Avancronică ERC 2014: Raliul Sibiului pe zăpadă şi două echipaje româneşti în competiţie

de Daniel Popescu
Joi, 02.01.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Raliul Sibiului desfăşurat pe zăpadă pe Transfăgărăşan şi cele două echipaje Napoca Rally Academy care vor lua startul în competiţie sunt principalele puncte de atracţie pentru români ale sezonului 2014 al Campionatului European de Raliuri.

Esential 12 etape are calendarul Campionatului European de Raliuri din 2012, inclusiv una in Romania
39 de puncte poate castiga in total castigatorul unei etape, daca este lider la sfarsitul ambelor zile ale raliuri
2 este numarul echipajelor care reprezinta Romania in sezonul 2014 al Campionatului European de Raliuri
Primul weekend al anului 2014 marchează în mod tradiţional startul unui nou sezon al Campionatului European de Raliuri (ERC), a doua competiţie de raliuri ca importanţă după WRC.

Aflat la doar a doua ediţie după fuziunea cu Intercontinental Rally Challenge (IRC) care a dus la desfăşurarea sa sub egida FIA şi a promoterului Eurosport Events, ERC ajunge în acest an la cea de-a 62-a ediţie din istorie.

Spre deosebire de alte competiţii precum Formula 1 sau WRC, Campionatul European de Raliuri are un format aparte şi reprezintă un compromis între menţinerea suspansului pentru cât mai mult timp în lupta pentru titlu şi reducerea costurilor pentru piloţi.

REGULAMENT TEHNIC

Sezonul 2014 al ERC se bazează în mare parte pe regulamentul de anul trecut. În competiţie pot lua startul maşini de raliuri de tip Super 2000 şi Grupa N, dar a fost creată şi noua clasă R5.

Astfel, pe lângă popularele modele Ford Fiesta S2000, Peugeot 207 S2000 sau Skoda Fabia S2000, în acest an îşi vor face apariţia mai multe maşini din clasa R5. Prima care a fost omologată (şi care a luat startul şi anul trecut în ERC) a fost Ford Fiesta R5, însă alte maşini din această clasă sunt Peugeot 208 T16 şi Citroen DS3 R5.

PILOŢI PARTICIPANŢI

Sunt trei raliuri care se anunţă extrem de spectaculoase pentru că sunt pe zăpada şi am o oportunitate excelentă să mă acomodez cu această suprafaţă.

Simone Tempestini
Pilot Napoca Rally Academy
Prin prisma formatului special, ERC încurajează prezenţa la numai câteva etape ale sezonului. Din acest motiv, foarte puţini piloţi concurează în fiecare etapă a campionatului, astfel că lista participanţilor suferă schimbări radicale de la o etapă la alta. În plus, numeroşi piloţi nu şi-au definitivat încă programul pentru acest an, întrucât aşteaptă în continuare semnarea unor contracte de sponsorizare.

Cert este însă că Jan Kopecky, campionul din sezonul 2013, a ales să concureze în acest an în Campionatul de Raliuri Asia-Pacific, motiv pentru care Skoda Motorsport a optat pentru o linie de piloţi formată din Esapekka Lappi şi Sepp Wiegand. O altă prezenţă regulată a sezonului va fi Craig Breen, care a terminat sezonul precedent pe locul trei în clasamentul general şi va avea oportunitatea să concureze cu noul Peugeot 208 T16.

Alte prezenţe notabile pe parcursul anului vor fi cele ale lui Andreas Aigner (campion în 2013 la clasa Production Cup, va concura cu Peugeot 208 T16), Robert Consani (Peugeot 207 Super 2000), Kevin Abbring (Peugeot 208 T16) sau Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5).

În prima etapă a anului va lua startul şi fostul pilot de Formula 1 Robert Kubica, care se va pregăti astfel pentru noul sezon din Campionatul Mondial de Raliuri la volanul unui Ford Fiesta S2000.

ROMÂNIA, REPREZENTATĂ DE NAPOCA RALLY ACADEMY

Faptul că există o competiţie pentru juniori reprezintă o oportunitate pentru mine.

2014 este un an în care trebuie să învăţ cât mai multe, pentru ca în 2015 să ne luptăm pentru titlu.

Florin Tincescu
Pilot Napoca Rally Academy
La fel ca anul trecut, România va fi reprezentată în sezonul 2014 de ERC de Napoca Rally Academy, echipă care concurează şi în Campionatul Naţional de Raliuri. Astfel, campioana de la categoria Production Cup de anul trecut îi va alinia la start pe Simone Tempestini şi Florin Tincescu.

Simone Tempestini va concura cu modelul Subaru Impreza R4 în primele trei etape ale sezonului, care cel puţin teoretic vor avea loc pe zăpadă în lunile ianuarie şi februarie. Între timp, Tincescu va participa la competiţia dedicată juniorilor şi va concura în şase dintre cele şapte etape ale categoriei, care se vor desfăşura în Letonia, Azore, Belgia, Cehia, Elveţia şi Corsica.

CALENDAR: RALIUL SIBIULUI, PE ZĂPADA PE TRANSFĂGĂRĂŞAN

Calendarul Campionatului European de Raliuri include încă o dată Raliul Sibiului, care de data aceasta a fost mutat la sfârşitul lunii februarie pentru a se putea desfăşura pe zăpadă. Una dintre probele speciale va avea loc pe Transfăgărăşan, însă traseul complet urmează să fie stabilit în perioada imediat următoare.

Sezonul va începe în perioada 3-5 ianuarie cu Raliul Janner programat în Austria şi numără în total 12 etape, principala noutate comparativ cu anul trecut fiind Raliul Greciei. Considerat unul dintre cele mai dificile raliuri din lume, acesta a fost integrat în ERC după ce a fost exclus din Campionatul Mondial de Raliuri.

Etapa Perioada Suprafata
Raliul Austriei 3-5 ianuarie zăpadă
Raliul Letoniei 31 ianuarie - 2 februarie zăpadă
Raliul Sibiului 27 februarie - 1 martie zăpadă
Raliul Greciei 28-30 martie mixt
Raliul Irlandei 17-19 aprilie asfalt
Raliul Portugaliei 15-17 mai macadam
Raliul Belgiei 19-21 iunie asfalt
Raliul Estoniei 17-19 iulie macadam
Raliul Cehiei 29-31 august asfalt
Raliul Ciprului 19-21 septembrie mixt
Raliul Elvetiei 23-25 octombrie mixt
Turul Corsicii 6-8 noiembrie asfalt

SISTEM DE PUNCTARE

La fel ca şi anul trecut, sistemul de punctare rămâne unul relativ dificil de urmărit de către fani. Punctele se acordă primilor 10 clasaţi după formatul deja cunoscut din Formula 1 sau WRC: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Totuşi, ERC include puncte bonus pentru primii şapte piloţi de la sfârşitul fiecărei zile a unei etape (7-6-5-4-3-2-1), astfel că un pilot care câştigă un raliu şi a fost lider şi la finalul primei zile va câştiga în total 39 de puncte (25 de puncte pentru victorie şi câte şapte pentru că a fost lider la finalul ambelor zile).

În plus, în clasamentul general sunt luate în considerare doar cele mai bune patru rezultate din primele şase etape şi cele mai bune patru rezultate din ultimele şase etape.

Sistemul a fost adoptat pentru a ajuta piloţii care nu pot concura în toate cele 12 etape, iar organizatorii au introdus în acest an trei noi trofee simbolice care vor fi acordate piloţilor care obţin cele mai multe puncte pe o anumită suprafaţă.

Astfel, va exista un Ice Master (maestru al gheţii) pentru cele trei raliuri pe zăpadă (Austria, Letonia şi România), un Gravel Master (maestru al macadamului) pentru etapele desfăşurate în Grecia, Insulele Azore, Estonia şi Cipru, dar şi trofeul Asphalt Master (maestru al asfaltului) pentru etapele din Irlanda, Belgia, Cehia, Elveţia şi Corsica.

TRANSMISII TV

Începând de anul trecut, postul de televizune Eurosport a preluat drepturile de transmisie pentru Campionatul European de Raliuri. Pachetul curprinde rezumate de câte 30 de minute pentru fiecare zi din cadrul unei etape de concurs. Astfel, pentru etapa de debut din Austria programul este următorul:

Eveniment Post TV Post TV
Rezumat ziua 1 Eurosport, duminica, ora 01:00 Eurosport 2, duminica, ora 08:30
Rezumat ziua 2 Eurosport, luni, ora 00:30 Euriosport 2, luni, ora 08:45

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru