Pentru a putea fi ușor de identificat, fiecare companie are nevoie de un logo. Uneori însă, mai mult decât reprezentarea grafică în sine, contează istoria din spatele emblemei, pentru că, până la urmă, fiecare logo spune o poveste.
Audi are una dintre cele mai simple embleme din industria auto: 4 inele unite între ele. Pe cât de simplă, pe atât de memorabilă și ingenioasă.
„Un logo bun este acela care poate fi scrijelit în nisip cu degetul mare de la picior,” spunea Kurt Weidemann, un faimos grafician german.
Acesta pare să fi fost crezul după care s-au ghidat cei care au desenat celebra siglă Audi. Dar, până la cele 4 cercuri unite între ele, pe care le știm în ziua de azi, emblema mărcii germane a suferit mai multe modificări. Pentru a afla despre ele, trebuie să mergem chiar la începuturile companiei, atunci când Audi nu se numea, de fapt, Audi.
AUDI LA ORIGINI
În 1899, inginerul August Horch, foarte iscusit de altfel, înființa compania August Horch & Cie, la Mannheim. Patru ani mai târziu, compania se muta la Zwickau.
La început, Horch construia motoare cu 2 și 4 cilindri, dar apoi a vrut să facă un pas mai departe și a trecut la motoare mai puternice, cu 6 cilindri. Prima unitate cu șase cilindri a fost creată în 1909, anul care, de altfel, avea să schimbe totul pentru Horch și pentru industria auto.
Motorul nu s-a dovedit foarte eficient și a adus compania în pragul falimentului. Vâzând acest lucru, membrii Consiliului de Administrație au decis înlăturarea lui August Horch.
Acest lucru nu l-a descurajat, însă, pe german. La scurt timp, Horch și-a deschis o nouă companie care să îi poarte numele. Numai că, foștii săi parteneri de afaceri au avut un cuvânt de zis în această chestiune.
ÎNCEPUTURILE LOGO-ULUI AUDI
Acționat în instanță, Horch nu a avut altă soluție decât să își redenumească noua afacere. Nu a stat mult pe gânduri, și a tradus numele său de familie în latină. Pentru cei care nu știu „Horch” în germană înseamnă a asculta. După traducerea în latină, compania Horch a devenit Audi.
Tot în 1909 a apărut și prima siglă Audi. Orientată pe diagonală, aceasta era una potrivită pentru o companie auto din acele vremuri. Însă, ea nu a rămas în grațiile fondatorului pentru multă vreme. August Horch a folosit-o doar câteva luni.
La scurt timp, a venit cu o nouă emblemă, de această dată puțin mai complicată decât prima. Numele Audi era încadrat într-un triunghi îndreptat în jos, iar deasupra era cifra 1, așezată pe o bază sferică.
Nici această emblemă nu a rezistat foarte mult. A treia încercare a fost cu noroc. Au fost păstrate majoritatea elementelor inițiale, dar a fost schimbat fontul cu care era scris numele companiei.
În 1910 a venit vremea ca noua emblemă Audi să-și facă apariția pe primul model al companiei: Audi-A. Un an mai târziu, acesta a fost urmat de Audi-B, iar mai apoi de Audi-C.
Trei exemplare Audi-B au fost expuse, în iunie 1911, la prima etapă a competiției Auto Alpenfart, în Alpii austrieci. Era unul dintre cele mai dificile raliuri ale vremii, unul pe care Audi l-a câștigat de 3 ori consecutiv, între 1912 și 1914.
În ciuda atenției primite, anii ‘20 s-au dovedit foarte grei pentru August Horch. Noua lui companie, Audi, era din nou în pragul falimentului. Veștile proaste n-au ținut mult, pentru că, în 1928, Audi a fost salvată de un alt nume greu din industrie: DKW.
Fondatorul, Jorgen Skafte Rasmussen, a început să cocheteze cu lumea auto prin intermediul automobilele echipate cu motoare pe bază de abur.
Se întâmpla în 1916, însă Rasmussen renunța la idee destul de rapid, axându-se pe dezvoltarea motoarelor în doi timpi, fix cum făcea și Audi la început. În acest fel, DKW a devenit unul dintre cei mai importanți fabricanți de motociclete ai vremii.
Abia în 1928, DKW a început să producă automobile.
AUTO UNION ȘI PRIMA APARIȚIE A CELOR 4 INELE
Lumea avea să fie lovită de o mare criză economică în 1929, iar industria auto, la fel ca multe altele, a fost grav afectată. Mărcile din domeniu nu aveau altceva de făcut decât să intre în diverse alianțe, într-o încercare disperată de a se salva.
Așa se face că, în 1932, Audi, Horch (vechea companie), DKW și Wanderer (inițial producător de biciclete și motociclete, iar începând cu 1913, și el producător de mașini) își unesc forțele și devin Auto Union AG. Al doilea cel mai mare producător de automobile din Germania, după numărul de unități produse.
Acesta este și momentul apariției, pentru prima oară, a celor 4 inele care, în ziua de azi, formează emblema Audi. Cele 4 cercuri erau conectate între ele și fiecare corespundea uneia dintre cele 4 companii care au fondat Auto Union.
Fiecare marcă avea drepturi egale în nou înființatul concern, tocmai de aceea sigla fiecăreia se regăsește în cercul destinat ei.
Până la izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial, Auto Union a lansat două modele echipate cu motoare Wanderer și roți motrice față, care s-au bucurat de un real succes.
