Formula E - detalii complete despre prima competiţie de monoposturi electrice

de Daniel Popescu
Miercuri, 10.09.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Formula E, prima competiţie cu monoposturi integral electrice, debutează în weekend cu un format special care prevede schimburi de monoposturi la boxe şi metode inedite de atragere a fanilor. Competiţia este transmisă în România de postul Dolce Sport.

Esential 270 de cai putere genereaza motorul electric al unui monopost de Formula E
3 secunde este intervalul de timp in care un monopost de Formula E ajunge de la 0-100 km/h
225 km/h este viteza maxima a unui monopost de Formula E
10 echipe s-au aliniat la startul sezonului inaugural din Formula E
10 etape are sezonul 2014-2015 din Formula E
Lumea sporturilor cu motor va intra sâmbătă într-o nouă eră odată cu inaugurarea Formulei E, prima competiţie de monoposturi electrice din lume.

În condiţiile în care până şi trecerea de la motoare V8 de 2.4 litri la unităţi turbo V6 de 1.6 litri în Formula 1 a fost aspru criticată de fani, simpla idee de competiţie cu monoposturi electrice, fără motoare bazate pe carburant tradiţional, a generat numeroase controverse în industria auto, dar şi în rândul fanilor.

Federaţia Internaţională de Automobilism, sub egida căreia se desfăşoară competiţia, susţine că sporturile cu motor trebuie să se adapteze la tendinţele din industria auto de serie. "Formula E reprezintă o viziune pentru viitorul industriei auto pe parcursul următoarelor decenii şi serveşte drept cadru pentru departamentele de cercetare şi dezvoltare pentru vehicule electrice prin care se va accelera interesul general pentru aceste maşini", explică forul mondial.

Concept: monoposturi identice realizate cu sprijin direct din Formula 1

Formula E va utiliza monoposturi identice numite Spark-Renault SRT_01E, iar echipele de Formula 1 s-au implicat semnificativ în competiţie.

Şasiul este construit de producătorul italian Dallara, în timp ce motorul electric, transmisia şi sistemul electronic sunt dezvoltate de McLaren, iar acumulatorii Li-Ion sunt furnizaţi de Williams. Cutia de viteze în cinci trepte este produsă de Hewland, iar Renault şi-a câştigat statutul de partener tehnic al competiţiei. Între timp, Michelin este unicul furnizor de pneuri din competiţie.

Specificaţiile tehnice sunt promiţătoare: monopostul accelerează de la 0-100 km/h în trei secunde şi atinge o viteză maximă de 220-225 km/h pe baza motorului electric de maxim 270 de cai putere. Întrucât utilizează un motor electric, zgomotul generat de monopost este semnificativ mai scăzut: 80 de decibeli în locul celor 130 de decibeli din Formula 1. Spre comparaţie, o maşină de serie generează aproximativ 70 de decibeli, iar un autobuz 90 de decibeli.

Formatul şi calendarul competiţiei

Lipsa carburantului tradiţional, a emisiilor de dioxid de carbon şi zgomotul semnificativ mai redus face ca Formula E să fie o competiţie adaptată special pentru zonele urbane, exact acolo unde sunt promovate şi maşinile electrice de serie.

Prin urmare, FIA a alcătuit un calendar care cuprinde 10 circuite amenajate în diverse oraşe din întreaga lume, element care are potenţialul de a atrage numeroşi fani datorită apropierii de locuinţele acestora. Astfel, pe parcursul unui sezon, Formula E va vizita oraşe precum Beijing, Buenos Aires, Londra, Berlin sau Miami.

Iată calendarul complet al sezonului 2014-2015 al Formulei E:

Etapa Oras Tara Data
1 Beijing China 12 septembrie 2014
2 Putrajaya Malaysia 22 noiembrie 2014
3 Punta del Este Uruguay 13 decembrie 2014
4 Buenos Aires Argentina 10 ianuarie 2015
5 neconfirmat neconfirmat 14 februarie 2015
6 Miami Statele Unite 14 martie 2015
7 Long Beach Statele Unite 4 aprilie 2015
8 Monte Carlo Monaco 9 mai 2015
9 Berlin Germania 30 mai 2015
10 Londra Anglia 27 iunie 2015

Structura unui ePrix de Formula E

Formula E reprezintă o viziune pentru viitorul industriei auto pe parcursul următoarelor decenii.

