Deşi primele zile au fost dominate în special de numeroasele controverse cu privire la aspectul fizic al monoposturilor, Jerez a oferit un tablou mult mai important în privinţa fiabilităţii noilor motoare turbo V6 de 1.6 litri.
Mercedes a confirmat practic speculaţiile apărute în presa internaţională încă de la finalul anului trecut cu privire la performanţele motorului, în timp ce Red Bull Racing a fost marea surpriză în sens negativ, după ce echipa a reuşit să parcurgă doar 21 de tururi în patru zile.
Pe lângă cele două subiecte centrale reprezentate de Mercedes şi Red Bull, sesiunea de teste de la Jerez a oferit însă şi alte informaţii inedite despre restul echipelor, dar în acelaşi timp a lămurit într-o oarecare măsură şi care va fi sunetul motoarelor începând din acest sezon.
Mercedes, echipa cu cel mai fiabil monopost şi motor
Niciuna dintre cele 10 echipe prezente la Jerez nu a acordat atenţie performanţei monopostului, întrucât fiabilitatea a fost cuvântul cel mai des întâlnit pe buzele inginerilor, lucru perfect de înţeles în contextul unui regulament schimbat radical. Din acest punct de vedere, Mercedes s-a descurcat fără îndoială cel mai bine, atât în privinţa echipei de uzină, cât şi în calitate de furnizor de motoare.Echipa a parcurs nu mai puţin de 309 tururi, echivalentul a 1368 de kilometri, şi este singura care a avut curajul să încerce şi să reuşească să efectueze o simulare de cursă, atunci când Nico Rosberg a parcurs 91 de tururi în a doua zi. De asemenea, cu cele patru echipe pe care le motorizează, constructorul german a parcurs 875 de tururi, de aproape două ori mai mult decât rivalii de la Ferrari, care au mizat însă pe numai trei echipe, dintre care Marussia a sosit cu întârziere.
În plus, pe lângă fiabilitate, Mercedes a arătat şi viteză. Chiar dacă timpii sunt mai puţin reprezentativi în acest moment, merită să remarcăm că patru dintre primele cinci poziţii ale unui clasament combinat pentru toate cele patru zile sunt ocupate de monoposturi cu motor Mercedes.
Red Bull Racing trebuie să modifice monopostul
Red Bull Racing a parcurs numai 21 de tururi pe parcursul celor patru zile de teste. Dacă în prima zi a avut o problemă internă legată de montarea necorespunzătoare a unei componente, în următoarele trei zile a abandonat prematur testele din cauza supraîncălzirii monopostului.Principala problemă este că directorul tehnic Adrian Newey a integrat motorul Renault într-un spaţiu foarte îngust în cadrul şasiului, motiv pentru care anumite componente se supraîncălzesc într-un interval scurt de timp. Practic, echipa este nevoită să modifice aşezarea unităţii de propulsie în cadrul şasiului, în principal prin oferirea unui spaţiu mai mare, însă acest lucru presupune modificări importante şi asupra altor componente.
▶ Red Bull Racing trebuie să modifice monopostul RB 10
Renault are probleme de fiabilitate
Presa internaţională a speculat de la sfârşitul anului trecut că noul motor turbo V6 de 1.6 litri dezvoltat de Renault are probleme de fiabilitate. Constructorul francez a anunţat cu o zi înainte de începerea testelor că, în prima parte a sezonului, va sacrifica o parte din performanţe în favoarea fiabilităţii, însă acest lucru nu a fost suficient.Pe lângă problemele specifice ale celor de la Red Bull, unitatea de propulsie Renault are propriile deficienţe, cele mai importante fiind înregistrate la nivelul sistemul ERS pentru recuperarea energiei.
De altfel, dacă problemele Red Bull şi Toro Rosso pot fi atribuite şi celor două monoposturi, nici cei de la Caterham nu au impresionat prin fiabilitate, întrucât au parcurs doar 76 de tururi.
În total, Renault a acumulat doar 151 de tururi cu cele trei monoposturi, în condiţiile în care Lotus a absentat de la test.Sunetul motoarelor, mai puţin intens
Principala îngrijorare a fanilor înaintea sezonului 2014 a fost sunetul noilor motoare tubo V6 de 1.6 litri. În condiţiile în care sunetul motoarelor reprezintă o caracteristică importantă pentru fanii prezenţi în tribune la curse, introducerea unor unităţi mai puţin impresionante ca putere a generat numeroase critici.
Testul de la Jerez a evidenţiat că intensitatea sunetului este mai mică decât în cazul vechilor unităţi V8 de 2.4 litri, iar lucrurile sunt complicate şi de modul în care funcţionează sistemul ERS, care acum are o putere de două ori mai mare (160 CP în loc de 80 CP), plus că poate fi utilizat pentru aproximativ 30 de secunde pe tur în loc de 6.7 secunde.
▶ Sunetul demenţial al motoarelor V8 de 2.4 litri
Totuşi, există şi părţi pozitive: cuplul este semnificativ mai mare la ieşirea din viraje, ceea ce generează un sunet specific pentru motoare.
Ferrari, pe drumul cel bun
În contextul dominaţiei Mercedes şi a defecţiunilor înregistrate de Red Bull, Ferrari a ieşit mai puţin în evidenţă, însă a avut un parcurs cel puţin decent. Echipa a parcurs 251 de tururi, cu doar 58 mai puţine decât Mercedes, iar în ansamblu rezultatele au fost mulţumitoare, chiar dacă ocupă doar locul cinci într-un clasament global al sesiunii.Nu au lipsit incidentele nedorite, precum steagul roşu provocat de Kimi Raikkonen chiar în debutul primei zile, însă echipa nu a pierdut prea mult timp în garaj în niciuna dintre cele patru zile de teste. Jurnaliştii care au văzut noul monopost pe circuit afirmă că F14 T impresionează cel mai mult la ieşirea din viraje printr-un sunet al motorului mult mai natural decât al rivalilor. Chiar dacă acest lucru nu este un argument în favoarea unor performanţe majore, cert este că echipa poate privi cu încredere spre startul sezonului.
McLaren introduce o inovaţie tehnică
În mod obişnuit, fiecare sesiune de teste de dinaintea unui sezon este marcată de numeroase inovaţii de natură tehnică. În cazul sesiunii de la Jerez, McLaren a fost singura echipă care a introdus o inovaţie care a atras privirile.Este vorba despre suspensia spate, ale cărei braţe de susţinere sunt acoperite cu patru plăci distincte conectate la întregul dispozitiv, care care cel puţin aparent respectă regulamentul tehnic în vigoare. Aceste plăci au rolul de a bloca circulaţia aerului, lucru care are ca efect creşterea forţei de apăsare aerodinamică în momentele de frânare şi în virajele lente.
În schimb, în momentul în care pilotul concurează cu viteză pe o linie dreaptă, între plăcuţele de jos şi eleron apare un spaţiu generat de mişcarea suspensiei. Efectul este o rezistenţă mai scăzută la aer şi, implicit, o viteză mai bună pe liniile drepte.
Deocamdată este incert dacă avantajul obţinut de mcLaren este unul semnificativ, însă într-o astfel de situaţie echipele rivale vor avea greutăţi în copierea mecanismului, întrucât construcţia acestuia este destul de complexă la nivelul suspensiei.
▶ Cum funcţionează suspensia spate introdusă de McLaren
Sesiune aproape irelevantă pentru pneuri
Echipele nu au acordat aproape nicio importantă testării pneurilor pe parcursul sesiunii. În total, cei 22 de piloţi au utilizat 99 de seturi de cauciucuri, o treime dintre acestea (32 de seturi) fiind pneuri de "iarnă", dezvoltate de Pirelli exclusiv pentru aceasta sesiune de teste ca urmare a temperaturilor relativ scăzute. Cel mai lung stint a fost efectuat cu pneuri intermediare şi a totalizat 26 de tururi.
Cifrele sesiunii de teste
Timpi generali:
Pos Driver Team Time Gap Day 1.Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m23.276s Thurs 2. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m23.700s +0.424s Thurs 3. Lewis Hamilton Mercedes 1m23.952s +0.676s Thurs 4. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m24.165s +0.889s Weds 5. Kimi Raikkonen Ferrari 1m24.812s +1.536s Weds 6. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m25.344s +2.068s Weds 7. Fernando Alonso Ferrari 1m25.495s +2.219s Thurs 8. Nico Rosberg Mercedes 1m25.588s +2.312s Weds 9. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1m26.096s +2.820s Thurs 10. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m28.376s +5.100s Weds 11. Daniel Juncadella Force India-Mercedes 1m29.457s +6.181s Fri 12. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m29.915s +6.639s Thurs 13. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m30.161s +6.885s Thurs 14. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m32.222s +8.946s Fri 15. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m33.270s +9.994s Weds 16. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m37.795s +14.519s Weds 17. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m38.820s +15.544s Weds 18. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m43.193s +19.917s Fri 19. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m44.016s +20.740s Fri 20. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m45.374s +22.098s Fri 21. Robin Frijns Caterham-Renault No time Thurs 22. Max Chilton Marussia-Ferrari No time Thurs Mileage by driver Driver Team Laps Kms 1. Nico Rosberg Mercedes 188 832 2. Fernando Alonso Ferrari 173 766 3. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 162 717 4. Felipe Massa Williams-Mercedes 133 588 5. Lewis Hamilton Mercedes 121 535 6. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 103 456 7. Jenson Button McLaren-Mercedes 83 367 8. Daniel Juncadella Force India-Mercedes 81 358 9. Kimi Raikkonen Ferrari 78 345 10. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 60 265 11. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 54 239 12. Sergio Perez Force India-Mercedes 48 212 13. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 45 199 14. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 42 185 15. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 25 110 16. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 17 75 17. Marcus Ericsson Caterham-Renault 12 53 18. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 11 48 19. Robin Frijns Caterham-Renault 10 44 20. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 10 44 21. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 9 39 22. Max Chilton Marussia-Ferrari 5 22 Mileage by team 1. Team Laps Kms 1. Mercedes 309 1368 2. Ferrari 251 1111 3. McLaren 245 1084 4. Williams 175 774 5. Sauber 163 721 6. Force India 146 646 7. Caterham 76 336 8. Toro Rosso 54 239 9. Marussia 30 132 10. Red Bull 21 92 Mileage by engine manufacturer Engine Laps Kms 1. Mercedes 875 3874 2. Ferrari 444 1966 3. Renault 151 668
Următoarea sesiune de teste va avea loc în perioada 19-22 februarie pe circuitul din Bahrain.
E greu de spus care sunt mai buni, fiecare echipa avand un plan bine pus la punct ce si cum sa testeze.
Eu cred ca ce e cert pana acum, e ca doar echipele RedBull nu si-au atins obiectivele. Echipele mici oricum au iesit mai putin.
Glumesc
Ma indoiesc ca vor beneficia in timpul sezonului de astfel de temperaturi (reci). Drept dovada furnizorul de pneuri a venit cu o specificatie indita. Vom vedea in Bahrain ce simulari vor face. Oricum sunt sigur ca energizantele lucreaza mult mai mult deoarece ei au aceste probleme cu incalzirea componentelor pe o vreme cu temperaturi scazute. Iar Renault va trebui sa ia solutia definitiva tot in Bahrain. Oricum pe Mateschitz il doare la basca (nu este ingrijorat), il cred si eu la cati bani are de asta nu mai doarme el noaptea. Sper sa avem un sezon frumos cu lupte deja devenite clasice Mclaren, Mercedes, Ferarri si Williams (scuze dar nu-i suport pe RBR). Sper sa castige campionatul McLaren pentru ca a fost un an de seceta iar noi fanii McLaren am ramas cu ochii uscati sperand ca vom vedea si noi ceva in 2013 dar.... coacaze. Ne uitam la altii cum ii incomodau pe cei de la RBR.
deocamdata se confirma ce se zvonea in vara: ca motorul mercedes este cel mai puternic iar renault cam slabut. Nu as prea crede ca toate echipele pe mercedes au gasit solutiile aerodinamice iar cele pe ranault nu. Da stiu, sunt primele teste, dar priviti rezultatele: primul renault e pe 12, urmatorul e pe 16 si in general, renault sunt inghesuite toate la coada... prea mare coincidenta ....
poate pentru ca McLaren nu au testat doar masina, l-au testat si pe Magnussen, l-au pus sa mearga cat de repede poate cu setarile astea prea putin slefuite de inceput. Nu zic ca nu e valoros, poate ca e chiar foarte valoros, dar asa cred, in timp ce altii testau masina McLaren il testa pe Magnussen
Daca reuseste acest lucru Magnussen nu ma supar ca nu a castigat Kimi sau Alonso ...
dar pana acolo mai este mult
dupa primele teste atat putem vedea cu masinile cu motoarele MB, Ferrari si McLaren sunt fiabile (au facut peste 1000 de km)
au zic ca unul dintre acestea echipa va castiga la Melbourne, respectiv in primele 3 curse
dupa vedem ce va fi
Sa te auda cine trebuie si sa castige McLaren. Cred ca e prematur sa spunem ca numai echpe motorizate de Mercedes-Benz vor castiga primele 3 curse. O alta mare problema este si consumul. Sunt curios in Canada sau Monza cate masini vor termina cursa (sunt circuite de viteza in care vor merge cu pedala la fund in cea mai mare parte). Unii specialisti de la televiziuni britanice au ridicat aceasta problema.
Detine cineva informatii? ori ne pregatim cu sopcast pt Sky, RTL, ORF1, paremi-se Antena3 Spania
Haideti, vin cu rugamintea,