Bun venit la un nou episod al rubricii noastre „Primii pași pe două roți”, dedicată celor care se gândesc să facă trecerea de la un automobil, la un scuter de 125 cmc. Ideea acestei rubrici a apărut în urma eforturilor comunității moto de a promulga o lege care să ne alinieze la regulile de mobilitate din Occident.

Guvernul a adoptat legea care le permite șoferilor cu permis categoria B să meargă pe vehicule cu două roți. Totuși, ca să poți face asta, trebuie să parcurgi 10 ore de practică în poligon, iar motocicleta/scuterul trebuie să aibă maxim 125 cc și 15 cai putere.

În episoadele anterioare am vorbit despre:

Și astăzi îl avem alături de noi pe Marius Băcilă, jurnalist moto și instructor de pilotaj defensiv moto. Pentru că numai o persoană cu foarte multă experiență ne poate vorbi despre regulile de siguranță în trafic și la ce trebuie să fim atenți atunci când suntem pe două roți.

După cum intuiți, pe scuter suntem mult mai expuși traficului și greșelilor celorlalți. Așa că e bine să ne antrenăm vigilența. Cum facem asta, aflăm din interviul nostru cu Marius Băcilă, interviu care, bineînțeles, a fost și filmat de noi pentru a reda cât mai bine indicațiile specialistului.

Vă invităm să-l urmăriți în clipul nostru dedicat sau să-l citiți mai jos.

AUTOMARKET: Ce facem înainte de a ieși pentru prima dată cu scuterul în trafic?

MARIUS BĂCILĂ: În primul rând, trebuie să exersăm. Adică, odată avem cele 10 ore obligatorii la o școală de șoferi pentru a putea conduce scuterul de 125cmc, cu permis categoria B. Dar nu trebuie neapărat să ne limităm la acele 10 ore.

Aici Marius se referea la noul act normativ care le permite șoferilor cu permis auto pentru categoria B să conducă și anumite tipuri de vehicule pe două roți. Totuși, aceștia trebuie să îndeplinească niște condiții. Important de menționat, școala de șoferi te va raporta la Minister, Ministerul la Poliție și polițiști te vor putea verifica în trafic, direct în baza de date. Scuzați intervenția, haideți înapoi la interviu.

MARIUS BĂCILĂ: Adică, eu aș spune că ar trebui să exersăm în poligoane, în parcări, în spații, în afara traficului, până când simțim că putem controla realmente bine scuterul. Adică, aș ieși în trafic doar atunci când simt că eu am controlul și că sunt destul de sigur pe ce fac cu scuterul. Pentru că, atunci când ies cu scuterul în trafic, multe depind de ceea ce fac eu.

AUTOMARKET: Am observat că, în ultimul timp, șoferii au început să vadă mult mai clar, în trafic, și motocicliștii. Dar, este acest lucru valabil și pentru cei cu scuterul? Impune un scuter același respect ca o motocicletă?

MARIUS BĂCILĂ: Să zicem că poate ar fi un mic minus pentru scuter. Pentru că este mai mic, mai îngust și, de obicei, merge mai încet, face mai puțină gălăgie, atrage mai puțin atenția.

Dar, acea diferență este nesemnificativă. Adică, e foarte bine că șoferii au început să vadă motocicletele, scuterele, să le facă loc, să se poarte civilizat. Cel puțin așa percep eu, față de motociclete și scutere în general. Dar eu, ca scuterist sau motociclist, nu trebuie să mă bazez doar pe asta.

E un bonus binevenit faptul că șoferii sunt mai atenți. Deci riscul scade și din partea lor. Dar, eu aș vrea să fac tot ce pot ca să scad riscul. Adică, niciodată nu mă bazez pe faptul că șoferul mă vede, pentru că, deși majoritatea șoferilor, într-adevăr, văd și fac loc, sunt încă destui care nu văd.

Nu neapărat din rea intenție. Spre exemplu, mulți participanți la traficul pe două roți nu înțeleg că șoferii se întâmplă să nu te vadă pentru simplul fapt că ochiul lor este antrenat să vadă doar obiecte mari, de tipul mașinilor.

Iarăși un exemplu nefericit. Șoferul vede destul de rar motociclete și scutere chiar și atunci când caută un vehicul căruia să-i dea prioritate. Ochiul lui caută, de fapt, o mașină.

Și e foarte posibil să nu vadă un scuter îngust, chiar dacă are far. Farul lui se poate pierde în marea de faruri din spatele lui și atunci este foarte ușor să nu poată fi distins de conducătorul auto. Așa că, indiferent dacă mă văd sau nu șoferii, eu merg ca și cum ei nu mă văd niciodată.

AUTOMARKET: La ce ar trebui să fim atenți atunci când suntem pe două roți, în plus, față de atunci când suntem într-o mașină?

MARIUS BĂCILĂ: Răspunsul, pe scurt, ar fi: la tot. Asta pentru că pe scuter tot timpul ești în mișcare față de obiectele din jurul tău și oricare obiect din jurul tău poate să intre în coliziune cu tine. Și atunci tu nu trebuie să presupui că șoferii te văd, că îți vor face loc, că îți vor da prioritate, că nu vor schimba banda când sunt în lateral tău, ci mai degrabă trebuie să previi și să prevezi toate situațiile astea.

Asta înseamnă că trebuie să ai o hartă cât mai clară, cât mai detaliată a tuturor lucrurilor din jurul tău. Și ce este în față, și ce este în spate, și ce este în lateral, și să îți dai seama cum te miști tu față de fiecare obiect din jurul tău, dacă te apropii sau te îndepărtezi. În felul ăsta să poți să rămâi mereu cât mai în siguranță.

Adică trebuie să înțelegi că siguranța depinde de tine și de cât ești de atent și de conștient la vehiculele din jurul tău.

AUTOMARKET: Bănuiesc că, la fel ca și în cazul mașinilor, oglinzile sunt destul de importante pe un scuter. Totuși, am văzut foarte mulți oameni care au scutere fără oglinzi. Cât de importante sunt acestea?

MARIUS BĂCILĂ: Evident că sunt foarte importante, la fel ca și la mașină. Pentru că vrei să știi ce ai în spate. Aici poate să fie o discuție un pic mai complicată. Dacă cel de la ghidon are o experiență mai mare, poate să meargă și fără oglinzi. Pentru că, și atunci când ai oglinzi ar trebui să te întorci tot timpul cu capul peste umăr ca să-ți verifici unghiul mort.

Unghiul mort poate fi destul de mare la motocicletă și la scutere. Într-un trafic aglomerat din oraș, unde vei petrece cea mai mare parte a timpului cu scuterul, evident, sunt mereu vehicule prin jurul tău. Asta înseamnă că, indiferent că ai sau nu oglinzi, trebuie să te uiți tot timpul și peste umăr. Cineva cu foarte multă experiență, care se uită oricum încontinuu peste umăr, ar putea, teoretic, să nici nu aibă oglinzi și să fie, totuși, în siguranță.

Dar, pentru cei care se apucă acum de mers pe scuter, trebuie să existe oglinzi. Să și le regleze bine și să le verifice tot timpul. Asta înseamnă că la fiecare câteva secunde te uiți în oglinzi. Și tot la fiecare câteva secunde te mai uiți puțin și peste umăr, ca să-ți verifici unghiul mort.

AUTOMARKET: Marius, mulțumim pentru lecțiile oferite. Sunt foarte prețioase și sperăm că șoferii de scuter vor ține cont de acestea. La final, spune-ne, te rog, unde te pot găsi cei care vor să afle mai multe despre condusul defensiv pe două roți.

MARIUS BĂCILĂ: Mă găsiți pe Facebook, pagina se numește Ryder Academy și pe internet, site-ul www.ryder-academy.ro. Acolo se află descrierile cursurilor noastre, în ce constau ele, cât costă și ce ne trebuie pentru a le face. Indiferent că avem scutere, motociclete, cine vrea să învețe să controleze mai bine vehiculul pe două roți, poate să apeleze la noi.

Ne bucurăm că am putut să vă oferim sfaturile unui expert cu mulți ani în spatele ghidonului. Sperăm să vă ajute în traficul urban, din ce în ce mai haotic. Aventura noastră pe două roți nu se oprește aici. Urmează alte două episoade în care vom afla cum să ne alegem echipamentul și cum să alegem scuterul potrivit pentru nevoile noastre.