Audi a devenit, recent, un jucător important în domeniul automobilelor electrice. Constructorul premium din Ingolstadt are în portofoliul său deja trei modele complet electrice de succes, de la SUV-urile Q4 și e-tron, până la modelul de performanță e-tron GT. Cu o gamă într-o expansiune continuă, Audi trebui să ofere atenție sporită și ciclului de utilizare a bateriilor. Pentru asta, Audi a pregătit un sistem inovator. În funcție de starea lor, bateriile pot fi refolosite în mașini sau chiar reciclate pentru utilizare alternativă.
Dar să o luăm de la început. Să vorbim despre fundație. Mai exact, bateria unei mașini electrice este cea mai importantă piesă de care poate dispune un automobil cu un astfel de sistem de propulsie. Nu numai că este acel component care dictează puterea totală a propulsorului electric, și de altfel, a performanței mașinii în general, ci este și piesa care permite deplasarea pe distanțe lungi. Toate acestea fără să fie eliminat vreun gram de emisii de CO2.
CE SE ÎNTÂMPLĂ CU BATERIILE LA FINALUL PERIOADEI DE UTILIZARE?
Însă, un lucru extrem de important și despre care se vorbește mai rar este durata de viață a bateriei. Precum mașina, și bateria este efemeră. Nu poate rezista o eternitate, chiar dacă are parte de un tratament atent din partea utilizatorilor.
Cu toate că mulți producători de mașini electrice, printre care și Audi, fac progrese în rândul creșterii duratei de viață a bateriilor (dovadă perioada de garanție de 8 ani sau 160.000 de kilometri), ce se întâmplă cu acumulatorii după ce ies din uz? Producătorii trebuie să găsească și un mod de utilizare sustenabil pentru bateriile care se apropie de sfârșitul vieții.
În acest sens, Audi a dezvoltat un program care poate analiza starea bateriei. Pe baza acestor analize, bateriile pot fi reciclate prin eliminarea celulelor defecte și păstrarea celor încă funcționale. Se nasc acumulatori numai buni pentru alte utilizări.
BATTMAN, PROGRAMUL CARE OFERĂ VIAȚĂ NOUĂ BATERIILOR
Aplicația software dezvoltată de constructorul german poartă numele creativ de BattMAN. Acesta este un acronim pentru Battery Monitoring Analysis Necessity și este un program care are rolul de a determina starea generală a bateriilor prin analizarea celulelor din interiorul acestora. În funcție de starea lor, bateriile pot fi refolosite, în întregime sau parțial, pe o mașină.
Alternativ, dacă starea lor nu mai permite utilizarea pe automobile, bateriile vor primi o nouă viață ca surse de energie pentru, să spunem, stații de încărcare. Sau pot deveni surse de stocare a energiei în cadrul unui spital, spre exemplu.
GAMA DE MODELE ELECTRICE AUDI
Programul BattMAN a fost dezvoltat în Belgia, de către subsidiara Audi Bruxelles și este deja utilizat ca program de diagnosticare a bateriilor de pe mașinile din cadrul Grupului Volkswagen.
Gama de modele complet electrice de la Audi este compusă din modelele Q4, SUV-ul e-tron și berlina e-tron GT. Toate acestea au baterii de mare capacitate. Q4 are baterii cu capacități de 55, respectiv 82 kWh. Modelul e-tron are baterii cu valori cuprinse între 71 și 95 kWh. Iar sportivul e-tron GT, fiind o mașină de performanță, are o baterie de 93 kWh.
Așadar, capacitatea mare de pe aceste mașini permite ca acumulatorii să poată fi reutilizați și în alte scopuri, menționate mai sus.
STAREA BATERIEI, EVALUATĂ SIMPLU: VERDE, GALBEN ȘI ROȘU
Odată cu lansarea aplicației BattMAN, Audi a continuat dezvoltarea sistemului alături de experții în reciclare din cadrul Volkswagen Group Components, subsidiară cu baza la Salzgitter, Germania. După mai multe luni petrecute în stadiul de testare și dezvoltare, a apărut programul BattMAN ReLife.
Această aplicație nouă permite analizarea completă a bateriei și poate determina starea acesteia în doar câteva minute. Anterior, un asemenea proces avea o durată de ordinul orelor.
Odată stabilită conexiunea între baterie și program, acesta verifică mai întâi dacă acumulatorul poate să comunice și să transfere date. Sistemul detectează și afișează, dacă este cazul, mesaje de eroare, precum și informații despre rezistența izolației, capacitate, temperatură și voltajul din celule.
Toți parametri importanți ai bateriei sunt măsurați și analizați, iar starea acesteia este determinată de una dintre luminile aranjate în formă de semafor. Adică, verde, galben sau roșu. Pe baza rezultatelor afișate cu ajutorul acestor lumini, există trei opțiuni pentru utilizarea bateriilor.
TREI SCENARII DE UTILIZARE
În primul scenariu, dacă este afișată culoarea verde, bateria poate fi reutilizată pe mașină ca un component de rezervă. Mai întâi bateria va fi trecută printr-un proces de refabricare pentru a elimina celulele moarte și pentru a le repara pe cele care încă mai pot fi utilizate. După acest proces, bateria va putea fi reutilizată.
Dacă lumina este galbenă în urma analizelor, adică bateria este într-o stare medie spre bună, atunci aceasta va fi reutilizată în afara mașinilor electrice. Astfel, o asemena baterie poate primi o nouă viață, pe un termen de mai mulți ani, ca sursă de energie pentru stații de încărcare rapidă, roboți de încărcare mobili, mijloace de transport fără șofer, motostivuitoare sau chiar ca sursă de energie secundară în casele oamenilor.
Iar dacă programul afișează lumina roșie, atunci bateria va fi reciclată la uzina din Salzgitter. Printr-un proces mecanic atent, bateriile care au ajuns la capătul vieții sunt descompuse până la materialele de bază care o alcătuiesc, cum ar fi: aluminiu, cupru, plastice și așa numitele materiale rare. Acestea din urmă sunt componente valoroase pentru fabricarea unei baterii, adică litiu, nichel, mangan, cobalt și grafit.
Aceste componente sunt separate prin utilizarea de metode de hidrometalurgie, iar apoi ele sunt procesate într-un material catodic, completând, astfel, procesul de reciclare într-o manieră sustenabilă și fără a lăsa în urmă piese și materiale care ar fi ajuns să se degradeze natural foarte greu.
UN VIITOR SUSTENABIL
Așadar, odată cu dezvoltarea lui BattMAN ReLife, procesul de reciclare al bateriilor de pe mașinile electrice va aduce un beneficiu mare în ceea ce privește sustenabilitatea și reducerea amprentelor de carbon. Materialele reciclate, amintite mai sus, vor putea fi folosite, de exemplu, ca surse de alimentare în uzinele constructorilor din cadrul grupului german.
Acesta este rezultatul de succes al unei cooperări constructive între mărcile Grupului Volkswagen, așa cum a subliniat Volker Germann, CEO-ul subsidiarei Audi Bruxelles.
Această inovație va ajuta, atât Audi, cât și Grupul Volkswagen să se îndrepte către un viitor sustenabil și prietenos pentru mediul înconjurător. Un viitor în care mașinile electrice nu vor mai fi blamate pentru poluarea post utilizare, așa cum se întâmplă astăzi.
Comentarii (5)
Adauga un comentariu