Industria auto nu mai este doar o simplă industrie producătoare de mașini. Majoritatea companiilor au înțeles că accentul trebuie să cadă și pe o mobilitate inteligentă și durabilă.

Desigur, producătorii de automobile nu au fost impulsionați numai de dorința de a lăsa o lume mai curată, din punct de vedere al emisiilor, ci au avut și motive financiare.

Americanii de la Boston Consulting Group, o companie de consultanță în management, prevăd că piața globală a mobilității va crește cu 60% până în 2035 și va ajunge la 11 trilioane de euro. Deci nu miliarde, da? Trilioane.

Vehiculele cu zero emisii și serviciile post-vânzare sunt două dintre componentele care vor contribui la această creștere.

CE ESTE SOFTWARE REPUBLIQUE?

Plecând de la aceste considerente, în aprilie 2021, cinci giganți din domeniul auto și tehnologic, iau decizia să creeze Software Republique: un ecosistem deschis, dedicat inovației, la care să poată adera și alți membri.

Cele 5 nume mari sunt Grupul Renault, Atos, Dassault Systemes, STMicroelectronics și Thales. Obiectivul lor principal este să contribuie la dezvoltarea unei mobilități inteligente și durabile, prin creearea de sisteme și software de care să beneficieze atât companiile, cât și orașele, regiunile și, desigur, oamenii.

Cu alte cuvinte, sisteme software care să ne facă tuturor viața mai ușoară.

Ulterior, celor 5 companii, li s-a alăturat și Orange.

Dacă Grupul Renault și Orange nu mai au nevoie de vreo prezentare, STMicroelectronics este unul dintre cei mai mari producători de semiconductori.

Compania a luat ființă în 1987 prin fuziunea a două entități guvernamentale care produceau semiconductori: SGS Microelettronica din Italia și Thomson Semiconducteurs, subdiviziune a companiei franceze Thomson SA.

Dassault Systemes a fost înființată în 1981 și dezvoltă software pentru proiectarea produselor 3D, în mare parte. În prezent are 22.500 de angajați, iar numele s-ar putea să le sune foarte cunoscut iubitorilor de avioane militare.

Dassault Aviation face parte din același grup și a produs, de-a lungul anilor, avioane celebre ca Mirage, Jaguar și Rafale.

Revenind însă la companiile care au fondat Software Republique, Thales este un concern francez care activează în industriile aerospațială, a apărării și în cea electronică. A fost înființată în 2000.

Atos este tot o companie franceză și oferă servicii și consultanță în domeniul IT. În prezent are peste 120.000 de angajați și o cifră de afaceri de câteva miliarde de euro. În 2010, avea o cifră de afaceri de peste 5 miliarde de euro, ca să ne facem o idee.

Acești giganți și-au unit forțele și își oferă toată expertiza acumulată în zeci de ani, diverselor startup-uri care doresc să inoveze în domeniul mobilității durabile.

Cei interesați au acces la peste 15.000 de experți, resurse tehnice și, de ce nu, la fonduri, pentru a dezvolta aplicații software care se vor regăsi pe viitoarele mașini electrice. Și nu numai.

ACADEMIA DE TALENTE, O INOVAȚIE SOFTWARE REPUBLIQUE

Pe lângă startup-uri, Software Republique vrea să recruteze în incubatorul său de tehnologii avansate, studenți și angajați ai companiilor partenere.

Ei sunt instruiți în tainele ingineriei și științelor digitale în cadrul așa numitului ecosistem „Talent Academy”.

Software Republique a decis să recurgă la acest gest după ce a observat un deficit de resurse și o lipsă de tineri absolvenți cu pregătire în domeniul științific.

Așa cum spuneam, aceștia sunt instruiți, sprijiniți și îndrumați spre o carieră în domeniul științific și tehnic.

„Această inițiativă îi va interesa pe studenții din anul I și din anii terminali care se specializează în științe inginerești (SI), precum și pe profesorii de liceu și pe studenții CPGE și profesorii acestora. Conceptele legate de inteligența artificială și de învățare sunt noi în programele de SI din liceu și CPGE, iar mulți colegi caută aplicații pentru a-și exemplifica cursurile,” spune Sébastien Gergadier, președinte al Uniunii Profesorilor de Științe și Tehnici Industriale (UPSTI).

PROGRAMELE TALENT ACADEMY

Talent Academy promovează, în prezent, 3 programe: Talent Factory, Talent Incubator și Talent Accelerator.

Pe scurt, Talent Factory se adresează tinerilor cu vârste cuprinse între 15 și 20 de ani, care au o înclinație către inginerie și tehnică. Aceștia primesc internship-uri în companii de top din aceste domenii.

Programul Talent Incubator își propune să promoveze utilizarea stagiilor de ucenicie (internship) ca pârghie de recrutare pentru candidații cu competențe tehnice. Până în 2025, francezii vor să recruteze 20.000 de tineri prin toate aceste programe.

Ca acțiuni concrete amintim organizarea de conferințe cu diferiți experți Software Republique, întâlniri cu startup-uri din acest ecosistem și vizite la diverse platforme industriale.

Nu în ultimul rând, Talent Accelerator are ca obiectiv consolidarea cursurilor de dezvoltare a competențelor și de reconversie profesională pentru angajați din momentul în care aceștia se alătură companiilor fondatoare ale Software République.

În următorii 2 ani, acest program vrea să instruiască circa 40.000 de angajați Software Republique în domenii care au legătură cu tehnologia.

STARTUP-URI PREZENTE ÎN INCUBATORUL SOFTWARE REPUBLIQUE

În pepiniera Software Republique regăsim o serie de startup-uri, cum ar fi Compredict, Core for Tech, Entropy și Neovya. Acestora li se va alătura Embodme, Eye-Net, Matvisio și Mobility-Metrix.

COMPREDICT

Compredict este un startup german care oferă senzori virtuali cu inteligență artificială. Această tehnologie poate înlocui și simula senzorii hardware existenți în vehicule și poate îmbunătăți datele disponibile despre vehicule.

Informațiile produse de senzorii virtuali permit întreținerea anticipativă și noi oportunități de servicii pentru producătorii de echipamente OEM pentru mașini.

CORE FOR TECH

Core for Tech intenționează să sporească siguranța șoferilor prin furnizarea de informații anticipative privind oboseala. Soluția sa nu numai că anticipează somnolența, dar face acest lucru în funcție de călătoria care urmează să fie parcursă.

ENTROPY

Entropy sprijină regiunile în optimizarea serviciilor de mobilitate partajată. Modelul său de inteligență artificială prezice nevoile de mobilitate ale populației. Acesta promovează o ofertă de transport cât mai apropiată de nevoile utilizatorilor, pentru a răspunde provocărilor sociale și de mediu.

Așa cum spuneam, aplicațiile Software Republique depășesc industria auto.

NEOVYA

Neovya accelerează tranziția către un sistem de mobilitate mai ușor, mai sigur și mai durabil, oferind soluții software de cartografiere, analiză de date și simulare. Soluția sa vedetă este Neovya Hubsim, o platformă web colaborativă care permite actorilor din teritoriu să înțeleagă problemele, să testeze diverse proiecte și să ia decizii în cunoștință de cauză.

NEOVYA

Neovya accelerează tranziția către un sistem de mobilitate mai ușor, mai sigur și mai durabil, oferind soluții software de cartografiere, analiză de date și simulare. Soluția sa vedetă este Neovya Hubsim, o platformă web colaborativă care permite actorilor din teritoriu să înțeleagă problemele, să testeze diverse proiecte și să ia decizii în cunoștință de cauză.

EMBODME, EYE-NET ȘI MATVISIO

Și startup-urile noi intrate în incubatorul Software Republique au aceleași țeluri înalte.

Spre exemplu, Embodme (cunoscută deja în industria muzicii) vrea să sporească igiena din interiorul mașinilor. Acest startup propune o tehnologie care urmează să fie integrată, la nivel de pixel, în display-urile mașinii, sau pe orice altă suprafață, pentru a o face interactivă.

Altfel spus, Embodme vrea să interacționezi cu funcțiile sistemului de climatizare, spre exemplu, fără să mai fie nevoie să atingi suprafața sau ecranul care corespunde acestuia.

Pe baza unor algoritmi avansați și modele predictive, care conectează mașinile, pietonii, bicicliștii și motocicliștii, Eye-Net vrea ca acești utilizatori vulnerabili ai șoselelor să fie protejați în timp real, fiind avertizați de potențialele pericole. Altfel spus, Eye-Net vrea să revoluționeze siguranța rutieră.

Postura la birou sau la volan este foarte importantă pentru sănătatea noastră. Chiar dacă știm acest lucru, foarte mulți dintre noi nu stăm cum trebuie pe scaun sau la volan. Și de aici apar durerile de spate, spre exemplu.

Matvisio vrea să rezolve această problemă cu ajutorul unei camere 3D și a unei inteligențe artificiale dedicate. Prin intermediul tehnologiei, startup-ul vrea să identifice în timp real postura greșită la locul de muncă sau în mașină și să ofere sugestii, tot în timp real, despre cum o poți corecta.

MOBILITY-METRIX

Mobility-Metrix ajută autoritățile locale, operatorii și companiile să acționeze și să monitorizeze deciziile privind inițiativele lor de mobilitate, datorită unei baze de date care include toate modurile de transport (autoturisme, transport public, biciclete, mersul pe jos, transport de marfă).

Deși toate aceste propuneri par desprinse parcă din filmele SF, trebuie să știi că 70% dintre startup-urile din incubatorul Software Republique și-au transformat ideile în proiecte reale în doar 12 luni.

CONCEPTUL H1ST VISION

Cel mai bun exemplu este conceptul H1st Vision, pe care Sofware Republique l-a prezentat în vara acestui an. Acest concept integrează nu mai puțin de 20 de inovații tehnologice al căror scop este de a îmbunătăți siguranța rutieră, confortul și experiența de a deține o mașină.

Conceptul este echipat cu un sistem de deschidere biometrică. Pe scurt, accesul în mașină nu se face cu o cheie tradițională, ci printr-un sistem de recunoaștere facială și de alte sisteme care pot recunoaște numele, înălțimea și chiar mersul proprietarului. Camerele video care recunosc mersul proprietarului de la o distanță de 6 metri sunt integrate în oglinzi.

Mai departe, cu ajutorul unei camere integrate în montantul B, mașina recunoaște fața proprietarului. Un mesaj de bun venit este afișat pe lunetă, iar vehiculul îl întreabă pe proprietar dacă dorește să urce la volan.

Dacă răspunde afirmativ, portierele se deschid automat, iar scaunul este reglat automat după preferințele proprietarului.

Toate aceste informații sunt stocate într-un portofel pentru identitate digitală.

Pentru interiorul conceptului, Software Republique propune un sistem audio cu 16 difuzoare, prin intermediul căruia ocupanții pot efectua apeluri telefonice. Fiecare tetieră conține difuzoare cu tehnologie de anulare a frecvenței pentru ceilalți pasageri.

Tot prin intermediul sistemului audio sunt redate sunetele de avertizare ale sistemelor de siguranță activă. De pildă, sistemul de avertizare pentru coliziune redă sunetul exact în zona în care se află pericolul și mai poate reda un sunet separat pentru a-l avertiza pe cel de la volan de apropierea unui vehicul de intervenție.

H1st Vision are și un sistem de parcare automat, foarte avansat. Mașina poate fi parcată în funcție de 3 setări alese de șofer: cât mai aproape de destinație (Closest), setarea Fastest ia în considerare opțiunile privind transportul public sau rutele pentru biciclete pentru a ajunge mai repede la destinație, iar Economical te duce la destinație într-un mod cât mai economic.

Mașina este echipată cu un chatbot automatizat, care poate plăti taxele de parcare și de reîncărcare a bateriei. Odată efectuată plata, chitanța va fi afișată în bord.

Din punct de vedere al siguranței, conceptul vine echipat cu senzori și camere care pot monitoriza pulsul și respirația șoferului. În funcție de aceste măsurători, mașina poate sugera schimbări ale temperaturii și luminozității din habitaclu.

Totodată, o cameră montată în fața șoferului poate analiza expresiile faciale și poate sugera exerciții de respirație în cazul în care sistemul determină că șoferul este supărat.

Dacă sistemul detectează că cel de la volan nu se simte bine, va transmite, cu acordul său, desigur, informațiile către un serviciu de asistență. Odată transmise, mașina îl va pune în legătură cu un doctor printr-un apel video.

POWERBOX PENTRU VIITORUL RENAULT 5 ELECTRIC

Viitorul Renault 5 electric este un model de căpătâi pentru constructorul francez de automobile. Spre exemplu, va fi primul model Renault echipat cu un încărcător on-board bidirecțional.

Acest încărcător va lucra alături de un nou serviciu, denumit Mobilize V2G (vehicle-to-grid). Adică, utilizatorii vor putea să transfere energie electrică din bateria mașinii către casă, sau o vor putea vinde înapoi în rețea.

În acest fel, susțin reprezentanții companiei, facturile la energie vor fi mai mici, iar costurile de încărcare vor fi reduse la jumătate.

Mai mult, cu ajutorul acestui încărcător bidirecțional, utilizatorii vor putea utiliza bateria mașinii pentru a alimenta cu energie electrică diverse aparate electrice, cum ar fi un aspirator sau un grătar electric.

Tot pentru viitorul Renault 5, cei de la Software Republique au dezvoltat un powerbox.

Acest terminal bidirecțional comunică cu automobilul și cu cloud-ul pentru a determina dacă trebuie să reîncarce bateria sau să trimită energia înapoi în rețea, în funcție de nevoile de încărcare a bateriei, de necesitățile casnice și de stimulentele oferite de piața de energie și de rețeaua electrică.

Terminalul este asamblat la uzina din Beaupreau-en-Mauges și va avea o putere cuprinsă între 7 kW și 22 kW. Mai mult, va fi compatibil cu toate mașinile electrice și plug-in hybrid.