de Sebastian Toma
Luni, 15.11.2010
-
-
Trimite pe:
Creatorii primului break din Germania au lansat în Turcia noua lor creaţie. Vorbim de Opel Astra Sports Tourer, propunerea dinamică şi economică din Ruesselsheim care se vrea a fi "omul bun la toate" al clasei compacte pe segmentul break. Opel vrea să vândă 125.000 de unităţi ale acestei generaţii Astra break.
-
Pret de pornire
16.450 € €
-
Pret model testat
24.230 €
-
Taxa auto
403 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Am testat atât versiunea 1.4 Turbo de 140 CP a lui Astra ST, cât şi versiunea CDTI de 2.0 litri. Pentru că piaţa din România preferă diesel-urile, în special pentru această categorie de vehicul, am preferat să vorbim despre motorizarea ce a preluat numele lui Rudolf Diesel. Avem de a face cu cea mai puternică unitate din segment - cel puţin pe hârtie - cuplată unei transmisii manuale cu şase rapoarte. Cutia este precisă, dar etajată lung şi face motorul să pară leneş având în vedere aşteptările care se ridică odată cu nivelul de putere anunţat. Cuplul motor maxim este de 350 Nm şi vine de la 1.750 rpm, dar motorul oferă 380 Nm în regim overboost. În plus, Opel oferă o cutie de viteze automată alături de acest motor, iar cifrele anunţă o pereche potrivită pentru relaxare în călătorii. Cinicii ar spune că Astra ST 2.0 CDTI nu-i deosebit de sprinten, dar vă reamintim că break-urile de clasă compactă nu sunt pentru curse, ci pentru deplasarea unei familii în condiţii de siguranţă şi economie - rapiditatea fiind pusă pe ultimul loc în majoritatea cazurilor. În mod evident, trenul de propulsie al lui Astra ST 2.0 CDTI a fost orientat spre confort, respectiv înspre accelerarea confortabilă, cât mai lineară, în orice situaţie.
Consum
Ajungem la un capitol crucial pentru un break. Fiind un model destinat familiştilor convinşi care au treabă cu maşina în timpul serviciului sau profesioniştilor care îşi transportă familia în timpul liber, costurile sunt o mare problemă când vine vorba de o maşină. Cei de la Opel spun că totul este sub control şi că s-au gândit la mai mult decât la volumul de carburant consumat de motoare şi au optimizat atât planul de service, cât şi cheltuielile de deţinere şi reparaţie.
Fiind cel mai puternic motor al clasei, sunt slabe şansele ca acesta să fie şi cel mai economic. Ei bine, modelul consumă 5.1 litri la sută în regim mixt conform ciclului ACEA, ceea ce înseamnă cu 0.1 litri la sută în plus faţă de VW Golf Variant 2.0 TDI 140 CP şi exact la fel de mult ca Renault Megane Sport Tourer 1.9 dCi 130 CP. Nu-i chiar aşa de rău, cel mai puternic motor diesel al segmentului dovedind că se poate lua la trântă la capitolul consum cu motoarele mai slabe ale segmentului. Pentru asistenţa şoferului, Opel a montat un indicator de schimbare a treptelor de viteză, amplasat între ceasurile de bord, care se dovedeşte a fi destul de util. Opel ne-a promis că va lansa ulterior o versiune ecoFlex, care va fi echipată cu o unitate de 1.3 litri şi 95 CP și care are şanse mari să fie cel mai economic model din segment. Ţinta? Să nu consume mai mult de 4.4 litri la sută în regim mixt.
Interior
La începuturile break-urilor, interiorul era realizat prin adaptarea unui vehicul comercial la transportul pasagerilor şi al bagajelor acestora. Lucrurile s-au schimbat de multă vreme, iar clienţii nu mai sunt nevoiţi să îşi construiască băncuţe din lemn în spate pentru a-şi transporta copiii. Ba mai mult, în spate pot sta chiar şi pasagerii adulţi mai înalţi de 1.80 metri. Confortul este la un nivel foarte bun, deşi tetierele sunt prea ferme pentru un somn liniştit, dar Astra ST compensează prin silenţiozitate. Pe de o parte, motorul diesel pe care l-am văzut anterior pe Insignia a câştigat în rafinament, pe de altă parte interiorul a fost antifonat mai bine. Până la bancheta din spate nu există diferenţe faţă de versiunea hatchback a lui Astra, iar portbagajul oferă un volum între 500 şi 1.550 litri, în funcţie de configuraţia scaunelor. Nu este cel mai mare volum al portbagajului din segment (lider fiind Kia Cee'd SW cu 534 litri), cu toate că avem o lungime totală de 4.7 metri, semn că inginerii Opel au preferat să se concentreze pe spaţiul oferit pasagerilor în defavoarea unor litri de portbagaj pe care s-ar putea să nu îi foloseşti de fiecare dată când urcă o persoană pe bancheta din spate.
