Simulatoarele sunt o componentă extrem de importantă pentru toți producătorii majori de automobile. Cu ajutorul lor sunt dezvoltate mașini și tehnologii noi, iar apoi sunt testate sub forma unor simulări extreme înainte ca acestea să devină realitate.

Cei mai mulți producători, printre care și Renault, se folosesc de simulatoare de mai bine de 25 de ani. În cazul nostru, Grupul Renault se folosește de simulatoare încă din 1998.

În ultimii ani, odată cu începutul tranziției către mașini electrice și cu tehnologii avansate, Renault a decis să îmbrățișeze o provocare uriașă: aceea de a construi cel mai avansat simulator al său, ROADS. Cu acest simulator, care a intrat în funcțiune în primăvara lui 2023, Renault va dezvolta tehnologii noi, care își vor face apariția mai repede pe viitoarele modele de serie ale grupului francez.

Simulatorul ROADS oferă cele mai bune capabilități imersive și de accelerație, iar construirea acestui simulator a fost o adevărată provocare. Despre povestea din spatele construirii celui mai avansat simulator al grupului francez ne povestește Serge Diop, omul din spatele proiectului ROADS.

PRIMA PROVOCARE: CONSTRUIREA UNEI CLĂDIRI SPECIALE

Datorită tehnologiilor pe care le oferă simulatoarele unui producător de automobile, acestea au nevoie de spațiu. De foarte mult spațiu. Tocmai de aceea, un astfel de simulator este prezent într-o cameră special creată pentru acesta și aflată în interiorul uzinei.

În cazul simulatorului ROADS, o cameră specială nu era de ajuns. Pentru ca simulatorul să poată funcționa la potențialul maxim, Renault a trebuit să construiască o nouă clădire specială pentru cel mai avansat simulator al său. Dimensiunile simulatorului ROADS au reprezentat un alt factor important pentru care era nevoie de o clădire nouă.

Interiorul simulatorului se întinde pe o suprafață de 7 metri pătrați. Domul simulatorului este apoi montat pe o schelă din oțel lungă de 28 de metri și lată de 4 metri. Unde mai pui că schela cântărește nu mai puțin de 12 tone.

„Au fost foarte multe provocări atunci când am construit clădirea pentru ROADS”, ne explică Serge Diop. „Prima provocare a fost să începem construcția unei clădiri simultan cu dezvoltarea simulatorului într-un interval de timp mai mult decât ambițios. Constrângerile de inginerie civilă pentru clădire erau aflate în combinație cu specificații foarte stricte pentru simulator. Ne-am trezit că încercam să rezolvăm un puzzle aproape imposibil, care era și o uriașă provocare organizatorică și tehnică”, ne spune Diop.

CONSTRUCȚIA UNEI SUPRAFEȚE STABILE

Așa cum tocmai ne-a spus omul din spatele simulatorului ROADS, clădirea trebuia să fie construită conform unor specificații precise, care să îmbine specificitățile ingineriei civile cu constrângerile legate de instalații și de mentenanță. O provocare în acest sens a fost așezarea plăcii de beton primare peste care avea să fie montat simulatorul.

Placa în sine trebuia să fie destul de rigidă pentru a garanta că simulatorul va oferi performanțele dinamice așteptate. Iată ce ne spune Serge Diop despre soluția cu care a venit Renault pentru a realiza acest lucru:

„Structura excepțională, care măsoară 1.5 metri în grosime, este așezată deasupra unei rețele de 55 de stâlpi de beton de un metru lățime, care sunt la rândul lor sprijiniți de pe substraturi solide la 30 de metri în jos. Astfel, placa formează o suprafață ultra-stabilă de aproape 1400 de metri pătrați peste care simulatorul poate exercita forțe dinamice (accelerații laterale și longitudinale până la 1G și o viteză de deplasare de 9 metri/secundă).”

A DOUA PROVOCARE: CONSTRUIREA UNEI SURSE DE CURENT ELECTRIC

Un simulator nu poate funcționa optim fără o sursă robustă și stabilă de curent electric. Furnizarea unui curent electric continuu și fără întreruperi sau căderi în tensiune este esențială pentru ca simulatorul ROADS să poată funcționa conform specificațiilor foarte solicitante. Pentru asta, Renault a ales să se folosească de 60 de metri liniari de cabinete speciale pentru furnizarea curentului electric.

„Inițial, cea mai bună locație pentru panourile electrice era în apropierea transformatoarelor și a sistemului de aer condiționat, în conformitate cu constrângerile ingineriei civile, însă design-ul a trebuit să fie regândit din cauza lungimii cablurilor de alimentare. Drept urmare, cablurile de alimentare trebuiau să treacă peste un geam mare, înalt de peste 6 metri”, ne explică Diop.

Pentru a menaja eficient consumul de curent electric, simulatorul ROADS este echipat și cu un sistem de recuperare a energiei. Sistemul funcționează pe același principiu cu cel folosit la mașinile electrice. Astfel, o parte a energiei pierdute în timpul decelerației și frânării este recuperată și stocată într-un supercondensator. Această energie stocată va putea fi folosită mai târziu în fazele de accelerație ale simulatorului.

Serge Diop ne explică puțin și despre cum este simulată accelerația de către ROADS: „Ca să-ți faci o idee, accelerația de 1G în simulator este aceeași cu accelerația unui Renault Megane RS. Aceste vârfuri de putere necesită capacitate electrică maximă din partea simulatorului.”

TRANSPORTAREA SIMULATORULUI A DURAT 5 ZILE PE ȘOSEA

Odată cu finalizarea clădirii dedicate, următoarea provocare a fost aceea de a transporta simulatorul ROADS până la noua sa casă permanentă din Guyancourt Technocentre. Nici aici nu aveau să fie simple lucrurile, în special din cauza dimensiunilor foarte mari ale simulatorului, pe care le-am menționat mai devreme.

„Simulatorul ROADS este alcătuit din 3 componente: domul imersiv cu o suprafață de 7 metri pătrați în interior; hexapodul alcătuit din 6 cilindri peste care este amplasat simulatorul; iar la final, schela care susține șinele și care permite mișcările laterale și pe lungime”, explică Diop.

Din cauza dimensiunilor foarte mari, în special a schelei, precum și a greutății acesteia, transportul putea fi făcut numai pe șosea. Unde mai pui că schela era formată dintr-o singură bucată, astfel încât nu putea fi demontată. Piesa a fost transportată într-un camion care a plecat din Țările de Jos. Camionul, acompaniat de alte vehicule de siguranță, a parcurs 533 de kilometri până la Guyancourt în 5 zile, la o viteză de numai 15 km/h.

Cealaltă piesă importantă, domul din fibră de carbon, a fost transportat separat și a trebuit să fie dezasamblat înainte ca acesta să intre în noua clădire. Odată intrat în noua sa cameră, domul a fost asamblat prin montarea celor 6 petale ale sale, a podelei și a acoperișului.

PROIECTUL A DURAT 4 ANI

Procesul de construcție al noului simulator ROADS s-a dovedit a fi o provocare foarte mare chiar și pentru Grupul Renault. Cu toate acestea, provocările au fost depășite prin soluții inovatoare și bine gândite. Astfel, cel mai avansat simulator al grupului francez a devenit funcțional în primăvara lui 2023.

Primul moment de mândrie pentru echipa din spatele proiectului ROADS a venit în septembrie 2020, atunci când au fost finalizate lucrările la noua clădire. Acest moment a fost urmat de primul test de succes al simulatorului, în aprilie 2021.

„Pentru mine, proiectul ROADS a fost o provocare profesională, dar și una personală”, ne spune Diop. „Cunoșteam rolul managerului de proiecte dar nu și lumea simulatoarelor. Prin urmare, nu mi-am dat seama pe deplin de provocările cu care trebuiam să fac față atunci când am acceptat poziția de manager de proiecte.

Dar este o sursă de mare satisfacție personală faptul că am dus proiectul la bun sfârșit cu colaborarea întregii echipe tehnice. Grupul Renault dispune acum de o unealtă excepțională pe care o poate folosi pentru a produce viitoare generații de vehicule”, ne spune Serge Diop în încheiere.