Marti, 25.05.2010
- Comenteaza
- Trimite pe:
Pentru unii, prima întrebare care se naşte în zorii dimineţii este: "Cu ce mă îmbrac azi?". Soluţiile diferă de la caz la caz, unii adoptând costumul şi alţii combinaţiile de culori şi materiale. Aspectul vestimentar a devenit pentru unii o artă, aşa cum de-a lungul timpului şi maşinile au devenit creaţii revoluţionare şi opere de artă. Dată fiind evoluţia lucrurilor, era normal ca cele două sfere să se întrepătrundă la un moment dat şi să asistăm la simbioze încântătoare, practice şi, de ce nu, trendy. În povestea noastră de astăzi, personajele principale sunt italienii de la Fiat, cu al lor 500 sau Cinquecento, un simbol pentru istoria auto, şi producatorul de haine Diesel, la rândul său "macaronar" celebru pentru liniile vestimentare. Cele două branduri si-au dat mâna şi, ca de fiecare dată când peninsularii îşi pun ceva în cap, rezultatul este unul de succes: Fiat 500 by Diesel. Văzut de unii ca o simplă versiune mai dotată a modelului urban şi de alţii ca o materializare a spiritului artistic şi un accesoriu şic, 500 by Diesel caută popularitate chiar şi în România, unde speră să atragă publicul tânăr.
Motor / Transmisie
Deşi poate fi comandat împreună cu versiunile de 1.2 litri pe benzină şi 1.3 litri Multijet, noi am fost privilegiaţi să percepem experienţa Diesel la volanul vârfului de gamă pe benzină, de 1.4 litri şi 100 de cai putere. Aşa e! Vorbim de un Fiat 500 by Diesel pe benzină, un paradox care poate crea confuzie pentru cei mai puţin familiarizaţi cu asocierea celor două branduri. Motorul cu patru cilindri îşi expune potenţialul abia la 6000 de rotaţii, în timp ce cuplul motor, destul de zgârcit, de numai 131 de Nm, vine abia la 4250 de rotaţii. Trăsăturile sunt însă normale pentru un astfel de propulsor, care nu îşi propune performanţe notabile, cel puţin nu în materie de acceleraţie sau viteză maximă. Fiat a găsit însă butonul care rezolvă situaţia. El se numeşte cum altfel decât "Sport" şi trebuie acţionat imediat ce porniţi motorul. Spunem "trebuie" pentru că altfel 500 ar putea fi catalogat ca fiind leneş. Bineînţeles, modul "Sport" aduce cu sine o rigidizarea a direcţiei. Forţa celor 100 de cai este exploatată cu ajutorul unei transmisii cu şase rapoarte, etajate bine, pentru un demaraj rapid, dar cu rapoarte extraordinar de greu de găsit, din cauza cursei imprecise a schimbătorului. Avem un 500 pe benzină care poate fi însă uşor confundat cu un diesel, şi nu din cauza alăturării numelui designerului vestimentar, ci din cauza insonorizării slabe a habitaclului, care permite celor din interior să audă ce se petrece sub capotă. Tocmai această trăsătură, împreună cu comportamentul cutiei şi lipsa cuplului depunctează mult modelul italian.
Consum
Deşi nu ne-am fi aşteptat ca un motor pe benzină, de 1.4 litri, să consume puţin, dat fiind trendul actual al constructorilor auto, trebuie să recunoaştem ca Fiat 500 by Diesel este o surpriză plăcută. Practic, numele firmei de îmbrăcăminte se potriveşte perfect, Cinquecento fiind aproape la fel de economic ca un diesel. În oraş, micuţul "broscar" se simte în elementul lui, fiind nevoie între 8.5 şi 9 litri/100 de kilometri pentru a face faţă aglomeraţiei, adică destul de aproape de ceea ce anunţă constructorul: 8.2 litri/100 km. În afara oraşului, dacă alegi să rulezi cu maxim 130 de km/h, unitatea cu patru cilindri va avea nevoie de aproximativ 6.2 litri la 100 de kilometri, din nou o valoare decentă, care asigură o autonomie bună, în ciuda rezervorului mic, de numai 35 de litri.
Performanţe
Ecuaţia gândită de Fiat, 100 de cai putere şi 930 de kilograme masă totală, oferă un rezultat final satisfăcător pentru tinerii care apreciază demarajele în trombă şi reprizele de accelerare bune. Mai exact, sprintul de la 0 la 100 de km/h se face in 10.5 secunde, iar viteza maximă ajunge până la 182 de km/h. Dacă stăm să ne gândim că vorbim de un model urban şi nu de o sportivă, performanţele sunt mai mult decât mulţumitoare.
Interior
Pe cât de mult a impresionat micul Fiat 500 la exterior, pe atât de mult a dezamăgit la interior. Calitatea finisajelor şi a materialelor a lasat de dorit şi a fost criticată în nenumărate rânduri. Speram că odată cu noua versiune, 500 va creşte calitativ, iar habitaclul va deveni ceva mai prietenos cu pasagerii săi. Ne-am înşelat, pentru ca în afară de un individualism discret, 500 by Diesel îşi primeşte pasagerii cu aceeaşi reţetă. Plasticul care îmbracă bordul şi portierele este tare şi neprietenos, textura acestuia fiind complet nepotrivită pentru imaginea generală a versiunii speciale. Situaţia este salvată de tapiţeria care îmbracă scaunele, atent croită de Diesel, din materiale de calitate, brodate cu logo-ul firmei italiene. Capul schimbătorului de viteze a primit şi el emblema mărcii vestimentare, în timp ce volanul a fost îmbrăcat în piele perforată şi cusut cu aţă de culoare bej, în ton cu cea regăsită pe scaune. Nu lipsesc bineînţeles covoraşele personalizate şi nici pragurile cu inserţii din aluminiu şi motto-ul "For Successful Living". Spaţiul interior este destul de redus pentru patru pasageri, mai ales dacă vorbim de persoane cu o înălţime ceva mai mare. Pe locurile din spate nu există spaţiu pentru picioare decât atunci când pasagerii faţă fac şi ei compromisuri. Chiar şi aşa, ramâne problema spaţiului rămas între cap şi plafon, foarte mic în această situaţie. Nu mai vorbim de portbagajul de numai 185 de litri, care se dovedeşte însă suficient pentru două persoane.
Preţ de achiziţie
Exclusivitatea se plăteşte şi asta e un lucru bine ştiut. Fiat 500 by Diesel este o versiune limitată a modelului italian, care va fi produsă în doar 10.000 de exemplare. Unicitatea, dar şi lista de accesorii mai bogată, duc la un preţ ceva mai mare a ediţiei create în colaborare cu compania vestimentară. Un 500 by Diesel pleacă de la 13.000 de euro cu TVA, preţ valabil pentru versiunea de 1.2 litri şi 69 de cai putere. Versiunea testată de noi începe însă de la 14.000 de euro cu TVA, un preţ destul de piperat, dar care se justifică prin prezenţa unei liste de dotări foarte bogată. Dacă vrem să ne referim la rivalii din segment trebuie însă să luam în calcul versiunile standard ale modelului. Astfel, un Ford Ka, fratele de platforma al lui 500, pleacă de la 11.364 de euro cu TVA, în timp ce italianul este ceva mai scump, adică 11.500 de euro. Pe de altă parte însă, un model la fel de iconic precum 500, dar venit de peste Canalul Mânecii, adică Mini One, pleacă de la 15.934 de euro, preţ valabil pentru versiunea de 1.6 litri şi 75 de cai putere. Raportarea la britanic face ca 500 să pară un chilipir şi o afacere foarte bună.
Siguranţă
Fiat 500 a dovedit tuturor că şi o maşină mică poate fi sigură. Rezultatele obţinute în cadrul testelor EuroNCAP au demonstrat ca italienii nu au făcut compromisuri la acest capitol, rezistenţa şi protecţia, oferită celor din interior, fiind exemplare. Cele cinci stele vin ca o confirmare a eficienţei ansamblului de siguranţă, cu care este echipată fiecare versiune în parte. Dotat cu nu mai puţin de şapte airbaguri (frontale, laterale, cortină şi genunchi), cu centuri faţă şi spate, precum şi cu sisteme de siguranţă activă cum ar fi ABS, EBD şi chiar ESP (în cazul versiunii testate de noi), 500 este un adevărat exemplu pentru constructorii care activează în segment. Nu lipsesc nici frânele anterioare şi posterioare pe disc, exclusiv pe versiunea de 1.4 litri 100 CP.
Ţinută de drum
Au spus-o mulţi şi o vom spune şi noi. Fiat 500 este o jucărie pentru cei mari, uşor de manevrat, care se aseamănă de multe ori cu un kart. Suspensiile faţă, de tip McPherson, cu braţe oscilante şi bară stabilizatoare sunt asociate cu o punte semirigidă pe spate, pentru a asigura o ţinută de drum impecabilă, chiar şi la viteze mari. Fiat 500 se dovedeşte o maşină extrem de rigidă, uneori mult prea rigidă pentru cei care rulează mult în oraş. Suspensiile sunt gândite pentru a oferi un minim de confort, dar mai ales o ţinută de drum exemplară, sentiment amplificat şi de pneurile montate pe jantele de 16 inch, de dimensiuni 195/45, regăsite doar în cazul acestei ediţii speciale. Pe porţiunile virajate ruliul pare să lipsească cu desăvârşire, iar la viteze mari rigiditatea suspensiei dă senzaţia de siguranţă, chiar dacă rulezi cu peste 100 de km/h, iar dimensiunile maşinii nu sunt impresionante. Aderenţa este menţinută în situaţii limită de un sistem ESP, care intervine prompt atunci când traiectoria ideală se pierde. Direcţia electrică "DualDrive" se dovedeşte a fi deosebit de utilă în oraşele aglomerate, acolo unde manevrele de parcare şi spaţiile înguste nu vor da bătăi de cap doamnelor şi domnişoarelor.
Vizibilitate
Fiat 500 se vrea a fi o maşină de oraş "aerisită", cu o suprafaţă vitrată generoasă, amplificată în cazul versiunii Diesel de un plafon panoramic. Oglinzile laterale sunt suficient de bine proporţionate pentru a nu crea probleme de vizbilitate iar luneta oferă un câmp vizual bun, chiar dacă oglinda retrovizoare centrală pare puţin nepotrivită pentru interiorul modelului italian, iar montanţii posteriori sunt destul de mari. Pe timp de noapte, vizibilitatea se menţine sporită, indiferent de porţiunea de drum pe care alegeţi să rulaţi.
Tehnologie
Ediţia limitată Diesel aduce publicului amator de individualism, ocazia de a se număra printre cei 10.000 de clienţi, care peste câţiva zeci de ani se vor lăuda cu un Fiat 500 foarte rar. Personalitatea modelului este clar conturată de elementele de design exterior şi interior, dar şi de lista de echipamente regăsite în fişa tehnică. Vorbim de o echipare specială Diesel, care aduce o serie de elemente noi deja suficientei versiuni Pop. Începem cu aerul condiţionat manual care este înlocuit de o climatizare automată, ce funcţionează însă pe o singură zonă. Sistemul audio de bază a fost şi el înlocuit cu unul noul, Hi-Fi Interscope Sound System, care vine cu subwoofer, dar nu neapărat cu o calitate mai bună a sunetului la volum ridicat. Sistemul Interscope beneficiază de conexiune auxiliară USB dar şi de o serie de comenzi poziţionate pe volan, pentru a uşura sarcinile şoferului. Tot versiunea Diesel aduce, cum am mai spus, tapiţeria specială, tablou de bord nou cu vitezometru pe fond galben şi mâner schimbător cu logo-ul Diesel. Latura funcţională este amplificată şi de prezenţa unui sistem Blue&Me, a unor oglinzi electrice cu degivrare şi a proiectoarelor de ceaţă.
Design
Ediţia specială Diesel pare să întoarcă la fel de usor capetele trecătorilor. Este o apariţie insolită, pe care însă puţini o pot privi ca pe rezultatul unei colaborări dintre un constructor auto şi un producător de articole vestimentare. Mulţi asociază logo-urile şi indicativul Diesel, unei motorizări noi, pe motorină, a modelului italian, care pare că a primit în plus o serie de accesorii. De fapt look-ul versiunii limitate spune mai multe, dincolo de această apreciere profană a publicului. Micul italian este un model şic, trendy, la modă, adică toate acele atribute care ajută un constructor să folosească factorul emoţional când îşi comercializează produsul. Diesel şi-a pus amprenta la propriu asupra caroseriei, logo-ul de pe mânerul schimbătorului fiind regăsit şi pe hayon. Alte elemente de personalizare pe care am putea să le trecem în revistă sunt montanţii centrali îmbrăcaţi în plastic cu efect de aluminiu, barele de protecţie cu design Diesel, vopsite în culoarea caroseriei, jantele de 16 inch cu capac central, pe care stă poziţionat acelaşi logo Diesel, bandourile laterale specifice, ornamentele cromate pentru evacuare, etrierii de culoare galbenă, eleronul poziţionat pe portbagaj şi geamurile fumurii.
Ne-a placut
- Exclusivitatea versiunii
- Accesoriile de personalizare
- Ţinuta de drum
- Lista de dotări
Nu ne-a placut
- Cursa schimbătorului
- Cuplul motor
- Insonorizarea slabă
- Calitatea materialelor
Date tehnice - Fiat 500 1.4 16V 100HP Lounge | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Fiat
-
Cu ocazia aniversării celor 125 de ani de la înființare, Fiat a publicat o serie de informații noi despre Grande Pande. Acesta va avea o versiune electrică, cu 113 CP și o autonomie de până la 320 de kilometri. (Vineri, 12 Iulie)
-
Constructorul italian de automobile și celebra casă de modă Giorgio Armani și-au unit forțele pentru o ediție specială a modelului 500e. Aceasta va fi disponibilă pe mai multe piețe, inclusiv în Europa. (Vineri, 12 Iulie)
-
Constructorul italian de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Grande Panda. Desenat în Italia, acest model va fi disponibil și într-o versiune pur electrică. (Vineri, 14 Iunie)
-
Șeful Stellantis a confirmat că actualul Fiat 500 va avea o versiune hibrid, echipată așadar cu un motor termic. Aceasta va fi produsă din 2026 la uzina din Mirafiori. (Miercuri, 29 Mai)
-
Fiat prezintă o nouă ediție limitată pentru modelul 500. Denumită 500 Tributo Trepiuno, aceasta este un omagiu adus conceptului care a stat la baza versiunii moderne a celebrului model italian. (Miercuri, 06 Martie)
In locul tau as arunca o privire atenta asupra mapei de presa... nu vei gasi amortizoare reglabile pe aceasta masina. In rest textul nu e rau.
Argumente pro:
1.Pentru individualismul debordant.
2.Pentru design placut.
3.Pentru simplitatea la condus.
4.Pentru ca sunt un sofer prost si nu ma descurc in parcari.
5.Pentru consumul mic.
6.Pentru a spori veniturile celor de la Fiat.
Argumente contra:
1.Pentru ceea ce ofera,este scumpa.
2.Dezavantajele masinii tip cutie de chibrituri.
3.Exista variante break cu consum mai mic decat gandacul asta.[Diesel bineinteles]
4.Daca stai la tara,cand iti cade o roata,cand lovesti o aripa,cand nu poti iesi cu ea nici pana la cotet.[Posibil sa ploua mai tare si se impotmoleste in...]
5.Nu poti face sex,intr-o maniera cat de cat comoda,in ea.
6.E prea mica.[Uneori este posibil,ca vreun sofer orb sa intre in tine pentru ca nu te-a vazut.]
In concluzie,vedeti voi,unele masini nu sunt facute pentru mine.
Sa nu uitam ca exista Panda, masina chiar ok. Iar daca un client vrea ceva exclusivist, de ce nu Abarth ce contine ceva mai multe chestii tehnologice?
Sa faci o masina cu motorizarea pe benzina care sa "poarte" un nume cu diesel e un pic fortat, dar tipic pentru italieni. Maine-poimaine vor scoate 500 "by Gucci" sau "by Vuitton". Iar masina in afara de ceva tente elegante la interior nu prezinta multe diferente fata de standard. Interiorul era mai frumos cu alb, mai tineresc si pana la urma mai optimist.
"By Diesel" este o tesla in vintre data de Fiat dupa ce au mai scos capul din multele probleme financiare.
Pace si taxe mici :)
in rest sa mai adaug ceva
@slv83 ai dreptate numai sa completez cu ceva "Masinuta e ideala pt. fete, dar unele peste medie, neintretinute de vreun cocalar cu burta peste curea!"
si cu un lantisor din aur in gat, genul acela cu ce se leaga vacile asa de cativa cm in diametru, si cu o cruce in varf.
:)
La spate mai trebuie lucrat putin...seamana cu o buburuza...mai trebuia sa aibe o culoare rosie deschisa:)
Despre interior: ce pot spune despre interior este frumusel ...bordul este putin copiat de la Toyota Corolla [2007]
Despre motorizari: Eu as alege un 1.3 Multijet s-au un 1.4 diesel 100 cp care mai avea nevoie de un cal putere si ajungea la egalitate la Skoda Fabia I 1.4 16 v 101 cp:) in sfarsit nu este vb de chestia asta
In concluzie : Nu merita sa dai atatia bani pentru Un Fiat mai ales fiind Fiat 500 ...daca era un Bravo-Linea mai intelegeam...dar asa mai bine un Vw Up si o Skoda Citigo de banii aia:)))