Planurile sale au fost însă bulversate de renunţarea la introducerea unui buget maxim anual, moment în care cele 40-50 de milioane de euro alocate anual au devenit insuficiente pentru a progresa în plutonul de mijloc.
Prin urmare, Caterham, care în primii doi ani de existenţă a concurat ca Lotus Racing şi, respectiv, Team Lotus, s-a complăcut în situaţia de a lupta pentru locul 10 în clasamentul constructorilor cu rivalii de suferinţă de la Marussia, şi, până în 2012, HRT.
Echipa şi-a îndeplinit de fiecare dată acest obiectiv minor, însă în sezonul 2013 a fost învinsă de Marussia şi a pierdut astfel sumele alocate de Bernie Ecclestone din drepturile TV, care revin doar primelor 10 clasate.
Obiectiv pentru 2014: punctul sau retragerea
Înfrângerea suferită în 2013 l-a determinat pe Fernandes să pună piciorul în prag. În contextul în care investiţiile realizate în ultimii patru ani nu au avut practic niciun rezultat, Fernandes a dat un ultimatum: în cazul în care nu obţine niciun punct în sezonul 2014, Caterham se va retrage din Formula 1."Dacă suntem în spate, nu cred că are rost să continuăm. Dacă după cinci ani nu câştigăm niciun punct, există o limită pentru răbdarea şi banii tuturor", sunt cuvintele seci şi dure, dar care reflectă pe deplin realitatea, rostite recent de omul de afaceri malaysian.
Probabil însă că 2014 este şi sezonul în care Caterham are cele mai mari şanse să-şi îndeplinească obiectivul. Introducerea noilor motoare turbo V6 de 1.6 litri naşte numeroase incertitudini atât în privinţa performanţelor echipelor, cât mai ales a fiabilităţii noilor monoposturi. Practic, este foarte posibil ca o condiţie esenţială pentru a puncta în 2014 să fie simpla trecere a liniei de sosire, întrucât numărul abandonurilor ar putea fi ridicat.
Ericsson şi Kobayashi, linia de piloţi a echipei
Caterham şi-a schimbat complet linia de piloţi pentru sezonul 2014. Dacă anul trecut a mizat mai mult pe banii aduşi la echipă de Giedo van der Garde şi Charles Pic, Caterham încearcă acum să împace şi capra, şi varza.Britanicii au semnat un contract cu Kamui Kobayashi, care a acceptat să revină gratis în Formula 1 cu scopul de a-şi relansa cariera.
Japonezul are de partea sa o reputaţie bună încă de la debutul din 2009 pentru Toyota când a reuşit să-i ţină piept campionului mondial de atunci, Jenson Button. Au urmat trei sezoane la Sauber care au culminat cu podiumul obţinut în ţara sa natală în 2012, însă în general prestaţiile sale au fost din ce în ce mai mediocre, acesta fiind şi unul dintre motivele pentru care a fost îndepărtat de la echipa elveţiană. Experienţa sa ar putea juca însă un rol decisiv în obţinerea primelor puncte pentru Caterham în sezonul 2014.
"Este un sentiment grozav să revin ca pilot de Formula 1 şi sunt foarte mulţumit de Caterham. Din ceea ce am văzut, echipa are tot ce trebuie pentru a progresa în acest an şi în multe sezoane de acum înainte", sunt cuvintele cu care îşi face curaj japonezul.
De partea cealaltă a garajului se va afla Marcus Ericsson, care a ajuns la echipă în special datorită aportului financiar estimat la aproximativ 11 de milioane de euro. El va deveni primul suedez în Formula 1 după Stefan Johansson, care s-a retras din campionat în 1991, însă perspectivele sale nu sunt tocmai îmbucurătoare.Ericsson şi-a petrecut ultimii patru ani în GP2, însă şi-a trecut în cont doar trei victorii şi două pole position-uri. Cea mai bună clasare în campionat a fost locul şase, ocupat chiar la finalul campaniei de anul trecut, motiv pentru care aşteptările fanilor din partea sa nu trebuie să fie exagerat de ridicate. "Voi face pasul spre Formula 1 cu Caterham în 2014 şi sunt deja entuziasmat de sezon şi de prima cursă din Australia în mod special", spune cu încredere pilotul suedez.
Echipa cu cel mai inestetic nas de monopost
Caterham s-a evidenţiat în acest debut de an prin cel mai inestetic monopost de pe grila de start, prin prisma designului ales pentru nas, care îl întrece chiar şi pe cel al altor echipe.În rest, Caterham nu a introdus inovaţii majore, soluţiile adoptate de designeri fiind cele anticipate în conformitate cu noile prevederi ale regulamentului tehnic.
Totuşi, aspectul estetic va conta mai puţin atunci când monoposturile se vor alinia pe linia de start-sosire a cursei inaugurale de la Melbourne.Pentru moment, potenţialele performanţe ale echipei sunt dificil de anticipat, în special ca urmare a faptului că noul monopost a parcurs doar 76 de tururi în prima sesiune de teste de pe circuitul de la Jerez.
Echipa va utiliza şi în acest sezon motoare furnizate de Renault, iar acestea au unele defecţiuni la sistemul ERS de recuperare a energiei, care ar putea fi însă remediate până în debutul noului sezon.
Caterham mizează de asemenea pe o dezvoltare progresivă a monopostului şi va utiliza în acest scop tunelul de vânt al constructorului japonez Toyota din localitatea germană Koln, folosit inclusiv de Ferrari pe parcursul anului trecut. "Facilitatea deţinută de Toyota ne permite să folosim monoposturi la scara 60%, mai mare decât scara de 50% pe care o foloseam până acum, iar asta are beneficii pentru acurateţea datelor generate în tunelul de vânt", explică şeful Cyril Abiteboul raţiunile pentru care a ales tunelul de vânt Toyota.
Tunelul de vânt ar putea reprezenta, astfel, cheia îndeplinirii obiectivului Carterham pentru sezonul care va începe la jumătatea lunii martie.
▶ Tehnologia F1: tunelul de vânt, o armă pentru dezvoltarea unui monopost
Puncte forte:
▶ experienţa lui Kobayashi în Formula 1;
▶ noul regulament tehnic poate genera o reconfigurare a competitivităţii echipelor;
▶ utilizarea tunelului de vânt Toyota de la Koln.
Puncte slabe:
▶ buget la limita supravieţuirii în Formula 1;
▶ lipsa de experienţă a lui Ericsson;
▶ epuizarea încrederii lui Tony Fernandes în echipă.
Avancronica sezonului 2014 al Formulei 1 continuă marţi, 11 februarie, cu prezentarea echipei Marussia.
Comentarii (1)