Cu un singur tur petrecut în fruntea unei curse (Ungaria), McLaren s-a scăldat în anonimat în timp ce Mercedes domina sezonul cu acelaşi motor, însă întreaga echipă se gândeşte doar la viitor.
Cine i-ar putea însă condamna pe oficialii britanici pentru această atitudine din 2014 când la orizont sunt schimbări esenţiale, cu trei reveniri spectaculoase? Refacerea parteneriatului tehnic cu constructorul japonez Honda şi readucerea la echipă a lui Fernando Alonso au ţinut inevitabil capul de afiş, însă nu trebuie trecută cu vederea nici revenirea aerodinamicistului Peter Prodromou.
▶ Poveştile Formulei 1: McLaren-Honda - Dominaţia totală în F1 între 1988-1991
Obiective: un sezon de adaptare
Honda este singurul constructor de pe grila de start care nu a concurat anul trecut, iar acest lucru implică anumite riscuri pentru McLaren. Pe de o parte, japonezii au aflat deja amănunte despre o serie de defecţiuni tehnice întâmpinate de rivali în 2014 pe care le va evita probabil în dezvoltarea propriei unităţi, însă pe de altă parte nimic nu se compară cu testarea efectivă.Inevitabil, McLaren - Honda este un parteneriat care va avea nevoie de timp pentru a ajunge la un nivel optim de performanţă, astfel că în primul sezon şi, mai ales, în primele curse vor fi mai degrabă unele de acomodare. Prin urmare, este puţin probabil că echipa să revină imediat în lupta pentru cele două titluri mondiale, însă clasarea cu regularitate în puncte şi obţinerea ocazională de podiumuri sunt esenţiale pentru a creşte încrederea în perspectiva sezoanelor următoare.
"Nu am văzut niciodată o asemenea motivaţie printre băieţi, suntem nerăbdători să lucrăm din greu pentru dezvoltarea monopostului.
Dar nu ne facem iluzii că va fi uşor, avem o provocare uriaşă în faţă şi vom încerca să recuperăm diferenţa faţă de rivali", spune Jenson Button.Monopostul MP4-30: cât de fiabil va fi motorul Honda?
McLaren abordează sezonul 2015 sub conceptul "size-zero" care scoate în evidenţă lăţimea foarte scăzută a noului monopost MP4-30. De design a fost responsabil inclusiv Peter Prodromou, mâna dreaptă a lui Adrian Newey la Red Bull Racing între 2006-2013, care a mai lucrat însă pentru McLaren în perioada 1991-2006. În calitate de inginer-şef al echipei, britanicul este considerat esenţial pentru McLaren.
"Designul monopostului este extrem de compact şi în primul rând trebuie să ne descurcăm cu consecinţele acestei alegeri. Dar am obţinut un nivel înalt cu acest monopost şi trebuie să-i mulţumesc lui Peter Prodromou pentru realizarea acestei capodopere", explică Ron Dennis, CEO-ul McLaren Group.Alegerea unui astfel de concept este surprinzătoare în contextul utilizării unui motor complet nou furnizat de Honda, însă inginerii McLaren sunt convinşi că unitatea japoneză de propulsie va avea o răcire suficient de bună pentru a evita supraîncălzirea unor componente.
Inevitabil, prima sesiune de teste cu noul monopost a fost presărată cu numeroase defecţiuni tehnice la nivelul motorului, însă oficialii echipei insistă că acestea sunt naturale şi că nu există niciun defect major în privinţa monopostului. În plus, Dennis susţine că motorul include câteva tehnologii noi, despre care a evitat însă să vorbească în amănunt.
"Unele dintre tehnologiile care au fost introduse pe trenul de rulare nu au existat înainte. Evident, există un grad ridicat de risc din cauza faptului că abordam zone care nu au mai fost exploatate, dar credem că ne putem descurca", spune el.
Linia de piloţi: revenirea lui Alonso
Fernando Alonso este considerat unul dintre cei mai buni piloţi de pe grila de start şi cel mai bun în regim de cursă, în special datorită rezultatelor miraculoase pe care le poate obţine la volanul unor monoposturi mai puţin competitive. Revenirea sa după cinci ani petrecuţi la Ferrari în care a fost aproape de două ori să cucerească titlul trezeşte numeroase speranţe în rândul fanilor, care nu au mai beneficiat de un pilot de asemenea calibru de la plecarea lui Lewis Hamilton la Mercedes.Pe de altă parte, există temeri că Alonso nu va avea răbdarea necesară pentru ca proiectul McLaren Honda să se maturizeze, în ciuda asigurărilor formulate de spaniol. "În această nouă Formula 1 cu multă electronică, mult software, hardware şi multe interacţiuni, cred că, cu tehnologia Honda şi cultura japoneză, putem culege roadele muncii", spune Alonso.
Coechipierul său Jenson Button are nevoie de un monopost cu setări specifice pentru a obţine performanţe bune, astfel că are mai puţine şanse să se ridice la înălţimea aşteptărilor atunci când McLaren nu îi furnizează cel mai bun echipament. Britanicul susţine însă că, în cazul noului monopost pentru 2015, foloseşte o gamă de setări apropiate de cele ale lui Alonso, ceea ce teoretic înseamnă că va avea posibilitatea de a-şi demonstra talentul.
Ştiaţi că...
▶ ultima victorie McLaren datează din sezonul 2012 (Jenson Button, Brazilia)? ultimul titlu mondial al celor de la McLaren a fost obţinut la piloţi în 1999 (Mika Hakkinen)?
▶ numărul piloţilor care au câştigat titluri mondilae pentru McLaren este şapte? Puncte forte revenirea lui Fernando Alonso; refacerea parteneriatului cu Honda, prin care McLaren are rol de echipa de uzină;
▶ readucerea reputatului inginer Peter Prodromou de la Red Bull. Puncte slabe: problemele inevitabile de fiabilitate ale motorului Honda; nerăbdarea lui Alonso de a aştepta un monopost competitiv; lipsa unui sponsor principal.
Predicţie Automarket
McLaren va avea un început ezitant de sezon din cauza problemelor de fiabilitate ale motorului, însă treptat îşi va îmbunătăţi rezultatele şi va ocupa detaşat locul cinci în clasamentul constructorilor.
Avancronică F1 2015
▶ Sauber - mai rau nu se poate
▶ Lotus - progres prin tehnologie Mercedes
▶ Toro Rosso - atac la plutonul de mijloc
Avancronica sezonului 2015 al Formulei 1 continuă pe parcursul următoarelor zile cu prezentarea detaliată a fiecarei echipe, a celor trei debutanţi, a noutăţilor din regulamentul tehnic şi sportiv, precum şi cu articole de opinie despre punctele de referinţă ale sezonului 2015.
Comentarii (6)