Drivetest Renault Zoe

52kWh Z.E. R135 Intens
Renault Zoe zoom
de Bogdan Mirică
Marti, 08.10.2019
Ambiția primului născut

Mai contează atât de mult să fii primul în societatea de azi? Sau contează doar să fii special, să vii cu ceva inedit, să le dovedești tuturor că tu ai o personalitate unică?

Dacă spiritul de competiție nu a trezit niciodată în tine dorința de a fi primul, atunci e clar că o să îți dorești să te afirmi altfel. Însă, dacă n-ar mai fi spiritul ăsta de competiție, ce s-ar alege de toate sporturile de pe planetă? Ce s-ar face amatorii de clasamente?

Contează să fii primul. Sau măcar printre primii. Mai ales în lumea automobilului. Să nu uităm de faptul că Mercedes a furat startul în 1886 și, în prezent, e liderul segmentului premium. Și Renault a furat startul în cursa înarmării cu electrice. Acum vreo 10 ani. A început cu o serie de concepte și apoi a scos rapid o gamă completă: Kangoo ZE, Fluence ZE, Twizy și Zoe.

E drept, nu toate au confirmat. Ba chiar au fost voci care au aruncat cuvinte grele asupra nebuniei franceze de a investi într-un segment care se afirma timid. Și e adevărat că Fluence ZE nu a prins așa cum se așteptau francezii, însă Zoe a rupt orice barieră ridicată de mentalități învechite. Fără să realizeze, Renault avea o primă naștere de succes în gama ZE.

Zoe ne-a dovedit nouă, tuturor, că e bine să te grăbești, să furi startul, să fii primul, pentru că vei scrie istorie și vei deveni etalonul la care se raportează toți noii veniți: Opel Corsa-e, Peugeot e-208.

În 2013, Renault vindea numai 8863 de exemplare Zoe. În 2018 însă, electrica de oraș ajungea la 39.469 de clienți. Iar previziunile pentru 2019 anunță vânzări cu 50% mai mari. Cu o asemenea evoluție, era imposibil să nu devină cea mai iubită electrică a Europei.

Chiar și în țări mai grele de cap când vine vorba de propulsie alternativă, cum este România, Zoe a prins imediat. A îmbrăcat uniforma poliției, a rețelelor de livrare și chiar a celor de car-sharing. Trendul ascendent a fost încurajat și de îmbunătățirea constantă a bateriei și a autonomiei.

Totuși, Zoe are deja șapte ani pe piață. Așa că se simțea nevoia unei noi generații. Iar Renault nu a stat pe gânduri.

Am mers în Sardinia să facem cunoștință cu un Zoe care promite să perfecționeze rețeta pe care o cunoaștem deja foarte bine.

  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Odată cu noua generație, Zoe se gândește să le ofere clienților și ceva mai multe resurse, așa că motorul electric a fost modificat pentru a oferi acum un total de 135 de cai putere (+25 față de versiunea anterioară). Cuplul motor, resimțit aproape instant, este de 245 Nm, suficient pentru o mașină din segmentul acesta, care cântărește 1.5 tone. Din masa totală, bateria este responsabilă pentru 326 de kilograme.

Reprizele oferite sunt bune, iar accelerările la viteze urbane vor fi delicioase. Zoe a câștigat ceva mai mult dinamism. Și comportamentul acesta vioi nu se rezumă doar la zonele urbane, pentru că mașina e gata să îți livreze resurse bune chiar și la viteze de autostradă.

Se simte însă cel mai bine pe drumuri naționale. Asta și pentru că Renault a îmbunătățit sprintul de la 80 la 120 de km/h cu două secunde față de vechiul model. Și fix intervalul acesta ne dă bătăi de cap nouă, românilor, privați de autostrăzi.

Motorul este asociat unei cutii automate cu o singură treaptă. Ea dispune și de un raport B (Brake), care ajută la recuperarea energiei în fazele de frânare. Asta înseamnă că atunci când ridici piciorul din accelerație, mașina își reduce considerabil înaintarea. E un mod de rulare foarte util în oraș, acolo unde nu mai ajungi să folosești pedala de frână.

