Renault este printre primii constructori de automobile care au înteles că trebuie să facă ceva concret în direcția unei industrii auto sustenabile și a unui mediu înconjurător mai curat.

Tocmai de aceea, prin 2008, când majoritatea companiilor din domeniu căutau soluții pentru a ieși din criza economică, gigantul francez a pus bazele proiectului Renault Z.E, sau Zero Emission. Pe scurt, o gamă de modele electrice care să le arate oamenilor că există alternative viabile la mașinile cu motoare termice.

Primul concept, Kangoo Z.E, a debutat în 2008 la Paris. Anul următor, de această dată la Salonul Auto de la Frankfurt, producătorul din Hexagon a extins familia de concepte Z.E la patru (Fluence Z.E, Twizy Z.E și Zoe Z.E).

Totodată, a anunțat că primul model de serie, bazat pe unul dintre cele patru concepte, va fi lansat pe piață în 2011. Și exact așa s-a întâmplat, pentru că în urmă cu fix 10 ani intrau in producție modelele Fluence Z.E și Kangoo Z.E.

Citadinul Zoe a apărut în 2012. Patru ani mai târziu, francezii au depășit pragul de 100.000 de mașini electrice comercializate la nivel global, iar Zoe a fost încoronat “best-seller”. Acesta este folosit în prezent atât de utilizatori privați, cât și de companii, autorități de stat sau servicii de car-sharing.

În această cursă a electrificării, Renault a mai făcut un pas important odată cu lansarea gamei de motorizări hibrid E-TECH. Primul model din această familie a fost Megane Estate E-TECH Plug-in Hybrid, urmat de Clio E-TECH Hybrid și Captur E-TECH Plug-in Hybrid.

La fel ca majoritatea producătorilor de automobile care luptă pentru o industrie auto cât mai verde, Renault și-a setat un obiectiv îndrăzneț: până în 2050, compania din Hexagon vrea să atingă zero emisii de carbon.

Electrificarea gamei de modele este doar o piesă din acest puzzle uriaș. Dezvoltarea economiei circulare, convingerea clienților să renunțe la dorința de a deține o mașină proprie, introducerea unor noi soluții de transport pentru persoane și mărfuri și prelungirea ciclului de viață al vehiculului sunt alți pași pe care Renault vrea să îi urmeze în anii următori.

MOBILIZE, UN BRAND PENTRU CEI CARE NU VOR SĂ MAI DEȚINĂ O MAȘINĂ

Pentru asta, francezii au lansat acum marca Mobilize. Prin intermediul ei, Renault propune noi soluții de mobilitate care să răspundă așteptărilor consumatorilor, companiilor, orașelor și chiar regiunilor. De asemenea, divizia reunește activitățile Grupului în ceea ce privește energia. Gestionarea duratei de viață a bateriei este unul dintre obiectivele principale.

În acest sens, Mobilize a început deja să investească în dezvoltarea unui ecosistem energetic care să ofere o combinație de soluții integrate pe teritoriul unor așa numite „insule inteligente” (“Smart Islands”). Acest principiu poate fi extins și la cartiere sau orașe întregi, organizate conform unei planificări urbane inteligente care să îi ajute pe francezi să atingă obiectivul de “zero emisii”.

În urmă cu trei ani, Renault construia primul astfel de ecosistem inteligent pe insula portugheză Porto Santo. Câteva luni mai târziu a urmat a doua, pe insula franceză Belle-Ile-En-Mer. Ambele au la bază trei piloni importanți: servicii de car-sharing cu mașini electrice (ZOE și Kangoo Z.E), înmagazinarea energiei captate cu ajutorul panourilor solare și dezvoltarea de stații pentru încărcarea mașinilor cu zero emisii.

Prin asta, constructorul din Hexagon caută, printre altele, să reducă amprenta de carbon a acestor insule.

Așa cum spuneam, o parte importantă a strategiei Mobilize este dezvoltarea de vehicule dedicate serviciilor de mobilitate. Mașinile 100% electrice, modulare și robuste vor fi concepute de echipe de ingineri și designeri Renault, care se vor folosi de cunoștințele pe care brandul le-a acumulat în cei peste 120 de ani de activitate.

Mașinile vor fi adaptate mai multor nevoi de mobilitate: de la transport cu șofer sau car sharing, la livrarea pe ultima sută de metri și transport la cerere. Mobilize urmărește creșterea ratei de utilizare a unui vehicul cu cel puțin 20% prin dezvoltarea de aloritmi și software de procesare a datelor care să permită o mai bună predicție a cererii utilizatorilor și o mai bună alocare a mașinilor.

RENAULT EZ-1 PROTOTYPE, PRIMA SOLUȚIE DE MOBILITATE

Odată cu debutul acestei mărci, Renault a prezentat lumii întregi noul EZ-1 Prototype. Descris ca fiind un vehicul emblematic și cu o viziune de design care va constitui specificul Mobilize, EZ-1 Prototype este conceput pentru utilizare partajată.

Cu sistem de propulsie 100% electric și loc pentru două persoane, conceptul francezilor măsoară doar 2.3 metri lungime, adică o amprentă minimă la sol. Esențială într-un oraș aglomerat, unde locurile de parcare sunt mai rare ca fulgerele în mijlocul iernii.

Pentru a fi sustenabil, acesta benficiază de un sistem de schimbare a bateriilor. Adică fix ca în primii ani de filozofie Z.E. Încă de la începutul acestui deceniu, Renault a gândit o astfel de soluție pentru mașinile electrice. Iată că, acum, când mapamondul a îmbrățișat ideea de propulsie sustenabilă, această idee nu mai pare o nebunie. Ba chiar promite să ajute mașinile Mobilize să fie utilizate non-stop. Fără timp îndelungat pierdut la priză.

Utilizatorii nu vor plăti bateriile. Ca și în cazul altor programe de car-sharing, vor plăti doar pentru ceea ce folosesc (timp de utilizare sau kilometri parcurși), iar mașina va interacționa cu ei prin intermediul telefonului inteligent și a aplicației specifice.

CONSTRUIT CU MATERIALE RECICLATE

Pe lângă arhitectura care își propune să fie prietenoasă cu mediul înconjurător, EZ1-Prototype este confecționat cu 50% materiale reciclate, iar la sfârșitul ciclului de viață va fi reciclabil în proporție de 95%. Spre exemplu, bateriile vor fi folosite ca sursă de energie staționară. Am mai vorbit despre aceste soluții gândite de Renault și în alte articole din secțiunea noastră dedicată Tehnofuture.

UN SINGUR CARD, VALABIL ORIUNDE ÎN EUROPA

Folosindu-se de expertiza partenerilor Grupului Renault, cu scopul de a facilita încărcarea mașinilor electrice, Mobilize are în plan dezvoltarea unui card de încărcare cu ajutorul căruia clienții să localizeze mai ușor punctele de încărcare publice și să plătească cu o singură soluție de plată, peste tot în Europa. Poți călători cu avionul în orice colț din Europa și poți închiria acolo o mașină Mobilize, la fel ca în țara de unde provii. Cu același card. Cam aceeași rețetă de mobilitate flexibilă pe care o oferă Uber în acest moment. O singură aplicație pentru oriunde mergi.

Degradarea mediului înconjurător este o problemă care a ajuns să îi intereseze pe marii producători de automobile. Pentru un aer mai curat și o calitate mai bună a vieții, francezii de la Renault au înteles că electrificarea gamei de modele nu este de ajuns.

Cu Mobilize, francezii vor să îi facă pe europeni să renunțe la mașina personală și să folosească un serviciu de car sharing gândit special pentru ei. Unul care are și un vehicul dedicat. De asemenea, constructorul din Hexagon atacă și alte probleme majore, precum rata de utilizare a unui vehicul, necesitatea unor ecosisteme inteligente și siguranța folosirii unui serviciu de mobilitate.

Serviciile noii mărci din portofoliul Grupului Renault vor putea fi accesate începând cu anul 2023.