POVEŞTILE FORMULEI 1: Cum l-a ajutat McLaren pe Hamilton să ajungă în F1

de Daniel Popescu
Miercuri, 03.10.2012
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Lewis Hamilton a părăsit casa părintească McLaren în care a păşit pentru prima oară în 1998. Automarket îţi dezvăluie povestea drumului său spre lumea Formulei 1.

Într-o zi vreau să concurez pentru tine. Vreau să concurez pentru McLaren.

Lewis Hamilton
Pilot de karting
"Într-o zi vreau să concurez pentru tine. Vreau să concurez pentru McLaren" - Lewis Hamilton în 1995, la vârsta de 10 ani, adresându-se lui Ron Dennis, şeful McLaren, cu solicitarea de a primi un autograf.

Decizia lui Lewis Hamilton de a semna un contract cu Mercedes pentru sezonul 2013 reprezintă unul dintre cele mai spectaculoase transferuri din ultimul deceniu al Formulei 1.

Plecarea campionului mondial din sezonul 2008 de la echipa care l-a format ca pilot şi care l-a promovat în Formula 1 a luat prin surprindere numeroşi fani, întrucât legăturile dintre cele două părţi sunt mai puternice decât ale oricărui alt pilot de pe grila de start a acestui an.

Hamilton a scris istorie pentru McLaren încă de la debutul în Formula 1 în 2007, reuşind să câştige titlul mondial un an mai târziu înainte de a trece printr-o perioadă mai puţin fastă din cauza dominaţiei autoritare a celor de la Brawn GP (2009) şi Red Bull Racing (2010-2011).

Performanţele şi controversele în care a fost implicat în cele şase sezoane petrecute în Formula 1 la McLaren au fost analizate într-un feature anterior, iar acum a venit momentul să aflăm cum a făcut Hamilton primii paşi în lumrea sporturilor cu motor şi cum a fost îndrumat de Ron Dennis şi McLaren să ajungă în Formula 1.

PRIMUL PAS: MAŞINA TELEGHIDATĂ

Mă jucam cu aceste maşini teleghidate şi câştigăm campionate împotriva adulţilor.

Lewis Hamilton
Viitor pilot de curse
Pe numele său complet Lewis Carl Davidson Hamilton, Lewis Hamilton s-a născut în 7 ianuarie 1985 în localitatea britanică Stevenage, iar primul contact cu sporturile cu motor l-a avut în 1991, la vârsta de şase ani, atunci când tatăl său Anthony i-a dăruit o maşină teleghidată de curse. A prins imediat gustul curselor, iar un an mai târziu a devenit campion în BRCA (British Radio Car Association), o competiţie pentru maşini teleghidate.

"Mă jucam cu aceste maşini teleghidate şi câştigăm campionate împotriva adulţilor" - Lewis Hamilton despre perioada în care se juca cu maşini teleghidate.

Tatăl său a înţeles imediat pasiunea pustiului Lewis pentru sporturile cu motor şi i-a dăruit drept cadou de Crăciun un kart, cu condiţia ca Hamilton să se ocupe în continuare de şcoală. Sportul reprezenta însă deja o pasiune mult mai mare pentru el: pe lângă noua pasiune legată de maşini, el învăţase karate la vârsta de numai cinci ani şi juca fotbal în echipa şcolii alături de Ashley Young, care în prezent evoluează în tricoul lui Manchester United şi al echipei naţionale.

Lewis Hamilton in 1998, la debutul in karting

UN TELEFON DE LA RON DENNIS

Esential 13 ani avea Lewis Hamilton cand a fost recrutat de Ron Dennis in programul pentru dezvoltarea pilotilor din cadrul McLaren.
În 1993, la vârsta de 8 ani, Hamilton îşi începe cariera în karting pe circuitul Rye House. Deloc surprinzător, puştiul începe să câştige curse cu regularitate, devine campion la clasa Cated, iar în 1995 participă la Autosport Awards, o festivitate tradiţională în care reputata revista britanică premiază cei mai buni piloţi din sporturile cu motor.

La un moment dat, Hamilton îl abordează pe Ron Dennis, pe atunci şeful echipei McLaren, pentru a primi un autograf pe cartea sa autobiografica, iar discuţia dintre cei doi a rămas în istorie.

