În urmă cu 10 ani, zburam la Paris pentru o lecție intensivă despre electrificare, predată de Renault. Când toți producătorii încercau să iasă din curentul turbionar al crizei economice care lovise Europa, francezii găseau resurse pentru un plan vizionar, care ne aducea mașini electrice de serie mai devreme decât ne-am fi așteptat. Renault nu avea de gând să aștepte și nu avea de gând să urmeze o rețetă de electrificare probată de alții.
Acum, la un deceniu după, vedem că graba Renault de a ne oferi mașini cu zero emisii a dat roade. În prezent, constructorul din Hexagon are o reputație solidă în segmentul mașinilor electrice, cu un Zoe care conduce detașat topul celor mai vândute vehicule cu zero emisii din Europa.
Succesul lui Zoe este resimțit și în România, chiar dacă țara noastră potrivește greu roțile zimțate ale mecanismului de mobilitate alternativă. Le mai ungem în ultimii doi ani cu un eco bonus uriaș, dacă e să ne comparăm cu celelalte țări europene. Aproape 10.000 de euro oferiți celor care aleg să își cumpere un vehicul electric. Și cine putea să beneficieze cel mai mult de pe urma acestui ecobonus dacă nu Zoe, carieristul Renault și motorul ofensivei electrice.
În 2010, atunci când mergeam pentru prima dată cu Renault Fluence și Kangoo ZE, nu intuiam potențialul unei citadine electrice, materializate mai târziu prin Zoe. Mizam mai degrabă pe Kangoo ZE, modelul utilitar cu zero emisii pe care-l testam în cadrul evenimentului mai sus amintit.
Tot acolo urcam și la volanul defunctului Fluence ZE, o mașină care a fost disponibilă și în România pentru o scurtă perioadă de timp.
Românii au cumpărat 439 de unități Zoe în 2019
Cât de pregătită este România pentru invazia mașinilor electrice? Clienții sunt pregătiți. Mai ales dacă primesc acest ecobonus de aproape 10.000 de euro. O dovedesc vânzările de anul trecut, când a fost înregistrat un număr record de astfel de mașini înmatriculate. Bineînțeles, beneficiarul acestui val de entuziasm a fost același Renault Zoe, care a reușit să își atragă o cotă de piață impresionantă. Acum îl găsim aproape peste tot: de la mașinile poliției locale, la cele de car-sharing sau de livrare.
Zoe are deja o carieră îndelungată și, după mai multe facelifturi minore, a reușit să le ofere clienților o baterie generoasă, gata să scape pe oricine de anxietatea unei autonomii reduse. A fost mașina care a spart în Europa bariera celor 400 de kilometri cu un singur plin de baterie. Iar clienții au respectat și răsplătit asta. Implicit în România, unde Zoe a fost cea mai vândută mașină electrică în anul 2019. În total, 439 de clienți au ales Renault Zoe, ajutați sau nu de prima de la stat. Cu această valoare, Zoe a fost motorul gamei electrice Renault în România, contribuind decisiv la atingerea cotei de piață de 31% și a numărului total de 483 de mașini electrice vândute în 2019.
În contextul în care piața electricelor din România a însumat 1557 de mașini, putem afirma cu ușurință că una din trei mașini electrice vândute anul trecut la noi în țară a fost un Renault.
Zoe și energia hidrocentralei de la Vidraru
Dacă îmi dați voie să mă întorc la vedeta Renault, cele 439 de unități Zoe vândute în România în 2019 reprezintă o picătură într-un ocean de 173.239 de exemplare Zoe vândute la nivel mondial.
O picătură într-un uriaș lac de acumulare reprezintă și bateriile micului Zoe, dacă ne raportăm la producția de energie electrică a uneia dintre cele mai importante hidrocentrale din România: cea de la Vidraru. Până la urmă, pentru ca o mașină electrică să își justifice existența, energia cu care se hrănește ar trebui să provină din surse regenerabile, cum este cea produsă de apa acumulată în Barajul Vidraru.
Dacă am aduna toate bateriile modelelor Renault Zoe vândute în 2019 în România, adică 439, și le-am înmulți cu capacitatea lor oficială, adică 41 de kWh (pentru că vorbim despre vechiul model), am obține o uriașă sursă de stocare a energiei. Adică aproape 18.000 de kWh. Ca să traduc simplu și pe înțelesul tuturor, energia necesară unui apartament pentru vreo 15 ani.
Teancul de 439 de baterii ale modelelor Renault Zoe poate fi încărcat de hidrocentrala de la Vidraru, cu energia produsă într-un an cu precipitații medii, de, atenție, 22.222 de ori. Prin urmare, potențial pentru încărcarea mașinilor electrice din surse regenerabile există și la noi. Ne lipsește materializarea acestui potențial energetic în prize de încărcare.
Dar publicul din România speră. Și e din ce în ce mai încrezător. În fond, suntem un neam de „early adopters”, care ne-am însușit rapid telefoanele mobile inteligente, internetul de mare viteză. De ce nu și mobilitatea electrică?
Dacă ne uităm la statistica ultimului deceniu, vedem că vânzările lui Zoe au crescut de la an la an. La fel s-a întâmplat și în România. Spre exemplu, în 2015 s-au vândut doar 15 exemplare, în 2016 doar 7, în 2017 valoarea a crescut considerabil la 98 de unități, iar în 2018 atingea 119 mașini.
Renault și „Marea electrificare”
În următorii ani, potențialul ar urma să fie și mai mare, întrucât Renault are planuri mari de electrificare. Și nu mă refer aici doar la mașini 100% electrice. Când spune electrificare, producătorul francez se referă și la adăugarea unor motoare electrice lângă cele convenționale: adică hibridizare, cu ajutorul experienței dobândite de Renault în Formula 1. Iar în această categorie vom vedea multe noutăți în viitorul apropiat. Prima dintre ele și-a anunțat deja debutul în acest an. Este vorba despre varianta break a actualului Renault Megane. Versiunea se numește Megane Estate E-TECH Plug-in Hybrid, denumirea „E-TECH” urmând să se regăsească pe toate modelele hibrid ale francezilor. Și vor mai fi câteva. Pe listă sunt și Clio E-TECH și Captur E-TECH, mașini foarte populare în segmentele în care activează.
Iar Renault mai are câțiva ași electrici în mânecă pregătiți pentru acest an. Unul dintre ei este noul Renault Twingo ZE, adică versiunea electrică a modelului urban dezvoltat pe aceeași platformă cu modelele Smart (nu va fi disponibil în România). Acesta nu va fi singur, întrucât Renault va avea grijă să așeze la stand și conceptul viitoarei generații Kangoo ZE, o soluție electrificată pentru afacerile mici. Cireașa de pe tort este însă conceptul Morphoz, de asemenea electric, menit să ilustreze viitorul mobilității Renault.
Toate aceste noi modele hibride și electrice sunt piese importante într-un puzzle uriaș, un plan uriaș, anunțat de Renault în urmă cu 4 ani și denumit „Drive the Future”. Acesta vine după încheierea unui alt plan de dezvoltare, denumit „Drive the Change” (2010-2016). Acesta a reușit să-i aducă pe francezi la peste 3 milioane de mașini vândute anual și la o poziție de invidiat în segmentul mașinilor electrice.
Acum, „Drive the Future”, planul care vizează intervalul 2017-2022, ar trebui să-i găsească pe francezi cu 5 milioane de exemplare vândute anual și cu o supremație în segmentul electric. Această supremație presupune existența a 8 modele 100% electrice și 12 modele hibrid, dintr-un total de 21 de modele existente în gamă.
Renault va avea cea mai mare gamă de vehicule electrice și hibride la nivel mondial. Dovadă că graba lor de a fi printre primii producători care lansează pe piață un vehicul electric de serie le aduce acum roade fantastice. Bineînțeles, cu o asemenea ofensivă electrică, Grupul Renault își va putea consolida poziția de lider în domeniul vehiculelor cu zero emisii în Europa și la nivel mondial.
Comentarii (5)
https://cleantechnica.com/2020/03/08/amsterdam-paris-with-renault-zoe-hypermiling-while-hyperventilating-with-0-battery-charge/
Teancul de 439 de baterii ale modelelor Renault Zoe poate fi încărcat de hidrocentrala de la Vidraru, cu energia produsă într-un an cu precipitații medii, de, atenție, 22.222 de ori. Prin urmare, potențial pentru încărcarea mașinilor electrice din surse regenerabile există și la noi. Ne lipsește materializarea acestui potențial energetic în prize de încărcare.
Daca impartim nr de incarcari 22.222 la numarul de baterii, 439 rezulta 50, 61, adica din energia de la Vidraru pe un an putem incarca 439 de masini doar de 50 de ori intr-un an din aceasta energie...E f.f putin...!!!
Adauga un comentariu