În urmă cu un deceniu, ideea de a avea o mașină complet electrică era una foarte curajoasă. Și asta din câteva motive: autonomia mică, lipsa stațiilor de încărcare și, poate cel mai important, lipsa unor service-uri și centre specializate pentru asemenea mașini. Zece ani mai târziu, mașinile electrice au devenit o obișnuință pe șoselele din lume, în special în marile orașe.
Tehnologia mașinilor electrice a avansat extrem de rapid în ultimii 10 ani, iar ritmul de dezvoltare pentru aceste vehicule continuă să crească. Un lucru necesar, mai ales că, din 2035, Uniunea Europeană își propune să permită numai comercializarea de mașini noi care sunt electrice sau pe bază de hidrogen.
Pentru ca tranziția să fie una cât mai ușoară și cu cât mai puține peripeții, cei mai mulți producători de automobile își pun pe hârtie planuri ambițioase. În aceste planuri, producătorii trebuie să introducă și la un alt aspect extrem de important: reutilizarea resurselor.
EVOLUȚIA ELECTRICELOR RENAULT: DE LA ZOE LA SCENIC
Unul dintre acești producători este și Renault. Gama de modele electrice a Rombului a evoluat de la modele modeste, ca Zoe și Twizy, până la modele avansate ca Megane E-Tech și Scenic E-Tech, în prezent. Pentru că Scenic E-Tech este noul model electric vedetă al mărcii franceze, e momentul potrivit să readucem la lumină câteva specificații din fișa sa tehnică.
Atunci când am fost prezenți la Paris, la debutul oficial, pentru a vedea noul model pe viu, am aflat că noul Renault Scenic E-Tech va fi disponibil cu două capacități diferite ale bateriei: 60 de kWh, respectiv 87 de kWh. Versiunea cu baterie mai mică promite o autonomie de peste 420 de kilometri, în timp ce versiunea cu baterie mai mare va avea o autonomie care depășește 620 de kilometri.
Indiferent de bateria aleasă, Scenic E-Tech va putea să tragă până la 150 de kW de la o priză rapidă, adică un timp de așteptare de 30 de minute. Mai mult, bateria noului model nu conține pământuri rare. Acesta este și cazul motorului electric.
AMPRENTĂ DE CARBON NEUTRĂ PÂNĂ ÎN 2050
Acum că v-am împrospătat memoria cu aceste informații esențiale, e timpul să ne concentrăm asupra a ceea ce va face Renault cu procesul de reciclare al bateriilor provenite de la modelele sale electrice. Mai întâi, trebuie să știm că Grupul Renault își propune să devină neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2040, la nivel european, și până în 2050 la nivel mondial.
Până atunci, grupul francez deja și-a atins prima sa țintă în acest sens. Mai exact, la finalul lui 2022, Renault a raportat o amprentă de carbon mai mică cu 25% pentru fiecare vehicul produs față de nivelul înregistrat în 2010.
RESURSE SUSTENABILE PENTRU BATERII
Pentru reciclarea bateriilor, unul din obiectivele importante ale Grupului Renault a fost acela de a stabili parteneriate cu diverse companii specializate în furnizarea de resurse importante pentru baterii. În aflarea mai multor detalii despre procesul de reciclare al bateriilor, am stat de vorbă cu Virginie Sauvet Goichon, Climate Project Lider în cadrul Renault.
Noi am început deja să lucrăm la întregul lanț al bateriilor, cu ajutorul unui parteneriat pentru minerale destinate acumulatorilor, ne spune oficialul mărcii. Avem 3 parteneriate cu Vulcan, Terrafame și Managem pentru a putea gestiona aprovizionarea cu minerale. Aceste parteneriate sunt create pentru a reduce emisiile de carbon înainte de producția unei mașini.
Cele 3 companii menționate mai sus vor ajuta grupul francez să asigure un flux de materii prime pentru acumulatori. De exemplu, compania Vulcan Energy va ajuta în dezvoltarea litiului cu amprentă de carbon redusă. Terrafame se va ocupa de furnizarea pe termen lung a unui sulfat de nichel sustenabil, iar Managem va ajuta la extragerea cobaltului din Maroc pentru baterii.
CE ÎNSEAMNĂ ELECTRICITY ȘI CARE E VIITORUL RENAULT
Odată asigurate aceste resurse vitale, trecem la procesul de asamblare. Evident, datorită complexității unei astfel de baterii, aceasta nu poate fi produsă în aceeași uzină în care sunt asamblate mașinile. Oficialul mărcii ne explică faptul că: Pentru asamblarea celulelor și modulelor unei baterii, am înființat un Gigafactory alături de Envision. Avem, astfel, două parteneriate pentru Gigafactory în Franța, iar pentru ciclul de viață al unei baterii după producția mașinii putem vorbi deja despre emisii de carbon neutre. Uzinele de baterii despre care vorbește oficialul francez se află la Dunkerque, respectiv la Douai.