Pentru a se adresa unui public cât mai mare și pentru a se asigura că prețul va fi unul competitiv, Renault are o strategie: păstrează în gamă și o versiune de 110 cai putere a motorului electric, adică fix cât oferea generația anterioară.

renovatio e-charge
De la prima stație de încărcare și până în prezent, Renovatio a totalizat aproape 400.000 de sesiuni ale utilizatorilor. S-au încărcat peste 3.2 milioane de kWh și a fost evitată eliberare a 5700 de tone de CO2.

Consum

Chiar dacă Zoe a reușit să ne scape de „range anxiety” odată cu lansarea bateriei de 41 kWh pe vechea generație, Renault a hotărât să pluseze. Iar cele 326 de kilograme se simt și pentru că acum există o baterie cu o capacitate netă de 52 kWh. Foarte generoasă pentru o mașină așa mică. Este produsă de LG Chem în Polonia și promite o autonomie de 395 de kilometri pe versiunea de 110 CP. Pe versiunea testată de mine, autonomia calculată în regim WLTP este de 386 de kilometri.

În testul nostru din Sardinia am primit cardul unui Zoe cu "plinul" făcut. Indica 365 de kilometri autonomie, suficient pentru traseul de 200 de kilometri pregătit de organizatori. Am forțat limitele mașinii și am urcat cât de tare am putut munții insulei italiene. Nu prea m-am omorât cu recuperarea energiei la coborâre. Consumul de energie a sărit de 23 kWh, deși media anunțată este de 13.3 kWh. Chiar și așa, bateria lui Zoe mi-a permis să parcurg 200 de kilometri. Fără probleme. Fără teamă. Am predat mașina cu 15% din totalul bateriei. Deci mai era loc.

N-am folosit nici modul Eco de rulare, care mi s-a părut că îți toarnă plumb în ghete și îți taie plăcerea accelerărilor fulminante. În plus, nu te lasă să te deplasezi cu mai mult de 110 km/h. Totul de dragul unei autonomii mai mari.

Și Peugeot e-208 și Opel Corsa-e vin cu o baterie de 50kW și promit o rulare cu zero emisii vreme de 340, respectiv 330 de kilometri. Deci, din punctul acesta de vedere, Zoe este mai darnic.

O să mă întorc la baterie pentru a vă spune, celor interesați de dedesubturi, că temperatura sa optimă este controlată de un sistem de aer condiționat care trimtie impulsuri de aer pentru a o răci sau încălzi. Bateria de 52 kWh este garantată pe viață dacă alegeți leasing prin soluțiile Renault și promite să poată fi folosită și pentru stocarea energiei electrice în alte circumstanțe, după folosirea ei pe mașină. Cel mai bun exemplu este cel al bateriilor folosite pentru înmagazinarea surplusului de energie pe două insule din Oceanul Atlantic, despre care am scris în trecut. 

Nu am uitat nici de posibilitățile de încărcare. Aici, Renault a vrut să se asigure că Zoe poate fi încărcat oriunde. Că nu face mofturi. O trăsătură pe care o avea și vechiul model. Prin urmare, în lipsa unei prize speciale, o poți folosi și pe cea de acasă. Atenție, însă: încărcarea completă de la o astfel de priză durează 36 de ore.

Mulțumită încărcătorului său, denumit sugestiv Cameleon, Zoe păstrează capacitatea de a extrage până la 22kW de la un terminal AC, mai mult decât majoritatea modelelor electrice disponibile pe piață în acest moment. În condițiile acestea, Zoe primește 125 km autonomie în doar o oră. Dacă aveți acasă un wallbox de 7 kW, cel mai accesibil și întâlnit terminal casnic pentru o mașină cu zero emisii, Renault Zoe se poate încărca 100% în 7 ore și 25 minute.

Bonus, Renault oferă acum și posibilitatea conectării la un terminal DC. Adică ai încărcare rapidă la stații CCS de 50 kW. Conectat la un astfel de punct vreme de 30 de minute, Zoe poate câștiga 150 de kilometri autonomie.

