BMW are divizia M, Mercedes-Benz își dezvoltă modelele de performanță sub brand-ul AMG, iar germanii de la Audi se mândresc cu divizia Audi Sport.
De acest nume se leagă unele dintre cele mai emblematice mașini produse vreodată, iar noile RS Q8 facelift și RS Q8 Performance sunt cele mai noi produse ale pepinierei cu sediul în Neckarsulm, Germania.
„Drumul este mai important decât rezultatul,” spune o vorbă din bătrâni. Tocmai de aceea, înainte de a vorbi, în detaliu, despre noile RS Q8 facelift și RS Q8 Performance, îți propun să ne întoarcem în timp, mai exact în urmă cu 41 de ani. Atunci lua ființă divizia de performanță a producătorului din Ingolstadt.
QUATTRO GMBH, ÎNCEPUTUL UNEI ERE
În 1983, mai exact în luna octombrie, ia ființă divizia quattro GmbH. Denumită după legendarul Audi Quattro, model care a scris istorie pe șosea, dar mai ales în motorsport, această divizie avea un rol bine definit: inițial, a avut scopul de a proteja numele „quattro” și drepturile de marketing la nivel mondial într-o manieră bine reglementată.
Divizia quattro a mai fost creată și pentru un alt scop: acela de a vinde produse vestimentare și accesorii cu numele și cu sigla quattro pentru fanii mărcii. Astfel, în 1984, noua divizie a început să scoată la vânzare prima sa colecție de produse vestimentare și accesorii.
Colecția a fost alcătuită din nu mai puțin de 22 de astfel de produse vopsite în culorile negre și măsliniu. Noua colecție includea haine, rucsacuri speciale pentru drumeții, portofele din piele naturală și chiar brelocuri.
Față de alte divizii de performanță ale rivalilor săi, Audi Sport a avut un început cu totul neobișnuit în acest sens.
Ulterior, în aria sa de expertiză a intrat și dezvoltarea de modele de performanță.
Dacă o luăm în ordine cronologică, primul model produs de către divizia quattro GmbH a fost nimeni altul decât Audi RS2. De fapt, acesta a fost și modelul care a pus bazele liniei RS, sau RennSport dacă vrei.
Audi RS2 Avant a fost rodul colaborării cu un alt gigant al industriei auto germane: Porsche. Construit pe platforma Audi B4, RS2 Avant ascundea sub capotă un motor turbo de 2.2 litri, cu cinci cilindri în linie, pe care Porsche l-a modificat din plin.
Unitatea dezvolta 315 CP și 410 Nm cuplu, suficient pentru a atinge 100 de km/h în 4.8 secunde. Impresionant pentru acele vremuri, mai ales dacă te gândești că venea din partea unei mașini care cântărea peste 1.600 de kilograme.
Deși majoritatea componentelor erau fabricate de Audi, mașinile au fost asamblate la uzina Porsche din Zuffenhausen. Inițial, producția trebuia să cuprindă 2.200 de exemplare RS2 Avant, dar cererea foarte mare a împins această cifră la 2.891 de unități.
După ce a luat sfârșit această colaborare cu Porsche, toate modelele ulterioare au fost construite la uzina din Neckarsulm, Germania, de către quattro GmbH. Cu excepția lui TT RS care a fost asamblat în Ungaria.
Al doilea model dezvoltat de specialiștii quattro GmbH a fost Audi S6 Plus (C4) între 1996 și 1997. Au urmat apoi și altele, inclusiv RS4 Avant (2000-2001), RS6 quattro (C5), A4 DTM Edition, RS4 quattro, S4 25 Quattro și RS6 quattro (2008).
Să nu uităm de Audi R8, singurul supercar veritabil pe care constructorul din Ingolstadt l-a avut în portofoliu. Vorbim la trecut despre el pentru că producția a fost oprită chiar anul acesta.
În 2016, divizia quattro GmbH este redenumită Audi Sport GmbH. Iar restul este istorie.
În prezent, pe lângă bine cunoscutele modele RS3, RS4, RS5, RS6, RS7 și RS e-tron GT, portofoliul de modele care poartă semnătura diviziei Audi Sport include și două SUV-uri. Ne referim aici la RS Q3 și, desigur, RS Q8.
AUDI RS Q8, O ISTORIE PE SCURT
Era mijlocul anilor 2000, iar SUV-urile cu alură de coupe începeau să ia avânt. BMW a lansat modelul X6 în 2008, iar Mercedes-Benz a contraatacat cu GLE Coupe în 2015.
Răspunsul Audi a venit în 2018, odată cu prezentarea lui Q8. Acest model a devenit popular în Europa, contribuind semnificativ la succesul mărcii în segmentul SUV-urilor de lux.
Potrivit cifrelor de vânzări, în perioada 2018-2022, Audi a comercializat peste 63.000 de exemplare Q8 pe Bătrânul Continent, majoritatea ajungând pe piețe ca Germania, Marea Britanie și Franța.
În 2019, cu ocazia Salonului Auto de la Los Angeles, Audi prezintă versiunea de înaltă performanță RS Q8. Motorul V8 de 4.0 litri, cu 600 CP, a fost preluat de la RS 6 (C8) și RS 7, iar sistemul de tracțiune integrală quattro îi permitea SUV-ului să atingă 100 de km/h în 3.8 secunde.
Nu este deloc surprinzător că aceste performanțe au fost criteriul principal pentru care Audi RS Q8 a stat la baza unui alt model cu rezonanță: Lamborghini Urus.
În toamna anului trecut, Audi Q8 a primit un facelift, iar anul acesta, în luna iunie, constructorul german de automobile a prezentat și varianta îmbunătățită RS Q8 facelift și noua versiune RS Q8 Performance. Și astfel ajungem la personajele principale ale articolului nostru.
AUDI RS Q8 FACELIFT. POVESTEA CONTINUĂ
Din punct de vedere estetic, noul RS Q8 facelift preia toate elementele introduse de noul Q8 facelift, inclusiv farurile LED Matrix și stopurile OLED (ambele cu semnătură luminoasă personalizabilă).
Divizia Audi Sport și-a pus amprenta prin intermediul spoilerelor agresive și a grilei frontale supradimensionate, cu un design specific. Cele două terminații ovale ale sistemului de evacuare sunt o confirmare că ai în față un model de performanță RS.
Clienții au la dispoziție jante de 22 sau de 23 de inch, sistem de frânare de înaltă performanță (cel cu o serie de componente carbon ceramice este opțional pentru RS Q8, dar standard pentru RS Q8 performance), iar paleta de culori exterioare include trei nuanțe noi: Auriu Sakhir, Albastru Ascari și Roșu Chilli.
În cazul noului Audi RS Q8 facelift, motorul V8 de 4.0 litri, twin-turbo a rămas neschimbat. Oferă în continuare 600 CP și 800 Nm, suficient pentru 0-100 km/h în 3.8 secunde și o viteză maximă limitată electronic la 250 km/h.
Opțional, viteza maximă a SUV-ului de performanță poate fi crescută la 280 km/h sau 305 km/h.
CEL MAI PUTERNIC SUV DIN ISTORIA AUDI SPORT
Începând din 2024, Audi RS Q8 poate fi comandat și într-o versiune RS Q8 performance. Este, în același timp, cel mai puternic SUV dezvoltat vreodată de către divizia Audi Sport, dar și cel mai puternic model termic construit la Neckarsulm.
Propulsorul cu 8 cilindri a primit o serie de modificări, inclusiv un sistem de evacuare mai performant, așă că dezvoltă 640 CP și 850 Nm. În aceste condiții, repriza 0-100 km/h durează 3.6 secunde.
Pentru un sunet accentuat, clienții au la dispoziție un sistem de evacuare RS Sport, terminațiile acestuia fiind vopsite în negru lucios.
„Atât noul RS Q8 performance, cât și RS Q8 facelift întruchipează sportivitatea și eleganța. Modelul de top al seriei Q8 combină pasiunea pentru performanță, prestigiu și adecvarea la utilizarea de zi cu zi pentru a crea o experiență antrenantă”, spune Rolf Michl, director general al Audi Sport GmbH.
Toate aceste valori ar fi doar cifre goale dacă nu ar putea fi transformate în senzații tari la volan. De asta se ocupă sistemul de tracțiun integrală quattro, oferită standard, transmisia automată cu 8 rapoarte Tiptronic și diferențialul central, mecanic.
Acesta din urmă distribuie puterea motorului către puntea față și spate în raport 40:60. Dacă sistemul detectează o pierdere de aderență, nu mai mult de 70% din cuplul motor este transmis punții față și până la 85% punții spate.
În acest fel, subvirarea este redusă la minim, iar mașina îți permite să ataci virajele cu încredere sporită.
Mai departe, suspensia pneumatică adaptivă este și ea standard și a fost calibrată special pentru cele două modele RS. Totodată, SUV-ul german vine echipat cu o punte spate viratoare.
RECORD PE NURBURGRING NORDSCHLEIFE
Atunci când toate aceste sisteme lucrează la unison, Audi RS Q8 performance este imbatabil. O dovedește, cel mai bine, recordul înregistrat pe legendarul circuit Nurburgring Nordschleife.
Cu Frank Stippler în spatele volanului, SUV-ul german a parcurs cei 20.8 kilometri în 7 minute și 36.698 secunde, stabilind astfel un nou timp de referință pentru SUV-uri.
Audi RS Q8 performance a îmbunătățit cu peste două secunde vechiul record. Totodată, a dovedit că este cu aproape 6 secunde mai rapid decât RS Q8 pre-facelift.
„RS Q8 performance își datorează noul record de tur pe Nordschleife nu numai interacțiunii perfecte dintre motorul V8 și componentele suspensiei, ci și pasiunii echipei Audi Sport GmbH pentru performanță absolută,” concluzionează același Rolf Michl.
În Germania, noul Audi RS Q8 facelift poate fi deja comandat. Versiunea „standard” pornește de la 141.900 de euro, iar pentru RS Q8 performance trebuie să scoți din buzunare de la 155.700 de euro în sus.
Comentarii (1)
Respect Audi Sport !
Adauga un comentariu