FIA
Fiecare etapă de Formula E poartă numele oficial de ePrix şi se va desfăşura pe parcursul unei singure zile, cea de sâmbătă.
Astfel, dimineaţă vor avea loc două sesiuni de antrenamente, una de 45 de minute şi a doua de 30 de minute, în timp ce sesiunea de calificări durează în total 55 de minute. Concurenţii sunt împărţiţi în patru grupe de câte cinci piloţi, iar fiecare grup are la dispoziţie 10 minute pentru a stabili un tur cronometrat pe baza căruia se alcătuieşte grila de start. Pe parcursul calificărilor, piloţii vor putea folosi întreaga putere de 270 de cai putere oferiţi de monoposturi.

Cursa de Formula E va avea o durată estimată la o oră, iar piloţii vor fi nevoiţi să efectueze o oprire la boxe cu scopul de a schimba monoposturile. Această decizie a fost luată ca urmare a faptului că tehnologia bateriilor nu este încă suficient de dezvoltată pentru a asigura o autonomie de oră sau pentru a permite reîncărcarea acestora în câteva secunde.

Pe parcursul cursei, puterea motorului va fi limitată la 202.5 cai putere, însă FIA a introdus un aspect inedit: înaintea cursei, fanii vor putea vota pe site-ul oficial trei piloţi favoriţi care să primească un boost de putere până la 241.4 de cai putere care va fi disponibil timp de cinci secunde.

Sistemul de punctare va fi cel clasic utilizat de FIA în toate competiţiile importante de motorsport în formatul 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. În plus, pilotul care pleacă din pole position va primi un bonus de trei puncte, în timp ce pilotul care stabileşte cel mai bun timp în cursă va primi două puncte.

Volanul monopostului de Formula E

Echipe şi piloţi 

Formula E aliniază la startul sezonului inaugural 10 echipe cu câte doi piloţi. Organizatorii au reuşit să atragă numeroşi foşti piloţi de Formula 1, printre ei numărându-se Nelson Piquet, Sebastien Buemi, Bruno Senna, Nick Heidfeld, Karun Chandhok sau Jaime Alguersari, pe lângă prezenţa lui Nicolas Prost, fiul cvadruplului campion mondial Alain Prost.

Pe grila de start va fi prezent şi Jarno Trulli, care concurează cu propria sa echipă Trulli GP. De asemenea, în sezonul inagural vor participa şi două femei: Michela Cerruti este coechipiera lui Trulli, în timp ce Katherine Legge concurează pentru Amlin Aguri, echipa fostului pilot Aguri Suzuki.

Există însă şi alte echipe cu proprietari celebri, cum ar fi Virgin Racing (sprijinită de Richard Branson), Venturi (cofinanţată de Leonardo di Caprio), e.dams-Renault (sprijinită de Alain Prost), Andretti Formula E (gestionată de Michael Andretti) sau China Racing (finanţată de guvernul chinez).

Echipa Piloti Numar
Virgin Sam Bird 2
Jaime Alguersuari 3
Mahindra Karun Chandhok 5
Bruno Senna 21
Dragon Oriol Servia 6
Jerome D'Ambrosio 7
e.dams Renault Nicolas Prost 8
Sebastien Buemi 9
Trulli GP Jarno Trulli 10
Michela Cerruti 18
Audi Sport ABT Lucas di Grassi 11
Daniel Abt 66
Venturi Nick Heidfeld 23
Stephane Sarrazin 30
Andretti Autosport Franck Montagny 27
Charles Pic 28
Amlin Aguri Fabio Leimer 55
Katherine Legge 77
China Racing Ho-Pin Tung 88
Nelson Piquet Jr. 99

Perspective de viitor

Formula E are planuri ambiţioase de dezvoltare.

Pentru sezonul următor, organizatorii intenţionează să permite echipelor să îmbunătăţească monoposturile după un model asemănător cu cel din Formula 1, iar în următorii ani speră ca tehnologia bateriilor să fie suficient de dezvoltată pentru a evita schimbarea monoposturilor la boxe în timpul curselor.

"Este important să ne amintim că, deşi este o competiţie de curse, Formula E este şi un banc de teste pentru tehnologia maşinilor electrice. Tehnmologia are nevoie de timp pentru a se dezvolta, trebuie doar să ne uităm la evoluţia de la telefoanele 'caramidă' la smartphone-uri sau de la computere desktop la tablete. În acelaşi mod, credem că maşinile electrice au nevoie de timp pentru a evolua. În acest moment, bateriile noastre rezistă 25-30 de minute, dar tehnologia se va îmbunătăţi, iar obiectivul nostru este să parcurgem o cursă întreagă cu un singur monopost şi o baterie", explică Alejandro Agag, CEO-ul Formula E.

Motorul monopostului de Formula E

Programul primei etape: Beijing, 13 septembrie

Primul ePrix de Formula E se va desfăşura sâmbătă, 12 septembrie, pe un circuit stradal situat în Beijing, China. Circuitul are o lungime de 3.44 km şi 20 de viraje, iar cursă se va desfăşura pe parcursul a 25 de tururi. Iată programul complet al etapei:

Eveniment Ora Romaniei Transmisii TV
Antrenamente 03:15 - 04:00
Antrenamente 05:30 - 06:00
Calificari, grupa 1 07:00 - 07:10
Calificari, grupa 2 07:15 - 07:25
Calificari, grupa 3 07:30 - 07:40
Calificari, grupa 4 07:45 - 07:55
Cursa (25 tururi) 11:00 Dolce Sport 1

▶ Formula E la TV, pe internet şi pe tablete în 2014: unde poţi vedea în direct cursele din Formula E

Comentarii (12)

  • un articol binevenit. multumim.

    chiar imi era lene sa caut pe net informatii, stiind ca in weekendul asta va fi prima cursa; asa avem aici toata informatia.
    21 2
  • sper sa nu fie considerata reclama de catre AM;
    cei interesati (si care n-au vazut ieri) se pot uita pe national geographic la un mini documentar despre formula e, vineri de la ora 9:00AM
    16 1
  • kjasfdlkgslfdgkjlsgg
    cred ca este o mare greasa in tabelul cu orele, ai adunt 5 ore in loc sa scazi din ora locala

    cursa incepe la ora 11 in romania si este transmisa in direct de dolcesport
    7 0
  • Alex Paciurea
    Legat de programul TV afisat de tine. Sambata ese un preview al competitiei si nu calificarile in sine. Intr-o etapa de formula e totul se desfasoara intr-o singura zi: antrenamente, calificari si cursa.
    7 0
  • Cam multi fosti piloti de f1
    10 3
  • @kjasfdlkgslfdgkjlsgg: Ai dreptate, am gresit conversia fusului orar. Am modificat, multumesc pentru atentionare.
    8 2
  • Era interesant daca era inclus si circuitul Masaryk din Brno.
    Totusi, care o fi ideea de a limita puterea la 202,5 cai? autonomia probabil.
    4 2
  • MuresMures
    se poate urmari online ? free ofc. ? :P
    1 0
  • palitura_din_ungher
    cum se realizeaza pornirea motoarelor "E"in vederea startului,cu grupuri electrogene montate pe carucior si alimentate cu benzina?
    3 3
  • andrey_1293
    Spre deosebire de F1, care in ultimul an chiar a devenit jalnica, chestia asta Formula E, din punctul meu de vedere suna foarte bine. Fanii pot influenta cursele ceea ce e foarte tare. Faptul ca monoposturile ruleaza in centrul oraselor, formatul unui ePrix, schimbatul monoposturilor la jumatea cursei, 3/4 din grila este formata de fosti piloti de F1 - pentru mine sunt ingrediente generatoare de spectacol. Nu stiu despre Uruguay, Argentina sau Malaezia, dar mai sunt o gramada de tari cu orase superbe in care s-ar putea desfasura competitia. Sa vedem unde se va merge in etapa 5 si cum se va desfasura prima cursa!
    4 2
  • bobitza
    Sambata, 13 septembrie...
    0 1
  • cineva
    cum re-alimenteaza?

    :D:D:D
    1 4

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru