Domagoj Dukec este unul dintre numele care devin din ce în ce mai respectate în cercurile înalte ale lumii designerilor auto. Născut la Frankfurt din părinți croați și pasionat de design auto încă de la 13 ani, când știa deja că va merge pe acest drum în viață, germano-croatul a fost susținut de tatăl său, care a intuit potențialul creativ al lui Domagoj.
A absolvit Școala de Design din cadrul Universității din Pforzheim și a lucrat în cadrul unor studiouri de creație din Barcelona, Paris și Sao Paolo înainte de a intra în zona auto printr-o serie de internship-uri în cadrul birourilor de design ale celor mai cunoscuți constructori auto din Germania. Din august 2013 a condus departamentul de design exterior BMW.
Astăzi, Domagoj Dukec conduce la nivel creativ două dintre diviziile aparent diametral opuse ale celor de la BMW: gama de modele ecologice BMW i și gama de mașini sportive BMW M. Dacă sportivitatea face parte din ADN-ul brandului german, aplecarea spre zona ecologică este încă un câmp al experimentelor pentru germani, iar Dukec este omul care conduce “orchestra” de designeri din creioanele cărora se vor naște viitoarele modele electrice ale gamei. Legăturile sunt interesante: Dukec se declară un “raționalist emoțional” și este pasionat de abordarea adâncă a conceptelor auto, încercând să înțeleagă mașinile din perspectivă cognitivă și intuitivă.
Automarket l-a provocat la o discuție despre viitor și despre modul în care BMW privește în ochi provocările pe care le aduc noile tehnologii.
Cum negociați, din postura de designer, “arta” împărțirii clienților între mărcile care fac parte din Grupul BMW? Cum vă adresați clienților care își doresc lucruri complet diferite de la brandurile grupului?
În cadrul Grupului BMW, fiecare brand are un caracter diferit. Fie că vorbim despre Mini, despre motociclete, despre Rolls-Royce sau despre BMW. Iar prin caracter înțelegem o imagine diferită și o filosofie diferită. Drept urmare, în cadrul BMW Group există produse cu caractere diferite: deși folosesc uneori același tip de tehnologie, se adresează unor clienți care îmbrățișează stiluri de viață diferite.
Când discutăm despre mașini electrice și despre mașini autonome, nu vorbim doar despre design, ci despre întreaga gamă de servicii, despre experiența de utilizare pe care o vor primi clienții. Asta pentru că acești clienți vor avea în continuare nevoi diferite.
Iar în acest sens ajungem la seria de concepte 100 Vision, prezentate în 2016, anul în care am sărbătorit 100 de ani, și care oferă deja multe răspunsuri la întrebările despre viitor. Acestea oferă deja o viziune, o promisiune legată de ce le vom putea oferi clienților în anii care urmează.
Iar acolo aceștia pot să vadă motivele pentru care ce ar trebui să ne rămână loiali. Pentru fiecare brand din Grup am oferit o poveste: ce face BMW să fie special, ce face Mini să fie special, ce face Rolls-Royce să fie special.
De exemplu, motocicleta-concept pe care am arătat-o oferă soluții la unele probleme cu care se confruntă această zonă. Pentru că femeile nu sunt foarte atrase de motociclete astăzi, am vrut să demonstrăm că putem dezvolta un concept care reușește să fie atractiv pentru ele.
În viitor, când mașinile autonome vor fi prezente pe șosele, plăcerea șofatului poate să însemne și altceva față de ceea ce știm astăzi. De exemplu, dacă în mașină ai în sfârșit timpul necesar pentru a discuta cu copilul tău, calitatea timpului pe care îl petreci în mașină crește. Iar asta face parte, de asemenea, din ceea ce putem numi plăcere a condusului. Plăcerea de a fi condus, mai exact.
Cum va afecta trendul tehnologic al mașinilor autonome un brand precum BMW, apreciat în special pentru modul în care se conduc mașinile sale?
Este ușor să te gândești că mașinile autonome vor elimina plăcerea pură a condusului, una dintre caracteristicile de bază ale mărcii BMW.
Prin conceptele recente pe care le-am arătat publicului, am dovedit că viziunea noastră în ceea ce privește mașinile autonome este una legată de faptul că acestea te vor ajuta la condus, păstrând însă plăcerea șofatului așa cum o cunoaștem astăzi. Iar acest lucru va fi atins prin faptul că le vom oferi clienților alegerea de a activa sau nu aceste sisteme când intri în traficul aglomerat, de exemplu.
Există riscul ca mașinile autonome să fie văzute ca mijloc de transport și atât? Ca taxiurile care-și pierd mare parte din atracția estetică?
Gândiți-vă la un scenariu: ajungeți cu mașina autonomă la serviciu conducând-o așa cum se conduce un BMW, apoi o trimiteți să se parcheze în afara orașului în perioada în care vă aflați la birou. Pentru că acolo parcarea e gratuită. Practic, mașinile autonome pot să rezolve problema parcărilor și a traficului din orașe.
Serviciile de taxi ar putea fi o alternativă la mașinile autonome. Însă ne lovim de câteva elemente de confort. Nu cunoști persoana de la volan, nu știi cum conduce, poate să te deranjeze prin faptul că e foarte vorbăreț sau, invers, foarte tăcut, în mașina respectivă au mai fost câteva mii de clienți înaintea ta. În viață ai nevoie de un anumit nivel de intimitate.
Deocamdată nu discutăm despre mașini complet autonome. Nivelul 5 pe scara autonomiei auto înseamnă mașini care nu au nevoie de șofer, deci care devin conceptual ceea ce numim astăzi taxi. Până atunci, însă, vom avea la dispoziție mașini care pot să facă și una, și alta. În cazul BMW, mașinile viitorului trebuie să ofere 100% plăcere a condusului sau 100% relaxare în modul autonom, în funcție de ceea ce dorește cel de la volan.
Cât de important va deveni interiorul mașinilor atunci când acestea vor putea să ruleze autonom?
Cred că în ceea ce privește designul interior și exterior putem să facem diferența față de unii concurenți de pe piață. Pentru că totul e legat de modul în care putem să menținem caracterul mașinilor noastre. Vrem să folosim evoluția tehnologiilor pentru a transforma BMW în “și mai BMW”.
Interiorul mașinilor va deveni din ce în ce mai important în viitor. Astăzi, majoritatea clienților se uită la exterior și putem spune că puțini analizează atent ceea ce oferă interiorul la nivel estetic. Pentru că logica e că te obișnuiești cu un interior, oricum ar fi el. De exemplu, dacă îți place un BMW la exterior, ai șanse mari să îl cumperi indiferent dacă îți place sau nu interiorul. Invers, dacă îți place foarte mult un interior, dar exteriorul nu e pe gustul tău, nu vei cumpăra niciodată mașina respectivă. Pentru că la mijloc e vorba de mulți bani și de faptul că te vei întreba întotdeauna ce crede vecinul tău despre tine.
Exteriorul va avea întotdeauna același rol în designul mașinilor. Fie că vorbim de o mașină utilitară sau de o mașină autonomă. Cu toate astea, la fel ca în cazul hainelor sau al genților pentru femei, fiecare exterior va exprima ceva diferit. Funcția este aceeași, toate exterioarele mașinilor din lume au exact aceeași funcție: să găzduiască lucrurile din interior. Deci funcționalitatea e relativă, însă există întotdeauna un nivel de expresivitate pe care vrei să-l atingi.
Exteriorul este un element foarte important astăzi. Cât va mai conta acesta atunci când clienții nu-și vor mai cumpăra mașinile, ci le vor închiria sau le vor comanda?
BMW este un brand premium și trebuie să exprime anumite caracteristici. De ce cumperi o mașină și nu alta? Pentru că vorbim despre o abordare emoțională a produsului. Iar această abordare emoțională se va menține intactă chiar și în noua eră în care ne pregătim să intrăm.
Abordarea emoțională funcționează oricând este vorba de mijloace de transport. Dacă ești pus în situația de a alege între a lua un tren modern, care arată foarte bine, sau unul vechi, îmbătrânit, vei alege cu siguranță trenul nou. Și e la fel în cazul avioanelor. Atunci când îmi aleg zborul, pot să optez între un Boeing 747 și un Dreamliner. Și voi merge întotdeauna pe opțiunea care mă va face să mă simt mai confortabil.
Abordarea noastră trebuie să fie diferită în funcție de clasă, iar asta se întâmplă pentru că reperele – concurenții pe care îi iau în considerare clienții – sunt diferite. De exemplu, în cazul unui Seria 7, clienții iau ca repere Audi sau Mercedes, în timp ce un client de Seria 1 poate să privească atât spre concurenții noștri tradiționali germani, cât și spre un Volkswagen sau spre un Renault. Iar când reperele sunt diferite, trebuie să și gândim diferit.
Când vine vorba de interior, nevoile celor care se află în habitaclul unei mașini se vor schimba odată cu apariția mașinilor autonome. Atunci când nu conduci tu, devine mult mai important cum simți ceea ce te înconjoară. Vei dori să te simți eliberat de probleme atunci când ești în mașină. De ce ai sta cu privirea spre parbriz atunci când te afli în modul autonom? Dacă urmăriți ultimele concepte din lumea auto, veți vedea că multe așază scaunele în cerc, iar cele din față se pot întoarce cu 180 de grade.
Este implementarea practică a unei nevoi de relaxare pe care o vor avea toți clienții odată cu apariția acestor mașini autonome. E ca în lumea telefoanelor inteligente: pentru că nevoile cumpărătorilor sunt relativ aceleași, ele arată relativ la fel. Când vine vorba de design auto, nu există un buton magic care rezolvă toate problemele.
Trebuie să satisfaci preferințele multor clienți. Un exemplu: cine are bani să cumpere o mașină precum Seria 7 sau Seria 8? Poate că în China vorbim de clienți care au 30 de ani, dar în general, în restul lumii, vorbim de clienți care au în jur de 60 de ani și care au reușit deja multe în viață. Iar asta înseamnă că trebuie să te adresezi estetic și acestor oameni, pentru că aceste mașini trebuie să se vândă în continuare foarte bine.
Pe de altă parte, clienții tineri nu-și permit un Seria 7 imediat după ce încep să lucreze și se vor orienta spre un Seria 1 sau spre un Mini. Altfel spus, trebuie să mulțumești în mod constant o gamă largă de clienți și să le oferi o linie de design pe gustul lor.
Au existat modificări la nivelul modului în care lucrează echipa de design BMW în funcție de strategia pe care o are Grupul la nivel de gamă?
Întreaga noastră strategie și organizare la nivelul Biroului de Design s-a schimbat pentru a răspunde acestor diferențe între preferințele diferiților clienți. Înainte, exista un director de exterior pentru toată gama. Astăzi avem un director de design pentru mașinile de talie mică, unul pentru cele de talie medie și un șef de design peste mașinile de talie mare, de lux. Evident, există coordonare și un plan la nivel de grup și de marcă, însă întrebarea e simplă: e important și normal ca Seria 7 să arate la fel ca Seria 1? Cred că răspunsul este nu, pentru că unui client de Seria 1 nu-i pasă dacă farurile arată la fel cu cele ale lui Seria 7. Invers, un client de Seria 7 este deranjat dacă se întâmplă acest lucru.
BMW i3 arată diferit față de orice altceva din gama noastră pentru că mașina este gândită pentru un public diferit față de ceea ce eram obișnuiți. Sunt oameni care se află în căutare de tehnologii noi, care vor să fie primii în domeniile lor. Iar acești clienți iubesc această mașină tocmai pentru că este diferită.
Cum se va adapta BMW la noile trenduri din industrie?
Avem experiență în domeniul auto, pentru că facem mașini de un secol. Și o facem cu foarte mare succes. Am fost întotdeauna capabili să vindem mai multe mașini și să adunăm mai mulți clienți, iar asta s-a întâmplat datorită strategiei pe care am adoptat-o, pentru că suntem întotdeauna deschiși spre orizonturi noi. Și am demonstrat asta de fiecare dată când am ieșit pe piață cu lucruri noi.
Nu trebuie să uităm că zona moto devine din ce în ce mai importantă la nivelul electrificării. Asta pentru că în orașele în care aglomerația din trafic este infernală, cum e New York sau Londra, nici măcar BMW i3 nu poate fi răspunsul la această problemă. Asta înseamnă că ne vom concentra mult pe zona vehiculelor pe două roți și că toate scuterele noastre vor fi electrice începând cu 2022.
Într-o lume auto din ce în ce mai globalizată, în care furnizorii sunt în mare parte comuni pentru toată mărcile, mai există în lumea auto “invenții” care să ia prin surprindere publicul și concurența?
Gândiți-vă la anul 2001, când am scos pe piață generația Seria 7 care a introdus controller-ul iDrive. Am lansat asta în același timp în care Apple lansa iPod-ul: toată lumea se întreba unde sunt butoanele și cum poți să intri în meniu printr-o singură apăsare a unui buton rotativ. Acum, Tesla vine pe piață cu o mașină care nu are butoane fizice, iar toată lumea spune că e un “game-changer”. Noi ne-am pus aceste probleme și am venit cu răspunsuri mult înainte. Clienții noștri apreciază soluțiile gândite de noi, BMW câștigă în continuare premii pentru cele mai bune interfețe multimedia, iar noi suntem în top la aceste capitole și vrem să rămânem în top.
Care e diferența de abordare a viitorului pentru gama BMW i și pentru gama de modele “normale” BMW? Există o diferență de ritm în dezvoltarea și lansarea unor tehnologii noi pe cele două game?
În cazul BMW i, de care eu sunt direct responsabil, suntem obligați să privim în viitor și să schimbăm lucrurile cu mult timp înainte ca ele să se schimbe. În cazul gamei clasice BMW, aceste schimbări vor apărea, însă ceva mai lent, pentru că avem un nucleu de modele de succes major, suntem prezenți în fiecare segment, suntem lideri în multe dintre acestea, deci nu putem spune “Ok, nu contează ce făceam până acum, de astăzi trebuie să mulțumim niște jurnaliști sau alți designeri”. Vor exista întotdeauna opinii critice, însă asta se va întâmpla întotdeauna. În schimb, cu BMW i am dovedit deja că ne concentrăm pe viitor.
La nivel de design, BMW i este un brand experimental, însă am anunțat că până în 2025 vom avea 12 modele electrice pe piață. De asemenea, am anunțat că fiecare BMW electric va purta sigla i. Să spunem că vom avea un Rolls-Royce electric și un Mini electric: rămân 10 modele BMW i. Și dacă le facem, înseamnă că nu vorbim de experimente, ci de faptul că acestea trebuie să fie profitabile. Modelele electrice din viitoarea gamă BMW i vor transporta și emoție. Un element care până acum nu a ieșit în evidență, pentru că ne-am concentrat pe a fi diferiți, pe a demonstra că putem produce o mașină cu totul altfel. De acum vom demonstra că o mașină inteligentă și sustenabilă poate fi și sexy. Pentru că cel mai bine e când o femeie este inteligentă și sexy.
i8 este o mașină sport, ceea ce înseamnă că are proporțiile potrivite pentru a atrage privirile. Orice ai face estetic cu o mașină cu proporțiile lui i8, va arăta întotdeauna mai bine decât i3.
Atunci când spunem că vom avea multe modele BMW i în viitor, asta va însemna că vom oferi câte o mașină electrică în aproape fiecare segment de pe piață. Deci în fiecare segment va trebui să analizăm foarte bine dorințele clienților.
De exemplu, pentru un client care spune “vreau un X3” va exista din 2020 și o versiune electrificată a lui X3. Asta înseamnă că dacă un client are anumite nevoi pe care se mulează un X3, va avea la dispoziție același pachet, dar în versiune electrică.
Mașinile electrice vor oferi aceleași avantaje pe care le oferă astăzi mașinile cu motoare termice, dar în versiune cu emisii zero.
Până acum, gama BMW i a fost privită ca un deschizător de drumuri pentru Grup, dar astăzi este o parte integrantă a companiei. Nu mai e un vârf de săgeată, e un ciocan.
Comentarii (3)
Moarte Matrioska! Foarte bine.
Mai greu sa "transformi" un Seria 7 in Seria 1. De ce domnul designer nu s-a adresat cu privire la asemanarea izbitoare dintre Seria 7 si Seria 5? Iar daca dumnealui nu a facut-o, de ce nu a impins domnul jurnalist discutia intr-acolo? Au fost intrebarile acestui interviu prestabilite de BMW?
Adevarul este ca acest interviu nu contine nimic valoros. Si cel mai bine se vede la final, acolo unde Domagoj Dukec foloseste formularea "am anunțat". Asadar, nimic cu adevarat nou pentru cititori.
Adauga un comentariu