Această procedură este întâlnită în mare parte din istoria competiţiei, însă periodic există companii care aleg să-şi promoveze numele prin intermediul unor campanii inedite care să atragă atenţia fanilor.
Deloc surprinzător, una dintre industriile care se promovează într-un mod inedit în Formula 1 este cea a cinematografiei. Ultimul exemplu în acest sens este duelul dintre un monopost Toyota şi celebrul Batmobil al lui Batman desfăşurat pe circuitul de la Silverstone în 2008 cu ocazia promovării peliculei Batman: Dark Knight.
Totuşi, probabil că evenimentul cinematografic de marketing care a atras cel mai mult atenţia a fost cel de la Marele Premiu al statului Monaco din 2004, atunci când Jaguar a promovat filmul Ocean's Twelve.
DOUĂ DIAMANTE PENTRU DOUĂ MONOPOSTURI
Unul dintre cele mai apreciate filme ale anului 2004 a fost Ocean's Twelve, o continuare a lui Ocean's Eleven care spune povestea unei echipe de hoţi de diamante şi care a beneficiat de o distribuţie celebră din care au făcut parte, printre alţii, George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon, Catherine Zeta-Jones, Andy Garcia, Julia Roberts şi chiar un actor pe nume... Bernie Mac.Producătorii de la Warner Bros. au ales să promoveze filmul într-un mod neconvenţional şi prin intermediul echipei de Formula 1 Jaguar. Oficialii echipei au luat legătura cu Steinmetz, un cunoscut dealer israelian de diamante, care a oferit celor de la Jaguar două diamente de mărimea unor nasturi.
Acestea au fost amplasate pe nasurile celor două monoposturi pilotate de Christian Klien şi Mark Webber în cursa de la Monaco din 23 mai 2004. "Va fi cea mai scumpă cursă pe care am parcurs-o vreodată la Monaco", spunea Klien înainte de startul Marelui Premiu.
UN DIAMANT PIERDUT
Cursa nu a fost însă una fericită pentru Jaguar. Webber a abandonat în turul 11 din cauza unei defecţiuni la motor, însă întreaga atenţie avea să se concentreze de fapt asupra lui Klien. Plecat de pe poziţia a 14-a a grilei de start, austriacul a reuşit să ajungă doar în zona acului de păr, acolo unde a lovit frontal glieserele metalice care împrejmuiesc circuitul şi a fost nevoit să abandoneze.În urma impactului nasului monopostului cu glisierele metalice, diamantul poziţionat pe monopostul Jaguar s-a desprins de pe partea frontală. Comisarii de cursă au eliberat circuitul de monopost, însă cursa a continuat, iar oficialii echipei au fost nevoiţi să aştepte aproximativ două ore pentru a putea începe căutarea preţioasei bijuterii, după ce Jarno Trulli a trecut primul linia de sosire pentru Renault. Oficialii echipei au realizat însă dispariţia diamantului imediat după producerea accidentului.
"În acel moment, probabil că ar fi trebuit să fiu îngrijorat de monopost, de pilot sau în privinţa cursei. Totuşi, trebuie să admit că primul meu gând a fost la diamant", preciza Nav Sidhu, purtătorul de cuvânt al celor de la Jaguar, imediat după accident.
ŞI TOTUŞI, UNDE A DISPĂRUT DIAMANTUL?
La finalul cursei, Jaguar a emis un scurt comunicat de presă în care a admis pierderea diamantului. "Klien a pierdut direcţia şi a lovit barierele, ceea ce l-a obligat să abandoneze. Monopostul lui a revenit în garaj fără diamantul perfect, care nu a fost încă găsit", preciza echipa în comunicat.După cursă, oficialii echipei şi cei ai furnizorului Steinmetz au căutat diamantul în zona accidentului suferit de Klien, însă acesta nu a fost găsit. Nu este foarte clar cine a suportat pierderea acestuia, întrucât nu există informaţii oficiale în acest sens.
Diamantul pierdut de Klien a fost estimat la 200.000 de dolari, iar unele publicaţii afirmau că cele două obiecte preţioase de pe monoposturi au fost asigurate pentru un milion de dolari. În schimb, alte publicaţii au susţinut la vremea respectivă că nicio companie de asigurări nu a vrut să asigure diamantele din cauza riscului foarte mare de a fi pierdute.
Declaraţiile purtătorului de cuvânt sugerează însă că prima variantă este cea corectă. "Poate că nu am obţinut cel mai bun rezultat pe circuit în acest weekend, dar cu siguranţă ne-am pus amprenta pe Monaco. Cineva de aici va pleca cu ceva mai mult de un suvenir. Nu mă aştept să primim diamantul înapoi, dar cu toţii eram pregătiţi pentru asta, altfel nu am fi făcut-o", a precizat el.
A FOST SAU N-A FOST PR STUNT?
Inevitabil, povestea diamantului pierdut a fost privită circumspect în anumite cercuri. Nu puţini au fost cei care au considerat că pierderea diamantului a fost în sine o parte a campaniei de marketing pentru a creşte popularitatea evenimentului, însă este greu de crezut că o astfel de ipoteză este reală.Pe de o parte, este practic exclus ca pilotul echipei Jaguar să fi abandonat în mod intenţionat în primul tur, chiar dacă şansele sale la puncte erau minime. Pe de altă parte, şansele ca cei responsabili de campanie să inventeze o poveste cu pierderea diamantului imediat după accidentul lui Klien sunt de asemenea relativ scăzute, chiar dacă această ipoteză nu poate fi exclusă în totalitate.
Cert este că diamantul nu a mai fost găsit niciodată, iar cei de la Jaguar au considerat că acesta a fost însuşit practic în mod fraudulos de o altă persoană. "Nu ne aşteptăm ca cineva să vină la noi şi să ne spună că ne-a găsit diamantul", a precizat Sidhu.
MĂGARUL DIN SHREK
Ocean's Twelve nu a fost singurul film care s-a promovat în 2004 prin intermediul echipei Jaguar. În mod involuntar, animaţia Shrek s-a bucurat de acelaşi succes după ce doi mecanici ai echipei au câştigat la un concurs un măgar gonflabil asemănător cu cel din film.
Măgarul respectiv a devenit una dintre vedetele inedite ale sezonului, fiind fotografiat la numeroase curse. După Marele Premiu al Braziliei, mecanicii au obţinut pe măgar semnăturile lui Max Mosley (pe atunci preşedinte al FIA), Bernie Ecclestone şi al tuturor piloţilor din Formula 1, cu excepţia notabilă a lui Michael Schumacher. Ulterior, măgarul a fost vândut în scopuri caritabile pe site-ul de licitaţii eBay.
Povestea diamantului pierdut din cadrul sponsorizării pentru Ocean's Twelve, dar şi campania involuntară pentru Shrek, demonstrează că Formula 1 este capabilă să realizeze campanii inteligente de marketing prin care să promoveze diverse produse.
Din păcate, criza economică a îndepărtat numeroşi sponsori de acest gen din Formula 1, iar în prezent în Marele Circ se promovează în special companiile care aduc la echipe diverşi piloţi mai mult sau mai puţin talentaţi şi care se rezumă de regulă la branduirea monopostului şi diverse evenimente promoţionale în afara curselor.
Corect ar fi fost, contrabandistul si hotul de resurse naturare din tarile de lumea a treia, Steinmetz.
Dar vai, ce pacat, a pierdut groparul Rosiei Montane un diamant cat un nasture... Saracul de el... Din ce-o o sa mai plateasca el spaga pentru Ponta si alti parlamentari? pardon, lobby-ul