii din sezonul 2012 copiază povestea din urmă cu şase ani. Sau nu?Realitatea este că datele problemei sunt complet diferite.
Chiar dacă Renault devenise echipa de top a momentului la jumătatea anilor 2000, Schumacher era în continuare unul dintre cei mai buni piloţi din Formula 1. Nu acelaşi lucru se poate spune şi în 2012. După trei ani de absenţă, germanul a revenit într-o lume complet diferită în 2010, la o echipă sprijinită de constructorul Mercedes care prelua moştenirea lăsată în urmă de Brawn GP şi care, aşa cum urma să aflăm cu toţii, nu a reuşit nici măcar în trei ani să construiască un monopost cu adevărat competitiv.Michael Schumacher din 2006 era capabil de victorii, însă nu vom şti niciodată dacă Schumacher din 2010-2012 se putea ridica la acelaşi nivel, tocmai pentru că nu a avut niciodată un monopost suficient de rapid şi, mai ales, de fiabil, pentru a demonstra de ce este capabil. Numeroasele abandonuri, dar şi unele accidente au generat mai degrabă frustrare decât determinare, astfel că starea sa de spirit era diferită comparativ cu 2006. Acesta este contextul în care Schumacher a amânat permanent o decizie finală cu privire la viitorul sau în Formula 1. În vară s-a spus că un anunţ oficial va fi făcut în "şase săptămâni", pentru ca apoi decizia să fie amânată pentru octombrie.
Mercedes avea însă alte planuri şi, mai ales, avea nevoie de un pilot de top capabil să conducă echipa în special în perspectiva sezonului 2014, atunci când vor fi introduse noile motoare V6 de 1.6 litri. Lewis Hamilton a devenit rapid tinţa ideală dintr-o serie largă de motive: este un pilot talentat, agresiv, care luptă cu scopul de a câştiga, suficient de tânăr pentru a avea încă un deceniu în Formula 1 şi, mai ales, liber de contract pentru anul viitor.
Echipa l-a informat pe Schumacher că negociază cu Hamilton, astfel că germanul a fost presat să decidă mai devreme ce va face în viitor. Totuşi, la fel ca în 2006, nu a fost capabil să decidă ce va face anul viitor înainte ca Mercedes să finalizeze negocierile cu Hamilton, astfel că, după ce echipa a confirmat recrutarea britanicului, Schumacher a fost pus în faţa unei situaţii inedite: fie se retrage, fie semnează cu o altă echipă.
Singura alternativă reală era însă Sauber, o echipă independentă promiţătoare, dar cu un stil de lucru complet diferit de cel cu care se obişnuise la Ferrari şi Mercedes. Tocmai de aceea, nu este de mirare că Schumacher a aşteptat doar şase zile pentru a anunţa o nouă retragere din Formula 1, cu un discurs evident uşor diferit:
"Am decis să mă retrag din Formula 1 la sfârşitul sezonului, chiar dacă încă sunt capabil să concurez cu cei mai buni piloţi din lume. Acest lucru mă face mândru şi acesta este motivul pentru care nu regret că am revenit. Pot fi mulţumit de performanţele mele, mai ales că am reuşit constant să-mi îmbunătăţesc rezultatele pe parcursul ultimilor trei ani. dar la un moment dat vine timpul să-ţi iei la revedere" - Michael Schumacher la cea de-a doua retragere din Formula 1.
ANUNŢUL RETRAGERII LUI SCHUMACHER LA SUZUKA
Retragerea lui Michael Schumacher de la sfârşitul sezonului 2012 are numeroase aspecte comune cu cea din 2006, însă probabil că cel mai important dintre acestea este că Formula 1 va fi mai săracă fără cel care a devenit cel mai titrat pilot din istoria competiţiei. Fie că ai fost sau nu fanul lui, trebuie să-i dai Cezarului ce-i al Cezarului.
Fiecare are dreptul de a-si spune parerea (este cu totul altceva fata de ce spui TU), dar tu ai cam depasit si viteza prostiei.
dar tu de unde stii care e viteza prostiei, maestre?