Drivetest SEAT Ateca
2.0 Diesel Turbo (TDI) 190CP 4x4 Aut7 XcellenceVineri, 27.07.2018
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ateca este o localitate minusculă din centrul Spaniei, unde trăiesc aproape 2000 de oameni. E genul ăla de orășel spaniol care datează de secole, cu clădiri vechi de piatră, în care nu se întâmplă niciodată nimic. Până și polul industriei locale, o fabrică mică de ciocolată, a fost închis în 2013.
Cu toate acestea, din 2016, micul orășel iberic a fost pus pe harta lumii, la același nivel cu alte orașe spaniole importante: petrecărețul Ibiza și istoricul Toledo. Totul se datorează celor de la Seat, care își denumesc modelele după orașe din Spania, ca un tribut adus originii brandului.
Numele Ateca a fost ales în 2016 pentru un SUV compact. Deși mulți n-au crezut că piața este capabilă să mai absoarbă încă un SUV compact, Ateca a devenit mai vândut decât Leon (bestseller-ul mărcii) pe multe piețe din Europa. Chiar și în România noastră.
Am încercat să vedem ce-l face pe Ateca mai atractiv decât un Leon, așa că SUV-ul a făcut un scurt popas în garajul nostru. Și nu oricum, ci alături de cea mai puternică versiune a sa, ca să fie cât se poate de convingător.
SEAT Ateca
2.0 Diesel Turbo (TDI) 190CP 4x4 Aut7 Xcellence
- Pret de pornire 18.343 €
- Pret model testat 42.172 €
Motor / Transmisie
Cel mai puternic motor din gama lui Ateca este un diesel de 2.0 litri TDI cu un total de 190 de cai putere și un cuplu motor extrem de generos de 400 Nm. Acesta se simte devreme, adică pe la 1700 de rotații, ceea ce face din Ateca un SUV cu o dinamică bună, care trăiește intens rulările urbane.
Resursele sunt suficiente pentru a face din Ateca nu doar un SUV corect motorizat, ci și un SUV cu veleități sportive. El se mișcă bine și la viteze de autostradă, impulsul accelerației fiind sinonim cu o retrogradare și cu rezerve noi. Plaja de cuplu este suficientă, iar livrarea puterii se face corect.
Ajută în acest sens o transmisie automată DSG cu dublu ambreiaj și șapte rapoarte. Ea schimbă liniar și pe nesimțite, având tendința să meargă ușor subturat, chiar și în modul de rulare Normal. După cum ați intuit, există mai multe moduri disponibile: Eco, Individual, Normal, Sport, Offroad și Snow. Cu excepția ultimelor două, celelalte nu sunt o surpriză. De asemenea, e destul de simplu de intuit ce face fiecare.
Revenind la cutia automată, trebuie precizat că ea reacționează bine la impulsuri, oferind o retrogradare corectă, fix în plaja de cuplu. Antifonarea motorului este destul de bună până la un punct. Dacă vreți să mergeți puțin mai tare și mai turat, trebuie să știți că spiritul gutural apare pregnant după 2200 de rotații și devine deranjant pe măsură ce continuați să căutați zona înaltă a turometrului.
Consum
Atunci când optezi pentru un Seat Ateca de 190 de cai putere nu prea contează consumul. Chiar dacă la prima vedere tu pari un om cumpătat care a ales un SUV diesel. Dar nu e orice Ateca diesel, e cel mai puternic din gamă.
Rularea urbană mi-a adus un consum de 12 litri/100 de kilometri, destul de mare, comparativ cu cei 6.1 litri promiși în fișa oficială. E drept că nu am mers decât puțin în modul Eco și am folosit din plin aerul condiționat.
În fișa tehnică, Seat anunță un consum de 5.5 litri pentru versiunea testată de mine. Dacă ne uităm în segment, vedem că un Skoda Karoq cu numai 150 de cai putere și DSG consumă 5.2 litri/100 km. Surprinzător, tot 5.2 litri/100 de km este și media lui Ford Kuga 2.0 TDCi de 180 de cai cu automată.
Mazda CX-5 cu motorul său diesel de 175 CP este mai gurmand la 5.8 litri.
Un adevărat zgârcit pare Opel Grandland X, care consumă doar 4.9 litri/100 de km, deși are 177 CP. Nu mai vorbesc despre Peugeot 3008 și al său consum de 4.4 litri pentru versiunea de 150 CP. Trebuie menționat însă că aceste două crossovere nu pot fi comandate cu 4x4, ca Ateca mea de test.
Hyundai Tucson și Kia Sportage nici nu prea intră în calcul pentru că au consumuri medii de peste 6 litri la versiunile diesel de peste 180 CP. Nici Volkswagen Tiguan nu se poate apropia de colegul său de concern, întrucât o versiune identică (190 CP, DSG și 4Motion) consumă 5.7 litri/100 km.
Performanţe
Vă spuneam că, alături de cei 190 de cai putere, Seat Ateca poate emite pretenții de SUV sportiv. Și nu sunt doar vorbe fără substanță. Este suficient să ne uităm în fișa tehnică. În această configurație, Ateca promite un sprint de la 0 la 100 de km/h în doar 7.5 secunde.
Este o valoare cu două sau chiar trei secunde mai bună decât a rivalilor amintiți mai sus. Doar Volkswagen Tiguan se apropie de Ateca, timpul său de accelerare fiind de 7.9 secunde.
Viteza sa maximă, de 212 km/h, este însă identică cu cea a lui Ateca. Doar Opel Grandland X poate promite mai mult de atât, adică 214 km/h.
Interior
Vorbim despre o mașină lansată pe piață de doi ani, deci nu vă așteptați la artificii estetice. De fapt, dacă stau bine să-mi aduc aminte, Ateca nu a fost vreo revoluție la acest capitol nici în momentul lansării. Este doar un SUV preocupat de ergonomie, calitate și spațiu interior. Designul este cât se poate de simplist și ne trimite cu gândul la părintele Volkswagen. Chiar și materialele folosite sunt identice. Mă refer aici la plasticul moale dar cu o textură îmbătrânită de pe planșa de bord și de pe portiere și la plasticul Piano Black care dă un aer premium habitaclului și consolei centrale.
Ecranul sistemului multimedia este integrat foarte bine în planșa de bord și are o ergonomie clasică modelelor Volkswagen. La fel se întâmplă și cu climatizarea și comenzile de pe volan. Totul este atât de familiar, încât ai impresia că logo-ul a fost aplicat greșit.
Ateca se vrea a fi un SUV bun la toate, cu spațiu suficient pentru toți utilizatorii săi. Prin urmare, spaniolii au pregătit multe spații de depozitare prin habitaclu, dar și loc suficient pe bancheta din spate, acolo unde încap și adulți de 1.80 metri. Este destul loc și pentru trei pasageri, Ateca fiind destul de aproape de valoarea uriașă oferită de Tiguan.
Scaunele sunt confortabile și au o susținere laterală foarte bună. În plus, sunt îmbrăcate în Alcantara.
Pe lista spațiilor de depozitare foarte utile aș vrea să notez lăcașul pentru telefon mobil de la baza planșei de bord, cotiera adâncă și spațiile din portiere.
Dincolo de hayonul acționat electric și echipat cu funcție de deschidere fără mâini, Ateca promite un spațiu total de 485 de litri, aproape cât un sedan de segment D. Cu excepția lui Ford Kuga, toți rivalii sunt ceva mai generoși la acest capitol. De la câțiva litri, până la cei peste 100 de litri în plus ai lui Volkswagen Tiguan.
Preţ de achiziţie
Pentru a se salva de la faliment, Seat a avut o politică diferită de cea a părintelui Volkswagen. Nici nu putea avea alta, dacă mă întrebați pe mine. Modelele spaniolilor au fost mereu ușor mai ieftine decât cele Volkswagen și, uneori, chiar mai ieftine decât cele Skoda. Se mai respectă însă regula?
Crossover-ul Ateca pleacă de la 18.400 de euro, dar versiunea testată de mine, adică motor diesel de 190 de cai putere, tracțiune integrală, cutie DSG și nivel de echipare de top Xcellence, are un preț de 34.600 de euro pe piața din România.
Skoda Karoq este mult mai ieftin, însă e și vorba de o versiune mai modestă, de 150 CP.
Ford Kuga în versiunea 2.0 TDCI de 180 CP cu 4x4 și automată, alături de eciparea Vignale, scoate din buzunar 36.200 de euro. La fel de scump este și Mazda CX-5 în versiunea de 175 CP, cu 4x4 și automată, nivel de echipare Revolution Top, care ajunge la 36.800 de euro.
Opel Grandland X Ultimate cu motorul de 177 cai putere diesel, cu automată dar fără 4x4, ajunge să coste aproape cât Ateca, la 33.300 de euro. Și Peugeot 3008 este mai ieftin la 29.000 de euro, însă motorul său diesel de 150 CP nu are nici automată, nici 4x4.
Kia Sportage rămâne chilipirul segmentului, cu o versiune comparabilă la numai 28.600 de euro, însă Hyundai Tucson, cu 185 CP, 4x4, automată și echipare Luxury ajunge la aproape 38.000 de euro.
Am ajuns și la Volkswagen Tiguan, 2.0 TDI de 190 CP, cu DSG, 4Motion și echipare Highline. SUV-ul german pare să contrazică regula de care aminteam la începutul acestui capitol, pentru că are un preț ușor mai mic decât Ateca: 34.400 de euro.
Am păstrat pentru final un detaliu important despre mașina de test. Pe lângă nivelul de echipare Xcellence, care include cam tot ce îți poți dori, au mai fost și câteva opționale, care au urcat prețul total al versiunii testate la 42.200 de euro. Destul de mult pentru un SUV compact de volum.
Siguranţă
EuroNCAP a testat actualul Seat Ateca în anul 2016, iar SUV-ul spaniol a reușit o performanță excelentă. A primit cele cinci stele, dar a înregistrat și unul dintre cele mai bune procente pentru protecția pasagerilor adulți: 93%. Și la celelalte capitole s-a prezentat bine: protecția copiilor a primit 84%, protecția pietonilor a primit 71%, iar sistemele de siguranță 60%.
În prezent, Seat Ateca poate fi echipat cu 7 airbaguri, dintre care unul pentru genunchii șoferului, cu asistent la frânarea de urgență capabil să recunoască pietonii și bicicliștii, asistent pentru păstrarea benzii de mers, monitorizarea unghiului mort, avertizare asupra traficului la ieșirea dintr-o parcare în marșarier, asistent pentru faza lungă și recunoașterea semnelor de circulație.
Nu lipsește nici pilotul automat cu funcție Stop&Go, care, împreună cu cele de mai sus, poate oferi o rulare semi-autonomă în traficul aglomerat (Traffic Jam Assist).
Ţinută de drum
În ultimii ani, Seat a încercat să își reafirme poziția de brand sportiv în cadrul Grupului Volkswagen. Prin urmare, Ateca se vrea ceva mai dinamic decât un Tiguan, spre exemplu. În cazul versiunii mele de test, ca și în cazul celorlalte versiuni disponibile, Seat a căutat să ofere un compromis bun între stabilitate și confort. Și a reușit.
Mai ales dacă vă căutați bine în buzunare și bifați pe lista de opționale sistemul de amortizoare adaptive Dynamic Chassis Control (DCC), care este disponibil pe Ateca din aprilie 2017. Acestea încearcă, și reușesc în mare parte, să-ți ofere un răspuns diferit al suspensiei, în funcție de modul de rulare ales. E drept că diferențele dintre modurile de rulare disponibile sunt destul de mici.
Instalarea acestui pachet de amortizoare adaptive reduce garda la sol a SUV-ului. Ea scade de la 19 la 18 centimetri, o valoare care nu-i va mulțumi prea tare pe cei care se gândeau la ceva escapade off-road cu Ateca.
Dar decizia spaniolilor este justificată, întrucât SUV-ul lor compact se simte mai bine pe șosea decât în off-road. Asta deși are două moduri de rulare dedicate, Off-road și Snow, care se folosesc de diferențialul electronic XDS pentru a ieși din situații dificile și pentru a doza corespunzător puterea între cele două axe.
În traficul de zi cu zi, prin Bucureștiul care poate păstra niște gropi sau denivelări ascunse pe orice străduță, Seat Ateca s-a simțit bine, suspensia a rămas bine izolată și omogenă. E drept că este mai rigidă decât cea a unui Nissan Qashqai sau a unui Renault Kadjar, dar nu devine inconfortabilă. O parte din rigiditate este cauzată și de jantele ceva cam mari, de 19 inch.
Pe segmentele de drum cu viraje, Seat Ateca se înclină mai puțin decât majoritatea SUV-urilor compacte și este, fără îndoială, una dintre cele mai sportive opțiuni disponibile. Aderența se păstrează bine chiar și atunci când forțați nota, ajutată bineînțeles de sistemul de tracțiune integrală 4Drive.
Direcția este una dintre cele mai bune din segment, cu o precizie de care te îndrăgostești. În oraș însă, atunci când ai de făcut multe manevre, ea s-ar putea să pară ușor cam greoaie.
Vizibilitate
Seat Ateca folosește un set de oglinzi retrovizoare bine proporționate, care nu pun probleme de vizibilitate. Luneta este destul de lată, însă ușor cam îngustă, fiind dublată și de un ultim rând de montanți care ar putea incomoda. Pentru cei care văd parcarea drept un adevărat coșmar, Seat oferă și un sistem de patru camere cu vedere la 360 de grade. Este o opțiune utilă, chiar dacă imaginea camerelor are o calitate foarte slabă.
Tehnologie
Poate cel mai important detaliu tehnologic care merită menționat pe Ateca este ecranul de 10.2 inch amplasat în spatele volanului. Sindromul Virtual Cockpit s-a transmis și în gama Seat și nu trebuie decât să-i bucure pe clienții cu dare de mână. Are o grafică prietenoasă, o funcționare ireproșabilă și o structurare clară a informațiilor. Dacă optați pentru navigație, o să primiți harta în spatele volanului, așa cum se întâmplă și la modelele Volkswagen și Audi.
În centrul planșei de bord avem deja cunoscutul sistem multimedia Seat, proiectat pe un ecran de 8 inch. Funcția tactilă este destul de bună, însă procesarea are o ușoară întârziere. Și totul vine din modul în care a fost gândită grafica. O grafică plăcută, colorată și un meniu ușor de folosit, prin care nu te rătăcești.
Sistemul multimedia poate oferi suport Apple CarPlay și Android Auto. Clienții vor putea bifa pe lista de opționale și o zonă de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil, care dispune și de un amplificator de semnal.
Senzorii de ploaie, farurile full LED, scaunele încălzite, parbrizul încălzit, sistemul de pornire și acces fără cheie, deschiderea și închiderea electrică a portbagajului de pe un buton amplasat pe planșa de bord, oglinzile exterioare încălzite, pliabile și cu proiecție a logo-ului Ateca pe asfalt, toate sunt dotări cu care mașina mea de test a fost echipată.
Nu mai vorbesc despre acoperișul panoramic cu trapă acționată electric și despre sistemul audio Beats, cu 9 difuzoare, care oferă o putere totală de 340 Watt.
Design
Seat Ateca are deja doi ani de carieră în segmentul SUV-urilor compacte, dar pare unul dintre cele mai proaspete, când vine vorba de design. Se pare că filosofia liniilor angulare, aplicată de Seat tuturor modelelor sale, dă roade și păstrează un aer contemporan pe toată durata ciclului de viață.
Ateca vine cu o parte frontală dominată puternic de blocurile optice cu LED și de spoilerul cu prize mari de aer. Am apreciat întotdeauna sinonimia creată între blocurile optice față și cele spate. Asta m-a făcut să consider Ateca o mașină omogenă, din orice unghi ai pirivi-o.
În plus, dacă bugetul încă mai permite, poți alege o culoare de caroserie capabilă să ofere personalitate mașinii. Spre exemplu, pe mașina mea de test a existat o nuanță care îți sare imediat în ochi, adică Samoa Orange. Balul personalizării poate fi încununat cu un set de jante uriașe, de 19 inch.
Ne-a placut
- Direcția precisă
- Ținuta de drum
- Ergonomia interiorului
- Deschiderea electrică a portbagajului din interior
Nu ne-a placut
- Portbagajul mic
- Prețul piperat
- Antifonarea motorului
Date tehnice - SEAT Ateca 2.0 Diesel Turbo (TDI) 190CP 4x4 Aut7 Xcellence | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre SEAT
-
Reprezentanții Seat au confirmat, pentru presa britanică, eliminarea modelului Tarraco din portofoliu. Acesta îi va face loc noului Cupra Terramar. (Joi, 18 Iulie)
-
Constructorul spaniol de automobile anunță o serie de îmbunătățiri pentru modelul Leon. Pe listă regăsim și două motorizări noi, inclusiv o versiune PHEV cu 204 CP și autonomie electrică de peste 100 de km. (Marti, 14 Mai)
-
Constructorul spaniol de automobile anunță o ediție aniversară pentru cel mai celebru model al său: Ibiza. Denumită sugestiv Ibiza Anniversary Limited Edition, aceasta va fi disponibilă începând cu primul trimestru al anului. (Joi, 11 Ianuarie)
-
Constructorul spaniol de automobile anunță că a comercializat 1 milion de SUV-uri în ultimii 6 ani. Mașina aniversară este un Seat Arona. (Marti, 18 Octombrie 2022)
-
Specialiștii Euro NCAP au încheiat o nouă sesiune de teste de siguranță, în cadrul căreia au testat nu mai puțin de 10 modele noi. 8 dintre ele au luat punctajul maxim de 5 stele, inclusiv crossover-ul electric chinezesc BYD Atto 3. (Miercuri, 12 Octombrie 2022)
Iar dacă mai adăugăm și *diesel*...
OK, dieselul rămîne încă o soluție pentru arhitectura gen dulap + greutatea SUV-urilor, dar la puteri spre 200 CP vedem cum consumul nu prea mai e de diesel (12 l/100 km urban în cazul de față.)
În fine, asta cere piața *millenials*-ilor, nu a retrograzilor depășiți ca mine - implicit asta se dă.
Ontopic, mașina pare OK, cu excepția bordului identic cu al Leon-ului, dar și a prețului totuși - a nu se uita că mult mai sportivul Ateca Cupra (tot 4x4, 2.0 TSI 300 CP) e așteptat la vreo 39.000...
In rest , da, este un model foarte bun si atractiv ( daca nu ai ceva impotriva interiorului extrem de "teutonic" gen 100% VW). Atractiv in echipari medii , cum ar fi Style, fiindca Xcellence-ul este "stupid" de scump pe orice model de la Seat si asa cum reiese si din testul vostru nu e nici cu adevarat "full option". Din ce i-mi aduc aminte puteai sa pui 4x4 pe un Style benzinar de 150 cai cu manuala si ieseai pe la 25.000 euro. Asa chiar merita , dar peste 30.000 , cu tot cu placerea condusului specifica brandu-lui spaniol, intra pe teritoriul unor SUV-uri adevarate (Japoneze) care-i dau clasa pt. inca cateva mii de euro in plus.
Și cu notarea e o controversă veche și fără șanse de rezolvare - d-aia nici nu mai revin la ea. Ex.: E-Kona încasează pe AM doar nota 4,3, în timp ce majoritatea site-urilor vestice îl notează mult peste medie (Caradisiac 16,3 de ex, la franțuji media joasă./înaltă fiind între 14,0 și 15,2-3.)
...Ca să nu mai zic de *laudatio interminabilis* a lui BMW i3 aici... ;-)
OK, prea serios nu testează nici Caradisiecii (și la ei lipsesc nivelul de zgomot dBA, timpi efectivi accelerații/reprize ori distanțe frânare etc.), dar nu mai (re)deschid și cutia asta a Pandorei, că-i la fel de inutil.
Iar faza cu SUV, 2.0 TDI si sportivitate este de cascadorii rasului.
Dovada o face si nota foarte buna pe care a primit-o masina din test. E clar ca si pretul lor este mai crescut, dar daca iti permiti si beneficiezi si de o reducere de la dealer, ai facut un deal bun.
Conduceti, analizati, testati, iar apoi comentati pe aici.
O sa puteti multumi celor care v-au convins ca are 4.5 stele.
Masina anterioara era un Ford si imi imaginam ca Kuga va fi alegerea. Am testat si Cx5, Tucson, CRV, Sportage, 3008, Duster, Quasquai, Renegade.
Am testat Ateca pentru ca am vazut ca avea review-uri bune in testele realizate de reviste de specialitate. Si guess what ... surpriza ... oamenii nu bat campii aiurea!
Ateca ofera echilibrul perfect intre spatiu, performante, placerea de a conduce, ergonomie, tehnologie si siguranta.
Evident, toate sunt trecute prin flitrul experientei mele ... dar macar sunt experinete reale.
Nu imaginatia unora care au vazut cateva poze, stiu ei din strabuni ca Seat e cenusareasa grupului, au mai citit ei pe forumuri ca e in dacia, probabil dacia in care au intrat ei ultima data, ca acum si dacia a facut progrese (btw, in Quasquai am gasit lampile de la Duster ... asta inseamana ca masina e varza?!)
Ca sa il citez pe Gabi de mai sus ... vedeti, testai si apoi comentati
Seat Ateca - punctaj 4.5
Permiteti-mi sa cred ca BMW-ul e masina mai buna, chiar daca nu le detin si nu le-am testat
Si eu găsesc ca nota de 4,5 este un pic umflata pentru o mașină corecta
Fata de Ateca, CX-5 are motoare si cutii de viteza mai slabe, ca si performante dinamice, interiorul e pseudo-confortabil, sistemul de infotainment este banal, iar pt navigatie mai platesti vreo 400E pt cardul cu harti, nu are(sau nu avea) Android Auto/Carplay, nu are parbriz incalzit. CX-5 ar putea avea un design mai bun, dar e discutabil si aici.
Cat priveste CR-V, ia-ti daca iti place asa de mult. N-am facut test-drive, dar mi se pare ca e un model foarte vechi, lent, greoi. Cei care l-au mai testat se plangeau ca are si un ruliu pronuntat.