Motor turbo

Turbocompresia este o metodă de creștere a puterii generate de un motor cu ardere internă prin compresarea cu ajutorul unei turbine a aerului utilizat în momentul admisiei.

Procesul are loc cu ajutorul unui grup de turbocompresie (în engleză: turbocharger) care folosește o turbină și un compresor angrenate pe același ax: turbina de angrenare este învârtită de gazele de evacuare emise de motor și antrenează un compresor centrifugal (suflantă) care comprimă aerul trimis spre motor. Grupul de turbocompresie este denumit în mod generic "turbină" în terminologia auto.

Gazele de evacuare rezultate în urma arderii din motor au o viteză ridicată, deci energie cinetică ridicată. Gazele sunt colectate în galeria de evacuare și apoi redirecționate spre turbină care, în contact cu gazele evacuate, este pusă în mișcare. La rândul, ei turbina antrenează compresorul (suflanta) care aspiră aer din galeria de admisie și-l comprimă înainte sa fie introdus în cilindru.

În acest mod se mărește cantitatea de oxigen (și implicit puterea generată) din amestecul proaspăt aer-carburant în momentul admisiei. 


Turbină cu geometrie variabilă

Turbinele pot avea geometrie fixă sau variabilă.

În cazul turbinelor cu geometrie variabilă (VGT), turbina este constructiv identică ca în cazul celei cu geometrie fixe. Diferența este reprezentată de existența unor palete la intrarea în turbină care ajustează direcția de curgere a gazelor de evacuare spre paletele turbinei. Modificarea direcției de curgere are ca efect modificarea vitezei de curgere a gazelor, deci implicit a turației turbinei. Astfel, această soluție permite controlul presiunii de supraalimentare prin controlul turației compresorului.


Numărul de turbine și așezarea acestora

În cazul în care sistemul utilizează mai multe grupuri de turboalimentare (turbine) turbine pentru creșterea puterii, sistemul este denumit de obicei Bi-Turbo sau Twin-Turbo (două turbine), Tri-Turbo (trei turbine) sau Cvadri-Turbo (patru turbine).

Twin-Turbo vs Bi-Turbo

Termenul Twin-Turbo se utilizează atunci când sistemul de turbocompresie este format din două turbine identice care funcționează în paralel, fiecare utilizând jumătate din cantitatea de gaze de evacuare și fiecare servind, de obicei, admisia în jumătate dintre cilindrii motorului.

În schimb, termenul Bi-Turbo este utilizat când turbinele sunt dispuse secvențial, una după alta, pe traseul urmat de gazele de evacuare.

În varianta secvențial paralel, cele două turbine funcționează în același timp, a doua preluând aerul compresat de prima și comprimându-l suplimentar. În varianta secvențial în serie, cele două turbine au roluri diferite: prima crește puterea motorului la turații coborâte, a doua crește puterea la turații ridicate.


Termenul turbocompresie (variante: turbo, turboalimentare, sau turbosupraalimentare) este utilizat în mod curent pentru dispozitivele care comprimă aerul cu ajutorul unei turbine.

În schimb, termenul supraalimentare este utilizat în mod curent pentru dispozitivele mecanice care comprimă aerul (roți dințate, ax, curea și/sau lanț conectate direct la arborele cotit).

Cele două metode de creștere a puterii produc același efect (comprimarea aerului și creșterea cantității de oxigen din motor la admisie), dar prin metode diferite. 

Un motor termic poate fi supraalimentat (în engleză: supercharged), turboalimentat (în engleză: turbocharged, turbosupercharged sau simplu turbo) sau poate folosi ambele tehnologii în același timp pentru creșterea puterii generate de acesta (în engleză: Twincharging/Twincharged).


VIDEO

Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru