De cele mai multe ori, Automarket v-a obișnuit cu știri, teste și tot felul de proiecte interesante. Doar că mereu a fost vorba de mașini, de vehicule cu cel puțin 4 roți. Și nu vrem să apară vreo idee prost concepută că noi am avea ceva cu motocicliștii. Nici pe departe. Ba, mai mult, subsemnatul abia așteaptă să înceapă școala moto.

Recent, Guvernul a adoptat o nouă lege, care le permite șoferilor cu permis categoria B să meargă pe vehicule cu două roți. Totuși, ca să poți face asta, trebuie să parcurgi 10 ore de practică în poligon, iar motocicleta/scuterul trebuie să aibă maxim 125 cc și 15 cai putere. 

Pentru a înțelege mai bine toate detaliile legate de ce înseamnă introducerea acestei legi, Automarket a realizat o rubrică specială, intitulată „Primii pași pe două roți”.

Primul nostru articol a detaliat implicațiile acestei legi și pașii pe care trebuie să îi parcurgi pentru a putea conduce legal un scuter de 125 cmc.

În cadrul rubricii noastre realizăm interviuri cu oameni specializați în domeniul moto. Cum este și cazul astăzi, pentru că am stat de vorbă cu Marius Băcilă, jurnalist moto și instructor defensiv de pilotaj moto. Prin urmare, eu m-am retras din ecuație și m-am rezumat la niște întrebări simple, ca să pot lăsa expertul să își facă treaba, în al doilea episod din „Primii pași pe două roți”.

Bineînțeles, ca și în cazul primului episod, am filmat întreg interviul și vă invităm să-l urmăriți mai jos. De asemenea, informații importante din el au fost extrase pentru voi în acest text.

SCUTER vs. MAȘINĂ

AUTOMARKET: Astăzi îl avem cu noi pe domnul Marius Băcilă, jurnalist moto și instructor defensiv de pilotaj moto. Clar, cineva cu mult mai multă experiență decât noi și cu el vom vorbi astăzi despre comenzile unui scuter și principalele diferențe față de o mașină. Care sunt principalele diferențe între un scuter și între o mașină atunci când vorbim de condus?

MARIUS BĂCILĂ: Păi, în primul rând, cu mașina nu poți să cazi. Scuterul necesită să îți ții echilibriul, adică ar fi bine să știi să mergi pe bicicletă înainte, deoarece echilibriul e exact același.

Apoi, pe scuter, ai toate comenzile pe ghidon. Nu ai nimic, nicio comandă la picior. Deci, aici ai și accelerație și frâne și semnalizare și lumini și toate celelalte.

ECHILIBRUL ESTE UN ELEMENT CHEIE

AUTOMARKET: Și totuși, cât de complicat este să îți ții echilibrul pe un scuter?

MARIUS BĂCILĂ: Nu este foarte mai complicat. Ideea este că, pe scuter, trebuie să îți ții echilibrul în timp ce controlezi cu finețe comenzile. Ceea ce, pe bicicletă, e mult mai simplu. Pe bicicletă, dacă pedalez mai repede, merge mai repede, pedalez mai încet, merge mai încet.

Aici, dacă ajungi să încerci să îți menții echilibrul în timp ce te ții de ghidon, s-ar putea să ai surpriza că rămâi cu mâna în accelerație și se pierde și echilibrul, se pierde stabilitatea, se pierde direcția, se pierde tot. Deci, echilibrul este fix acela de la bicicletă, doar că aici trebuie să ai mai multă grijă ce faci cu mâinile pe ghidon.

AUTOMARKET: Și greutatea în plus a unui scuter față de o bicicletă afectează?

MARIUS BĂCILĂ: Sigur că afectează. Asta înseamnă că devine un pic mai dificil să îți ții echilibrul, mai ales la viteze foarte mici. Și bicicleta și scuterul devin mai instabile, doar că bicicleta îți dă o senzație de siguranță. Asta pentru că e foarte ușoară și, chiar dacă îți pierzi un pic echilibrul, pui repede piciorul, o redresezi, îți dă încredere.

Mergi relaxat pe bicicletă pentru că știi că șansele să cazi sunt destul de mici. Când viteza scuterului scade foarte mult, îl simți mai greoi decât o bicicletă și poate să-ți dea emoții, simți că nu-l controlezi chiar atât de bine. Deci, trebuie să lucrezi un pic, trebuie să te obișnuiești cu echilibrul ăsta.

Echilibrul de care ai nevoie este să miști ușor ghidonul stânga-dreapta pentru a contracara tendința scuterului de a cădea într-o parte sau în alta. Cum spuneam, este exact la fel ca la bicicletă, doar că aici pierzi un pic de încredere pentru că simți că stai pe ceva mai greu decât pe bicicletă. Mai mult, s-ar putea să simți nevoia să pui picioarele jos mai mult și mai devreme.

DIFERENȚA FAȚĂ DE O MOTOCICLETĂ

AUTOMARKET: Am înțeles comparația între scuter și bicicletă, dar acum să mergem și la polul opus. Funcționarea unui scuter este mult simplificată față de cea a unei motociclete. Ne puteți spune care sunt diferențele?

MARIUS BĂCILĂ: Sigur că da. Motocicleta, evident, e mult mai complexă. De obicei, motocicletele au transmisie manuală. Asta înseamnă că ai mult mai multe comenzi de care să îți faci griji. Adică ai o pedală de frână la piciorul drept, o pedală de schimbător la piciorul stâng, aici e ambreiajul, aici e frâna față. Mult mai multe comenzi.

În plus, de obicei, ai o putere mai mare, o greutate mai mare, deci totul devine mai complicat. Ai mai multe comenzi de sincronizat cu mâinile și cu picioarele și șansele să greșești, evident, sunt mult mai mari. La scuter totul este mai simplu, ai o singură accelerație, două manete de frână și în rest e destul de ușor.

CELE MAI IMPORTANTE COMENZI ALE UNUI SCUTER

AUTOMARKET: Cu ce comenzi credeți că ar trebui să ne obișnuim în primă fază pe un ghidon de scuter?

MARIUS BĂCILĂ: Păi, cam toate comenzile scuterului sunt aici pe ghidon. Putem să începem cu pornirea. Avem butonul demarorului aici, pe ghidonul drept, dar trebuie să țin neapărat maneta de frână apăsată pentru a porni.

Așadar, strâng maneta de frână și apăs pe butonul demarorului, iar scuterul pornește. Apoi, comanda principală care face scuterul să meargă este accelerația, manșonul acesta de pe ghidonul drept. Dacă răsucesc către mine, scuterul vrea să plece, dacă eliberez manșonul, el revine automat în poziția de închis. Adică scuterul nu mai accelerează, pot să-l și închid activ cu mâna.

Apoi, avem maneta de frână spate pe ghidonul stâng, maneta de frână față pe ghidonul drept. Astea sunt comenzile principale care fac scuterul să meargă și să oprească.

MARIUS BĂCILĂ: Apoi, avem blocul de lumină. Ca și la mașini, cât timp motorul este pornit, lumina este pe fază scurtă tot timpul, nu putem să o oprim. Și putem folosi faza lungă, butonul de pe ghidonul stâng. Există butonul de claxon și, sub el, butonul de semnalizare. Semnalizăm stânga, semnalizăm dreapta și anulăm semnalizarea apăsând pe el.

Apoi, scuterul pe care ne aflăm acum, Honda SH 125i, are și sistemul de start-stop sau idling stop, cum îi spune Honda. Dacă vreau să-l activez, apăs și se aprinde martorul în bord. Asta înseamnă că atunci când scuterul stă oprit mai mult timp, dacă motorul a apucat să se încălzească, motorul se va opri singur pentru a economisi niște benzina.

Dacă nu ne convine chestia asta, putem să-l dezactivăm și scuterul nu se va mai opri. Aici avem o asemănare clară cu mașinile.

CUM FRÂNĂM PE UN SCUTER

AUTOMARKET: Știm că la mașini avem o pedală de frână, avem și o frână de parcare, avem chiar și o frână de motor. Ați spus mai devreme că la scuter avem o frână pentru roata din față și una pentru roata din spate. Cum le folosim pe acestea și, într-o situație de urgență, ce facem? Cum frânăm?

MARIUS BĂCILĂ: Bună întrebare! E un pic mai complicat decât la mașină, pentru că la mașină pedala de frână acționează toate roțile, tot timpul. Aici ai maneta de frână spate care acționează roata spate, maneta de frână față care acționează roata față. Cu cât situația impune o oprire mai rapidă, trebuie să ne bazăm foarte mult pe frâna față, pentru că frâna față este cea care oprește realmente repede scuterul.

Asta pentru că, pe frânare, la fel ca la mașină, greutatea se duce pe față și automat și aderența se mută pe roata față. Deci acolo vom putea frâna mai tare fără să ajungem la limita aderenței. Frâna spate ajută și ea la frânarea de urgență, dar contribuie mult mai puțin decât frâna față. Dar frâna spate devine foarte importantă în situații de viteză mica, de exemplu când ai ghidonul bracat și vrei să încetinești ușor.

Frâna spate așează și stabilizează scuterul chiar dacă nu oferă o forță de decelerare foarte mare. Într-o situație de finețe, de încetinit ușor cu ghidonul bracat, frâna față tinde să te încurce pentru că destabilizează prea tare scuterul și frâna spate te ajută.

Deci, într-o situație de urgență, să spunem o frânare de urgență, succesiunea comenzilor ar trebui să fie următoarea:

  • Închidem accelerația
  • Punem frână spate tare
  • Apoi frână față tare, dar progresiv
  • Frâna față nu o bruscăm niciodată

Adică nu apucăm și smucim frâna față, ci o punem ușor și apoi pe măsură ce simțim că greutatea scuterului se duce pe roata față, atunci apăsăm. Așa câștigăm aderență și adăugăm progresiv din ce în ce mai multă forță de frânare cu maneta de frână față.

CEA MAI IMPORTANTĂ LECȚIE: VIRAREA PE SCUTER

AUTOMARKET: Știm că pe o motocicletă trebuie să înveți să abordezi virajele într-un anumit mod, dar pe scuter cum stă treaba? Trebuie să ne aplecăm? Cum facem?

MARIUS BĂCILĂ: Păi scuterul, bicicleta și motocicleta sunt din punct de vedere dinamic același vehicul. O roată legată de un ghidon în față și o roată stabilă fixă în spate. Ele, în principiu, iau virajele la fel.

Asta înseamnă că dacă viteza este mică, să zicem undeva sub 20 de km/h, voi putea braca ghidonul în direcția în care vreau să merg și ar fi foarte bine să mă ajut și de corp, adică să apăs cu picioarele în podeaua scuterului pentru a ajuta să-l înclinăm în direcția în care vreau să merg, și cu cât viteza este mai mică și scuterul se înclină în stânga, eu vreau să-mi înclin umerii și capul în dreapta, adică să contrabalansez scuterul.

Pentru că la viteză mică atunci când se înclină, el tinde să cadă în direcția în care se înclină, pentru că nu are destulă stabilitate. Cu cât crește viteza, deci să zicem cu cât trecem de 20-30 km/h, nu o să mai simt cine știe ce bracaj al ghidonului pentru a vira, ci mă bazez foarte mult pe înclinare.

Înclinarea asta, cu cât viteza scade, se poate face, cum am spus, apăsând în podeaua scuterului și folosindu-mi corpul, dar cu cât viteza crește, cu atât trebuie să folosesc ceea ce se numește impulsul de virare sau counter steering. Asta este o parte ușor contraintuitivă a mersului pe motocicletă sau pe scuter, pentru că implică înclinarea printr-o metodă care sună ciudat.

Adică vreau să mă înclin cu scuterul în stânga, împing ghidonul stâng în față, îi dau un impuls ghidonului stâng în față și scuterul meu se va înclina la stânga.

LOGICA ÎNCLINĂRII UNUI SCUTER

Știu, am promis că nu îmi bag nasul în explicațiile lui Marius, dar aici cred că ar ajuta niște informații în plus, deoarece pot apărea confuzii. La prima vedere, nu are logică să împingi ghidonul stâng în față atunci când vrei să te înclini la stânga.

Ei bine, acest termen este numit de motocicliști contravirare. Este o tehnică folosită pentru a iniția virajul prin virarea ghidonului în partea opusă. Acest lucru se datorează faptului că atunci când o motocicletă se mișcă cu viteză, forțele giroscopice ale roților fac ca motocicleta să rămână verticală. Prin contravirare, utilizați în esență acest principiu pentru a înclina motocicleta în viraj.

Odată ce motocicleta se apleacă, pilotul poate apoi vira spre viraj, pentru a controla raza și unghiul virajului. Contravirarea este o abilitate fundamentală pentru motocicliști, pentru a naviga în mod eficient și în siguranță, mai ales pe curbe la viteze mari. Acum, înapoi la expert.

MARIUS BĂCILĂ: Imediat ce simt că se înclină suficient cât să iau virajul, eliberez ghidonul, las mâinile relaxate pe ghidon și atunci, tot timpul cât scuterul meu stă înclinat spre stânga, ghidonul va tinde să se bracheze puțin, un grad, două, trei spre stânga și în felul ăsta scuterul va sta înclinat în viraj și va vira în direcția în care vreau să merg. De fiecare dată când accelerez, scuterul se îndreaptă automat. Adică accelerația mereu îndreaptă scuterul.

Asta este o lecție importantă, adică cu cât am mai multă accelerație, cu atât scuterul meu va vira mai greu pentru că va tinde să meargă drept. Cu cât viteza e mai mare, cu atât scuterul este mai stabil și rezistă mai mult dorinței mele de a-l înclina. Cu cât scade viteza, înclinarea lui se face mai ușor. De aceea este ideal să nu mergi foarte tare peste tot pentru că nu poți ocoli obiecte din scurt, pentru că scuterul va vira mai greu.

Cam asta este metoda de a înclina scuterul. Este o metodă care necesită niște antrenament și niște obișnuință. Și aici intervin cele 10 ore necesare de practică, pentru că scuterul virează într-un mod complet diferit față de mașină și nu ajunge doar să înțelegi cum se acționează comenzile scuterului pentru a-l înclina, ci trebuie să te și obișnuiești cu senzațiile, astfel încât să-l lași să se încline.

La început, cât timp nu ai experiență deloc, tendința este, atunci când reușești să-l înclini folosind metoda pe care am descris-o mai devreme, să te sperii și să vrei să-l îndrepți la loc, să nu-l lași să facă înclinarea respectivă. Deci scuterul automat va vira foarte greu și vei simți mereu că te duci către locurile unde nu vrei să ajungi de fapt.

AUTOMARKET: Vă mulțumim pentru aceste explicații foarte utile și vă rog să ne spuneți și unde vă găsim.

MARIUS BĂCILĂ: Foarte simplu. Pe Facebook pagina se numește Ryder Academy și pe internet site-ul www.ryder-academy.ro. Acolo se află descrierile cursurilor noastre, în ce constau ele, cât costă și ce ne trebuie pentru a le face. Indiferent că avem scutere, motociclete, cine vrea să învețe să controleze mai bine vehiculul pe două roți, poate să apeleze la noi.
Îi mulțumim lui Marius Băcilă pentru explicațiile excelente despre principalele comenzi ale unui scuter.

Merită să aruncați o privire și la primul episod, unde l-am avut invitat pe Răzvan Pavel, care ne-a povestit despre avantajele folosirii unui scuter în oraș.

Țineți aproape și pentru următoarele interviuri.