Din momentul în care Karl Benz a patentat ce este cunoscut în lumea modernă ca fiind prima mașină din istorie, oamenii au căutat să perfecționeze această descoperire. Henry Ford a reușit să inventeze conceptul de producție în masă, cu Model T în 1908, iar siguranța a început să joace un rol tot mai important. Totuși, aerodinamica este un criteriu de mare însemnătate, unul care de foarte multe ori este trecut ușor cu vederea.
Nu știu câți oameni cunosc faptul că aerodinamica joacă un rol crucial în industria auto. Fără acest concept, nu am avea mașini care depășesc 400 de km/h. De fapt, cu greu ar depăși 50 de km/h. Aerodinamica este foarte importantă când ne referim la performanțele dinamice, la capacitățile de frânare și, în cazul mașinilor electrice, la autonomie.
MOȘTENIREA AERODINAMICĂ
Este bine știut faptul că cel mai aerodinamic lucru din lume este ceva ce vine din natură, adică picătura de apă în cădere. De peste 100 de ani, inginerii au încercat să creeze mașini cu astfel de forme. Chiar și România a avut un rol important, prin inginerul român Aurel Persu, constructorul primului automobil cu profil aerodinamic avansat, din lume, cu roțile integrate în caroserie.
Mașina putea atinge o viteză maximă de 80 km/h. Caroseria era confecționată din tablă de aluminiu, pentru a avea o greutate mai mică și un consum cât mai redus. În urma testelor, s-a dovedit că vehiculul aerodinamic avea un consum mediu de 5 l/100km.
Autovehiculul avea un ecartament redus al punții din spate tocmai pentru a obține forma picăturii de apă. Persu a adus automobilul în România, parcurgând cu el un total de 120.000 km. Invenția sa a stârnit interesul marilor producători precum Ford și General Motors, dar negocierile pentru brevetul său nu s-au finalizat. Cine știe unde s-ar fi ajuns dacă lucrurile ar fi decurs altfel?
Iată că, în 2024, producătorii investesc miliarde de euro în astfel de departamente și dezvoltă mașini cu un coeficient aerodinamic din ce în ce mai mic. De aici începe și povestea noului Audi A6 Sportback e-tron, o mașină pe care am văzut-o în premieră, în Salzburg, acum câteva luni, și despre care v-am povestit pe larg într-un articol dedicat.
De ce este acest vehicul atât de important? Deoarece reprezintă cel mai aerodinamic model al mărcii din Ingolstadt, din toate timpurile, având un coeficient Cx de doar 0.21.
De fapt, este cea mai aerodinamică mașină de serie produsă vreodată de Grupul Volkswagen. Știu că la începutul anilor 2000, germanii au prezentat conceptul XL1, care avea un coeficient Cx de 0.159. Ulterior s-a transformat într-un model de serie, dar producția acestuia din urmă a fost una extrem de limitată, fiind fabricate doar 250 de exemplare. Prețul de pornire? 111.000 de euro.
Echipat cu un sistem de propulsie plug-in hybrid, care are la bază un motor diesel, acest model a fost proiectat pentru eficiență maximă și, teoretic, putea parcurge 100 km cu 1 litru de combustibil, atunci când bateria era încărcată complet.
Fără a folosi electricitatea, XL1 este capabil să parcurgă 100 de kilometri cu 2 litri de motorină. Cum a fost posibil? Ei bine, pentru a atinge o astfel de eficiență, Volkswagen a folosit materiale ușoare, o caroserie aerodinamică și un motor și o transmisie proiectate și calibrate pentru un consum cât mai redus.
Audi a avut mereu o viziune ațintită spre acest domeniu, cea mai bună dovadă fiind istoria bogată în autovehicule inovatoare din punct de vedere aerodinamic. În 1967, modelul NSU Ro 80 a fost un pionier, din acest punct de vedere, cu un Cd (coeficient aerodinamic) de 0.35. Acest model a fost produs pe o perioadă de 10 ani, până în 1977. După 5 ani, în 1982, Audi 100 (C3) a impresionat cu un Cd de 0.30, stabilind noi standarde în industrie.
Continuând tradiția, Audi 80 (B3) a consolidat reputația mărcii cu un coeficient de 0.29. Modelul B3 a reprezentat un moment de referință în evoluția designului auto, fiind pentru prima dată când toate suprafețele au fost modelate tridimensional. Totodată, geamurile curbate au devenit o caracteristică distinctivă.
Cu acest model, Audi a pus o nouă piatră de temelie pentru ascensiunea sa către statutul de brand premium. Iată că A6 Sportback e-tron nu face altceva decât să ducă mai departe acest angajament față de excelența inginerească.
IMPORTANȚA TESTELOR AERODINAMICE
Desigur că obținerea unui coeficient atât de scăzut a necesitat o atenție minuțioasă la detalii și teste ample. Procesul de dezvoltare a implicat peste 2.800 de simulări și numeroase ore petrecute în tunelul aerodinamic din Ingolstadt.
Curentul de aer, în acest tunel, poate atinge viteze de până la 300 km/h. Această facilitate este esențială pentru reducerea nu doar a rezistenței aerului, ci și a zgomotului produs de vânt, aspect foarte important pentru confortul pasagerilor în mașină.
Aici s-ar potrivi o întrebare foarte bună. De ce nu arată toate mașinile ca niște picături de apă? Nu este atât de simplu, pentru că design-ul unei mașini trebuie să respecte niște reguli. Și nu mă refer la anumite reguli nescrise de stil, ci la unele care au o strânsă legătură cu siguranța și performanțele dinamice, precum comportamentul mașinii pe viraje.
Așadar, inginerii specializați în acest departament au colaborat strâns cu echipa de design Audi. Aceștia au adus modificări importante la componente precum cortinele de aer, structurile podelei și difuzoarele de aer din spate. De exemplu, din punct de vedere al designului, podeaua a fost optimizată cu nervuri de rigidizare și margini care “sparg” fluxul de aer, amplasate strategic pentru a îmbunătăți recuperarea presiunii și a reduce turbulențele.
Totodată, designul roților este și el foarte important. După spusele celor de la Audi, vorbim despre niște roți aerodinamice, inteligente, proiectate pentru a minimiza perturbările aerului și pentru a reduce rezistența. Acestea includ capace de roți special adaptate și amplificări 3D înaintea roților din față, care sunt optimizate individual pentru Sportback și Avant.
Aceste elemente au fost optimizate prin simulări computerizate și teste fizice pentru a îmbunătăți gestionarea fluxului de aer și a minimiza rezistența la înaintare. Chiar și detaliile mici, precum carenajele roților sau ornamentele aerodinamice laterale au avut un rol foarte important. Astfel, mașina are o autonomie îmbunătățită cu 8 kilometri, pentru un total impresionant de 750 de kilometri.
În concluzie, Audi A6 Sportback e-tron nu este doar un alt model al producătorului din Ingolstadt. Este rezultatul a mii de ore de cercetare, inovație și muncă de echipă, care au dus la un rezultat cu adevărat inovator. Este un succes tehnologic, care își va lăsa amprenta în viitorul mobilității și în viitorul industriei auto.
Adauga un comentariu