Piloţii, inginerii, managerii şi fanii aşteaptă cu sufletul la gură să afle dacă ipotezele apărute în teste în privinţa performanţelor sunt reale. Adevărul este însă că Melbourne nu este nici pe departe locul potrivit pentru a trage concluzii definitive cu privire la potenţialul echipelor.
Caracterul semi-permanent al circuitului şi configuraţia acestuia sunt relativ atipice pentru celelalte 18 piste din calendarul competiţional. Aceasta va fi însă prima ocazie de a vedea la lucru în ritm de cursă noile motoare turbo V6 de 1.6 litri şi, mai ales, de a afla caracteristicile sunetului acestora. Noile unităţi de propulsie sunt integrate în noile monoposturi care, în cea mai mare parte, sunt inestetice, dar acest aspect este prea puţin relevant pentru performanţa.
▶ Avancronica F1 2014 - ghidul schimbărilor de regulament
În plus, Australia marchează debutul numeroaselor schimbări din cadrul echipelor, cea mai importantă noutate fiind revenirea lui Kimi Raikkonen la Ferrari, dar şi transferul lui Felipe Massa la Williams.
▶ Avancronica F1 2014 - analiza fiecărei echipe
Cuvântul de ordine este "precauţie"
Înaintea noului sezon există doar câteva certitudini: Mercedes este considerată principala favorită la victorie, pe baza timpilor înregistraţi în teste şi, mai ales, a fiabilităţii noului monopost. În plus, germanii formează singura echipă care a efectuat simulări de cursă în fiecare dintre cele trei sesiuni de teste.Totuşi, directorul de motorsport Toto Wolff preferă să fie precaut înaintea cursei de debut a noului sezon. "Sigur că este bine şi satisfăcător să fim în frunte în teste, dar nu înseamnă că vom fi în frunte sâmbătă sau duminică. De aceea, trebuie să ne temperăm optimismul în acest stadiu şi să vedem cum vor decurge lucrurile aici şi în Malaysia", explică el.
Williams este văzută de specialişti drept a doua favorită la victorie, iar decizia de a utiliza motoare Mercedes se dovedeşte a fi una plină de oportunităţi. Felipe Massa anticipează un start bun de sezon, însă, deloc surprinzător, preferă să rămână şi el precaut. "Este un pic dificil să spunem unde suntem, este important să rămânem cu picioarele pe pământ. Sigur, sunt entuziasmat că lucrurile pot merge bine pentru noi şi că putem avea un start bun. Ştim că unul dintre cele mai importante lucruri pentru prima cursă este să fim competitivi, dar şi să avem o fiabilitate bună", spune el.
Cei de la Ferrari sunt probabil singurii care au avut curajul să-şi dezvăluie obiectivele pentru prima cursă de la Melbourne.
Considerată a treia forţă după Mercedes şi Williams, Ferrari îşi propune o dublă clasare pe podium prin Kimi Raikkonen şi Fernando Alonso. "Este dificil de spus dacă Ferrari poate câştiga. Cu siguranţă acesta este obiectivul, dar sunt multe necunoscute în acest weekend. Trebuie să vedem cum începem, să încercăm să dăm tot ce avem mai bun, să terminăm cursa şi sper să fim cel puţin pe podium", spune finlandezul, înainte de a fi completat de coechipierul său: "Dacă facem totul corect, atunci punctele şi chiar podiumul reprezintă o posibilitate. Dacă facem o greşeală foarte mică, poate cursa pentru acest an se încheie, trebuie să ne concentrăm 100%".De departe, Red Bull Racing se află în cea mai ingrată poziţie. După patru titluri mondiale consecutive la piloţi şi constructori, echipa austriacă a avut numeroase defecţiuni tehnice în teste, atât în cazul monopostului, cât mai ales a motorului Renault. Speranţele pentru un rezultat pozitiv în Australia sunt minime, însă Sebastian Vettel anunţă update-uri majore pentru monopostul RB 10. "Va fi un monopost foarte diferit. Am avut o mulţime de probleme pe parcursul testelor, aşa că nu am apucat să testăm prea multe lucruri, dar sperăm să concurăm mai mult aici şi să echipăm monopostul cu componentele despre care credem că sunt mai bune pentru performanta", afirmă germanul.
Circuitul de la Melbourne şi regulamentul DRS
Circuitul de la Melbourne are un caracter semi-permanent şi este relativ rapid, cu nouă zone în care piloţii au oportunitate de a apăsa la maxim pedala de acceleraţie. Cu 10 viraje de dreapta şi alte şase viraje de stânga, Melbourne este un circuit cu câteva zone de frânare violentă, însă în general este lipsit de aderenţa specifică circuitelor tradiţionale.
Prin urmare, echipele sunt nevoite să folosească setări pentru monoposturi care să asigure o forţă de apăsare aerodinamică cât mai mare. Prin prisma configuraţiei sale, Melbourne este un circuit solicitant pentru monoposturi, în special în privinţa consumului de carburant, limitat acum la numai 100 de kilograme pe cursă, dar şi a motorului cu combustie internă şi a sistemelor de recuperare a energiei.
Regulamentul sistemului DRS a rămas cu cel de anul trecut: există un singur punct de detecţie pentru diferenţa de o secundă între doi piloţi, situat cu 13 metri înainte de virajul 14, şi două zone de activare. Prima dintre ele începe cu 762 de metri înainte de primul viraj, în timp ce a doua este amplasată cu 510 metri înainte de intrarea în virajul trei.
Cifrele circuitului
Lungime tur | 5.303 km |
Numar de tururi | 58 |
Distanta totala | 307.574 km |
Provocările pentru unitatea de propulsie
Pe o scară de la 1 (puţin solicitant) la 5 (foarte solicitant), iată cât de solicitant este circuitul de la Melbourne pentru principalele componente ale unităţii de propulsie şi pentru respectarea limitei de 100 de kilograme de carburant în cursă:
Motorul cu combustie interna | 4 |
MGU-K | 3 |
MGU-H | 3 |
Unitatea de stocare a energiei | 3 |
Recuperarea energiei | 4 |
Consum de carburant | 5 |
Strategiile schimburilor de pneuri
Pirelli va furniza în Marele Premiu al Australiei pneuri de compoziţie medium (cu dungă albă) şi soft (cu dungă galbenă), care vor fi supuse unor presiuni semnificative: aderenţa scăzută şi zonele de frânare violenta pot genera derapaje pentru piloţi, iar pneurile de pe puntea spate vor fi afectate şi de nouă unitate de propulsie cu două sisteme de recuperare a energiei.
Cauciucurile acestui sezon sunt mai durabile decât cele de anul trecut, însă Paul Hembery, directorul de motorsport al Pirelli, anticipează pentru început două-trei opriri la boxe pe parcursul cursei de duminică.
"Ne aşteptam la două sau trei opriri la boxe pentru fiecare monopost, însă vom putea face predicţii mai corecte după ce vedem monoposturile în antrenamentele libere. Prima cursă a sezonului este întotdeauna imprevizibilă, iar acest lucru este mai adevărat ca niciodată în 2014", explică el.Informaţii meteo: posibile ploi în calificări şi cursă
Pe lângă noile motoare şi regulamente, piloţii vor avea de înfruntat şi o vreme potrivnică. Dacă în timpul antrenamentelor de vineri cerul va fi parţial senin, iar temperaturile vor ajunge până aproape de 30 de grade Celsius, un front de aer rece îşi va face apariţia sâmbătă după-amiază.
Prin urmare, o aversă de ploaie sau chiar o furtună este posibilă în timpul sesiunii de calificări, atunci când temperaturile vor rămâne însă ridicate, până spre 29 de grade Celsius. Ploaia se va intensifica în noaptea de sâmbătă, iar vremea se va răci semnificativ duminică, astfel că la ora cursei nu vor fi mai mult de 19 grade Celsius. Tot atunci este posibil să-şi facă apariţia una sau două averse de ploaie mai slabe cantitativ decât cele din calificări.
Statistici pentru Australia
▶ Jenson Button (McLaren) a câştigat trei dintre ultimele cinci curse desfăşurate la Melbourne (2009, 2010, 2012);
▶ recordul pentru cel mai mare număr de victorii la Melbourne este deţinut de Michael Schumacher cu patru victorii;
▶ de la debutul în calendar în 1996, cursa de la Melbourne s-a desfăşurat de 18 ori şi a fost câştigată de opt ori de pilotul care a plecat din pole position;
▶ începând din 2002, s-a întâmplat de şapte ori că învingătorul cursei din Australia să cucerească titlul mondial;
▶ Kimi Raikkonen (Ferrari) a câştigat ediţia de anul trecut pentru Lotus după ce a plecat de pe locul al şaptelea al grilei de start.
Sezon | Castigator |
2013 | Kimi Raikkonen (Lotus) |
2012 | Jenson Button (McLaren) |
2011 | Sebastian Vettel (Red Bull) |
2010 | Jenson Button (McLaren) |
2009 | Jenson Button (Brawn GP) |
Marele Premiu al Australiei la TV
Din cauza diferenţei de fus orar, Marele Premiu al Australiei se desfăşoară la primele ore ale dimineţii. Începând din acest sezon, drepturile TV ale Formulei 1 pentru România au fost preluate de Dolce Sport, însă calificările şi cursele pot fi urmărite în ţara noastră şi pe posturile de televiziune RTL, M1 sau RAI Uno.
Eveniment | Ziua | Ora | Transmisii TV |
Antrenamente 1 | vineri, 14 martie | 03:30 | - |
Antrenamente 2 | vineri, 14 martie | 07:30 | - |
Antrenamente 3 | sambata, 15 martie | 05:00 | - |
Calificari | sambata, 15 martie | 08:00 | Dolce Sport, RTL, M1, RAI Uno |
Cursa | duminica, 16 martie | 08:00 | Dolce Sport, RTL, M1, RAI Uno |
Cei de la Digi evident nu au considerat ca merita sa mai investeasca in F1 desi au cam 4 mil abonati, cei de la Romtelecom care au cam 2 mil de abonati ce spera sa obtina?
Un post lasat liber ar fi obligatoriu must carry si banii din publicitate ar fi mai multi pentru ca audientele sunt mai mari. Poate ne lamureste cineva sau poate cei de la Automarket pot sa solicite un punct de vedere de la Dolce.
Ce e si mai ciudat e poti sa iti faci cont la dolce tv si contra cost poti sa vezi filme. In schimb Formula 1 nu poti sa o vezi contracost.
:( Sunt blestemat. Sper sa nu ma dezamageasca internetul.