Între timp, la uzina de la Ruitz sunt asamblate componentele electrice și suporturile pentru acumulatori, iar la o altă fabrică, de această dată la Maubeuge, sunt asamblate mașinile electrice. Împreună, uzinele de la Douai, Maubeuge și Ruitz formează complexul ElectriCity. Datorită capabilităților celor 3 uzine, Grupul Renault va putea să producă până la 400.000 de vehicule electrice pe an. Mai mult, cu ajutorul companiilor AESC și Verkor, bateriile vor primi tehnologie de ultimă generație, vor fi competitive pe piață și vor avea și o amprentă de carbon redusă. De aici rezultă acumulatori sustenabili, care oferă, în același timp, performanțe la un nivel foarte înalt.
REFOLOSIREA A 90% DIN MINERALELE REZULTATE DIN RECICLAREA BATERIEI
În acest sens, Grupul Renault își propune ca emisiile de carbon rezultate strict din producția de baterii să fie reduse cu 35% până în 2030. Mai mult, bateriile vor respecta 4 caracteristici importante: emisii de carbon scăzute, să fie responsabile, reparabile și reciclabile. Ideea este ca în viitor să putem să recuperăm bateria la sfârșitul vieții sale, pentru că noi dezvoltăm și un al doilea ciclu de viață pentru acumulator, ne explică oficialul mărcii. Strict în scopul reciclării, partenerii Grupului Renault sunt divizia Mobilize și Indra.
Bineînțeles, întrebarea pe care cu toții ne vom pune este ce se va întâmpla cu bateria odată ce a ajuns la sfârșitul ciclului său de viață? Ei bine, răspunsul ne este dat de oficialul mărcii: Pentru asta folosim modulele mici dintr-o baterie. Un acumulator de-al nostru are 12 module. Noi putem repara și înlocui fiecare modul din baterie. Așadar, ideea este de a aduna toate aceste module, iar cu ele vom putea stoca energie electrică regenerabilă. Atunci când modulele ajung la sfârșit de viață, le vom recicla.
Înlocuirea modulelor este, așadar, soluția care permite un ciclu de viață prelungit al bateriei. După ce acesta se va sfârși, mare parte din baterie va putea fi reciclată. Ambiția noastră este să refolosim 90% din mineralele rezultate la reciclarea modulelor unei baterii. Vrem să realizăm asta în 2027 sau în 2030. Ideea este să creăm o economie circulară în jurul bateriei, ne-a declarat oficialul.
20 DE CENTRE SPECIALIZATE ÎN EUROPA
Ce se întâmplă atunci când se strică o baterie? Oficialul mărcii franceze ne explică faptul că orice defecțiune a bateriei va putea fi adresată într-un centru specializat. Fiind vorba de module, va putea fi identificat cel defect și înlocuit.
Pentru asta, Grupul Renault are în plan să înființeze 20 de centre specializate în Europa. Bateriile vor fi analizate și reparate de către un grup de mecanici specializați în înlocuirea bateriilor. Activitatea primului centru a început deja la Flins, în Franța, lângă fabrica Renault de acolo, ne spune oficialul mărcii. Această uzină este dedicată mașinilor electrice și unei economii circulare. Celelalte 20 de centre vor fi înființate din țară în țară.
Deocamdată, însă, oficialul nu a precizat exact țările în care vor fi deschise celelalte centre. Inevitabil, în interviul nostru, am întrebat dacă un astfel de centru va exista și în țara noastră: Nu știu încă în ce țări vor fi prezente aceste centre.
ÎNLOCUIREA BATERIEI PRIN SERVICIILE DE POST VÂNZARE
Pentru moment, nu se știe dacă un astfel de centru va exista și în țara noastră. În schimb, un lucru este cert: clienți de modele electrice Renault din România există și vor exista în numere și mai mari. Iar asta presupune și prezența unui centru asemănător care să se ocupe de repararea mașinilor în cazul în care apare o defecțiune la baterie.
AUTOMARKET: Să presupunem că sunt un client din România, am un Renault electric și mi s-a stricat bateria. Trebuie să trimit bateria la Viena sau la Budapesta, să zicem. Cum o să fac asta?, am întrebat noi.
Acest lucru se va putea face prin serviciile de post vânzare ale mărcii noastre, ne răspunde oficialul mărcii.
Renault încă nu a stabilit un mod precis prin care mașinile cu baterii defecte vor fi transportate către centrele speciale. Din fericire, rețeaua de centre va fi, eventual, extinsă pe întreg continentul, iar asta îi va permite mărcii franceze să monitorizeze cu mai multă precizie starea bateriilor mașinilor sale electrice.
Ideea este să putem gestiona la maxim potențialul bateriilor, ne explică oficialul mărcii. Este foarte important să urmărim vechiul ciclu de viață al bateriei, iar dacă vrem să reciclăm acel acumulator, trebuie să avem un mediu de lucru puternic ca să le putem aduce înapoi la viață.
EXPERIENȚE ACUMULATE ÎN TRECUT
În trecutul nu foarte îndepărtat, Renault a stabilit un parteneriat cu o organizație locală din insula Gran Canaria. Acel parteneriat aparent exotic a fost creat cu scopul de a înțelege ce se poate face cu bateriile după ce acestea sunt reciclate.