Lewis Hamilton: Salut, numele meu este Lewis Hamilton. Am câştigat Campionatul Marii Britanii şi într-o zi vrea să concurez în monoposturile tale.

Ron Dennis: Sună-mă peste nouă ani, vom rezolva totul atunci.

Dar puştiul Lewis nu a fost nevoit să aştepte nouă ani, ci numai trei. În 1998, după ce tânărul britanic concurase în competiţia Junior Yamaha şi câştigase campionatele Super One şi, încă o dată, Campionatul Britanic, Ron Dennis l-a sunat din proprie iniţiativă şi a semnat un contract cu Hamilton pentru a face parte din programul de dezvoltare pentru tineri piloţi.

Înţelegerea prevedea sprijin financiar şi tehnic, dar şi o opţiune pentru a deveni pilot de Formula 1.

"Nu ştiu de ce sunt atât de rapid. Când ajung într-un viraj răspunsul vine pur şi simplu. Accept răspunsul şi asta mă face să iau virajul cât pot de repede" - Lewis Hamilton

Lewis Hamilton, la una dintre primele sale curse in karting

SCHUMACHER VEDE ÎN HAMILTON UN VIITOR PILOT DE CALIBRU

Este un pilot de calitate, foarte puternic şi sunt sigur că va ajunge în F1.

Michael Schumacher
Pilot Ferrari (2001)
Sprijinit puternic din spate de McLaren, Hamilton concurează în competiţia Interconental A în 1999, iar în 2000 ajunge în Formula 1 şi Formula Super A, acolo unde devine coechipierul lui Nico Rosberg la echipa Team MBM. În acelaşi an 2000, la vârsta de 15 ani, Hamilton devine primul pilot britanic care câştigă Campionatul Euriopean de Karting după ce termină toată cursele pe prima treaptă a podiumului.

Cum vedea tânărul Hamilton performantele obţinute până atunci? Aflăm chiar de la el, într-un rar  interviu acordat presei:

În 2001 face pasul spre Campionatul Mondial de Karting, iar una dintre curse se desfăşoară pe circuitul de la Kerpen, localitatea natală a lui Michael Schumacher. Germanul, pe atunci cvadruplu campion mondial cu Benetton şi Ferrari, îşi face o apariţie surpriză şi participă la cursă, terminând pe locul trei, în timp ce Hamilton a ocupat locul şapte.

Ce părere avea Schumacher despre Hamilton în 2001? "Este un pilot de calitate, foarte puternic, şi are numai 16 ani. Dacă continuă în acest ritm sunt sigur că va ajunge în F1. Este ceva special să vezi un astfel de puşti de vârsta lui pe circuit. Este evident că are mentalitatea potrivită pentru a fi pilot" - Michael Schumacher.

FORMULA RENAULT: CUM SĂ FII RAPID DUPĂ UN ACCIDENT

Nu vreau să fiu cel mai tânăr din F1, ci să fiu experimentat şi să arăt ce pot să fac în F1.

Lewis Hamilton
Pilot de curse
Tot în 2001, Hamilton a făcut primii paşi în competiţiile de monoposturi, participând la câteva curse din British Formula Renault Winter Series. McLaren reuşeşte să convingă echipa Manor Motorsport să-i ofere un test în vederea participării în Formula Renault cu un program complet în 2002. Tânărul Lewis a fost însă la un pas să rateze sesiunea, potrivit şefului John Booth.

"McLaren ne-a solicitat să-i oferim lui Lewis un test în Formula Renault şi să le spunem ce credem. L-am luat la o zi de teste generală la Mallory Park. Nu a mai pilotat niciodată o maşină, nici măcar una de stradă, şi a avut un accident cu Renault după numai trei tururi. Dar băieţii au remediat defecţiunile, iar apoi Hamilton a revenit şi a fost foarte rapid. Nu a fost afectat în niciun fel de accident" - John Booth.

Viteza demonstrată în test l-a convins pe Booth să semneze cu Hamilton, care a terminat pe locul trei în clasamentul general. În anul următor a aşteptat până în a cincea etapă de la Silverstone să obţină prima victorie, dar ulterior a fost de neoprit şi a câştigat nouă dintre următoarele 10 curse. Implicit, a devenit campion cu 10 victorii şi 11 pole position-uri. Avea nevoie de o nouă provocare şi era considerat deja drept un viitor pilot în Formula 1, cu potenţialul de a deveni cel mai tânăr pilot din istoria Marelui Premiu.

"Nu vreau să fiu cel mai tânăr din F1, ci să fiu experimentat şi să arăt ce pot să fac în F1" - Lewis Hamilton.

Lewis Hamilton in 2002, in competitia Formula Renault

APROAPE DE DESPĂRŢIRE, DAR REFUZAT DE BMW

Urmareste Automarket
Contractul lui Hamilton cu McLaren expira în 2004, iar Williams a încercat să-şi asigure serviciile sale.
Deşi cele două părţi ajunseseră la un acord, Williams a fost nevoită în cele din urmă să renunţe la parteneriat după ce BMW, furnizorul de motoare al echipei, a refuzat să investească bani în cariera pilotului britanic. Prin urmare, Hamilton a semnat din nou cu McLaren şi a progresat în Formula 3 EuroSeries.

După un prim sezon 2004 în care a obţinut o singură victorie pentru Manor, Hamilton a plecat la campionii de la ASM, a dominat autoritar în 2005 şi a câştigat 15 dintre cele 20 de curse. De fapt, a câştigat şi la Spa-Francorchamps, însă a fost descalificat din motive tehnice, iar punctul de referinţă a fost dubla victorie de pe legendarul circuit de la Monaco. Inevitabil, a fost campionul competiţiei, iar cel mai important rival al său a fost coechipierul Adrian Sutil.

Lewis Hamilton in Formula 3 EuroSeries

GP2, ULTIMUL PAS SPRE FORMULA 1

Succesul din Formula 3 EuroSeries cu ASM l-a propulsat în competiţia GP2 în 2006 la echipa ART Grand Prix. Termină pe locul doi cursa inaugurală de la Valencia în spatele lui Nelson Piquet Jr, însă urmează un loc şase, o descalificare şi doar un loc 10 în următoarele trei curse.

Etapa de la Nurburgring marchează însă punctul decisiv al sezonului: deşi piloţii au monoposturi identice, Hamilton este cu o secundă mai rapid decât toţi rivalii săi, astfel că reuşeşte să câştige cursa chiar şi după ce este penalizat pentru depăşirea vitezei pe linia boxelor.

Urmează o serie de trei victorii consecutive la Monaco (1) şi Silverstone (2), însă în ultimele 10 curse ale sezonului nu mai obţine niciun succes. Totuşi, faptul că a terminat pe podium şapte dintre aceste curse îl ajută să devină campion în faţa lui Piquet Jr, chiar dacă brazilianul şi-a mai trecut în cont trei victorii în ultima parte a anului.

Lewis Hamilton, premiat la Hungaroring pentru victoria din GP2

CONTRACTUL CU MCLAREN PENTRU FORMULA 1

Să concurez în Formula 1 cu McLaren a fost cel mai mare obiectiv pentru mine de când eram foarte mic.

Lewis Hamilton
Pilot de curse
Conform regulamentului, un pilot care câştigă titlul în GP2 nu mai are dreptul să concureze şi în sezonul următor al competiţiei. Practic, Hamilton avea de ales între o competiţie inferioară şi, evident, un debut în Formula 1. În anul respectiv, McLaren mizase pe serviciile lui Kimi Raikkonen, care avea să plece la Ferrari, şi Juan Pablo Montoya, înlocuit la jumătatea sezonului de pilotul de rezervă Pedro de la Rosa. Echipa reuşise să semneze deja un contract cu Fernando Alonso pentru 2007, însă avea nevoie de un al doilea pilot.

Anticipând că Alonso va lupta pentru titlu şi că se va impune că pilotul principal al echipei, Ron Dennis a considerat că este momentul oportun pentru că Hamilton să debuteze în Formula 1: avea ocazia să debuteze în Formula 1 şi să înveţe de la unul dintre cei mai buni piloţi înainte de a deveni chiar el un pretedentn la titlul mondial.