Performanţe

Versiunea de 110 cai putere a noului Zoe păstrează același timp de accelerare cu al generației anterioare: 11.4 secunde până la 100 de km/h. Versiunea de 135 de cai, testată și de mine în Sardinia, dovedește ceva mai mult elan: 9.5 secunde până la 100 de km/h.

Dar nu asta e valoarea cea mai importantă. Este esențial să știm că Zoe ajunge de la 0 la 50 de km/h în doar 3.6 secunde, un timp care face din mașina asta o adevărată zvârlugă în oraș. Teoretic, nu o să pierdeți prea multe dueluri la semafor.

Comparativ cu versiunile electrice ale lui Opel Corsa și Peugeot 208, Renault Zoe este mai lent cu aproximativ o secundă și jumătate la prima sută. Vestea bună este că noul Zoe o să poată câștiga liniuțe 0-100 de km/h în fața lui Volkswagen e-Golf, care accelerează în 9.6 secunde.

Când vine vorba de viteză maximă, Renault Zoe poate ajunge acum până la 140 de km/h, cu 5 km/h mai mult decât în cazul vechiului model. Rivalii din Grupul PSA promit 150 de km/h.

Interior

Renault a știut care sunt punctele slabe ale vechiului Zoe și le-a revizuit. Așa am ajuns să facem cunoștință cu un interior plăcut, mult îmbunătățit față de vechea generație. Rămân materiale tari și neprietenoase în partea inferioară a bordului, însă zonele superioare au devenit plăcute și chiar pot fi îmbrăcate în materiale ecologice.

Renault se laudă cu un material textil 100% ecologic. El este obținut dintr-un amestec de tapițerii și centuri de siguranță uzate (50%) și sticle de plastic (50%). Este foarte prietenos la atingere și apare chiar și pe consola centrală. O consolă centrală care a devenit mult mai aerisită datorită folosirii unei transmisii automate cu conexiune electronică. Din păcate, lipsește în continuare cotiera.

Pe consola centrală avem acum un spațiu generos pentru depozitarea telefonului mobil, precum și un alt spațiu cu încărcare prin inducție. Toate aceste spații vin cu suprafețe aderente. Ergonomia a fost simplificată și vine cu o serie de afișaje și comenzi introduse pentru prima dată pe Dacia Duster.

Inserțiile textile de pe planșa de bord și de pe scaune nu sunt singurele elemente provenite din obiecte reciclate. La interior mai sunt alte patru zone create din plastic reciclat, mai exact din polipropilenă.

Am acordat o atenție deosebită și scaunelor, pe care le-am tot criticat pe vechiul Zoe. În cazul noului model sunt de părere că a fost modificat șezutul și ele au devenit astfel mai confortabile pe distanțe lungi.

Pe locurile din spate, bancheta este destul de tare și nu cred că va găzdui confortabil trei pasageri. Deși podeaua este aproape plată și nu ai avea obstacole la nivelul picioarelor. Spațiul pentru genunchi este la limita decenței, specific unei mașini de clasă mică. Renault oferă și două prize USB pentru pasagerii spate.

Surpriză mare în portbagaj, acolo unde Renault a găsit resurse pentru o capacitate totală de 338 de litri. Sunt modele compacte care se laudă cu o asemenea capacitate. Există și un fund dublu, sub care se ascund spații de depozitare pentru cablurile de încărcare. Trebuie să spun însă că materialul din care este confecționat fundul detașabil al portbagajului pare extrem de auster.

Antifonarea habitaclului a fost îmbunătățită și acum Zoe beneficiază de un parbriz izolat acustic. Cu toate acestea, zgomotul de vânt este destul de perceptibil în habitaclu la peste 120 de km/h.

Preţ de achiziţie

Renault nu a publicat încă prețurile noului Zoe pe piața din România. Ele vor fi cunoscute cel mai probabil la începutul anului viitor. Totuși, până atunci, Renault trebuie să își facă bine calculele pentru ca Zoe să rămână o electrică accesibilă.

Tot mai dificil, având în vedere că noul Opel Corsa electric are un preț de pornire de 29.600 de euro pe piața din România. Deci, cu o primă de la stat de 10.000 de euro, mașina ar putea fi cumpărată cu mai puțin de 20.000 de euro. Și Volkswagen ID.3 promite un preț de pornire mai mic de 30.000 de euro pe piața din România.