Scaunele ergonomice sunt prezente în standard pe versiunile superioare de echipare, iar acestea sunt încălzite în trei trepte pentru creşterea gradului de confort. În plus, volanul este şi el încălzit - element oferit ca opţiune adițională la nivelul superior de echipare Cosmo. Deşi bordul are multe butoane şi durează puţin până te adaptezi cu ele dacă tocmai ai sărit în maşină, după câteva ore te simţi ca acasă. Vă recomandăm din plin volanul încălzit şi scaunele ortopedice încălzite. Îşi merită banii fără doar şi poate. Mai trebuie să menţionăm şi faptul că spaţiul de încărcare din portbagaj nu este "deranjat" de capetele amortizoarelor sau de alte elemente, permiţând introducerea unui obiect la fel de lat precum deschiderea portbagajului şi că bancheta din spate se rabatează fracţionat 60/40 dintr-un singur buton.
Preţ de achiziţie
Preţul noului Astra Sports Tourer în România nu a fost anunţat încă, dar oficialii mărcii vehiculează un preţ de bază de 18.000 de euro în Germania pentru versiunea entry-level.
O comparaţie a preţurilor lui Astra hatchback 1.4 Essentia 100 CP în Spania şi a aceleiaşi versiuni a lui Astra în România ne-a relatat o diferenţă de numai 70 de euro în condiţiile unui preţ cu TVA 18% în Spania şi 24% în România. În baza acestei comparaţii, putem estima că versiunea Astra ST testată de Automarket va avea un preţ de pornire de aproximativ 23-24 de mii de euro cu TVA inclus şi toate taxele în România.
Revenind la comparaţia noastră, versiunile de motorizare diesel, echipate cu transmisii manuale şi nivelurile de dotări de top ale rivalilor aduc următoarele preţuri de pornire cu toate taxele incluse în România: Fiat Croma 1.9 MJet 120 CP Active - 22.258 de euro; Renault Megane Sport Tourer 1.9 dCi 130 CP Privilege 20.650 de euro; Skoda Octavia 2.0 TDI 140 CP Elegance 23.613 euro şi Volkswagen Golf Variant în versiunea 2.0 TDI 140 CP Highline cu 23.292 de euro cu toate taxele incluse. Aşadar, estimarea noastră ne duce la unul dintre cele mai scumpe break-uri compacte ale producătorilor de volum, dar nivelul respectiv de echipare include numeroase echipamente şi cel mai puternic motor din segment. În plus, cei de la Opel pretind că au cele mai mici preţuri de asigurare Casco pentru modelul Astra ST din întregul segment al break-urilor compacte. Motivul? Modelul se repară uşor şi ieftin, lucru agreat de asiguratorii care ar fi trebuit să plătească sume foarte mari pentru reparaţii relativ simple.
Vom reveni asupra punctajului de la această categorie imediat după anunțarea prețurilor oficiale ale modelului testat.
UPDATE: Oficialii Opel au anunţat preţurile lui Astra ST în România. Exemplarul testat are un preţ de 24.230 de euro cu TVA inclus, confirmând astfel estimările noastre.
Siguranţă
Deşi EuroNCAP nu a testat încă noul Astra Sports Tourer, vom folosi ca referinţă punctajul versiunii hatchback a acestui model. Astfel, Astra hatchback a primit cinci stele EuroNCAP în 2009 şi protejează pasagerii în proporţie de 95%. Copiii sunt protejaţi în proporţie de 84%, iar pietonii sunt apăraţi în proporţie de 46%. Nivelul echipamentelor active de siguranţă a fost cotat la 71%.
Ţinută de drum
Şasiul mecatronic FlexRide, prezent pe versiunea hatchback, vine şi pe unele versiuni de echipare ale lui Astra Sports Tourer, iar exemplarul testat nu face excepţie. Puntea spate este tot semi-independentă cu legătura Watt, în timp ce puntea faţă este independentă tip MacPherson cu arcuri elicoidale şi bară stabilizatoare - preluată de această dată de la Insignia, nu de la Astra. Motivul din spatele acestei modificări este creşterea ampatamentului şi a ecartamentului modelului, lucruri care sporesc manevrabilitatea lui Astra. Sistemul FlexRide oferă trei moduri de rulare - Standard, Sport şi Tour. La indicaţiile celor de la Opel, am demarat în modul Sport şi am schimbat ulterior pe modul Tour. Între timp, am gustat şi o porţie de standard, ca apoi să cochetăm ba cu modul Sport, ba cu modul Tour. Comportamentul modelului nu este extrem în niciuna dintre cele două situaţii. Acest lucru înseamnă că avem un model care nu îţi provoacă dureri de spate şi nu îţi dă lovituri în rinichi (poate scaunele ergonomice au un cuvânt de spus aici), dar nici nu se înmoaie în modul Tour, devenind o bucată de unt cu roţi. Într-un fel, se realizează un echilibru, iar suspensia spate şi caroseria întărită fac parte din acest echilibru. Cei de la Opel spun că sistemul lor care include legătura Watt este mai uşor decât un Multilink în patru puncte şi la fel de eficient, în timp ce caroseria este cu 94% mai rezistentă la îndoire şi cu 18% mai rezistentă la torsiune.
Practic, avem un model închegat, care poate să facă faţă unui stil de condus ceva mai agresiv fără ca intervenţia ESP-ului sau a şoferului să fie necesară pentru corectarea traiectoriei, în timp ce un nivel sporit de confort este oferit la apăsarea unui buton. Vă recomandăm să alegeţi jantele de 16 inch pentru costuri mai scăzute în ceea ce priveşte anvelopele şi un plus de economie de carburant şi agilitate în defavoarea "aderenţei supreme" pe viraje.
Vizibilitate
Avem multe ingrediente utile pentru capitolul vizibilitate al lui Astra. Fie că vorbim de luneta de dimensiuni mari sau de oglinzile laterale generoase, modelul german stă bine la vizibilitate cu o sigună excepţie. Aceasta se numeşte montantul A de pe partea şoferului, care te încurcă la virajele de stângă abordate la viteză mică.
Tehnologie
Opel echipează noul Astra Sports Tourer cu numeroase artificii tehnologice, ridicându-se fără probleme la nivelul competiției din segment. Atât teoretic, cât şi practic, ai tot ce îţi trebuie într-o călătorie. Cruise control, navigaţie, volan încălzit, faruri adaptive, sistemul Opel Eye care citeşte semnele de circulaţie, scaune cu reglare electrică (exemplarul testat), sistem audio de calitate şi aşa mai departe. Lipseşte totuşi acel "ceva", acea element care să scoată Astra în fața concurenței la acest capitol.
Design
În materie de design, lucrurile sunt simple. Modelul împarte toată partea frontală cu versiunea hatchback a lui Astra, iar această afirmaţie este valabilă până la uşile din spate. De acolo, plafonul prezintă o înclinaţie diferită, care îl face pe Astra ST să pară mai mic şi mai compact, iar posteriorul primeşte un design atrăgător. Deşi Megane Sport Tourer este considerat a fi mai atrăgător de unii în ceea ce priveşte posteriorul, Astra ST este considerat de mulţi ca fiind mai frumos. Până la urmă, toți au dreptate în discuțiile legate de design.
In schimb am condus una si nu imi place cum se vede de la volan.
reclama la europene??????????????
@Poze
La fel ca la orice lansare care are loc în afara ţării, imaginile sunt furnizate de fotograful angajat de producătorul de automobile care ne invită la testul respectiv.
@ George: care e problema cu locul 2? Cred că asta zice multe despre echilbrul acestei mărci, care vizează o anumită clientelă. De acord că nu se poate spune că este foarte bună la ceva anume, dar şi ca să obţii un punctaj bun la toate capitolele este o realizare.
- Trebuie sa va spun ca este disponibil optional pe Enjoy, Sport si Cosmo - doar in trimul de baza Essentia nu este disponibil.
Aceasta optiune - este foarte mult apreciata de reprezentantele sexului frumos de aceea Opel a ales sa introduca aceasta optiune dupa succesul pe care l-a avut pe Corsa.
Octavia 2 Combi - 605 litri.
Si probabil mai sunt si altele cu portbagajul mai mare decat Cee'd.
un taxi de renault , bmw, sau alti japonezi...