"Este un vis devenit realitate. Să concurez în Formula 1 cu McLaren a fost cel mai mare obiectiv pentru mine de când eram foarte mic. Să fiu primul negru nu înseamnă prea mult pentru mine, dar probabil că pentru sport înseamnă foarte mult" - Lewis Hamilton, după ce a semnat contractul cu McLaren.

Restul este istorie.

Hamilton flutura steagul Marii Britanii dupa ce devine campion in 2008

Comentarii (20)

  • aveti grija...ham ham a fost campion in 2008 nu 2007.
    11 1
  • 'Plecarea campionului mondial din sezonul 2007 de la echipa care l-a format' - Hamilton a castigat in 2008, in 2007 Kimi a fost campion.
    'Germanul, pe atunci cvadruplu campion mondial cu Benetton' - 2 campioane cu Benetton si 2 cu Ferrari?
    8 0
  • mobius
    Dupa cum se vede din cele prezentate si dupa cum s-a vazut si pe circuite in anii in care a stat la McLaren, echipa l-a ajutat uneori chiar impotriva propriilor interese, raspunsul lui Hamilton nefiind insa pe masura. Un titlu obtinut si acela in conditii dubioase, dupa parerea mea, in sase ani mi se pare putin in conditiile in care a avut tot sprijinul echipei, uneori chiar mai mult decat ar fi fost normal. Eu consider ca a avut doar pretentii de la echipa, iar acum semnarea contractului cu Mercedes mi se pare o tradare, dovedind inca o data orgoliu nemasurat si infatuare. Parerea mea este ca, a facut o gresala, angajandu-se pe o panta descendeta si ca in nici un caz nu va reusi acolo unde Schumacher nu a facut nimic in trei ani si ma refer in primul rand la evolutia masinii. In plus probabil ca Mercedes se va retrage din F1 daca in urmatorii ani nu va avea rezultate.
    15 7
  • GrosJan
    un citat din 'Restul e istorie':
    "Pe măsură ce britanicul a obţinut rezultate din ce în ce mai bune, relaţia sa cu Alonso a devenit din ce în ce mai dificilă, iar la Marele Premiu al Ungariei a explodat. În timpul calificărilor, Alonso l-a blocat pe Hamilton timp de zece secunde când britanicul a intrat la boxe pentru schimbarea pneurilor, iar acesta din urmă nu a mai avut timp să parcurgă încă un tur rapid."
    deci Alonso bloca si apoi se dadea defavorizat. Ifose de mareceampion.
    2 2
  • ciprian
    mobius.....fiecare cu parerea lui e liber sa spuna ce vrea...uite eu lam vazut pe lewis in gp2 pe circuit...l-am urmarit de mult si in teste la jerez cand testa in 2006 cu mclaren si mi sa parut un pilot complet si rapid..este preferatul meu...si titluu care la catsigat nu cred ca este dubios...a fost vin alui glock ca na schimbat penurile..dar nu uita ca doar lewis si jack vilneuve puteau sa cstige titluu la anul de debut in formula 1 ..uitate la cati tineri piloti debuteaza in f1 si raman mediocrii fara podiumuri si puncte multe..sa debutezii in 2oo7 in f1 si sa pierzi campionatul la interlagos in fata marelui kimi este ceva parerea mea..si apoi in urmatorul an sa il castigi tot la un punct diferenta este drept dar e o mare realizare..credema stiu cu ce sa mananca formula 1...sunt fan mclaren si voi fi mereu dar asta este lumea f1..piloti vin si pleaca ..de tradare nicivorba..fiecare face cei mai bine pt el..si inca ceva..nu uita ca mutarea lui la mercedes este foarte strategica pt ca din 2014 seschimba compet formula 1 cu noul regulamen motoare v6 si asa maideparte.,unde vor fi doar doi furnizori de motoare mercedes si ferrari..decii anul 2013 poate va fi un an mort pt lewis dar bros brawn..va specula si va pregatii o masina buna sa se bata la titluu aduti aminte cum la transformat pe buton dintrun codas de locul 22 la honda in campion mondial...trebuie sa respectam pe fiecare pilot pt cea ce face...fara suparare..o zi buna