Așadar, noul Renault Zoe trebuie să fie atent la cum au mutat rivalii pentru a rămâne în vârful clasamentului celor mai vândute electrice din Europa.

Siguranţă

Renault Zoe a fost testat de EuroNCAP în anul 2013. De atunci și până în prezent, electrica franceză a fost scutită de alte torturi. Pe atunci a primit cinci stele și punctaje de 89% pentru protecția pasagerilor adulți și 80% pentru protecția copiilor.

Având în vedere că vorbim despre aceeași platformă îmbunătățită, precum și de un număr mai mare de sisteme de siguranță, Zoe promite un nou punctaj maxim la testele EuroNCAP.

Odată cu noua generație, Renault a instalat pe Zoe o mulțime de sisteme de siguranță, esențiale oricărei mașini contemporane. Vorbesc aici despre avertizare la părăsirea benzii de mers cu asistent pentru păstrarea acesteia, monitorizarea unghiului mort, recunoașterea semnelor de circulație și frânare automată în situații de urgență cu sistem de recunoaștere a pietonilor.

Ţinută de drum

Noul Zoe nu se abate foarte mult de la rețeta vechiului model. Mai ales că folosește aceeași platformă. Prin urmare, este în continuare o mașină care pune accent pe confort, nu pe dinamică. Iar cei 200 de kilometri pe care i-am parcurs într-un ritm alert mi-au reconfirmat asta. Ruliul este pronunțat pe viraje și ar putea să îți inducă o ușoară senzație de nesiguranță. Direcția nu este precisă și nu comunică informații despre suprafața de rulare, așa că nu știi când ești la limita aderenței, mai ales pe asfalt umed.

Dar Zoe nu caută piloți. Zoe caută șoferi care să se bucure de multe rulări urbane, unde suspensia este capabilă să absoarbă cu stoicism orice provocare a infrastructurii. Cu alte cuvinte, Zoe digeră bine gropile. Mai bine ca generația anterioară, pentru că suspensia, mai ales puntea spate, a câștigat mult la capitolul antifonare. Nu mai există atât de multe zgomote și vibrații transmise în habitaclu.

Vizibilitate

Renault Zoe nu a îmbunătățit considerabil vizibilitatea posterioară. Luneta rămâne una destul de mică, însă, din fericire, este îndeajuns de lată. Ultimul rând de montanți este în continuare generos, ceea ce ar putea incomoda la anumite manevre de parcare. Oglinzile laterale sunt proporționate bine, iar oglinda retrovizoare te ajută.

Pentru cei care au dificultăți de parcare, Renault oferă senzori și o cameră video cu calități grafice care nu sunt neapărat impresionante.

Tehnologie

Renault și-a făcut temele și când a venit vorba de tehnologie, așa că Zoe a luat tot ce e mai bun de la fratele convențional Clio. Mă refer aici la un instrumentar de bord complet digital, cu o dimensiune de 10 inch, oferit în standard.

Are o grafică foarte bună și e plin de informații cu care trebuie să te acomodezi. Nu e foarte personalizabil, dar îți poate afișa chiar și navigația în centru, întrea ceasurile digitale, dacă ai comandat așa ceva. Trebuie să te obișnuiești și cu operarea sa, pentru că funcțiile de pe volan nu sunt tocmai intuitive.

În centrul planșei de bord o să descoperi o tabletă uriașă, cu o dimensiune de 9.3 inch. Are și ea o grafică excepțională, la ani lumină de cea a vechiului Zoe. Nu mai vorbesc despre rapiditatea cu care se mișcă atât simțul tactil, cât și procesarea informației. E clar că acum există un procesor ceva mai rapid, care poate susține mai multe funcții în paralel. Spre exemplu, ecranul principal poate afișa telefonul mobil, navigația și sursa audio. O sursă audio care poate fi Bose, dacă bifați opționalul ocrect.

Singurele întârzieri ale sistemului multimedia, oarecum naturale, apar la pornirea mașinii și la selectarea imediată a navigației. Meniul este destul de intuitiv, însă nu chiar atât de simplu încât să te obișnuiești cu el de la prima utilizare.

Sistemul multimedia se mai laudă cu update wireless, cu harta punctelor de încărcare, cu informații live din trafic, cu suport Apple CarPlay și Android Auto, dar și cu o aplicație de mobil, My Renault, prin care șoferul poate porni climatizarea de la distanță, poate deschide mașina sau poate insera un traseu deja configurat.

Design

Noul Zoe este disponibil în standard cu faruri full LED, iar asta-i dă un aer high-tech încă de când o vezi mașina prima dată. Altfel, diferențele estetice între noul și vechiul Zoe nu sunt radicale. Avem ceva mai multe elemente cromate, inclusiv pentru grilă și proiectoare, precum și un model special pentru partea inferioară a spoilerului, care mă trimite cu gândul la grila lui Peugeot 508 în echiparea GT Line.

Capota a primit nervuri noi care converg către același logo supradimensionat și cu un contur albastru, menit să sugereze faptul că ai în față un Renault electric. Gama de culori s-a îmbogățit și include acum trei nuanțe noi: albastru Celadon, alb Onyx și roșu Flame. Culoarea exemplarului meu de test a fost albastru Celadon.

Jantele au și ele noi tipuri de design și sunt disponibile cu dimensiuni cuprinse între 15 și 17 inch. Posteriorul vine cu un design familiar al stopurilor, cu iluminare LED completă și cu o semnalizare dinamică, o premieră în gama Renault.

Nu ne-a placut

  • Vizibilitatea posterioară
  • Ruliu pronunțat
  • Lipsa cotierei

Ultimele teste

Comentarii (13)

  • Rudolf D.
    O masina de oras de 1,5 tone care costa 30.000 Euro.
    Buna treaba. Merita?
    Autonomie declarata 386km, facut 200 si un pic. In conditii ideale (Sicilia ;) doar cu sofer. Ce-ar fi sa rulam iarna la noi la -10 grade. Cat am scoate? Merita?
    Incarcare la priza de acasa 36 de ore!!! Merita?
    Asta-i viitorul? Merita?

    M-au amuzat concluziile cu Ne-a placut si nu
    Ne-a placut:
    Grafica ecranelor - yoooo generatia facebook
    Materialele reciclate - he he he cool
    Autonomia - sic

    Nu ne-a placut:
    lipsa cotierei - intradevar de asta nu voi cumpara eu masina asta...
    40 24
  • Hmm, versiunea asta de Zoe e mai scumpă-n Franţa cu vreo 2.500 euro decât noul e-208 (tot 136 CP, mai vioi dar cu "numai" 340 km autonomie WLTP.)
    ...Iar noua e+Corsa e şi ea mai ieftină tot cu vreo două mii jumate... decât fratele e-208.
    Concluzie: e-Joiţica n-o să mai aibă zile prea liniştite, ca până acum.

    P.S. Scriam anul trecut, la fel de nelămurit ca anul ăsta :-) (chiar dacă bateriile-s mai mărişoare) ...apropo de preţurile nesimţit de mari ale electricelor:
    "Să vezi și să nu crezi - bateriile costă 145 $/kWh pt Chevrolet Bolt, iar nemții cumpără p-alea de Audi e-Tron la... 114 coco/kWh - da, fiindcă-i mai scump, hehe.
    ...Iar Tesla vizează 100 $/kWh la finele lui 2019.

    https://electrek.co/2018/06/09/tesla-battery-energy-density-cost-breakthroughs/

    Deci chiar plusînd cu TVA-uri sau alte accize / franșize aberante, tipice socialismului fascisto-corporatist UE (da-da, pot argumenta ce scriu) bateriile unei Zoe pot costa 6.000 euro - maxim maximorum.
    ...Restul mașinii (cu e-motor incomparabil mai ieftinache decît ICE + c.v.) ar face așadar 28.000 € ??!!
    Holy shit - cît două Clio. binișor echipate și .. fără piese lipsă?!"

    Rămâne deci cum am stabilit. :-p
    34 4
  • P.S.1, pt mai multă claritate: Peugeot e-208 costă (în Franţa şi-n f-cţie de echipare) între 31.200 şi... 37.150 euro.
    Cei 30.000 euro pomeniţi de colegul Rudolf-D. se apropie deci mai mult de 40.000 pt Zoe.
    ...Care-i totuşi cumpărată la francezi în proporţie de 94% (!!) cu bateria "în locaţie", contra unei sume variabile, în funţie de rulajul anual.

    P.S.2: O cunoştinţă care vinde Dacii mi-a zis (râzând) nu demult că le stric biznisu" dacă mai postez p-aici cu detalii cum Duster e mai ieftină-n Vest ca la noi, c-au început clienţii să le ceară discount-uri.
    ...Urmează cred altu de la Renault. :-)
    23 4
  • ...Ultim PS, c-am inversat nişte cifre (a doua coloană-i cu e-bonusul de 6.000 dedus) -- adăugaţi deci cca. 2.500 pt Zoe:

    e-208 Active 32.100 € 26.100 €
    e-208 Allure 33.300 € 27.300 €
    e-208 GT Line 35.600 € 29.600 €
    e-208 GT 37.150 € 31.150 €
    16 3
  • Acum 20 de ani Nokia 3310 merita, acum nu mai merita.
    Timpul le merita (rezolva) pe toate!
    8 4
  • Astept sa se mai ieftineasca, mai ales dupa eliminarea ajutorului de stat. Apai puteti sa interziceti dieselul si benzina chiar de la anul, ca altfel slabe sanse sa " decoloze " electricele, poate danezii si norvegienii sa puna umarul, mai ales ca sunt multi.
    14 4
  • Gandalf
    De fapt ceeace nu se spune direct e faptul că prețurile mașinilor electrice nu țin chiar atâta de fandoseală (fiindcă în mod categoric costurile de producție sunt mai mici decât cele aferente producției mașinilor clasice cu motoare cu ardere internă) sau trendy cât de obligația de a ”proteja” petrodolarii...
    Imaginați-vă impactul pe care l-ar avea vânzarea unor mașini electrice care costă sub 10k euro, la care mai scazi și un eventual ecobonus !
    11 6
  • Conspirator the 2nd
    Deci Gandalf, Tesla e mana in mana cu regii petrolului? De aia tin preturile sus?
    11 6
  • @Gandalf: te inteleg... oricum ai incerca s-o judeci logic, preturile alea nu se justifica. Rezultatul e ca nu poti decat s-o dai in teoria conspiratiei. Si nu te iau la misto. Cand omul nu mai gaseste nicio logica, o da in metafizica, conpiratii, OZN-uri samd samd.

    @Rudolf: bine-nteles ca nu merita. Nu merita nici jumatate din banii ceruti. Pentru ca nu livreaza pe masura nici macar unei sume de 15000 de iepuroi. De banii aia iei masina decenta de la Kia cu 7 ani garantie.
    12 10
  • andrei
    iei, dar in niciun caz la 15k cu cutie automata, cum au electricele. sigur, eletrice cu manuala nu exista, dar comparatia daca o faci manuala vs automata nu prea mai e comparatie. iar kia au cam sarit cu preturile la ultimele editii ale oricarui model al lor.
    8 11
  • Rudolf D.
    Andrei tata, masinile electrice n-au cutie. Nici manuala nici automata. Poate Taycan, dar n-ai tu treaba cu astea. Taci naibii din gura ca te faci de ras. De unde tot iesiti frate?!
    9 9
  • Cum ar fi sa larghezi electrica pe autostrada A2, incarcata 100%, cu 130 km/ora si aerul conditionat pornit, pana se opreste ? Asta as numi eu test de autonomie !
    12 3
  • Penibil. Nu pot spune altceva. Intradevar, o tehnologie inferioara.Vorbim de un Matiz de la Renault care in mod magic a ajuns sa coste 30k, care cantareste 1500 de kg, mai mult ca al meu Volvo break de 4,48 m lungime, care are nevoie de 30+ ore pentru o incarcare la o priza normala, care are autonomie sub 250 de km in orice mod de rulare iarna. Imi pare rau dar pur si simplu nu se merita. Sau mai vorbim ca la multe statii de incarcare care au aparut kw costa 1,5 lei?
    9 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru