După cum știm foarte bine, Audi este o marcă sinonimă cu motorsportul. Constructorul cu sediul la Ingolstadt este urmașul direct al celebrei echipe Auto Union, care a concurat în cursele de Grand Prix din anii 1930, în epoca de dominație a săgeților argintii.

Încă de la renașterea mărcii cu patru inele, în 1965, Audi a concurat în mai toate disciplinele din motorsport. Și nu a participat pur și simplu. Audi s-a bucurat de un succes răsunător pe scena mondială a motorsportului, indiferent de disciplinele la care a luat parte.

VICTORII PE ASFALT ȘI ÎN AFARA LUI

De la probele speciale de raliu, la curse de turisme, campionate pentru mașini GT, rallycross, Pikes Peak, până la competițiile actuale, precum Formula E sau Raliul Dakar, Audi a gustat din plin succesul.

În Campionatul Mondial de Raliuri, de pildă, Audi a cucerit două titluri la constructori în 1982 și 1984, precum și două titluri la piloți: cu Hannu Mikkola în 1983 și Stig Blomqvist în 1984.

Audi s-a avântat și mai sus, la altitudini unde motoarele respiră cu greu. La Pikes Peak, Audi a stabilit un nou record pe urcarea de la Pikes Peak în 1987. Iar în Campionatul Mondial de Rallycros, piloții Mattias Ekstrom și Johann Kristofersson au câștigat titluri la volanul unui Audi S1 în 2016, respectiv 2021.

13 VICTORII ÎN CURSA DE 24 DE ORE DE LA LE MANS

Când vine vorba de circuit, este imposibil să treci cu vederea cele 13 victorii în cursa de 24 de ore de la Le Mans între 2000 și 2014. La asta se mai adaugă și cele două titluri la constructori, câștigate în 2012 și 2013, în cadrul Campionatului Mondial de Anduranță. În cursele GT, Audi a obținut victorii multiple în etape precum cursa de 24 de ore de la Nurburgring, respectiv în cursa de 24 de ore de la Spa-Francorchamps

Și în DTM, Audi a câștigat nu mai puțin de 9 titluri la constructori, inclusiv în acest an, reușind să realizeze o figură frumoasă în fața publicului local.

Bineînțeles, cu planuri mari de electrificare pentru toată gama, până în 2026, Audi nu putea lipsi din Formula E. Nici aici performanța nu s-a lăsat așteptată. Audi a cucerit titlul la echipe în sezonul 2017-18 și la piloți în 2016-17 cu Lucas di Grassi.

PRIMA PARTICIPARE ÎN RALIUL DAKAR

Și pentru că începutul de an ne aduce una dintre cele mai palpitante curse din lume, Audi a decis să participe și aici. În Raliul Dakar din acest an, Audi a obținut primele sale victorii de probe speciale, chiar dacă a fost prima sa participare. Unde mai pui că Audi a marcat o premieră, alergând cu un SUV electric.

Am scris mai multe despre debutul Audi în Dakar, într-un articol dedicat.

Există, însă, o singură categorie rămasă neatinsă de Audi până în acest moment. Evident, nu putea fi vorba despre altceva decât etalonul motorsportului mondial: Formula 1.

Începând din 2026, constructorul cu 4 inele va participa pentru prima dată în Marele Circ, ca echipă de uzină și ca furnizor de motoare.

DE CE A ALES AUDI FORMULA 1?

Formula 1 a adoptat motoarele hibride încă din 2014. Tehnologia din spatele unei monopost de Formula 1 este la un nivel extrem de avansat, cum nu a mai fost văzut niciodată de la înființarea campionatului mondial, în 1950.

Motoarele actuale, în configurație V6 de 1.6 litri, dezvoltă peste 1000 de cai putere mulțumită sistemului hibrid complex. Este, totodată, un element care a făcut ca monoposturile de Formula 1 din perioada recentă să fie cele mai rapide din istorie. O provocare pentru constructorul german, care și-a dorit mereu să fie cel mai rapid.

Pe lângă hibridizarea competiției, care a fost realizată în scopuri sustenabile, Formula 1 și-a propus să devină neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon, începând cu 2030. Acesta este unul dintre factorii care a convins Audi că o viitoare participare în Formula 1 este viabilă și în linie cu principiile mărcii germane de a deveni sustenabilă și de a promova tranziția către mașini electrice în lumea cotidiană.

SCHIMBĂRILE DE REGULAMENT DIN 2026

Pentru prima dată în epoca hibridă a Formulei 1, motoarele vor suferi schimbări tehnice importante în 2026. Actualele unități de putere din Formula 1 sunt compuse din motorul cu ardere internă și sistemele MGU-K și MGU-H. Aceste două generatoare reprezintă partea hibridă a propulsoarelor și oferă un plus de 163 de cai putere.

Din 2026, sistemul MGU-H va fi interzis și va rămâne doar sistemul MGU-K. La rândul său, acesta va dezvolta aproape la fel de multă putere ca motorul cu ardere internă, fiind vorba de 544 de cai putere. Adică mai mult decât triplu față de ceea ce oferă în prezent. Iar asta înseamnă un accent mai mare alocat componentei electrice a unității de propulsie. În total, viitoarele ansambluri vor dezvolta peste 1000 de cai putere.

AUDI ȘI FORMULA 1: O VIZIUNE COMUNĂ

Atât nivelul de electrificare avansat, cât și eforturile pe care Formula 1 le depune pentru a fi o competiție mai prietenoasă cu mediul i-au convins pe germani că trebuie să facă pasul și să intre oficial în etalonul motorsportului.

În luna august, chiar în weekend-ul Marelui Premiu al Belgiei, găzduit de spectaculosul circuit Spa-Francorchamps, Audi a anunțat că va intra în Formula 1 ca furnizor de motoare. În cadrul acelui eveniment au participat mai mulți oficiali ai mărcii germane, precum și oficiali ai competiției. Printre ei s-au numărat actualul șef al Formulei 1, Stefano Domenicali, precum și președintele FIA, Mohammed Ben Sulayem.

Anunțul debutului oficial a fost urmat, chiar în urmă cu câteva zile, de încheierea unui parteneriat cu echipa elvețiană Sauber, o echipă care concurează în Formula 1 încă din 1993. Anterior, echipa fondată de Peter Sauber, a concurat alături de BMW, în perioada 2006-2009, iar în prezent Alfa Romeo beneficiază de un parteneriat similar cu echipa elvețiană.

Prin această înțelegere, Audi va participa sub forma unei echipe de uzină. Intrarea celor de la Audi în Formula 1 ne va aduce aminte de duelurile de poveste din cursele de Grand Prix din anii ’30, între Mercedes-Benz și Auto Union.

MOTOR DEZVOLTAT ÎN GERMANIA

Și premierele nu se opresc aici. Pentru prima dată din 2009, Formula 1 va avea un motor proiectat și dezvoltat în totalitate în Germania. Dacă te gândeai cumva la actualul motor Mercedes-Benz, află că acesta este dezvoltat în Marea Britanie, la o uzină specială din Brixworth.

Propulsorul Audi va fi dezvoltat în localitatea Neuburg an der Donau, la foarte mică distanță de Ingolstadt, cartierul general al mărcii. Audi a asamblat, deja, primele sale bancuri de testare la uzina de la Neuburg, unde sunt verificate, pentru moment, motorul electric și acumulatorul viitorului monopost Audi. Până la finalul acestui an, uzina de la Neuburg va fi gata pentru a testa diferitele elemente ale unității de putere. Primul test oficial al motorului va avea loc abia în 2025.

„Pentru dezvoltarea și fabricarea motorului de Formula 1 vom amplifica expertiza valoroasă a angajaților noștri din motorsport, vom continua să investim în centrul nostru de motorsport și vom recruta profesioniști cu specializări înalte,” a declarat Julius Seebach, directorul diviziei de performanță Audi Sport.

MONOPOST PRODUS ÎN ELVEȚIA

Odată cu anunțul parteneriatului dintre Audi și Sauber, viitoarele monoposturi ale noii echipe germane vor fi proiectate în Elveția. Mai exact, acestea vor fi construite la uzina de la Hinwill, acolo unde sunt dezvoltate acum actualele monoposturi Alfa Romeo.

Colaborarea dintre Audi și Sauber nu este tocmai nouă. În perioada în care Audi domina celebrele curse de 24 de ore de la Le Mans și cele din DTM, prototipurile de anduranță și turismele DTM din fosta categorie Class 1 erau dezvoltate în tunelul aerodinamic ultra-avansat al celor de la Sauber. Așadar, acest parteneriat ar trebui să fie de bun augur, dacă luăm în calcul succesele din trecut.

CE ÎNSEAMNĂ AUDI PENTRU FORMULA 1?

Odată cu intrarea echipei Audi în 2026, Formula 1 va păși într-o nouă epocă hibridă, care pune și mai mult accent pe electrificare. Scopul principal este acela de a atrage cât mai multe mărci în competiție.

În ultimii ani, Formula 1 a crescut enorm în popularitate, după o perioadă în care numărul fanilor scăzuse constant. Anul trecut, de exemplu, nu mai puțin de 1.5 miliarde de oameni au urmărit cel puțin o cursă de Formula 1. Mai mult, popularitatea Marelui Circ a crescut enorm pe piețe importante din lume, precum cele din Statele Unite și China. Nu putem să uităm și de faptul că Formula 1 se bucură de cea mai mare creștere pe rețelele sociale majore.

Venirea unor echipe ca Audi în Formula 1 va duce, inevitabil, la o creștere și mai mare a audienței. Iar pentru Audi, această participare nu face decât să încununeze parcursul glorios din sporturile cu motor.