    2 0
  • ciprian
    sa rectific si renault va fi furnizor de motoare in 2014..dar schimbarea va fi enorma practic se schiba 180 de grade...
    2 0
  • Vreau sa spun inca de la inceput, ca nu sunt un fan Hamilton, dar eu cred ca lumea formulei 1, ar fi mai saraca fara acest pilot. El are cu siguranta minusurile lui, insa este un pilot care a demonstrat de foarte multe ori pe circuite, reale calitati si talent. Un pilot de top, capabil sa lupte de la egal la egal si sa invinga, mari campioni ca Schumacher, Alonso, Vettel, Raikkonen sau altii.
    Pana acum, a avut sansa sa concureze la o echipa, care in general, i-a pus mereu la dispozitie o masina cu care a ajuns si ar mai fi putut ajunge campion mondial. De la anul insa, vom vedea cum se va descurca la volanul unei masini, care pana una alta, nu a demonstrat ca poate deveni campioana mondiala. Hamilton va avea sansa sa ne demonstreze atunci, daca este un pilot grozav cu adevarat, sau doar a fost norocos, ca a pilotat mereu o masina de top, putand astfel sa arate ce a aratat in tot acest rastimp, cat a fost pilot McLaren.
    3 0
  • mobius
    @ciprian
    Glock era in spatele lui ham cand a inceput ploaia. Si daca chimba si glock pneurile tot in spatele lui ham era. Daci e incorect sa spui "e vina lui glock ca nu a schimbat pneurile". Si inainte sa inceapa ploaia ham avea avantaj nu massa. Poiaia nu a reusit sa schimbe nimic pana la urma. Daca tot faceti un efort sa va amintiti atunci ... amintiti-va nu altceva.
    0 2
  • cipriane pana una altar retine ca hamilton a luptat la titlu din primul an al lui in formula 1 ca a si pilotat o masina care se bate la titlul in fiecare an .eu nu imi aduc aminte sa fi fost la o alta echipa de pluton si sa se fi batut la titlu.a fost totusi la o echipa de top care i a dat posibilitatea asta prin masina pe care i a oferit ,evident ca si el e un pilot f rapid.poate gresesc dar hamilton e ca raikonen amandoi foarte rapizi care rup masina in 2 daca pot ,comparativ cu un alonso ,buton ,vettel piloti mult mai moderati din punctul asta de vedere
    3 1
  • daca masina era asa de top de ce nu aluat alonso titlul?
    Am vazut ca in ultimul timp il tot vaitati pe alonso ca nu are masina. Stiti cand nu a avut masina? Cand arevenit la Renault in 2008 si 2009. Ce rezultate a avut atunci? Exact! La Ferrari a avut intotdeana masina dar mai au avut si altii si poate chiar sunt mai buni ca el. Simplu.
    4 0
  • GrosJan
    ce mai conteaza ca a avut masina de top sau nu de la debut atat timp cat si-a batut coechipierul care era nimeni altul decat campionul in exercitiu de atunci. A facut treaba asta ca a avut masina de top, nu? Mare e gradina ...
    3 0
  • mobius
    In 2007 Hamilton a avut acelasi numar de puncte ca si Alonso, ceeace l-a asezat in fata lui Alonso a fost acel poll obtinut la masa verde la Hungaroring, in urma reclamatiei (o astfel de reclamatie impotriva propriului pilot nu a mai fost facuta nici pana atunci nici de atunci incoace de vreo alta echipa, a fost ceva total impotriva firii), ce a facut-o echipa impotriva lui Alonso si in favoarea "copilului minune". Daca nu ar fi fost acea retrogradare cu cinci pozitii Alonso ar fi avut punctele necesare la acea cursa pentru a castiga titlul. Numai primul comentariu si acesta sunt ale mele.
    1 1
  • mobius
    bla bla bla. Daca, parca &co. Asa putem spune: daca il lasa alonso pe ham sa faca un tur rapid si ham facea samd. Magaria a fost a lui alonso. Sa-i fie tarana beton, a luat locul 3 in campionat DUPA coechipier. Vai doamne ce noroc pe individul asta sa ajunga la o echipa de top la debut .... Ca l-a batut pe alonso nu a mai fost noroc. Si nu ma refer la puncte, masa verde samd. La timpi. Era mai rapid decat campionul. Ce vreti mai mult???
    1 0
  • ciprian
    mobius...sunt de acord cu ce spui tu ca hamilton a fost favorizat pt ca a ajuns la o echipa de top ca mclaren..dar hai sa stam stramab si sa gandim drept mclaren nu arunca pe oricine in lupta daca nu avea valoare ...ti-am spus ca eu l-am urmarit mult pe baiatul asta l-am vazut live in spania si credema e rapid e bun e foarte bun
    tu sustii ca titluu care la luat i dubios..uitate si schumacher ar trebui sa meraga sa i fac o statuie lui barichelo pt favoruile facute ...cauta si uitate la cursa de pe A1ring austria 2001....si multe altele...alonso la fel sa plimbat pe la echipe si nimeni nu la urat pentruu asta...sunt fan hamilton dar pt alonso jos palaria e un pilot complet exceptional mar bate dumnezeu sa zic ceva de el pt ca e un fenomen.nu inteleg de ce se face atat tam tam ca nu e singuru pilot care schimba echipa...si acum hai sa vb de cursa din brazilia 2008..aduti aminte ca la start a pierdut cateva locuri avand probleme cu cutia..ai apoi a recuperat ..parerea mea ca era pacat sa iti sufle cineva titlu asa pe fnal cand ai dominat tot sezonul....cele mai spectaculoase depasiri din 2000 incoace sunt facute de alonso .raikonen si hamilton..urmareste si vei vedea..mie asta imi place spectacolul...batalia...se bate pt fiecare pozitie...uitate la buton ..eu il vad un pilot care daca pleaca de pe 3 pe 3 vrea sa gate .puncteaza bla bla bla echipa il iubeste ...hamilton nu pleaca de pe orice pozitie din grila ...vrea sa fie primul...eu am respect pt totzi pilotzi..pt ca e un sport greu si ei sunt niste super oameni am avut ocazia sa vad un monopost pe pista live ...sa ating un monopost si e foarte usor de dat cu parerea si de aruncat cu vorbe in stanga si in dreapat..asta o spun mai mult pt cei care stiu doar sa critice nu am nimic cu tine mobius chiar imi place ca pot vb fara sa fim rautaciosi..mersi pt comentariu si fiecare cu parerea lui ...te salut o zi buna si ne intalnim pe aice pe chat oricand...numai bine
    1 0
  • Einstein
    Daca ar fi fost si la Mclaren ordine de echipa,in ultima cursa din 2007 ii cereau lui Alonso sa abandoneze,iar Lewis mai castiga o pozitie la final si implicit campionatul.
    0 0
  • ciprian
    mobius.....sunt de acord si cu faptul ca hamilton e un pilot agresiv ca nu e asa moderat ca alonso sau vetel sau buton...e un tip agresiv asta e pilotajul lui nai ce face uitate cat de repede termina gumele...asta e el i place o masina subviratoare care sa se lupte cu ea ...nu ai gresit cu nimic cand ai spus asta...dar mie asta imi place la el...
    0 0
  • ciprian
    ce am scris mai sus am raspus lui wst..am grest ca am trecut mobius...scuze...
    0 0
  • Gamelton
    Casa parintesca nu se vinde.... )))))))))))))
    1 0
  • GrosJan
    cand am aflat ca Ham vine la McLaren in 2007 cu Alonso m-am bucurat. Stiam ce valoare are Ham prin diferenta mare fata de cei din campionatele prin care a fost. Si mai credeam ca Alonso a castigat 2 titluri doar pentru ca nu a avut coechipieri foarte buni care sa castige in locul lui ca masina a fost. Ei bine, ce s-a intamplat in 2007 mi-a dat dreptate. Pacat ca Ham a abandonat prea des. Totusi am tinut cu Kimi atunci asa ca pana la urma a fost bine cu ordinea aia in campionat.
    0 0
  • GrosJan
    daca ai sursa de unde se trage concluzia ca lui Ham ii place un comportament subvirator al masinii te rog da sfoara in tara. Serios, sunt curios sa vad ce are de spus.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru