McLaren" - Lewis Hamilton în 1995, la vârsta de 10 ani, adresându-se lui Ron Dennis, şeful McLaren, cu solicitarea de a primi un autograf.
"Într-o zi vreau să concurez pentru tine. Vreau să concurez pentruDecizia lui Lewis Hamilton de a semna un contract cu Mercedes pentru sezonul 2013 reprezintă unul dintre cele mai spectaculoase transferuri din ultimul deceniu al Formulei 1.
Plecarea campionului mondial din sezonul 2008 de la echipa care l-a format ca pilot şi care l-a promovat în Formula 1 a luat prin surprindere numeroşi fani, întrucât legăturile dintre cele două părţi sunt mai puternice decât ale oricărui alt pilot de pe grila de start a acestui an.
Hamilton a scris istorie pentru McLaren încă de la debutul în Formula 1 în 2007, reuşind să câştige titlul mondial un an mai târziu înainte de a trece printr-o perioadă mai puţin fastă din cauza dominaţiei autoritare a celor de la Brawn GP (2009) şi Red Bull Racing (2010-2011).
Performanţele şi controversele în care a fost implicat în cele şase sezoane petrecute în Formula 1 la McLaren au fost analizate într-un feature anterior, iar acum a venit momentul să aflăm cum a făcut Hamilton primii paşi în lumrea sporturilor cu motor şi cum a fost îndrumat de Ron Dennis şi McLaren să ajungă în Formula 1.
PRIMUL PAS: MAŞINA TELEGHIDATĂ
Pe numele său complet Lewis Carl Davidson Hamilton, Lewis Hamilton s-a născut în 7 ianuarie 1985 în localitatea britanică Stevenage, iar primul contact cu sporturile cu motor l-a avut în 1991, la vârsta de şase ani, atunci când tatăl său Anthony i-a dăruit o maşină teleghidată de curse. A prins imediat gustul curselor, iar un an mai târziu a devenit campion în BRCA (British Radio Car Association), o competiţie pentru maşini teleghidate."Mă jucam cu aceste maşini teleghidate şi câştigăm campionate împotriva adulţilor" - Lewis Hamilton despre perioada în care se juca cu maşini teleghidate.
Tatăl său a înţeles imediat pasiunea pustiului Lewis pentru sporturile cu motor şi i-a dăruit drept cadou de Crăciun un kart, cu condiţia ca Hamilton să se ocupe în continuare de şcoală. Sportul reprezenta însă deja o pasiune mult mai mare pentru el: pe lângă noua pasiune legată de maşini, el învăţase karate la vârsta de numai cinci ani şi juca fotbal în echipa şcolii alături de Ashley Young, care în prezent evoluează în tricoul lui Manchester United şi al echipei naţionale.
UN TELEFON DE LA RON DENNIS
În 1993, la vârsta de 8 ani, Hamilton îşi începe cariera în karting pe circuitul Rye House. Deloc surprinzător, puştiul începe să câştige curse cu regularitate, devine campion la clasa Cated, iar în 1995 participă la Autosport Awards, o festivitate tradiţională în care reputata revista britanică premiază cei mai buni piloţi din sporturile cu motor.La un moment dat, Hamilton îl abordează pe Ron Dennis, pe atunci şeful echipei McLaren, pentru a primi un autograf pe cartea sa autobiografica, iar discuţia dintre cei doi a rămas în istorie.
Lewis Hamilton: Salut, numele meu este Lewis Hamilton. Am câştigat Campionatul Marii Britanii şi într-o zi vrea să concurez în monoposturile tale.
Ron Dennis: Sună-mă peste nouă ani, vom rezolva totul atunci.
Dar puştiul Lewis nu a fost nevoit să aştepte nouă ani, ci numai trei. În 1998, după ce tânărul britanic concurase în competiţia Junior Yamaha şi câştigase campionatele Super One şi, încă o dată, Campionatul Britanic, Ron Dennis l-a sunat din proprie iniţiativă şi a semnat un contract cu Hamilton pentru a face parte din programul de dezvoltare pentru tineri piloţi.
Înţelegerea prevedea sprijin financiar şi tehnic, dar şi o opţiune pentru a deveni pilot de Formula 1."Nu ştiu de ce sunt atât de rapid. Când ajung într-un viraj răspunsul vine pur şi simplu. Accept răspunsul şi asta mă face să iau virajul cât pot de repede" - Lewis Hamilton
SCHUMACHER VEDE ÎN HAMILTON UN VIITOR PILOT DE CALIBRU
Sprijinit puternic din spate de McLaren, Hamilton concurează în competiţia Interconental A în 1999, iar în 2000 ajunge în Formula 1 şi Formula Super A, acolo unde devine coechipierul lui Nico Rosberg la echipa Team MBM. În acelaşi an 2000, la vârsta de 15 ani, Hamilton devine primul pilot britanic care câştigă Campionatul Euriopean de Karting după ce termină toată cursele pe prima treaptă a podiumului.Cum vedea tânărul Hamilton performantele obţinute până atunci? Aflăm chiar de la el, într-un rar interviu acordat presei:
În 2001 face pasul spre Campionatul Mondial de Karting, iar una dintre curse se desfăşoară pe circuitul de la Kerpen, localitatea natală a lui Michael Schumacher. Germanul, pe atunci cvadruplu campion mondial cu Benetton şi Ferrari, îşi face o apariţie surpriză şi participă la cursă, terminând pe locul trei, în timp ce Hamilton a ocupat locul şapte.
Ce părere avea Schumacher despre Hamilton în 2001? "Este un pilot de calitate, foarte puternic, şi are numai 16 ani. Dacă continuă în acest ritm sunt sigur că va ajunge în F1. Este ceva special să vezi un astfel de puşti de vârsta lui pe circuit. Este evident că are mentalitatea potrivită pentru a fi pilot" - Michael Schumacher.
FORMULA RENAULT: CUM SĂ FII RAPID DUPĂ UN ACCIDENT
Tot în 2001, Hamilton a făcut primii paşi în competiţiile de monoposturi, participând la câteva curse din British Formula Renault Winter Series. McLaren reuşeşte să convingă echipa Manor Motorsport să-i ofere un test în vederea participării în Formula Renault cu un program complet în 2002. Tânărul Lewis a fost însă la un pas să rateze sesiunea, potrivit şefului John Booth."McLaren ne-a solicitat să-i oferim lui Lewis un test în Formula Renault şi să le spunem ce credem. L-am luat la o zi de teste generală la Mallory Park. Nu a mai pilotat niciodată o maşină, nici măcar una de stradă, şi a avut un accident cu Renault după numai trei tururi. Dar băieţii au remediat defecţiunile, iar apoi Hamilton a revenit şi a fost foarte rapid. Nu a fost afectat în niciun fel de accident" - John Booth.
Viteza demonstrată în test l-a convins pe Booth să semneze cu Hamilton, care a terminat pe locul trei în clasamentul general. În anul următor a aşteptat până în a cincea etapă de la Silverstone să obţină prima victorie, dar ulterior a fost de neoprit şi a câştigat nouă dintre următoarele 10 curse. Implicit, a devenit campion cu 10 victorii şi 11 pole position-uri. Avea nevoie de o nouă provocare şi era considerat deja drept un viitor pilot în Formula 1, cu potenţialul de a deveni cel mai tânăr pilot din istoria Marelui Premiu.
"Nu vreau să fiu cel mai tânăr din F1, ci să fiu experimentat şi să arăt ce pot să fac în F1" - Lewis Hamilton.
APROAPE DE DESPĂRŢIRE, DAR REFUZAT DE BMW
Contractul lui Hamilton cu McLaren expira în 2004, iar Williams a încercat să-şi asigure serviciile sale. Deşi cele două părţi ajunseseră la un acord, Williams a fost nevoită în cele din urmă să renunţe la parteneriat după ce BMW, furnizorul de motoare al echipei, a refuzat să investească bani în cariera pilotului britanic. Prin urmare, Hamilton a semnat din nou cu McLaren şi a progresat în Formula 3 EuroSeries.După un prim sezon 2004 în care a obţinut o singură victorie pentru Manor, Hamilton a plecat la campionii de la ASM, a dominat autoritar în 2005 şi a câştigat 15 dintre cele 20 de curse. De fapt, a câştigat şi la Spa-Francorchamps, însă a fost descalificat din motive tehnice, iar punctul de referinţă a fost dubla victorie de pe legendarul circuit de la Monaco. Inevitabil, a fost campionul competiţiei, iar cel mai important rival al său a fost coechipierul Adrian Sutil.
GP2, ULTIMUL PAS SPRE FORMULA 1
Succesul din Formula 3 EuroSeries cu ASM l-a propulsat în competiţia GP2 în 2006 la echipa ART Grand Prix. Termină pe locul doi cursa inaugurală de la Valencia în spatele lui Nelson Piquet Jr, însă urmează un loc şase, o descalificare şi doar un loc 10 în următoarele trei curse.
Etapa de la Nurburgring marchează însă punctul decisiv al sezonului: deşi piloţii au monoposturi identice, Hamilton este cu o secundă mai rapid decât toţi rivalii săi, astfel că reuşeşte să câştige cursa chiar şi după ce este penalizat pentru depăşirea vitezei pe linia boxelor.
Urmează o serie de trei victorii consecutive la Monaco (1) şi Silverstone (2), însă în ultimele 10 curse ale sezonului nu mai obţine niciun succes. Totuşi, faptul că a terminat pe podium şapte dintre aceste curse îl ajută să devină campion în faţa lui Piquet Jr, chiar dacă brazilianul şi-a mai trecut în cont trei victorii în ultima parte a anului.
CONTRACTUL CU MCLAREN PENTRU FORMULA 1
Conform regulamentului, un pilot care câştigă titlul în GP2 nu mai are dreptul să concureze şi în sezonul următor al competiţiei. Practic, Hamilton avea de ales între o competiţie inferioară şi, evident, un debut în Formula 1. În anul respectiv, McLaren mizase pe serviciile lui Kimi Raikkonen, care avea să plece la Ferrari, şi Juan Pablo Montoya, înlocuit la jumătatea sezonului de pilotul de rezervă Pedro de la Rosa. Echipa reuşise să semneze deja un contract cu Fernando Alonso pentru 2007, însă avea nevoie de un al doilea pilot.Anticipând că Alonso va lupta pentru titlu şi că se va impune că pilotul principal al echipei, Ron Dennis a considerat că este momentul oportun pentru că Hamilton să debuteze în Formula 1: avea ocazia să debuteze în Formula 1 şi să înveţe de la unul dintre cei mai buni piloţi înainte de a deveni chiar el un pretedentn la titlul mondial.
"Este un vis devenit realitate. Să concurez în Formula 1 cu McLaren a fost cel mai mare obiectiv pentru mine de când eram foarte mic. Să fiu primul negru nu înseamnă prea mult pentru mine, dar probabil că pentru sport înseamnă foarte mult" - Lewis Hamilton, după ce a semnat contractul cu McLaren.
'Germanul, pe atunci cvadruplu campion mondial cu Benetton' - 2 campioane cu Benetton si 2 cu Ferrari?
"Pe măsură ce britanicul a obţinut rezultate din ce în ce mai bune, relaţia sa cu Alonso a devenit din ce în ce mai dificilă, iar la Marele Premiu al Ungariei a explodat. În timpul calificărilor, Alonso l-a blocat pe Hamilton timp de zece secunde când britanicul a intrat la boxe pentru schimbarea pneurilor, iar acesta din urmă nu a mai avut timp să parcurgă încă un tur rapid."
deci Alonso bloca si apoi se dadea defavorizat. Ifose de mareceampion.
Pana acum, a avut sansa sa concureze la o echipa, care in general, i-a pus mereu la dispozitie o masina cu care a ajuns si ar mai fi putut ajunge campion mondial. De la anul insa, vom vedea cum se va descurca la volanul unei masini, care pana una alta, nu a demonstrat ca poate deveni campioana mondiala. Hamilton va avea sansa sa ne demonstreze atunci, daca este un pilot grozav cu adevarat, sau doar a fost norocos, ca a pilotat mereu o masina de top, putand astfel sa arate ce a aratat in tot acest rastimp, cat a fost pilot McLaren.
Glock era in spatele lui ham cand a inceput ploaia. Si daca chimba si glock pneurile tot in spatele lui ham era. Daci e incorect sa spui "e vina lui glock ca nu a schimbat pneurile". Si inainte sa inceapa ploaia ham avea avantaj nu massa. Poiaia nu a reusit sa schimbe nimic pana la urma. Daca tot faceti un efort sa va amintiti atunci ... amintiti-va nu altceva.
Am vazut ca in ultimul timp il tot vaitati pe alonso ca nu are masina. Stiti cand nu a avut masina? Cand arevenit la Renault in 2008 si 2009. Ce rezultate a avut atunci? Exact! La Ferrari a avut intotdeana masina dar mai au avut si altii si poate chiar sunt mai buni ca el. Simplu.
tu sustii ca titluu care la luat i dubios..uitate si schumacher ar trebui sa meraga sa i fac o statuie lui barichelo pt favoruile facute ...cauta si uitate la cursa de pe A1ring austria 2001....si multe altele...alonso la fel sa plimbat pe la echipe si nimeni nu la urat pentruu asta...sunt fan hamilton dar pt alonso jos palaria e un pilot complet exceptional mar bate dumnezeu sa zic ceva de el pt ca e un fenomen.nu inteleg de ce se face atat tam tam ca nu e singuru pilot care schimba echipa...si acum hai sa vb de cursa din brazilia 2008..aduti aminte ca la start a pierdut cateva locuri avand probleme cu cutia..ai apoi a recuperat ..parerea mea ca era pacat sa iti sufle cineva titlu asa pe fnal cand ai dominat tot sezonul....cele mai spectaculoase depasiri din 2000 incoace sunt facute de alonso .raikonen si hamilton..urmareste si vei vedea..mie asta imi place spectacolul...batalia...se bate pt fiecare pozitie...uitate la buton ..eu il vad un pilot care daca pleaca de pe 3 pe 3 vrea sa gate .puncteaza bla bla bla echipa il iubeste ...hamilton nu pleaca de pe orice pozitie din grila ...vrea sa fie primul...eu am respect pt totzi pilotzi..pt ca e un sport greu si ei sunt niste super oameni am avut ocazia sa vad un monopost pe pista live ...sa ating un monopost si e foarte usor de dat cu parerea si de aruncat cu vorbe in stanga si in dreapat..asta o spun mai mult pt cei care stiu doar sa critice nu am nimic cu tine mobius chiar imi place ca pot vb fara sa fim rautaciosi..mersi pt comentariu si fiecare cu parerea lui ...te salut o zi buna si ne intalnim pe aice pe chat oricand...numai bine