Ideile pentru a doua viață a bateriilor uzate și pentru stocarea energiei electrice în acestea au început la uzina Renault din Flins. Însă ele s-ar putea materializa oriunde când ai un parteneriat cu un producător de energie electrică sau cu un spital, de exemplu. Vom putea face împreună cu ei proiecte specifice.
RECICLAREA BATERIILOR PENTRU MODELELE MAI VECHI
O altă întrebare importantă pe care am adresat-o oficialului Renault are legătură cu numărul de baterii care vor putea fi reciclate până la finalul acestui deceniu. Maximum posibil, este răspunsul pe care l-am primit. Oficialul a mai adăugat: Noi depindem de numărul vehiculelor care vor fi atunci la final de viață. Asta pentru că primele vehicule electrice au avut o durată de viață de numai 10 ani. Acesta este doar începutul poveștii. Bineînțeles că acest proces va crește odată cu numărul de vehicule electrice care se apropie de sfârșitul vieții.
Răspunsul oferit ne-a dus cu gândul la prima generație de modele electrice Renault, lansate în urmă cu peste 10 ani. Având în vedere că există mulți clienți ale acestor modele, este important să aflăm dacă și aceștia vor putea să beneficieze de noul proces de reciclare al bateriilor.
AUTOMARKET: Iar cu acest program, veți putea în viitor să reciclați bateriile unor modele mai vechi, cum ar fi prima generație Zoe, Kangoo Z.E.?, am întrebat noi.
Depinde de compoziția chimică a bateriei, ne-a declarat oficialul.
În încheiere, am întrebat și despre modul în care bateriile vor fi preluate de la modelele electrice Renault mai vechi:
AUTOMARKET: Veți merge la clienții care au avut aceste mașini? Cum veți colecta bateriile?
Pentru vehiculele aflate la sfârșit de viață există un regulament specific de casare. Pentru asta vom avea o rețea care ne va permite să colectăm bateriile aflate la final de carieră. Avem de-a face cu materiale și minerale specifice, iar pentru asta trebuie să urmărim tot ciclul de viață al bateriei. Dacă vrem să refolosim materiale precum oțel sau aluminiu, avem nevoie de o organizație specială ca să putem să colectăm acumulatorii. Acesta este scopul viitorului neutru.
UN VIITOR NEUTRU ÎN EMISII DE CARBON
Așadar, noul proces de reciclare al bateriilor prezente pe modelele electrice Renault este unul esențial pentru a menține caracterul sustenabil al unui vehicul cu zero emisii. De aici rezultă un proces de producție al bateriilor mai prietenos cu mediul, dar și întărirea relațiilor dintre clienți și marcă prin înființarea unor centre specializate de înlocuire și reparare ale bateriilor.
Toate aceste, cu scopul obținerii unui viitor neutru în emisii de carbon.
Comentarii (8)
Tarile din Africa ce importa tone de gunoaie si substante periculoase nu ar fi prea impresionate de cum "salvam" noi planeta.
"Vom vedea", zise orbul.
Sunt câteva fabrici de reciclare, s-au pus la punct metode, și... n-au ce recicla că nu mor bateriile de la mașini.
Mai e câte una cu defect, dar prea rar. Efectiv, astăzi, ceva câteva mici fabrici de reciclare intră în faliment.
Abia peste 8 ani le scade capacitatea încât, poate, unii să nu mai vrea mașinile alea. Păi cine ține o mașină mai mult de 8 ani - o vinzi când ajunge la 70% capacitate. La jumătate de preț, utilizezi 70% din autonomie. E foarte bună pe distanțe scurte.
O mai folosești așa 4-5 ani.
După 10-12 ani abia o poți recicla. Așa că nu va porni nimeni la un nivel nebun industria de reciclare. Nici n-o să auzi de ea...
In cazul acelor baterii, se folosec pt case off-grid, avand in vedere cat de pilaf sunt, nu mai conteaza ineficienta de greutate in plus, care e foarte importantra pt vehicule)
nota: In america spre exemplu un producator de energie cu panouri solare de milioane de dolari, deci o ferma solara de proporti semnificative) a folosit vreo 40 de nissan leaf pt stocarea de energie. Efectiv battery pack dat jos de pe masina si atat, nu desfacut nu nimic, plug and play, stivuite frumos in hale.
Asta le confera o durata de viata de zeci de ani de acum incolo.
Si in ultimul caz si cel mai cel, se recicleaza.
Si nu renault, ci este o treaba care se poate face indepedent de producatori, existand deja o piata pt asa ceva.
https://www.youtube.com/watch?v=s2xrarUWVRQ
Renault spune că 50k pe Ceptura electrică s-ar justifica pt că te scapă ei de hârb. Un pic de promisiuni din gură.
povesti multe cu electricile astea...multi pun botul la prosteala, dar asta am aflat din ultimii 2-3 ani
Adauga un comentariu