După conflict, statutul Auto Union a fost modificat în concordanță cu legile socialismului.
O NOUĂ FAȚĂ = UN NOU ÎNCEPUT
În 1949, logo-ul concernului german a fost modificat și, totodată, simplificat. Cele 4 inele au fost păstrate, dar siglele companiilor fondatoare au fost îndepărtate și înlocuite de un singur nume, Auto Union, încadrat într-un dreptunghi.
Nouă ani mai târziu, blocul majoritar de acțiuni a fost preluat de către Daimler-Benz AG care, la rândul său, l-a cedat către Volkswagen. Această tranziție a fost definitivată în 1965 și, tot atunci, denumirea Audi avea să fie utilizată din nou.
Până la finalul anului 1968, Audi era din nou la înălțime, mulțumită, în mare parte, noului model 100.
Să nu credeți că epopeea numelui s-a oprit aici. A mai fost un episod. Părintele Volkswagen a decis să achiziționeze Neckarsulmer Automobilwerke în 1969. Așa că numele companiei a fost schimbat din nou, în NSU Auto Union Audi. Bineînțeles, începea iar o perioadă în care germanii au început să experimenteze sigle.
Prima oară a apărut un logo care integra cuvintele Audi NSU într-un chenar negru. După câteva luni, au reapărut cele 4 inele, de această dată mai groase și mai apropiate unele de celelalte. Culoarea aleasă a fost ales albastrul.
În același an, 1969, marca germană a venit cu un logo alternativ: numele Audi era scris cu un font alb, care avea să devină celebru, și era încadrat într-o formă ovală de culoare neagră. Nouă ani mai târziu, fundalul a devenit roșu.
După o serie lungă de eforturi creative și încercări de branding, începând cu anul 1985, compania germană a revenit la numele simplu, cunoscut nouă și azi: Audi.
ANII ‘90 ȘI GRAFICA 3D
Logo-ul format din două părți (inelele și forma ovală) a dispărut în 1995. Atunci, cele 4 inele au primit o grafică 3D și au fost vopsite în argintiu lucios, iar sub ele a fost inserat numele Audi, finisat într-un roșu aprins.
Constructorul din Ingolstadt a păstrat această identitate vizuală mai bine de 10 ani. În 2009, inelele au fost subțiate, iar cele patru litere care compuneau cuvântul Audi au fost redimensionate și mutate în partea stângă a emblemei. De asemenea, fontul a fost și el schimbat cu unul tradițional.
LOGO-UL AUDI ÎN ERA DIGITALĂ
Cu trecerea anilor, digitalizarea a început să cuprindă tot mai multe industrii, inclusiv pe cea auto. Tocmai din acest motiv, în 2016, echipa de creație Audi a decis să treacă la un design minimalist, fără alte elemente adiționale.
Așadar, logo-ul Audi era acum format doar din cele 4 inele legendare, vopsite în negru și cu un design 2D. „Un obiect tridimensional afișat pe un display 2D nu îndeplinea cerințele noastre tehnice și estetice,” explică această modificare Frederik Kalisch, strateg de marcă în cadrul Audi.
Altfel spus, germanii aveau acum un logo potrivit pentru mediul digital pe care, ulterior, s-au gândit să îl transpună pe mașinile lor. Ideea a apărut în 2019, dar s-a concretizat în 2020.
„Vrem ca cele patru inele să arate peste tot la fel în viitor. Fie într-o revistă, pe smartphone, pe un panou publicitar, fie la exteriorul sau la interiorul mașinilor,” susține Andre Georgi, designer Audi.
NOUL LOGO, PE TOATE MODELELE AUDI
În urmă cu ceva timp, Automarket a fost pe Coasta de Azur pentru a se întâlni cu facelift-ul vechiului SUV electric Audi e-tron. Materialul nostru îl poți citi AICI.
Așa cum bine știi, acesta a fost redenumit Q8 e-tron și este primul model Audi care poartă noile inele ale companiei: 2D și fără picătură de crom. Nu va fi și ultimul, pentru că de acum înainte toate modelele din portofoliu vor avea emblema sub această formă.
Dar cine poate descrie mai bine noul logo decât designerul său, Andre Georgi: „Îl păstrăm fără nici un pic de crom, cu un contrast format din culorile alb și negru. Este ca și când inelele albe sunt încastrate într-un corp de sticlă neagră, pentru o strălucire și mai mare.”
Toată această iluzie optică îți dă impresia că logo-ul Audi este încă 3D. Dacă nu îți place culoarea albă, să știi că inelele pot fi comandate și într-o combinație de gri închis și negru.
Odată cu transpunerea noului logo pe mașini, Audi a redus numărul de embleme, atât la interior, cât și la exterior.
În plus, a mai făcut câteva modificări în ceea ce privește identitatea de marcă: hayonul nu mai afișează versiunea modelului (50, 55 și așa mai departe), emblema și numele modelului sunt gravate cu laser pe montantul B. Iar fontul utilizat va fi unul singur: celebrul Audi Type.
„Pe lângă faptul că distrag atenția de la designul mașinilor noastre, elementele de identificare mult prea vizibile, probabil, nu s-ar potrivi nici cu valorile clienților noștri contemporani și progresiști,” concluzionează Frederik Kalisch, strateg de marcă în cadrul Audi.
Comentarii (1)
Adauga un comentariu